نوشته شده توسط : vakiel

برقراری رابطه جنسی میان زوجین علاوه بر اینکه فواید زیادی برای بدن آن‌ها به همراه می‌آورد بلکه باعث بارور شدن و فرزند آوری و همچنین نزدیک‌‌‌تر شدن ارتباط میان زن و مرد می‌شود. اما گاهی دیده می‌شود که ارتباط جنسی میان زن و شوهر صورت نمی‌گیرد و دو همجنس مرتکب این عمل می‌شوند که از دیدگاه قانون جرم بوده و حدودی برای آن‌ تعیین گردیده است. برای برقراری ارتباط جنسی میان افراد در هر کشور قوانینی وضع گردیده‌اند و افراد می‌بایست به آن‌ها عمل نمایند. در ادامه قصد داریم در خصوص تفخیذ که نوعی رابطه جنسی حرام است توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تفخیذ چیست

تفخیذ چیست‌‌‌ ؟

تفخیذ به برقراری یک‌ نوع رابطه جنسی حرام گفته می‌شود که قانونگذار آن ‌را منع نموده است و چنانچه فردی مرتکب آن شود مجازات خواهد شد. اگر بخواهیم مفهوم جرم تفخیذ را ساده‌‌‌تر بیان نماییم می‌بایست بگوییم هرگاه مردی اندام جنسی خود را میان ران‌ها و نشیمنگاه مرد دیگر قرار دهد و به قصد لذت این کار را انجام داده باشد جرم تفخیذ صورت گرفته است و مرتکبین آن‌ شامل مجازات خواهند شد. همچنین در قانون کشور ما بیان‌ شده است که آمیزش جنسی کمتر از حدود ختنه گاه جرم تلقی شده و به این مورد نیز تفخیذ گفته می‌شود.

مجازات جرم تفخیذ

از آنجایی که جرم ‌تفخیذ عملی زشت و ناپسند است و از دیدگاه دینی نیز منع شده است قانونگذاران نیز آن‌ را جرم دانسته و هر عملی که‌ از نظر قانون جرم تلقی شود شامل مجازات می‌شود. مجازات جرم قبیح تفخیذ صد ضربه شلاق می‌باشد که در خصوص فاعل و مفعول اجرا خواهد گردید. مجازات این جرم از نوع حدی بوده و امکان اینکه‌ در مجازات تخفیف داده شود و یا مجازات تغییر کند وجود نخواهد داشت. نکته حائز اهمیت این است برای تکرار جرم تفخیذ مجازات سخت‌‌‌تری تعیین شده است، چنانچه افراد سه یا چهار بار مرتکب این جرم شوند و هر بار نیز مجازات در خصوص آن‌ها اعمال شده باشد اگر بازهم این جرم را تکرار کنند مجازات آن‌ها اعدام خواهد بود.

نحوه اثبات جرم تفخیذ چگونه است‌‌‌ ؟

برای اینکه‌ مجازات تفخیذ در خصوص افراد اجرا شود می‌بایست حتما جرم آن‌ها در مرجع قضایی به اثبات رسیده باشد. اثبات جرم تفخیذ از دو را شهادت شاهدین و اقرار ممکن می‌باشد که هردو در زیر شرح داده شده‌اند:

  • شهادت‌ شاهدین

چنانچه چهار مرد عادل یا سه مرد و دو زن که شاهد وقوع جرم تفخیذ بوده‌اند دارای شرایط شهادت دادن باشند و در دادگاه شهادت دهند جرم اثبات خواهد شد.

  • چنانچه فرد مجرم در دادگاه چهار بار اقرار کند که مرتکب جرم تفخیذ شده است این جرم اثبات خواهد شد. اما اگر تعداد دفعات اقرار کمتر از چهار بار باشد مجرم به جای صد ضربه شلاق به مجازات ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. اقرار مجرم نیز باید صحیح باشد تا بتوان با استناد به آن جرم را اثبات نمود.

سوالات متداول

مجازات جرم تفخیذ چیست‌‌‌ ؟

مجازات جرم ‌تفخیذ صد ضربه شلاق خواهد بود.

در صورت تکرار جرم ‌تفخیذ بیش از سه بار مجازات مجرم چیست‌‌‌ ؟

در این صورت مجرم به اعدام محکوم می‌شود.

اثبات جرم ‌تفخیذ چگونه است‌‌‌ ؟

اثبات این جرم از دو راه شهادت و اقرار امکانپذیر بوده که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌تر آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفخیذ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ‌تفخیذ پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع : تفخیذ چیست

 

 



:: برچسب‌ها: تفخیذ چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

استخوان‌ها‌ بخش زیادی از بدن انسان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی را در بدن انسان ایفا می‌کنند. وجود استخوان در بدن باعث محافظت از ماهیچه‌ها‌ می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت استخوان ساختمان بدن را تشکیل می‌دهد. در قانون کشور ما برای هرگونه آسیب به استخوان‌ها‌ی بدن دیه مشخصی تعیین گردیده است و هر فردی که به هر کدام از استخوان‌ها‌ی بدن دیگری لطمه وارد کند می‌بایست دیه آن را بپردازد. استخوان‌ها‌ی دنده انسان نیز یکی از مواردی هستند که شامل دیه می‌شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه شکستن، در رفتن و ترک خوردن استخوان‌ها‌ی دنده توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع » دیه دنده

حکم آسیب به استخوان‌ها‌ی دنده

‌‌‌‌د‌نده نام استخوانی است که در دور قلب و شش‌ها‌ قرار گرفته است. تعداد استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده انسان دوازده عدد می‌باشد و این استخوان‌ها‌ قفسه سینه را تشکیل داده‌‌‌‌اند‌. اگر به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده کوچکترین ضربه‌‌ای‌ وارد شود ممکن است قلب، شش‌ها‌، رگ‌ها‌ و… نیز دچار آسیب شوند و این استخوان از حساسیت زیادی در بدن برخوردار می‌باشد. از این رو قانونگذار نیز برای آسیب رساندن به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دیه مشخصی را تعیین کرده است و هر فردی که با اعمال ضربه باعث آسیب رسیدن به استخوان ‌‌‌‌د‌نده دیگری شود می‌بایست مقدار دیه‌‌ای‌ که در قانون معین گردیده است را به او بپردازد. پس با این حساب می‌توان گفت که هر گونه آسیبی به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده شامل دیه می‌شود و مقدار دیه نیز توسط قانونگذار تعیین گردیده است.

دیه شکستن هر یک از استخوان‌ها‌ی دنده

در اکثر موارد دیده می‌شود که مجرمین با وارد کردن ضربه باعث شکسته شدن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده فرد قربانی می‌شوند. در این صورت مجرم می‌بایست مقدار دیه ذکر شده در زیر را به قربانی پرداخت کند:

  • دیه شکستن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: دیه آن معادل یک چهلم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه شکستگی سایر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده انسان: در این صورت دیه معادل یک صدم دیه کامل انسان است.

دیه در رفتن استخوان‌ها‌ی دنده چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

در برخی مواقع نیز آسیب به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده باعث شکستن آن‌ها‌ نمی‌شود و ممکن است استخوان ‌‌‌‌د‌نده دچار در رفتگی شود. در این صورت مقدار دیه در رفتن استخوان ‌‌‌‌د‌نده به شرح زیر می‌باشد:

  • دیه در رفتن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: در این صورت مقدار دیه هفت و نیم هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه در رفتن دیگر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده: در این صورت مقدار دیه پنج هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی دنده

قانونگذار برای ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده نیز مقدار دیه مشخصی را تعیین ‌نموده است. مقدار دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده به شرح زیر است:

  • دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: مقدار دیه یک هشتادم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه ترک خوردن دیگر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده: مقدار دیه هفت هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه کندن استخوان دنده

گاهی دیده می‌شود که حین ارتکاب جنایت و درگیری یا بروز حادثه‌‌ای‌ قسمتی از استخوان ‌‌‌‌د‌نده کنده می‌شود که در این مورد نیز قانونگذار دیه تعیین کرده است. در این صورت دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده ارش خواهد بود و با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

نکته: دیه کامل امسال 480 میلیون تومان می‌باشد.

سوالات متداول

چرا آسیب به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده شامل دیه می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

این استخوان نقش مهمی ‌را در بدن ایفا می‌کند ‌و اگر به آن آسیبی برسد حتی نفس کشیدن نیز برای انسان سخت می‌شود و به همین دلیل قانونگذار در این خصوص حساسیت نشان داده و دیه تعیین نموده است.

دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده ارش بوده و با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه دنده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه دنده پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 

 منبع » دیه دنده

 

 

 


:: برچسب‌ها: دیه دنده ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چشم یکی از مهم‌‌‌ترین اجزای بدن به شمار می‌رود و اگر آسیبی به آن برسد حتی انجام امور روزانه نیز برای انسان بسیار سخت می‌شود. انسان‌ها با کمک چشم‌های خود می‌توانند ببیند و یکی از نیاز‌های اساسی انسان که دیدن محیط اطراف است با وجود چشم برطرف می‌شود. آسیب رساندن به چشم افراد می‌تواند باعث تعلق گرفتن دیه به آن‌ها شود. درآوردن و از بین بردن چشم دیگری شامل دیه شده و مجرم می‌بایست آن را بپردازد. در ادامه قصد داریم در مورد دیه در آوردن و از بین بردن چشم توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : دیه درآوردن چشم

دیه از بین بردن و در آوردن چشم بینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

در اکثر موارد دیده می‌شود که‌ مجرم باعث درآمدن و از بین رفتن چشم‌های بینای فرد قربانی شده است که در این صورت باید دیه سنگینی را به او پرداخت کند. دیه د‌رآوردن و از بین بردن چشم بینا به شرح زیر است:

  • دیه در‌آوردن و از بین بردن دو چشم بینا: مقدار دیه معادل دیه کامل انسان خواهد بود که مبلغ آن‌ 480 میلیون تومان است.
  • دیه در‌آوردن یک چشم بینا: دیه معادل نصف دیه کامل انسان که معادل 240 میلیون تومان است خواهد بود.

نکته: در اینجا منظور از چشم بینا چشمی است که قابلیت دیدن اطراف را دارد و اگر چشم ضعیف یا دارای انحراف و… باشد در تعیین دیه آن تاثیرگذار نخواهد بود.

دیه در آوردن و از بین بردن چشم نابینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که د‌رآوردن و آسیب زدن به چشم نابینای دیگری نمی‌تواند شامل دیه شود اما در این باره باید بگوئیم قانونگذار برای درآ‌وردن و از بین بردن چشم نابینا نیز دیه تعیین نموده است. طبق قانون اگر فردی باعث درآور‌دن و از بین رفتن چشم نابینای دیگری شود می‌بایست مبلغ یک ششم دیه کامل انسان را به او پرداخت کند‌.

دیه از بین بردن چشم بینای فرد دارای یک چشم

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد قربانی تنها یک چشم بینا داشته که آن توسط مجرم درآورده شده و از بین رفته است. در این صورت مقدار دیه در آوردن و از بین رفتن آن چشم به شرح زیر خواهد بود:

  • اگر چشم دیگر به صورت مادرزاد و دلایل غیر جنایی از بین رفته باشد دیه آن معادل دیه کامل انسان خواهد بود.
  • چنانچه چشم دیگر به واسطه قصاص و دلایل جنایی از بین رفته باشد دیه معادل نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

سوالات متداول

دیه درآوردن و از بین بردن دو چشم بینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

دیه درآوردن دو چشم بینا معادل دیه کامل انسان می‌باشد.

دیه درآوردن یک چشم بینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

دیه درآوردن یک چشم بینا ‌معادل نصف دیه کامل انسان است.

مقدار دیه درآوردن چشم نابینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

مقدار دیه درآوردن چشم نابینا معادل یک ششم دیه کامل انسان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه در آوردن چشم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه در آوردن چشم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

  منبع : دیه درآوردن چشم



:: بازدید از این مطلب : 478
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون کلیه‌ دادگاه‌ها در سراسر ایران را طبقه بندی و دسته بندی کرده است و برای هر کدام صلاحیت مخصوص تعیین نموده است. هر دادگاه می‌تواند فقط به موضوعی که صلاحیت دارد رسیدگی کند. در ادامه در خصوص دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول

اموال غیر منقول عبارتند از اموالی که قابل جابه‌جایی نیستند مانند ملک، آپارتمان و زمین که نمی‌توان آن‌ها را با خود حمل کرد و یا جابه‌جا نمود.

هر دعوایی که موضوع اختلاف آن مال غیر منقول باشد در دسته‌ دعاوی غیر منقول قرار می‌گیرد. در ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی در مورد انواع دعاوی غیر منقول توضیح داد شده است. مانند دعاوی مربوط به انتقال مالکیت، تصرف عدوانی و…

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

بر اساس ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه محل مال غیر منقول دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی به دعوا است. اگرچه اصل بر این است که دعاوی باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد ولی در مورد اموال غیر منقول قانون استثنا قائل شده است. حتی اگر خوانده در محل دیگری باشد و مال غیر منقول در یک محل دیگر دادگاه محل مال غیر منقول صالح است.

به طور مثال آقای الف دعوایی مبنی بر تصرف عدوانی ملکی در شیراز مطرح می‌نماید. خوانده دعوا در تهران ساکن است. با توجه به اینکه دعوای غیر منقول است و ملک در شیراز قرار گرفته دادگاه شیراز صالح است. پس خواهان باید به دادگاه شیراز مراجعه نماید.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول با منقول

در برخی از موارد موضوع یک دعوا هم مال غیر منقول است و هم مال منقول. به طور مثال آقای ب دعوای تصرف عدوانی ملکی در اهواز و یک ماشین پراید را مطرح می‌نماید. خوانده‌ دعوا آقای ب است که در شهر مشهد ساکن می‌باشد. در این حالت بر اساس ماده‌ 15 قانون آئین دادرسی مدنی باز هم دادگاه محل مال غیر منقول صالح است. یعنی با اینکه دعوای غیر منقول هم مطرح شده است و طبق قاعده دادگاه محل اقامت خوانده یعنی مشهد باید صالح باشد ولی چون دعوای غیر منقول هم مطرح شده است می‌توان گفت که قدرت دعوای غیر منقول بیشتر است و دادگاه اهواز یعنی محل قرارگیری ملک، دادگاه صالح برای رسیدگی می‌باشد.

البته در ماده‌ 15 این قانون شرطی قرار داده شده است. اینکه منشا هر دو دعوا یکی باشد. یعنی اینکه هم دعوای مال منقول و هم غیر منقول در ضمن یک دادخواست و به جهتی واحد باشد.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی چند مال غیر منقول

گاهی پیش می‌آید که دعوا در مورد چند مال غیر منقول که هرکدام در حوزه‌ قضایی متفاوتی قرار دارند می‌باشد. به طور مثال آقای الف می‌خواهد یک دعوای واحد در مورد سه ملک که یکی در شیراز یکی در مشهد و دیگری در گیلان است اقامه‌ نماید. بر اساس ماده‌ 16 قانون آئین دادرسی خواهان می‌تواند به میل خود به دادگاه هر کدام از این شهر‌ها مراجعه نماید. یعنی اینکه دادگاه هر سه شهر برای رسیدگی صالح هستند و خود آقای الف می‌تواند انتخاب کند که مثلا در گیلان اقامه‌ دعوا نماید.

سوالات متداول

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای مال غیر منقول کجاست ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح است.

در دعاوی اموال غیر منقول متعدد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری هر کدام از اموال صالح هستند و خواهان می‌تواند به انتخاب خود یک دادگاه را برای اقامه‌ دعوا انتخاب نماید.

اگر دعوای منقول با غیر منقول با هم باشد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح برای رسیدگی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اموال غیرمنقول، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اموال غیر منقول پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 


:: برچسب‌ها: دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون کلیه‌ دادگاه‌ها در سراسر ایران را طبقه بندی و دسته بندی کرده است و برای هر کدام صلاحیت مخصوص تعیین نموده است. هر دادگاه می‌تواند فقط به موضوعی که صلاحیت دارد رسیدگی کند. در ادامه در خصوص دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول

اموال غیر منقول عبارتند از اموالی که قابل جابه‌جایی نیستند مانند ملک، آپارتمان و زمین که نمی‌توان آن‌ها را با خود حمل کرد و یا جابه‌جا نمود.

هر دعوایی که موضوع اختلاف آن مال غیر منقول باشد در دسته‌ دعاوی غیر منقول قرار می‌گیرد. در ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی در مورد انواع دعاوی غیر منقول توضیح داد شده است. مانند دعاوی مربوط به انتقال مالکیت، تصرف عدوانی و…

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

بر اساس ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه محل مال غیر منقول دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی به دعوا است. اگرچه اصل بر این است که دعاوی باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد ولی در مورد اموال غیر منقول قانون استثنا قائل شده است. حتی اگر خوانده در محل دیگری باشد و مال غیر منقول در یک محل دیگر دادگاه محل مال غیر منقول صالح است.

به طور مثال آقای الف دعوایی مبنی بر تصرف عدوانی ملکی در شیراز مطرح می‌نماید. خوانده دعوا در تهران ساکن است. با توجه به اینکه دعوای غیر منقول است و ملک در شیراز قرار گرفته دادگاه شیراز صالح است. پس خواهان باید به دادگاه شیراز مراجعه نماید.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول با منقول

در برخی از موارد موضوع یک دعوا هم مال غیر منقول است و هم مال منقول. به طور مثال آقای ب دعوای تصرف عدوانی ملکی در اهواز و یک ماشین پراید را مطرح می‌نماید. خوانده‌ دعوا آقای ب است که در شهر مشهد ساکن می‌باشد. در این حالت بر اساس ماده‌ 15 قانون آئین دادرسی مدنی باز هم دادگاه محل مال غیر منقول صالح است. یعنی با اینکه دعوای غیر منقول هم مطرح شده است و طبق قاعده دادگاه محل اقامت خوانده یعنی مشهد باید صالح باشد ولی چون دعوای غیر منقول هم مطرح شده است می‌توان گفت که قدرت دعوای غیر منقول بیشتر است و دادگاه اهواز یعنی محل قرارگیری ملک، دادگاه صالح برای رسیدگی می‌باشد.

البته در ماده‌ 15 این قانون شرطی قرار داده شده است. اینکه منشا هر دو دعوا یکی باشد. یعنی اینکه هم دعوای مال منقول و هم غیر منقول در ضمن یک دادخواست و به جهتی واحد باشد.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی چند مال غیر منقول

گاهی پیش می‌آید که دعوا در مورد چند مال غیر منقول که هرکدام در حوزه‌ قضایی متفاوتی قرار دارند می‌باشد. به طور مثال آقای الف می‌خواهد یک دعوای واحد در مورد سه ملک که یکی در شیراز یکی در مشهد و دیگری در گیلان است اقامه‌ نماید. بر اساس ماده‌ 16 قانون آئین دادرسی خواهان می‌تواند به میل خود به دادگاه هر کدام از این شهر‌ها مراجعه نماید. یعنی اینکه دادگاه هر سه شهر برای رسیدگی صالح هستند و خود آقای الف می‌تواند انتخاب کند که مثلا در گیلان اقامه‌ دعوا نماید.

سوالات متداول

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای مال غیر منقول کجاست ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح است.

در دعاوی اموال غیر منقول متعدد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری هر کدام از اموال صالح هستند و خواهان می‌تواند به انتخاب خود یک دادگاه را برای اقامه‌ دعوا انتخاب نماید.

اگر دعوای منقول با غیر منقول با هم باشد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح برای رسیدگی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اموال غیرمنقول، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اموال غیر منقول پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 


:: برچسب‌ها: دادگاه صالح رسیدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون کلیه‌ دادگاه‌ها در سراسر ایران را طبقه بندی و دسته بندی کرده است و برای هر کدام صلاحیت مخصوص تعیین نموده است. هر دادگاه می‌تواند فقط به موضوعی که صلاحیت دارد رسیدگی کند. در ادامه در خصوص دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول

اموال غیر منقول عبارتند از اموالی که قابل جابه‌جایی نیستند مانند ملک، آپارتمان و زمین که نمی‌توان آن‌ها را با خود حمل کرد و یا جابه‌جا نمود.

هر دعوایی که موضوع اختلاف آن مال غیر منقول باشد در دسته‌ دعاوی غیر منقول قرار می‌گیرد. در ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی در مورد انواع دعاوی غیر منقول توضیح داد شده است. مانند دعاوی مربوط به انتقال مالکیت، تصرف عدوانی و…

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

بر اساس ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه محل مال غیر منقول دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی به دعوا است. اگرچه اصل بر این است که دعاوی باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد ولی در مورد اموال غیر منقول قانون استثنا قائل شده است. حتی اگر خوانده در محل دیگری باشد و مال غیر منقول در یک محل دیگر دادگاه محل مال غیر منقول صالح است.

به طور مثال آقای الف دعوایی مبنی بر تصرف عدوانی ملکی در شیراز مطرح می‌نماید. خوانده دعوا در تهران ساکن است. با توجه به اینکه دعوای غیر منقول است و ملک در شیراز قرار گرفته دادگاه شیراز صالح است. پس خواهان باید به دادگاه شیراز مراجعه نماید.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول با منقول

در برخی از موارد موضوع یک دعوا هم مال غیر منقول است و هم مال منقول. به طور مثال آقای ب دعوای تصرف عدوانی ملکی در اهواز و یک ماشین پراید را مطرح می‌نماید. خوانده‌ دعوا آقای ب است که در شهر مشهد ساکن می‌باشد. در این حالت بر اساس ماده‌ 15 قانون آئین دادرسی مدنی باز هم دادگاه محل مال غیر منقول صالح است. یعنی با اینکه دعوای غیر منقول هم مطرح شده است و طبق قاعده دادگاه محل اقامت خوانده یعنی مشهد باید صالح باشد ولی چون دعوای غیر منقول هم مطرح شده است می‌توان گفت که قدرت دعوای غیر منقول بیشتر است و دادگاه اهواز یعنی محل قرارگیری ملک، دادگاه صالح برای رسیدگی می‌باشد.

البته در ماده‌ 15 این قانون شرطی قرار داده شده است. اینکه منشا هر دو دعوا یکی باشد. یعنی اینکه هم دعوای مال منقول و هم غیر منقول در ضمن یک دادخواست و به جهتی واحد باشد.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی چند مال غیر منقول

گاهی پیش می‌آید که دعوا در مورد چند مال غیر منقول که هرکدام در حوزه‌ قضایی متفاوتی قرار دارند می‌باشد. به طور مثال آقای الف می‌خواهد یک دعوای واحد در مورد سه ملک که یکی در شیراز یکی در مشهد و دیگری در گیلان است اقامه‌ نماید. بر اساس ماده‌ 16 قانون آئین دادرسی خواهان می‌تواند به میل خود به دادگاه هر کدام از این شهر‌ها مراجعه نماید. یعنی اینکه دادگاه هر سه شهر برای رسیدگی صالح هستند و خود آقای الف می‌تواند انتخاب کند که مثلا در گیلان اقامه‌ دعوا نماید.

سوالات متداول

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای مال غیر منقول کجاست ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح است.

در دعاوی اموال غیر منقول متعدد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری هر کدام از اموال صالح هستند و خواهان می‌تواند به انتخاب خود یک دادگاه را برای اقامه‌ دعوا انتخاب نماید.

اگر دعوای منقول با غیر منقول با هم باشد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح برای رسیدگی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اموال غیرمنقول، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اموال غیر منقول پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 


:: برچسب‌ها: دادگاه صالح رسیدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 442
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما برای تمامی اعضای بدن د‌یه تعیین شده است و اگر هر عضو بدن دچار آسیب شود فردی که باعث آن ‌آسیب شده می‌بایست د‌یه مشخصی را پرداخت کند. در برخی موارد نیز قسمتی از بدن آسیب می‌بیند که در قانون برای آن د‌یه تعیین‌ نگردیده است. در این صورت به فرد آسیب دیده ارش تعلق می‌گیرد. بینی نیز یکی از مهم‌‌‌ترین اجزای بدن انسان به شمار می‌رود که ‌قانونگذار برای هرگونه آسیب به این عضو مهم د‌یه مشخصی را تعیین‌ نموده است. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه انواع صدمات وارد شده به بینی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه بینی

 

 

میزان دیه قطع کردن بینی

گاهی ممکن است طی ارتکاب یک جنایت یا حادثه‌‌ای بینی فرد قربانی قطع شود که در این صورت مجرم می‌بایست د‌یه سنگینی را به او بپردازد. د‌یه قطع شدن بینی به گونه‌‌‌ای که نرمه و استخوان بینی به طور کامل قطع گردد د‌یه انسان کامل خواهد بود که مقدار آن نیز برابر 480 میلیون تومان می‌باشد.

دیه از بین بردن بینی در یک دفعه

در برخی موارد دیده می‌شود که بینی فرد قربانی به یک دفعه از بین رفته است. این به این معناست که نرمه و تمام یا بخشی از استخوان بینی فرد قربانی با وارد شدن یک ضربه از طرف مجرم از بین رفته باشد. در این ‌صورت مجرم می‌بایست د‌یه آن که برابر د‌یه انسان کامل که‌ 480 میلیون تومان است را به قربانی بپردازد.

دیه از بین بردن بینی در دفعات مکرر چقدر است‌‌‌‌ ؟

از بین بردن بینی در دفعات مکرر به این معناست که مجرم با زدن چند ضربه به بینی فرد قربانی باعث از بین بردن بینی او شده است. در این صورت د‌یه نرمه بینی و د‌یه استخوان آن‌ باهم متفاوت خواهد بود. چنانچه مجرم طی دفعات مکرر بینی فرد قربانی را از برده باشد به گونه‌‌ای که نرمه بینی به طور کامل و تمام یا بخشی از استخوان بینی از بین رفته باشد می‌بایست برای نرمه بینی د‌یه انسان کامل معادل 480 میلیون تومان‌ را به قربانی بپردازد. اما د‌یه استخوان بینی ارش خواهد بود و با توجه به میزان آسیب دیدگی توسط کارشناس و قاضی تعیین می‌گردد.

مقدار دیه شکسته شدن بینی

شکستن بینی توسط مجرم نیز شامل د‌یه می‌شود. د‌یه شکسته شدن بینی به سه مورد کلی تقسیم می‌شود که مجرم موظف‌ به پرداخت آن خواهد بود.‌ این سه مورد به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر بینی شکسته شود و از بین برود د‌یه آن برابر د‌یه انسان کامل 480 میلیون تومان است.
  • چنانچه بینی بشکند اما بدون نقص درمان گردد د‌یه آن یک دهم د‌یه انسان کامل است که معادل 48 میلیون تومان خواهد بود.
  • د‌یه شکستگی بینی که بتوان آن را بهبود بخشید اما بینی دچار عیب و نقص باشد ارش بوده و با توجه به نظر کارشناس و میزان آسیب دیدگی تعیین می‌شود.

دیه از بین بردن پره‌ها یا پرده میان دو بینی

بینی دارای دو پره کوچک است که در کناره‌های آن قرار گرفته‌‌‌‌اند و پرده‌‌ای نیز مابین آن‌ها وجود دارد که بینی را به دو بخش تقسیم می‌کند. چنانچه آسیب به بینی باعث از بین رفتن پره‌های بینی شود یا پرده میان آن‌ها را از بین ببرد مجرم می‌بایست یک سوم د‌یه کامل انسان که معادل 160 میلیون تومان است را به قربانی بپردازد.

مقدار د‌یه پاره شدن بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

پاره شدن بینی نیز می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به بینی شود و شامل د‌یه می‌شود. د‌یه پاره شدن بینی شامل سه حالت می‌شود که ‌به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر پارگی بینی باعث از بین رفتن نوک بینی شود د‌یه آن معادل 240 میلیون تومان خواهد بود.
  • چنانچه بینی پاره شود اما بهبود پیدا کند د‌یه آن یک دهم د‌یه کامل انسان معادل 48 میلیون تومان است.
  • اگر پارگی بینی باعث از بین رفتن بینی و نوک آن نگردیده باشد د‌یه آن معادل یک سوم د‌یه کامل انسان 160 میلیون تومان خواهد بود.

نکته بسیار مهم: توجه داشته باشید که د‌یه‌های ذکر شده در بالا در خصوص بینی مربوط به ماه‌های معمولی سال می‌شوند و در ماه‌های حرام که شامل ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم می‌شوند مقدار د‌یه بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول

د‌یه از قطع کردن بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

د‌یه قطع کردن بینی معادل د‌یه انسان کامل 480 میلیون تومان خواهد بود.

د‌یه از بین رفتن نوک بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

د‌یه از بین رفتن نوک بینی معادل نصف د‌یه کامل انسان 240 میلیون تومان خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه بینی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه بینی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع : دیه بینی

 

 



:: برچسب‌ها: دیه بینی ,
:: بازدید از این مطلب : 401
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همه ما ‌انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای حریم خصوصی هستیم و افراد موظفند که به حریم خصوصی ما احترام بگذارند و در عوض ما نیز نباید به حریم خصوصی هیچ فردی تعرض نکنیم. حریم خصوصی هر فرد جزو مواردی است که در قانون نیز به رسمیت شناخته شده است و قوانینی در خصوص آن وضع گردیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. ‌اما در برخی موارد دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که افراد به حریم خصوصی دیگران احترام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌گذارند که در این صورت قانونگذار مجازاتی را برای اینگونه افراد در نظر خواهد گرفت. در ادامه قصد داریم در مورد جرم شنود و استراق سمع توضیحات مفصلی را در اختیارتان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : استراق سمع

جرم شنود و استراق سمع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد همه انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای حریم خصوصی بوده و ما موظف هستیم به حریم خصوصی یکدیگر احترام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذاریم. با وجود اینکه احترام به حریم خصوصی افراد دارای جایگاه قانونی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد اما بازهم برخی از افراد به این مورد توجه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کنند. شنود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و استراق سمع یکی از همین موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

جرم شنود به معنای گوش سپردن پنهانی به سخنان افراد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که نه‌ تنها جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود بلکه دارای مجازات قانونی نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. برای مثال فردی گوشی تلفن دیگری را هک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و به پیام‌های او دسترسی پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و یا اینکه مکالمات تلفنی او را گوش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد یا به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری او دسترسی پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که در این‌ صورت جرم استراق سمع اتفاق افتاده و فردی که به حریم شخصی او تعرض شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از مجرم شکایت کند و خواهان مجازات او شود.

شنود قانونی و غیر قانونی

شنود و استراق سمع دو نوع قانونی و غیر قانونی دارد. با وجود اینکه شنود پنهانی سخنان دیگران جرم است اما قانونگذار شرایطی را مطرح نموده که در آن صورت شنود و استراق سمع قانونی به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید و جرم تلقی نخواهد شد.

در صورتی که استراق سمع برای احقاق حقوق افراد و به دستور قاضی صورت بگیرد جرم به حساب نخواهد آمد. همچنین اگر وقوع این جرم به امنیت کشور مربوط شود و فرد برای حفظ امنیت کشور این عمل را مرتکب شود استراق سمع او جرم نبوده و مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود.

استراق سمع غیر قانونی نیز به معنای گوش سپردن پنهانی به سخنان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که بارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نمود آن ‌کنترل تلفن فرد و گوش سپردن به مکالمات او و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مورد استفاده او از طریق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در این صورت جرم محسوب شده و فرد مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود زیرا او هیچ کدام از دو دلیل موجه و قانونی بالا را برای انجام این کار نداشته است.

مجازات جرم استراق سمع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

از آنجایی که استراق سمع یا شنود جرم تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود قانونگذار مجازات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را برای آن در نظر گرفته است که شامل حال مجرمین شده و به شرح زیر است:

  • شنیدن محتوا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری در حال انتقال افراد، تحصیل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مذکور، دسترسی به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مذکور مثل کنترل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی تلفن فرد و گوش سپردن به مکالمات او جرم تلقی شده و مجازات آن نیز حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا شصت میلیون ریال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد و حتی ممکن‌ است مجرم هم به حبس و هم پرداخت جزای نقدی محکوم شود.

سوالات متداول

شنیدن مکالمات تلفنی افراد به صورت پنهانی جرم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم بوده و استراق سمع نام دارد و همچنین مجازات در پی خواهد داشت.

مجازات حبس جرم شنود چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس جرم شنود از یک تا سه سال خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استر‌اق سمع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استر‌اق سمع پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

 منبع : استراق سمع

 

 



:: برچسب‌ها: استراق سمع ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی در جامعه بر خلاف قوانین عمل کند مجرم است و طبق قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مجازات شود. افرادی که مرتکب جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند اغلب تمام تلاش خود را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند تا مجازات نشوند و یا اینکه در مجازات آن‌ها تخفیف داده شود. حتی در برخی موارد فرد سعی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند فرار کند یا مخفی شود تا از بند محاکمه و مجازات رهایی یابد. در ادامه قصد داریم در مورد مجازات مخفی کردن ‌یا فرار متهم و مجرم توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : فرار متهم

جرم مخفی کردن یا کمک به فرار مجرم یا متهم

مخفی کردن یا کمک به فرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرم و متهم جرم به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید و هر فردی که مرتکب این جرم‌ شود با توجه به نوع جرم متهم یا مجرم مجازات خواهد شد. مخفی کردن یا کمک به فرار مجرم و متهم به این معناست که فرد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرمی که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حکم محکومیت او صادر شده و دستگیر شده است و یا اینکه فرار نموده کمک کند تا مخفی شود یا موجب فرار او شود و یا اینکه به فردی که متهم به ارتکاب جرم است و دستور دستگیری او صادر شده است‌ کمک کند که مخفی شود و یا فرار نماید. لازم به ذکر است‌ که تهیه کردن وسایل فرار مجرم و متهم نیز جرم است و مرتکب طبق قانون مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

مجازات عامل فرار متهم

همانطور که در بالا گفته شد مجازات فردی که به فراری دادن یا مخفی کردن متهم کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند با توجه به نوع جرم و مجازات فرد متهم معین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. مجازات فراری دادن یا مخفی کردن متهم به شرح زیر است:

  • اگر مرتکب محکوم به اعدام یا حبس دائم باشد فردی که به ‌او کمک نموده یا او را مخفی کرده به حبس از یک‌ تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • اگر مجازات مرتکب حبس دائم یا متهم به ارتکاب جرمی باشد که مجازات آن اعدام است فردی که در فرار و مخفی شدن به او کمک نموده است به حبس تادیبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شش ماه تا دو سال محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.
  • در دیگر موارد نیز مجازات فردی که به فراری دادن متهم کمک کرده است از سه ماه تا یک ‌سال حبس تادیبی خواهد بود.

مجازات کمک به فرار و مخفی کردن مجرم چیست ؟

مجرم کسی است که مرتکب جر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ شده و حکم محکومیت او نیز توسط دادگاه صادر گردیده است.‌ هرکس که برای مخفی نمودن مجرم منزلش را در اختیار او بگذارد و با عالم بودن بر اینکه او مجرم است برای رهایی از بند محاکمه به او کمک کند، دلایل اثبات جرم او را مخفی کند، برای آزادی او دلایلی را در دادگاه ارائه کند که خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند جعلی بوده و صحت ندارند و وسایل فرار او را تهیه کند مجرم است و مجازات او به شرح زیر خواهد بود:

  • چنانچه فرد فراری محکوم به اعدام، رجم و قطع ید باشد فردی که در فرار و مخفی شدن به او کمک کرده است به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • افرادی که در فرار یا اخفای محکومان به حبس دائمی، یا متهمان به جرایمی که مجازات اعدام دارد، مساعدت می‌نمایند به شش ماه الی دو سال حبس محکوم می‌گردند.
  • در دیگر موارد فردی که به فرار و مخفی شدن مجرم کمک کند به حبس تادیبی از یک ماه تا یک سال محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا مجازات فراری دادن و مخفی کردن مجرم و متهم شامل همه افراد می‌شود ؟

با وجود اینکه فراری دادن و مخفی کردن مجرم و متهم جرم به شمار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید اما بازهم قانونگذار شرایطی را مطرح نموده که طبق این شرایط برخی افراد برای فراری دادن و مخفی کردن مجرم مجازات می‌شوند اما مقدار مجازات ایشان از نصف حداکثر مجازات تعیین شده تجاوز نخواهد کرد. این افراد به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • زن و شوهر حتی اگر از یکدیگر جدا شده و مطلقه باشند.
  • پدر و مادر مجرم یا متهم و اجداد او.
  • فرزندان مجرم و متهم.
  • تمامی افرادی که مرتکب از اقارب درجه اول ایشان است.
  • خواهران و برادران مجرم.

سوالات متداول

آیا فراهم کردن وسایل فرار برای مجرم جرم است ؟

بله زیرا در این صورت به فرار مجرم کمک شده است.

خواهران و برادران مجرم نیز برای فراری دادن یا مخفی کردن ‌او مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند ؟

بله ولی میزان مجازاتشان کمتر خواهد بود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرار متهم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرار متهم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 

منبع : فرار متهم

 

 

 


:: برچسب‌ها: فرار متهم ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در تمام کشور‌های جهان برای ایجاد رابطه میان زنان و مردان قوانین‌ به خصوصی وضع گردیده‌اند. زنان و مردان برای برقراری ارتباط می‌بایست برخی قوانین را رعایت کنند. رابطه جنسی میان زن و مرد یکی از مواردی است که قانونگذار قوانین به خصوصی را برای آن وضع کرده است و جزو موارد حساس در جامعه و قانون کشور ما به حساب می‌آید. در ادامه قصد داریم در خصوص زنای محصنه توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  زنای محصنه 

 

زنای محصنه چیست‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد رابطه میان زن و مرد می‌بایست در چارچوب خاص خود شکل بگیرد. برخی از زنان و مردان مرتکب جرم زنا می‌شوند. زنا به معنای برقراری رابطه جنسی میان زن و مردی است که میان آن‌ها عقله زوجیت وجود ندارد. زنا انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ز‌نای محصنه می‌باشد. ز‌نای محصنه به معنای ایجاد رابطه جنسی میان‌ زن و مردی است که هردو یا یکی از آن‌ها دارای همسر‌ بوده و متاهل باشند.‌ اگر‌ زنی که دارای شوهر است اقدام به برقراری رابطه جنسی با مرد‌ دیگری کند می‌توان گفت که مرتکب ز‌نای محصنه شده است. همچنین اگر مردی که همسر دارد با زن دیگری رابطه جنسی برقرار کند مرتکب جرم ز‌نای محصنه ‌شده است. قانونگذار برای این جرم مجازات سختی را در نظر گرفته است زیرا ز‌نای محصنه در صورتی رخ داده که فرد مجرم می‌توانسته با همسر خود اقدام به برقراری رابطه جنسی نماید اما با این وجود مرتکب ز‌نای محصنه شده است.

در چه مواردی رابطه جنسی میان زن و مرد متاهل زنای محصنه نیست‌ ؟

با وجود اینکه ز‌نای میان زن و مرد متاهل ز‌نای محصنه نام گرفته است اما در برخی موارد ممکن است به ارتکاب این جرم ز‌نای محصنه گفته نشود.‌ در صورتی که زنا میان زن و مردی انجام شود که به هر دلیلی قادر به برقراری رابطه جنسی با همسر خود نباشند‌ ز‌نای آن‌ها محصنه نخواهد بود.

مجازات زنای محصنه

مطابق قانون هر فردی که مرتکب جرم ز‌نای محصنه شده باشد دچار مجازات سختی خواهد شد. مجازات ز‌نای محصنه به سه حالت زیر می‌باشد:

  • در ابتدا مرتکبین ز‌نای محصنه می‌بایست رجم شوند. رجم به معنای سنگسار کردن می‌باشد. مرتکبین در صورتی سنگسار می‌شوند که جرم آن‌ها اثبات شده باشد.
  • چنانچه به دلایلی که قاضی تشخیص دهد امکان سنگسار وجود نداشته باشد مجرمین ز‌نای‌ محصنه به اعدام محکوم خواهند شد.
  • در حالت سوم قانونگذار پیش بینی کرده است که اگر دو مجازات بالا برای مجرمین قابل اجرا نبودند مجازات مجرمین صد ضربه شلاق خواهد بود.

سوالات متداول

مجازات اولیه در خصوص ز‌نای محصنه چیست‌ ؟

اولین مجازاتی که شامل حال مجرمین ز‌نای‌ محصنه می‌شوند سنگسار می‌باشد.

اگر زن و مرد مجرم‌ قادر به برقراری رابطه با همسر خود نبوده باشند تکلیف چیست‌ ؟

در این صورت ز‌نای آن‌ها محصنه نخواهد بود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

کمترین میزان مجازات برای ز‌نای محصنه چیست‌ ؟

کمترین میزان مجازات برای ز‌نای محصنه صد ضربه شلاق می‌باشد که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنا‌ی محصنه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زنا‌ی محصنه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 


:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حتما شما هم در فیلم و سریال‌ها دیده‌‌اید که فردی به عنوان رئیس یک گروه خلافکار برگزیده می‌شود و وظایف مختلفی را به عهده می‌گیرد. اما تشکیل گروه مجرمانه‌ای که‌ اقدام به کارهای خلاف قانون‌ می‌نماید در عالم واقعیت نه تنها جرم بزرگی به شمار می‌رود بلکه سردسته‌ یا رئیس آن‌ گروه مجرمانه مجازات شدید‌‌‌‌تری نسبت به دیگر اعضای گروه خواهد داشت. در واقع فردی که به عنوان سردسته گروه مجرمانه فعالیت می‌کند نقشه اجرای جرم را برای آن گروه طراحی کرده است و به همین خاطر قانونگذاران مجازات نسبتا سخت‌‌‌‌تری را برای اینگونه افراد در نظر گرفته‌‌‌اند. در ادامه قصد داریم در خصوص سردستگی گروه مجرمانه و مجازات تعیین شده برای آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : سردستگی گروه مجرمانه 

گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

گروه مجرمانه در واقع تیم منسجمی است که اقدام به ارتکاب جرم می‌نماید. این گروه از سه نفر یا بیشتر تشکیل می‌شود و معمولا به قصد ارتکاب جرم دورهم جمع می‌گردند، حتی در برخی موارد علت تشکیل گروه ارتکاب جرم نبوده اما بعد‌ها با فراهم ‌شدن زمینه اعضای گروه مرتکب جرم شده‌‌‌اند. گروه مجرمانه با همفکری یک دیگر سعی می‌کنند برای انجام جرائم مختلف برنامه ریزی کنند.

مفهوم سردستگی گروه مجرمانه

سردستگی یک گروه مجرمانه معنی و مفهوم پیچیده‌‌ای ندارد و به سه حالت کلی تشکیل، طراحی و اداره گروه مجرمانه تقسیم می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت هر فردی که گروه مجرمانه‌ای را تشکیل دهد، آن‌ را طراحی کند و یا اینکه به اداره چنین گروهی بپردازد‌ به عنوان سردسته گروه مجرمانه شناخته می‌شود و طبق قانون مجازات سختی در انتظار او خواهد بود.

در واقع کسی که به عنوان سردسته این گروه انتخاب می‌شود معمولا جرم بزرگتری را انجام داده است زیرا او زمینه ارتکاب جرم را برای همه افراد گروه خود فراهم نموده و آن‌ها را اداره کرده تا جرمی را مرتکب شوند و به همین علت است که‌ قانونگذاران مجازات نسبتا سخت‌‌‌‌تری را برای سردسته گروه در نظر گرفته‌‌‌اند.

مجازات سردستگی گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که گفتیم مجازات سردسته گروه مجرمانه معمولا شدید‌‌‌‌تر از افراد دیگر آن گروه خواهد بود. مجازات سردسته گروه شامل سه حالت زیر می‌باشد:

  • سردسته گروه مجرمانه طبق نظر قاضی به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که توسط گروهش انجام شده محکوم خواهد شد.
  • اگر جرم ارتکاب شده توسط گروه مجرمانه شامل مجازات حدود، دیه و قصاص باشد سردسته گروه به حداکثر مجازاتی که ‌قانونگذار برای معاونت در جرم تعیین کرده است محکوم می‌شود.
  • چنانچه سردسته گروه یکی از جرائم زیر مجموعه محاربه و افساد فی الارض را مرتکب شده باشد به مجازات همین جرائم محکوم می‌شود.

سوالات متداول

سردستگی گروه مجرمانه به چند حالت تقسیم می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

سردستگی گروه مجرمانه به سه حالت تشکیل، طراحی و اداره گروه مجرمانه تقسیم می‌شود، برای دریافت توضیحات کامل‌‌‌‌تر به متن مقاله مراجعه کنید.

مجازات سردستگی گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

مجازات سردستگی گروه مجرمانه معمولا شدیدتر از اعضای دیگر خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

حداقل تعداد نفرات برای تشکیل گروه مجرمانه چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

حداقل تعداد نفرات برای تشکیل گروه مجرمانه سه نفر است که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سردستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سردستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 


:: برچسب‌ها: سردستگی گروه مجرمانه ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

لب یکی از اجزای پرکاربرد در بدن انسان ‌می‌باشد که اگر از بین برود و یا لطمه‌‌‌ای به آن‌ وارد شود مسلما انجام برخی امور برای فرد سخت ‌می‌شود. لب‌‌ها به انسان کمک ‌می‌کنند بخندد، صحبت کند، حرف بزند و… که در صورت لطمه دیدن دیگر فرد قادر به انجام چنین اموری نیست. آسیب وارد کردن به لب‌‌ها نیز شامل دیه ‌می‌شود و قانونگذار حساسیت زیادی را نسبت به این موضوع نشان داده است. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دیه از بین بردن و فلج شدن‌ لب و… توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه لب

 

 

 

 

دیه از بین بردن لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

گاهی ممکن است فردی با ضربه وارد کردن به دیگری باعث از بین رفتن لب‌‌های او شود که در این صورت ‌می‌بایست د‌یه تعیین شده توسط قانونگذار را به فرد قربانی پرداخت نماید. د‌یه از بین بردن لب به شرح زیر ‌می‌باشد:

از بین بردن هر دو لب: چنانچه فرد باعث از بین رفتن هر دو لب دیگری شود ‌می‌بایست د‌یه یک انسان کامل که معادل 480 میلیون تومان است را به او بپردازد.

از بین بردن یکی از لب‌‌ها: چنانچه یکی از لب‌‌ها از بین رفته باشد د‌یه آن نصف د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد که مبلغ آن 240 میلیون تومان ‌می‌باشد.

از بین بردن قسمتی از لب: در برخی موارد نیز هیچکدام از لب‌‌ها به طور کلی از بین نرفته‌‌‌‌‌اند و تنها قسمتی از آن‌ها از بین رفته است که در این صورت دادگاه د‌یه را با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین ‌می‌کند.

دیه سست و فلج شدن لب‌‌ها

آسیبی که در دعوا‌‌ها و یا در حوادث به لب‌‌ها وارد ‌می‌شود ممکن است باعث سستی و فلج شدن لب‌‌ها بشود که در این صورت نیز قانونگذار د‌یه‌‌‌ای را تعیین نموده است. مقدار د‌یه سست و فلج شدن لب‌‌ها به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • چنانچه فردی با وارد کردن ضربه‌‌‌ای باعث سست و فلج شدن لب دیگری شود به گونه که فرد بخندد اما لب به علت فلج بودن لب از روی دندان‌‌ها کنار نرود ‌می‌بایست دو سوم د‌یه یک لب را به او پرداخت کند.

آیا جمع شدن‌ لب‌‌ها نیز شامل‌ دیه ‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

گاهی ممکن است در اثر ارتکاب یک جنایت لب فرد قربانی جمع بشود که در این صورت چه جمع شدن لب‌‌ها مانع پدیدار شدن دندان‌‌ها شود و چه نه به فرد قربانی ارش تعلق ‌می‌گیرد. ارش د‌یه‌‌‌ای است که بر اساس میزان آسیب و نظر کارشناس به فرد آسیب دیده پرداخت ‌می‌شود.

پارگی لب و میزان دیه تعیین شده برای آن

پارگی لب نه تنها باعث وارد شدن لطمه به لب‌‌ها ‌می‌شود بلکه در زیبایی انسان نیز تاثیر زیادی ‌می‌گذارد و ممکن است چهره فرد دیگر به حالت اولیه بازنگردد. در قانون کشور ما برای پارگی لب نیز د‌یه تعیین گردیده است که مقدار آن به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • د‌یه پارگی هردو لب به گونه‌‌‌ای که دندان فرد قربانی مشخص شود یک سوم د‌یه کامل انسان خواهد بود.
  • چنانچه هردو لب دچار پارگی شوند و بدون عیب و نقص درمان شوند د‌یه آن‌‌ها معادل یک پنجم د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد.
  • اگر یکی از لب‌‌ها دچار پارگی شود د‌یه آن معادل یک ششم د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد.
  • در صورتی که یکی از لب‌‌ها پاره بشود اما بدون عیب و نقص درمان شود د‌یه آن یک دهم د‌یه کامل انسان خواهد بود.

سوالات متداول

آیا از بین رفتن لب نیز شامل د‌یه ‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

بله از بین رفتن لب نیز شامل د‌یه ‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌تری آمده است.

د‌یه از بین بردن هردو لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

د‌یه از بین بردن هردو لب معادل د‌یه کامل انسان 480 میلیون تومان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه لب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه لب پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع : دیه لب

 

 

 


:: برچسب‌ها: دیه لب ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چشم یکی از اجزای بسیار مهم در بدن ما انسان‌‌‌‌ها است که بدون‌‌‌ دارا بودن آن زندگی کردن و انجام امور خود بسیار سخت ‌‌‌می‌شود. چشم‌‌‌‌ها به ما کمک ‌‌‌می‌کنند که محیط اطرافمان را ببینیم، مطالعه کنیم و… که به همین دلایل وجود آن‌‌‌‌ها بسیار ضروری است. اما در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که فردی باعث از بین بردن چشم فرد‌‌‌ دیگر یا کاهش بینایی او ‌‌‌می‌شود که در این صورت ‌‌‌می‌بایست دیه او را پرداخت کند. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه کوری چشم یا همان از بین بردن چشم و کاهش بینایی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

دیه از بین بردن بینایی و کوری چشم انسان چقدر است ؟

چنانچه فردی بینایی دیگری را از او سلب کند و باعث کور شدن ‌چشم او شود مجرم به حساب ‌‌‌می‌آید و موظف به پرداخت دیه خواهد بود. مقدار دیه از بین بردن بینایی و کوری ‌چشم به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

از بین بردن بینایی هر دو ‌چشم: چنانچه مجرمی بینایی هر دو ‌چشم سالم فرد را از او سلب کند ‌‌‌می‌بایست دیه یک انسان کامل را به او بپردازد که مقدار آن در سال‌‌‌‌های مختلف متفاوت است.

از بین بردن بینایی یکی از ‌چشم‌‌‌‌ها: اگر فردی باعث از بین رفتن بینایی یکی از ‌چشم‌‌‌‌های دیگری شود ‌‌‌می‌بایست نصف دیه کامل انسان را به او پرداخت کند.

نکته: در اینجا منظور از ‌چشم سالم ‌چشمی است که بینایی دارد و ‌‌‌می‌تواند ببیند و در واقع ‌‌‌می‌توان گفت انحراف، ضعیف بودن ‌چشم و… در تعیین دیه آن تاثیر گذار نیست.

دیه از بین بردن ‌چشم‌ افرادی که تنها یک چشم بینا دارند چقدر است ؟

برخی افراد به دلایل مختلف تنها دارای یک عدد ‌چشم ‌‌‌می‌باشند و ‌چشم دیگر آن‌‌‌‌ها بینا نیست. چنانچه فردی تنها ‌چشم این افراد را از بین ببرد ‌‌‌می‌بایست دیه سنگینی را به فرد قربانی پرداخت کند. دیه از بین بردن ‌چشم فردی که تنها دارای یک ‌چشم بینا است به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

  • اگر ‌چشم دیگر فرد به طور مادرزادی یا به دلیل بروز اتفاقات غیر جنایی بینا نباشد مجرمین در صورت از بین بردن تنها ‌چشم سالم آن‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌بایست دیه یک انسان کامل را پرداخت نمایند.
  • اگر ‌چشم دیگر فرد به دلایل جنایی از بین رفته باشد مجرمی که ‌چشم دیگر را از بین برده است ‌‌‌می‌بایست نصف دیه کامل یک انسان را به فرد آسیب دیده پرداخت کند.

مقدار دیه کاهش بینایی انسان

گاهی اوقات مجرم ضربه‌‌‌‌‌ای را به جسم فرد وارد ‌‌‌می‌کند که این ضربه باعث کاهش بینایی فرد ‌‌‌می‌شود که در این صورت‌‌‌ به او دیه تعلق خواهد گرفت. برای مثال ضربه‌‌‌‌‌ای که مجرم وارد ‌‌‌می‌کند باعث پدید آمدن لکه‌‌‌‌‌ای در ‌چشم ‌‌‌می‌شود که آن قسمت ‌چشم دیگر ‌‌‌نمی‌تواند ببیند. مقدار دیه‌‌‌ کاهش بینایی به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر بتوان میزان کاهش بینایی را مشخص کرد مبلغ دیه با توجه به دیه کاهش بینایی نسبت به دیه از بین بردن کلی بینایی تعیین خواهد شد.
  • اگر مقدار کاهش بینایی قابل مشخص کردن نباشد به فرد آسیب دیده ارش تعلق گرفته و دیه او بر اساس نظر کارشناس و میزان آسیب دیدگی ‌چشم او تعیین ‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

منظور از ‌چشم سالم انسان در حین تعیین دیه چیست ؟

منظور از ‌چشم سالم انسان ‌‌‌‌چشمی‌ است که ‌‌‌می‌تواند ببیند و انحراف، ضعیف بودن ‌چشم و… نیز ‌‌‌نمی‌توانند در تعیین دیه تاثیری داشته باشند.

دیه کوری هردو ‌چشم انسان چقدر است ؟

دیه کوری ذو ‌چشم معادل دیه کامل یک انسان ‌‌‌می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا کاهش بینایی نیز شامل دیه ‌‌‌می‌شود ؟

بله کاهش بینایی نیز شامل دیه شده که مقدار آن در متن مقاله شرح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه چشم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه چشم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: دیه چشم | دیه کوری چشم – کاهش بینایی – نابینایی – تعیین مقدار دیه ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چشم یکی از اجزای بسیار مهم در بدن ما انسان‌‌‌‌ها است که بدون‌‌‌ دارا بودن آن زندگی کردن و انجام امور خود بسیار سخت ‌‌‌می‌شود. چشم‌‌‌‌ها به ما کمک ‌‌‌می‌کنند که محیط اطرافمان را ببینیم، مطالعه کنیم و… که به همین دلایل وجود آن‌‌‌‌ها بسیار ضروری است. اما در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که فردی باعث از بین بردن چشم فرد‌‌‌ دیگر یا کاهش بینایی او ‌‌‌می‌شود که در این صورت ‌‌‌می‌بایست دیه او را پرداخت کند. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه کوری چشم یا همان از بین بردن چشم و کاهش بینایی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه چشم

دیه از بین بردن بینایی و کوری چشم انسان چقدر است ؟

چنانچه فردی بینایی دیگری را از او سلب کند و باعث کور شدن ‌چشم او شود مجرم به حساب ‌‌‌می‌آید و موظف به پرداخت دیه خواهد بود. مقدار دیه از بین بردن بینایی و کوری ‌چشم به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

از بین بردن بینایی هر دو ‌چشم: چنانچه مجرمی بینایی هر دو ‌چشم سالم فرد را از او سلب کند ‌‌‌می‌بایست دیه یک انسان کامل را به او بپردازد که مقدار آن در سال‌‌‌‌های مختلف متفاوت است.

از بین بردن بینایی یکی از ‌چشم‌‌‌‌ها: اگر فردی باعث از بین رفتن بینایی یکی از ‌چشم‌‌‌‌های دیگری شود ‌‌‌می‌بایست نصف دیه کامل انسان را به او پرداخت کند.

نکته: در اینجا منظور از ‌چشم سالم ‌چشمی است که بینایی دارد و ‌‌‌می‌تواند ببیند و در واقع ‌‌‌می‌توان گفت انحراف، ضعیف بودن ‌چشم و… در تعیین دیه آن تاثیر گذار نیست.

دیه از بین بردن ‌چشم‌ افرادی که تنها یک چشم بینا دارند چقدر است ؟

برخی افراد به دلایل مختلف تنها دارای یک عدد ‌چشم ‌‌‌می‌باشند و ‌چشم دیگر آن‌‌‌‌ها بینا نیست. چنانچه فردی تنها ‌چشم این افراد را از بین ببرد ‌‌‌می‌بایست دیه سنگینی را به فرد قربانی پرداخت کند. دیه از بین بردن ‌چشم فردی که تنها دارای یک ‌چشم بینا است به شرح زیر ‌‌‌می‌باشد:

  • اگر ‌چشم دیگر فرد به طور مادرزادی یا به دلیل بروز اتفاقات غیر جنایی بینا نباشد مجرمین در صورت از بین بردن تنها ‌چشم سالم آن‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌بایست دیه یک انسان کامل را پرداخت نمایند.
  • اگر ‌چشم دیگر فرد به دلایل جنایی از بین رفته باشد مجرمی که ‌چشم دیگر را از بین برده است ‌‌‌می‌بایست نصف دیه کامل یک انسان را به فرد آسیب دیده پرداخت کند.

مقدار دیه کاهش بینایی انسان

گاهی اوقات مجرم ضربه‌‌‌‌‌ای را به جسم فرد وارد ‌‌‌می‌کند که این ضربه باعث کاهش بینایی فرد ‌‌‌می‌شود که در این صورت‌‌‌ به او دیه تعلق خواهد گرفت. برای مثال ضربه‌‌‌‌‌ای که مجرم وارد ‌‌‌می‌کند باعث پدید آمدن لکه‌‌‌‌‌ای در ‌چشم ‌‌‌می‌شود که آن قسمت ‌چشم دیگر ‌‌‌نمی‌تواند ببیند. مقدار دیه‌‌‌ کاهش بینایی به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر بتوان میزان کاهش بینایی را مشخص کرد مبلغ دیه با توجه به دیه کاهش بینایی نسبت به دیه از بین بردن کلی بینایی تعیین خواهد شد.
  • اگر مقدار کاهش بینایی قابل مشخص کردن نباشد به فرد آسیب دیده ارش تعلق گرفته و دیه او بر اساس نظر کارشناس و میزان آسیب دیدگی ‌چشم او تعیین ‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

منظور از ‌چشم سالم انسان در حین تعیین دیه چیست ؟

منظور از ‌چشم سالم انسان ‌‌‌‌چشمی‌ است که ‌‌‌می‌تواند ببیند و انحراف، ضعیف بودن ‌چشم و… نیز ‌‌‌نمی‌توانند در تعیین دیه تاثیری داشته باشند.

دیه کوری هردو ‌چشم انسان چقدر است ؟

دیه کوری ذو ‌چشم معادل دیه کامل یک انسان ‌‌‌می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا کاهش بینایی نیز شامل دیه ‌‌‌می‌شود ؟

بله کاهش بینایی نیز شامل دیه شده که مقدار آن در متن مقاله شرح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه چشم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه چشم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع : دیه چشم

 

 



:: برچسب‌ها: دیه چشم ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کودکان یک عنصر مهم در جامعه امروزی ما به حساب ‌‌‌‌می‌آیند و نقش مهمی را در جامعه ایفا ‌‌‌‌می‌کنند. با وجود اینکه نوجوانان دارای سن کمی هستند اگر به خوبی تربیت شوند و در راستای اهداف ارزشمند خود قدم بردارند ‌‌‌‌می‌توانند با آینده‌‌‌‌‌‌ای بسیار روشن باعث افتخار کشور باشند. اما‌ کودکان و نوجوانان نیز گاهی مرتکب خطاهایی ‌‌‌‌می‌شوند و حتی دیده شده که برخی از آن‌ها مرتکب جرم نیز شده‌‌اند. ارتکاب جرم توسط کودکان امری مهم است که باید رسیدگی‌‌‌‌‌های لازم در خصوص آن به عمل آید. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات و اقدامات تامینی برای کودکان زیر 15 سال در صورت ارتکاب جرم توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  مجازات کودکان زیر 15 سال

 

 

 

آیا دادگاه ‌‌‌‌می‌تواند کودکان زیر 15 سال را نیز مجازات کند‌‌ ؟

برخی افراد تصور ‌‌‌‌می‌کنند که اگر کودکان زیر ۱۵ سال جرمی را مرتکب شوند دادگاه برای آن‌‌‌‌‌ها مجازاتی را در نظر ‌‌‌‌نمی‌گیرد و چون سن کمی دارند از مجازات شدن معاف خواهند شد. اما در این باره باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و قانونگذار برای کودکان زیر ۱۵ سال نیز مجازاتی را در نظر گرفته است. اما نکته حائز اهمیت این است که مجازات در نظر گرفته شده برای کودکان مطابق بزرگسالان نخواهد بود و در واقع ‌‌‌‌می‌توان گفت که مجازات آن‌‌‌‌‌ها بسیار سبک‌تر در نظر گرفته شده است.

مجازات و اقدامات تعیین شده برای کودکان 9 تا 15 سال

همانطور که گفتیم برای کودکان زیر ۱۵ سال مجازاتی تعیین گردیده است که با توجه به عوامل مختلفی بر آن‌‌‌‌‌ها اعمال ‌‌‌‌می‌شود. هرگاه نوجوان ۹ تا ۱۵ساله‌‌‌‌‌‌ای مرتکب جرائم تعزیری شود مجازات زیر برای او در نظر گرفته ‌‌‌‌می‌شود:

  • دادگاه او را به والدین، قیم و سرپرست و… او تحویل داده و از آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌خواهد که تعهد بدهند در راستای حسن اخلاقی و تربیت کودک تلاش کنند. در برخی موارد نیز قاضی از والدین کودک ‌‌‌‌می‌خواهد که یکی از موارد زیر را انجام دهند و نتیجه را تا یک مدت زمان تعیین شده به اطلاع قاضی برسانند:
  • معرفی نوجوان به روانشناس و مددکار و همکاری با آن‌‌‌‌‌ها.
  • فرستادن نوجوان جهت حضور در یک موسسه فرهنگی و آموزشی برای آموزش دیدن یک حرفه و یا تحصیل.
  • تلاش برای ترک اعتیاد نوجوان تحت نظر پزشک متخصص.
  • جلوگیری از معاشرت با برخی افراد (ناباب) که توسط دادگاه مشخص شده‌‌اند.
  • مانع شدن از رفت و آمد نوجوان در برخی مکان‌‌‌‌‌های تعیین شده.
  • دادگاه نوجوان را بسیار نصیحت خواهد کرد.
  • اگر والدین نوجوان افراد دارای صلاحیتی نباشند دادگاه او را به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی تحویل ‌‌‌‌می‌دهد و مصلحت فرزند را در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد.

مجازات و اقدامات تامینی برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال

مجازات نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال ‌‌‌‌کمی‌سخت‌تر در نظر گرفته شده است زیرا این کودکان سن بیشتری دارند و‌ مسلما در حین ارتکاب جرم نیز دارای آگاهی بیشتری بوده‌‌اند. مجازات کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال به شرح زیر خواهد بود:

  • دادگاه به کودک تذکر و اخطار ‌‌‌‌می‌دهد و از او یک تعهدنامه کتبی در خصوص عدم تکرار جرم دریافت ‌‌‌‌می‌کند.
  • چنانچه نوجوان مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا پنج شود قطعا از سه ماه تا یک سال به ماندن در کانون اصلاح و تربیت محکوم ‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

اگر کودکان زیر ۱۵سال مرتکب جرمی شوند مجازات ‌‌‌‌نمی‌شوند‌‌ ؟

خیر نوجوانان نیز مجازات خواهند شد اما مجازات آن‌ها نسبت به بزرگسالان سبک‌تر است.

در صورت ارتکاب جرم کودکان ۹ تا ۱۵ سال اولین اقدام دادگاه چیست‌‌ ؟

نوجوان را به والدینش تحویل داده و از ایشان می‌خواهد اقداماتی را انجام دهند که در متن مقاله آمده‌‌اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات کودکان زیر 15 سال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات کودکان زیر 15 سال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 


:: برچسب‌ها: مجازات کودکان زیر 15 سال ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما می‌دانیم برای هر نوع جرمی در قانون مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است و مجرم می‌بایست طبق آن مجازات شود. اما ‌گاهی شرایط مجازات فرد فراهم نیست و دادگاه نمی‌تواند او را به مجازات تعیین شده در قانون محکوم کند‌. نوجوانان از جمله کسانی هستند که در صورت ارتکاب جرم به مجازات‌های سبک‌‌‌تری محکوم می‌شوند و این کار دلایل خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات و اقدامات تامینی برای نوجوانان بین 15 تا 18 سال توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال

 

 

 

آیا نوجوانان بین 15 تا 18 سال نیز در صورت ارتکاب جرم مجازات می‌شوند‌‌‌‌ ؟

نوجوانان نیز مانند افراد بزرگسال ممکن است مرتکب جرائمی شوند که شامل مجازات شود. دلیل اینکه قاضی افراد مجرم‌ را مجازات می‌کند این است که فرد اصلاح شود و حق و حقوق شاکی او نیز حفظ گردد. اما مجازات مجرم نباید باعث وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر به او شود و در هر صورت قاضی تلاش می‌کند تا مجازات سبک‌‌‌تری را برای مجرم وضع نماید. نوجوانان بین سن ۱۵ تا ۱۸ سال نیز از جمله کسانی هستند که در صورت ارتکاب جرم مستحق مجازات‌های سنگین نیستند و چنانچه مرتکب جرمی شوند قاضی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی خاصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

مجازات و اقدامات تامینی نوجوانان بین 15 تا 18 سال

همانطور که گفتیم اگر نوجوانی مرتکب جرمی شود قاضی برای او مجازات و اقدامات تامینی متفاوتی را در نظر می‌گیرد. اگر نوجوانان مرتکب جرائم تعزیری شوند مجازات‌های زیر برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد:

  • تعزیر درجه یک تا سه: از دو تا پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت.
  • تعزیر درجه چهار: یک تا سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت.
  • تعزیر درجه پنج: انجام 180 تا 720 ساعت خدمات عمومی رایگان، پرداخت جریمه نقدی از 10 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال، از سه ماه تا یک سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت.
  • تعزیر درجه شش: به انجام رساندن 60 تا 180 ساعت خدمات عمومی رایگان، پرداخت جریمه نقدی از یک‌ میلیون تا ده میلیون ریال.
  • تعزیر درجه هفت و هشت: تا یک میلیون ریال جریمه نقدی.

نکته مهم: چنانچه نوجوان به انجام خدمات عمومی محکوم شده باشد میزان انجام خدمات نباید در روز بیش از چهار ساعت تعیین شود.

تبدیل مجازات نوجوانان از ۱۵ تا ۱۸ سال

مجازات تعیین شده برای نوجوانان معمولا قابل تبدیل نیستند اما در مواردی که مجازات مجرم نگهداری یا پرداخت جریمه نقدی باشد قاضی می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط نوجوانان این مجازات را به نگهداری در منزل در ساعات معین شده توسط دادگاه و یا اینکه نگهداری در کانون اصلاح و تربیت در دو روز آخر هفته تبدیل کند که مدت زمان مجازات جایگزین شده نیز می‌تواند سه ماه تا پنج سال باشد.

سوالات متداول

مجازات جرم تعزیری درجه یک تا سه برای نوجوانان ۱۵ تا هجده سال چقدر است‌‌‌‌ ؟

در صورت ارتکاب این درجه جرم نوجوان به نگهداری از دو تا پنج سال در کانون اصلاح و تربیت محکوم می‌شود.

اگر مجازات نوجوانان انجام خدمات عمومی باشد ساعت انجام خدمات در روز چقدر است‌‌‌‌ ؟

در این صورت نباید مدت انجام خدمات بیش از چهار ساعت در روز تعیین شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 


:: برچسب‌ها: مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال ,
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما می‌دانیم برای هر نوع جرمی در قانون مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است و مجرم می‌بایست طبق آن مجازات شود. اما ‌گاهی شرایط مجازات فرد فراهم نیست و دادگاه نمی‌تواند او را به مجازات تعیین شده در قانون محکوم کند‌. نوجوانان از جمله کسانی هستند که در صورت ارتکاب جرم به مجازات‌های سبک‌‌‌تری محکوم می‌شوند و این کار دلایل خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات و اقدامات تامینی برای نوجوانان بین 15 تا 18 سال توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال

 

 

 

آیا نوجوانان بین 15 تا 18 سال نیز در صورت ارتکاب جرم مجازات می‌شوند‌‌‌‌ ؟

نوجوانان نیز مانند افراد بزرگسال ممکن است مرتکب جرائمی شوند که شامل مجازات شود. دلیل اینکه قاضی افراد مجرم‌ را مجازات می‌کند این است که فرد اصلاح شود و حق و حقوق شاکی او نیز حفظ گردد. اما مجازات مجرم نباید باعث وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر به او شود و در هر صورت قاضی تلاش می‌کند تا مجازات سبک‌‌‌تری را برای مجرم وضع نماید. نوجوانان بین سن ۱۵ تا ۱۸ سال نیز از جمله کسانی هستند که در صورت ارتکاب جرم مستحق مجازات‌های سنگین نیستند و چنانچه مرتکب جرمی شوند قاضی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی خاصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

مجازات و اقدامات تامینی نوجوانان بین 15 تا 18 سال

همانطور که گفتیم اگر نوجوانی مرتکب جرمی شود قاضی برای او مجازات و اقدامات تامینی متفاوتی را در نظر می‌گیرد. اگر نوجوانان مرتکب جرائم تعزیری شوند مجازات‌های زیر برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد:

  • تعزیر درجه یک تا سه: از دو تا پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت.
  • تعزیر درجه چهار: یک تا سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت.
  • تعزیر درجه پنج: انجام 180 تا 720 ساعت خدمات عمومی رایگان، پرداخت جریمه نقدی از 10 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال، از سه ماه تا یک سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت.
  • تعزیر درجه شش: به انجام رساندن 60 تا 180 ساعت خدمات عمومی رایگان، پرداخت جریمه نقدی از یک‌ میلیون تا ده میلیون ریال.
  • تعزیر درجه هفت و هشت: تا یک میلیون ریال جریمه نقدی.

نکته مهم: چنانچه نوجوان به انجام خدمات عمومی محکوم شده باشد میزان انجام خدمات نباید در روز بیش از چهار ساعت تعیین شود.

تبدیل مجازات نوجوانان از ۱۵ تا ۱۸ سال

مجازات تعیین شده برای نوجوانان معمولا قابل تبدیل نیستند اما در مواردی که مجازات مجرم نگهداری یا پرداخت جریمه نقدی باشد قاضی می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط نوجوانان این مجازات را به نگهداری در منزل در ساعات معین شده توسط دادگاه و یا اینکه نگهداری در کانون اصلاح و تربیت در دو روز آخر هفته تبدیل کند که مدت زمان مجازات جایگزین شده نیز می‌تواند سه ماه تا پنج سال باشد.

سوالات متداول

مجازات جرم تعزیری درجه یک تا سه برای نوجوانان ۱۵ تا هجده سال چقدر است‌‌‌‌ ؟

در صورت ارتکاب این درجه جرم نوجوان به نگهداری از دو تا پنج سال در کانون اصلاح و تربیت محکوم می‌شود.

اگر مجازات نوجوانان انجام خدمات عمومی باشد ساعت انجام خدمات در روز چقدر است‌‌‌‌ ؟

در این صورت نباید مدت انجام خدمات بیش از چهار ساعت در روز تعیین شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 


:: برچسب‌ها: مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما جرائم به طور کلی یا جنبه عمومی دارند و یا جنبه خصوصی و همین مسئله قابل گذشت بودن یا نبودن آن‌ها را مشخص می‌کند. جرائمی که ‌جنبه عمومی داشته باشند در دسته جرائم غیر قابل گذشت قرار می‌گیرند زیرا این نوع جرائم می‌توانند به جامعه آسیب وارد کنند. اما جرائمی که جنبه خصوصی داشته باشند تنها به یک ‌فرد ضرر و زیان وارد کرده‌‌‌‌اند و جزو دسته جرائم قابل گذشت قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم در خصوص جرایم قابل گذشت توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  جرایم قابل گذشت

 

 

جرم قابل گذشت چه نوع جرمی است‌‌‌‌ ؟

جرم قابل گذشت به جرمی گفته می‌شود که در آن‌ برای تعقیب مجرم نیاز به وجود شکایت یک شاکی خصوصی می‌باشد و در صورتی که هیچکس از مجرم شکایت نکرده باشد جرم مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. مهم‌‌‌ترین ویژگی جرائم ‌قابل گذشت که آن‌ها را از دیگر جرائم متمایز ساخته است این می‌باشد که قانونگذار در وقوع جرم قابل گذشت به فرد شاکی این حق را داده است که از جرم ‌گذشت کند و خواهان متوقف شدن تعقیب مجرم شود. در این نوع جرم هرگاه شاکی گذشت خود را اعلام کند دادگاه طبق نظر او پرونده را مختومه اعلام می‌نماید و پس از گذشت مجرم دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت. برای مثال زنی که از جرم ترک انفاق گذشت کند در واقع یک جرم قابل گذشت را بخشیده است.

شرایط گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت چیست‌‌‌‌ ؟

برای اینکه فرد شاکی بتواند از جرائم قابل گذشت فرد مجرم گذشت کند می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند تا گذشت او مورد تایید دادگاه قرار بگیرد و از اعتبار قانونی برخوردار شود. شرایط گذشت شاکی در جرائم قابل گذشت به شرح زیر می‌باشند:

  • گذشت شاکی می‌بایست به صورت صریح و واضح بیان شود و باید نشان دهد که قصد گذشت از جرم را دارد.
  • شاکی باید در اعلام گذشت خود از فعلی استفاده کند که منظور بر گذشته‌‌ای نزدیک داشته باشد، همانند فعل‌های مضارع و ماضی.
  • گذشت از جرم توسط شاکی نمی‌تواند به صورت شرطی انجام شود، برای مثال زن نمی‌تواند بگوید از مهریه خود گذشتم ولی همسرم باید در عوض خانه‌اش را به نام من بزند.
  • گذشت می‌تواند هم به صورت‌ کتبی و هم‌ به صورت شفاهی اعلام شود.

نحوه گذشت از جرایم قابل گذشت

برای گذشت شاکی از جرائم‌ قابل گذشت می‌بایست او به دادگاه رجوع نموده و در صورت وجود شرایط گذشت ‌نمودن ‌خود را از جرم اعلام کند. پس از اعلام گذشت توسط شاکی فرد مجرم بخشیده شده و دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت. برای مثال زن می‌تواند از جرم ترک انفاق همسر گذشت کند و برای گذشت حتما می‌بایست به دادگاه مراجعه کند که در این صورت مرد بخشیده شده و دیگر مورد تعقیب قرار نمی‌گیرد. البته برای گذشت از جرم حتما می‌بایست شرایط ذکر شده در بالا وجود داشته باشد.

قوانین مهم در خصوص گذشت شاکی از جرم قا‌بل گذشت

برای گذشت شاکی از یک جرم‌ قابل گذشت قوانینی وضع گردیده‌‌‌‌اند که می‌بایست به آن‌ها توجه ‌نمود. این‌ قوانین به شرح زیر می‌باشند:

  • چنانچه شاکی بعد از صادر شدن حکم گذشت خود را اعلام کند ادامه مجازات فرد مجرم لغو گردیده و پرونده مختومه اعلام می‌شود.
  • چنانچه تعداد شاکیان متعدد باشد حتی اگر یکی از آن‌ها از مجرم شکایت کند پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد اما برای گذشتن از جرم می‌بایست همه شاکیان گذشت خود را اعلام کنند تا تعقیب مجرم متوقف شود.
  • در صورتی که فرد متضرر از جرم از دنیا برود حق شکایت به خانواده او داده می‌شود و اگر خانواده از جرم گذشت کنند فرد مجرم دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت.
  • گذشت از جرایم قابل گذشت فقط می‌تواند مانع تعقیب کیفری فرد شود و جنبه کیفری جرم را متوقف سازد، به همین دلیل در صورت گذشت نیز جرم قابل پیگیری حقوقی می‌باشد و شاکی می‌تواند طرح دعوی حقوقی نماید.
  • در صورت گذشت شاکی از جرم قاضی می‌تواند با سنجیدن شرایط از گذشت او تنها برای تخفیف مجازات استفاده کند نه توقف کامل تعقیب مجرم که این مورد در دادگاه مشخص می‌شود. در جرایم غیر قابل گذشت گذشت شاکی تنها به عنوان عامل تخفیف مجازات مطرح است

سوالات متداول

جرم قابل گذشت نیاز به شاکی خصوصی دارد‌‌‌‌ ؟

بله در صورت وجود شاکی خصوصی این جرم قابل پیگیری خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

گذشت از جرم قابل گذشت را به چه روشی می‌توان اعلام ‌نمود‌‌‌‌ ؟

گذشت از جرم را می‌توان به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جر‌ایم قابل گذشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جر‌ایم قابل گذشت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع :  جرایم قابل گذشت

 

 



:: برچسب‌ها: جرایم قابل گذشت ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک امر پسندیده می‌باشد که علمای دینی ما بسیار به انجام آن توصیه نموده‌‌‌اند. از آنجایی که ازدواج برای افراد مزیت‌های زیادی را به همراه دارد همواره به جوانان توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر این امر مقدس الهی را انجام دهند. اما ازدواج کردن همیشه هم نمی‌تواند باعث خوشبختی و سعادتمندی افراد شود و حتی گاهی افراد در انجام این امر فریب خورده و دچار آسیب می‌شوند. فریب در ازدواج یکی از مواردی است که امروزه شاهد آن هستیم. در ادامه قصد داریم در خصوص تدلیس در ازدواج توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تدلیس در ازدواج

 

 

 

تدلیس در ازدواج چیست ؟

فریب در ازدواج به معنای گول خوردن فرد می‌باشد که نام دیگر آن نیز تدلیس در ازدواج می‌باشد. هرگاه زن و شوهر اقدام به انعقاد نکاح با یگدیگر می‌کنند نباید هیچ مسئله‌ای را از هم مخفی کنند و باعث فریب همدیگر شوند.

فریب در ازدواج در واقع به معنای کتمان کردن حقیقت و دروغ گفتن به فرد مقابل می‌باشد تا بتوان در نظر او فرد مطلوبی به نظر آمد و در نهایت با او ازدواج کرد. برای مثال مردی از یک خانواده معمولی می‌باشد و اقدام به ازدواج با دختری می‌کند، مرد در حین ازدواج به دروغ می‌گوید که از یک خانواده معروف و سرشناس است ولی در واقعیت چنین نباشد که در این صورت فریب در ازدواج صورت گرفته است.

مثال دوم به این شرح است که زنی قصد ازدواج با مردی را دارد اما قبلا یک بار ازدواج کرده است و باکره نیست اما این موضوع را از مرد مخفی می‌کند و درصورت ازدواج با او می‌توان گفت که فریب در ازدواج صورت گرفته است و زن مرد را فریب داده است. به طور کلی فریب در ازدواج نه تنها امر درستی نیست بلکه جرم محسوب شده و شامل مجازات نیز خواهد شد.

پیامد‌های فریب در ازدواج

همانطور که گفتیم فریب در ازدواج جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد. این کار در واقع یک‌ عمل ناشایست است و مهم‌‌ترین پیامد آن ایجاد حق فسخ برای طرف مقابل می‌باشد.

چنانچه فردی متوجه شود که طرف مقابل در حین ازدواج او را فریب داده است و فریب در ازدواج صورت گرفته برای فرد فریب خورده حق فسخ ایجاد خواهد شد. فرد می‌تواند با ارائه این دلیل در دادگاه و اعلام اینکه فریب در ازدواج انجام گرفته است به راحتی نکاح خود را با طرف مقابل فسخ نماید.

مجازات فریب در ازدواج چیست ؟

فریب در ازدواج جرم تلقی شده و فرد مرتکب به مجازات معین شده در قانون محکوم خواهد شد. مجازات فردی که مرتکب جرم فریب در ازدواج شده است به شرح زیر می‌باشد:

فرد مرتکب جرم فریب در ازدواج به حبس تعزیری از شش ماه الی دو سال محکوم خواهد گردید. همچنین جرم فریب در ازدواج از جمله جرائم غیر قابل گذشت است و اگر شاکی از مجرم گذشت کند دادگاه در مجازات او تخفیف خواهد داد.

تکلیف مهریه در صورت فریب در ازدواج

چنانچه فرد فریب دهنده در ازدواج مرد باشد زن می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند و تحت شرایطی مهریه به او تعلق می‌گیرد. چنانچه فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی صورت بگیرد زن مستحق دریافت نصف مهریه است. در برخی موارد که زن مرد را فریب داده است اگر پس از وقوع رابطه زناشویی مرد بخواهد نکاح را فسخ کند زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

تدلیس در ازدواج توسط شخص ثالث

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد توسط همسر خود فریب نخورده است و فرد فریب دهنده شخص ثالث می‌باشد. برای مثال فرد توسط مادر همسرش فریب خورده است و مادر همسرش به او گفته که فرزندم دارای تحصیلات عالیه می‌باشد ولی چنین نباشد که در این صورت فریب خورده می‌تواند از فرد ثالث فریب دهنده شکایت کند و خواهان مجازات او شود.

سوالات متداول

نام دیگر فریب در ازدواج چیست ؟

نام دیگر فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج می‌باشد.

آیا باکره نبودن زن می‌تواند فریب در ازدواج به شمار رود ؟

بله چنانچه این مسئله را از همسرش مخفی نموده باشد فریب در ازدواج صورت گرفته است که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات فریب در ازدواج چیست ؟

مجازات این جرم حبس تعزیری از شش ماه الی دو سال خواهد بود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تدلیس در ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تدلیس در ازدواج پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 

منبع : تدلیس در ازدواج

 

 



:: برچسب‌ها: تدلیس در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه خرید ملک یکی از مسائل مهم در جامعه به شمار ‌‌‌‌می‌رود. برای خرید ملک فرد ‌‌‌‌می‌بایست سال‌‌‌‌‌ها زمان صرف کند تا بتواند با پس انداز اموال خود خانه مورد نظرش را خریداری کند. اما خرید خانه نیز دارای برخی قوانین حقوقی‌‌‌‌ ‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌می‌بایست بسیار به آن‌‌‌‌‌ها توجه نمود. یکی از این قوانین انتقال سند ملک ‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص هزینه انتقال سند ملک توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : هزینه انتقال سند ملک

 

 

 

انتقال سند ملک چیست ؟

همانطور که‌ گفته شد هر فرد برای خرید ملک مثل زمین و خانه ‌‌‌‌می‌بایست مدت زمانی را صرف کند و هزینه زیادی را بپردازد. هر ملک ‌دارای سندی ‌‌‌‌می‌باشد که به نام‌ فروشنده‌‌‌‌ آن است. هرگاه خریدار ملک را از فروشنده خریداری کرد فروشنده موظف است که سند آن را به نام ‌او انتقال دهد. این به این معناست که فروشنده به طور رسمی ملک خود را به خریدار واگذار ‌‌‌‌می‌کند و در قبال آن مبلغ ملک را دریافت خواهد کرد. برای انجام این‌کار هردو طرف خریدار و فروشنده ‌‌‌‌می‌بایست به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنند و با ارائه برخی مدارک‌ سند را به نام خریدار انتقال دهند.

هزینه انتقال سند ملک چقدر است ؟

برای انتقال سند ملک به نام خریدار ‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌هایی پرداخت شود که ‌برخی از آن‌ها مربوط به فروشنده است و برخی دیگر نیز مابین فروشنده و خریدار تقسیم خواهد شد. در مرحله اول برای فروش ملک ‌‌‌‌می‌بایست خریدار و فروشنده مبلغ پنج درصد از کل ملک را به املاک بپردازند. برای انتقال سند در دفتر رسمی نیز تمام هزینه‌‌‌‌‌های خلافی، نوسازی، پسماند و… از فروشنده دریافت ‌‌‌‌می‌شود. اما اصلی‌ترین هزینه‌‌‌‌‌‌ای که باید برای انتقال سند ملک پرداخت شود حق التحریر ‌‌‌‌می‌باشد. به هزینه‌‌‌‌ انتقال ملک که توسط فروشنده و خریدار به دفترخانه پرداخت ‌‌‌‌می‌شود حق التحریر می‌گویند. حال شاید برایتان سوال شود مبلغ حق التحریر چقدر است؟ که در این باره باید بگوییم‌‌‌‌ هزینه حق التحریر با توجه به نوع ملک و عوامل مختلفی‌‌‌‌ تعیین ‌‌‌‌می‌شود اما به طور کلی این هزینه مابین ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

عوامل تعیین کننده هزینه انتقال سند زمین و‌‌‌‌ خانه

همانطور که گفتیم هزینه انتقال زمین و خانه با توجه به عوامل مختلفی معین ‌‌‌‌می‌شود. به عنوان مثال هزینه انتقال‌‌‌‌ سند خانه بالاتر از زمین خواهد بود. همچنین‌‌‌‌ عواملی مثل بزرگ‌ یا کوچک بودن خانه، نوساز بودن و… نیز در تعیین هزینه‌‌‌‌ انتقال بند آن‌‌‌‌‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

سوالات متداول

چرا فروشنده ملک را به نام خریدار انتقال ‌‌‌‌می‌دهد ؟

زیرا پس از فروش‌‌‌‌ خریدار مالک آن خواهد بود و ‌‌‌‌می‌بایست سند نیز به نام او انتقال داده شود، که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه حق التحریر چقدر است ؟

هزینه حق التحریر چیزی مابین ۲۰۰ هزار تومان الی ۲ میلیون تومان خواهد بود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه انتقال سند ملک ‌با توجه به چه چیزی تعیین ‌‌‌‌می‌شود ؟

هزینه انتقال سند ملک با توجه به عوامل مختلفی تعیین ‌‌‌‌می‌شود که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ا‌نتقال سند ملک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه ا‌نتقال سند ملک پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 


:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دیه یکی از انواع مجازات‌هایی است که برای مجرمین در نظر گرفته شده است. هرگاه فردی به اعضای بدن دیگری آسیب وارد کند و یا او را به قتل برساند می‌بایست دیه‌اش را پرداخت کند. قصاص نمی‌تواند در همه جرائم کاربرد داشته باشد و در برخی موارد ممکن است شاکی با دریافت دیه رضایت دهد. در ادامه قصد داریم در مورد دیه از بین رفتن دندان توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : دیه دندان

 

 

 

از بین بردن دندان دیگران شامل د‌‌یه می‌شود ؟

دیه اعضا به دیه‌ای گفته می‌شود که برای آسیب زدن به قسمت‌های مختلف بدن به شاکی پرداخت می‌شود. این دیه شامل از بین رفتن دندان نیز می‌شود و می‌توان نتیجه ‌گرفت که از بین بردن دندان دیگران می‌تواند شامل دیه شود. در دهان هر انسان بالغ ۲۸ الی ۳۲ عدد دندان وجود دارد که از بین بردن و حتی وارد کردن آسیب جزئی به آن‌ها می تواند به فرد آسیب دیده این حق را بدهد که دیه دندان خود را مطالبه کند.

برای مثال ممکن است فردی در حین درگیری فیزیکی با فرد دیگر به دندان‌های او آسیب وارد کند و یا اینکه کسی در یک سانحه رانندگی باعث از بین رفتن دندان‌های طرف مقابل شود که در این صورت می‌بایست دیه او را بپردازد.

دیه از بین بردن دندان در همه موارد یکسان نیست و میزان آن حسب مورد متفاوت خواهد بود‌. برای مثال هر فرد با توجه به میزان آسیبی که به دندان طرف مقابل وارد کرده است دیه می‌پردازد و هر چقدر این آسیب بیشتر باشد میزان دیه نیز بیشتر خواهد بود.

دیه از بین بردن همه دندان ها

چنانچه فردی همه دندان‌های فرد دیگر را از بین ببرد می‌بایست دیه یک انسان کامل که امسال حدود 480 میلیون می‌باشد را به او بپردازد. تعداد کلی دندان‌های انسان در قانون ۲۸ عدد می‌باشد و در صورتی مجرم باید این میزان از دیه را بپردازد که تمام دندان‌ها را به طور کلی از بین ‌برده باشد.

دیه از بین بردن دندان های جلو چقدر است ؟

دندان‌های جلو شامل دندان‌های پیش، نیش و… می‌شوند که جمعا دوازده عدد می‌باشند. چنانچه این دندان‌ها از بین بروند به فرد دیه تعلق خواهد گرفت. دیه هر کدام از این دندان‌ها یک بیستم دیه انسان کامل است که هر ساله به نسبت مبلغ دیه کامل مقدار آن افزایش می‌یابد.

دیه از بین بردن دندان‌های عقب

دندان‌های پایین هر انسان به طور کلی ۱۶ عدد می‌باشند که شامل دندان‌های مختلفی می‌شوند و از بین بردن آن‌ها باعث می‌شود که به فرد دیه تعلق گیرد. دیه هر کدام از این دندان‌ها یک چهلم دیه کامل انسان است که سالیانه با تعیین نرخ جدید دیه کامل، مبلغش افزایش می‌یابد.

نکته مهم: دیه از بین بردن دندان می‌بایست در زمان تعیین شده توسط دادگاه به فرد پرداخت شود و در غیر این صورت شاکی می‌تواند در دادگاه خواهان مطالبه دیه خود شود.

سوالات متداول

آیا به فردی که دندان‌های او توسط مجرم از بین رفته‌اند دیه تعلق می‌گیرد ؟

بله به نسبت مقدار آسیبی که به مجرم ‌وارد شده است به او دیه تعلق خواهد گرفت.

دیه از بین بردن دندان‌های عقب چقدر است ؟

دیه از بین بردن دندان‌های عقبی یک چهلم دیه کامل است که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه دندان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه دندان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : دیه دندان



:: برچسب‌ها: دیه دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی به هرکدام از اعضای بدن فرد دیگر آسیب وارد کنند و یا اینکه شخصی را بکشد می‌بایست قصاص شود اما قانونگذاران شرایطی را پیش بینی کرده‌اند که طبق این شرایط مجرم می‌تواند به جای مجازات به شاکی دیه پرداخت کند و رضایت ‌او را جلب کند. دیه انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها دیه به کما رفتن می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد دیه به کما رفتن توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه کما

 

 

 

 

به کما رفتن به چه معناست ؟

به کما رفتن به معنای از دست دادن هوشیاری کامل فرد می‌باشد ‌و هر فردی که به کما برود با کمک دردناک‌ترین محرک‌های فیزیکی نیز نمی‌تواند هوشیاری خود را به دست بیاورد. عواملی مثل خوردن سم، ضربه به سر و… می‌تواند باعث به کما رفتن افراد بشود. حال اگر فردی با عمل مجرمانه خود باعث به کما رفتن فرد دیگر شود می بایست به او د‌یه پرداخت کند.

دیه به کما رفتن چقدر است ؟

در قانون کشور ما برای بیشتر اعضای بدن د‌یه‌ای معین شده است اما نمی‌توان برای همه نقاط بدن د‌یه مشخصی را در نظر گرفت زیرا میزان آسیب هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و در قانون نیز برای برخی موارد د‌یه‌ای تعیین نشده است.

در قانون کشور ما برای به کما رفتن نیز هیچ د‌یه مشخصی در نظر گرفته نشده است اما اگر فردی باعث به کما رفتن فرد دیگر شود می‌بایست بر اساس محاسبات پزشکی قانونی و کارشناسان ارش بپردازد. پس می‌توان نتیجه ‌گرفت که د‌یه‌ کما رفتگی اندازه مشخصی ندارد و توسط پزشکی قانونی و کارشناسان تعیین می‌شود که به چنین د‌یه‌ای ارش نیز گفته می‌شود.

آیا می‌توان دیه عوارض ناشی از به کما رفتن را نیز مطالبه کرد ؟

بر اساس ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی اگر فردی توسط عمل فرد دیگر به کما برود و با ‌به‌ کما رفتن دچار عارضه‌ای شود می‌تواند د‌یه عوارض ناشی از کما رفتن را نیز مطالبه کند که اندازه آن‌ را کارشناسان و پزشکان متخصص پزشکی قانونی تعیین می‌کنند. برای مثال ممکن ‌است فرد با به کما رفتن بینایی یا حافظه خود را از دست بدهد که در این موارد می‌تواند د‌یه آن‌ها را نیز مطالبه کند.

دیه کما منجر به مرگ

در برخی موارد ممکن است فردی که به کما رفته است دیگر هوشیاری خود را به دست نیاورد و فوت کند که در این صورت می‌بایست د‌یه یک ‌انسان کامل به ولی دم او پرداخت شود. در این حالت شخص مجرم می بایست د‌یه کامل انسان که امسال ‌معادل 480 میلیون تومان است را به ایشان بپردازد. لازم به ذکر است که د‌یه کامل انسان هر سال تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

آیا به کما رفتن نیز می‌تواند باعث تعلق د‌یه به فرد شود ؟

بله در این صورت فرد یا ولی دمش می‌توانند برای مطالبه د‌یه به دادگاه مراجعه کنند که اطلاعات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

د‌یه به کما رفتنی که منجر به مرگ شود چقدر است ؟

در صورتی که فرد پس از به کما رفتن فوت ‌کند د‌یه کامل انسان معادل 480 میلیون تومان به ولی دم او او تعلق خواهد گرفت که اطلاعات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه کما، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه کما پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : دیه کما



:: برچسب‌ها: دیه کما ,
:: بازدید از این مطلب : 695
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه میزان شکایات و تشکیل پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها بسیار بیشتر از سال‌های قبل شده است. با افزایش تعداد پرونده‌های قضایی رسیدگی به این پرونده‌ها بسیار سخت و زمان بر شده است. اما با تاسیس سامانه خدمات الکترونیک قضایی این مشکل به خوبی رفع گردیده است. در ادامه قصد داریم در مورد پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی توضیحات کامل‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : پیگیری شماره پرونده

 

 

 

 

پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت غیر حضوری

همانطور که گفتیم بررسی پرونده‌های قضایی و همچنین پیگیری آن‌ها کاری سخت و زمان بر است. به همین علت سامانه خدمات الکترونیک قضایی توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده است تا افراد بتوانند امور حقوقی خود را از طریق همین سامانه به صورت غیر حضوری انجام دهند. پیگیری پرونده‌های قضایی نیز از جمله اموری است که می‌توان آن را به صورت غیر حضوری و از طریق همین سامانه به انجام رساند. برخی از افراد تصور می‌کنند که ‌این سامانه تنها برای ثبت دادخواست، ارائه ابلاغیه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در این خصوص می‌بایست بگوییم هر فرد می‌تواند برای پیگیری پرونده قضایی خود نیز از این سامانه ‌کمک بگیرد و با طی کردن چندین مرحله می‌تواند در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن پرونده قضایی خود را با استفاده از شماره پرونده‌اش پیگیری کند.

مراحل پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

برای اینکه افراد بتوانند به صورت غیر حضوری پرونده قضایی خود را پیگیری کنند می‌بایست مراحل زیر را به انجام برسانند:

  • در ابتدا می‌بایست عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را در مرورگر خود سرچ کنید. عکس سپس وارد سامانه شوید و روی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده کلیک نمایید.عکس
  • در مرحله بعدی دو کادر خالی وجود دارد که باید در آن‌ها کد ملی، رمز شخصی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.عکس
  • در مرحله سوم برای شما پیامکی مبنی بر رمز شش رقمی موقت ارسال می‌شود که باید آن را داخل کادر خالی نمایش داده شده روی صفحه وارد کنید و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.عکس
  • حالا صفحه جدیدی نمایش داده می‌شود که می‌بایست در کادر‌های خالی آن شماره پرونده، ردیف پرونده و رمز ۱۶ رقمی شخصی پرونده خود را وارد کنید، حالا گزینه روند کار پرونده را فعال کنید و پرونده خود را پیگیری کنید.عکس

دریافت شماره، ردیف و رمز پرونده

چنانچه برای پیگیری پرونده قضایی خود به ردیف، شماره و رمز پرونده خود نیاز داشتید می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهرتان به صورت حضوری مراجعه کنید. در این دفتر شما احراز هویت خواهید شد و نیاز یه ارائه برخی مدارک مانند کارت ملی، شناسنامه و… خواهد بود. پس از احراز هویت تمام اطلاعات پرونده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول

آیا می‌توان پرونده‌های قضایی را به صورت غیر حضوری پیگیری کرد‌‌‌‌ ؟

بله این کار از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکانپذیر خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

چگونه می‌توان رمز پرونده را دریافت کرد‌‌‌‌ ؟

برای این کار می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری با شمار‌ه پرونده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری با شمار‌ه پرونده پاسخ دهند.

 

 

 

منبع : پیگیری شماره پرونده



:: برچسب‌ها: پیگیری شماره پرونده ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه میزان شکایات و تشکیل پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها بسیار بیشتر از سال‌های قبل شده است. با افزایش تعداد پرونده‌های قضایی رسیدگی به این پرونده‌ها بسیار سخت و زمان بر شده است. اما با تاسیس سامانه خدمات الکترونیک قضایی این مشکل به خوبی رفع گردیده است. در ادامه قصد داریم در مورد پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی توضیحات کامل‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : پیگیری شماره پرونده

 

 

 

 

پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت غیر حضوری

همانطور که گفتیم بررسی پرونده‌های قضایی و همچنین پیگیری آن‌ها کاری سخت و زمان بر است. به همین علت سامانه خدمات الکترونیک قضایی توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده است تا افراد بتوانند امور حقوقی خود را از طریق همین سامانه به صورت غیر حضوری انجام دهند. پیگیری پرونده‌های قضایی نیز از جمله اموری است که می‌توان آن را به صورت غیر حضوری و از طریق همین سامانه به انجام رساند. برخی از افراد تصور می‌کنند که ‌این سامانه تنها برای ثبت دادخواست، ارائه ابلاغیه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در این خصوص می‌بایست بگوییم هر فرد می‌تواند برای پیگیری پرونده قضایی خود نیز از این سامانه ‌کمک بگیرد و با طی کردن چندین مرحله می‌تواند در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن پرونده قضایی خود را با استفاده از شماره پرونده‌اش پیگیری کند.

مراحل پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

برای اینکه افراد بتوانند به صورت غیر حضوری پرونده قضایی خود را پیگیری کنند می‌بایست مراحل زیر را به انجام برسانند:

  • در ابتدا می‌بایست عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را در مرورگر خود سرچ کنید. عکس سپس وارد سامانه شوید و روی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده کلیک نمایید.عکس
  • در مرحله بعدی دو کادر خالی وجود دارد که باید در آن‌ها کد ملی، رمز شخصی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.عکس
  • در مرحله سوم برای شما پیامکی مبنی بر رمز شش رقمی موقت ارسال می‌شود که باید آن را داخل کادر خالی نمایش داده شده روی صفحه وارد کنید و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.عکس
  • حالا صفحه جدیدی نمایش داده می‌شود که می‌بایست در کادر‌های خالی آن شماره پرونده، ردیف پرونده و رمز ۱۶ رقمی شخصی پرونده خود را وارد کنید، حالا گزینه روند کار پرونده را فعال کنید و پرونده خود را پیگیری کنید.عکس

دریافت شماره، ردیف و رمز پرونده

چنانچه برای پیگیری پرونده قضایی خود به ردیف، شماره و رمز پرونده خود نیاز داشتید می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهرتان به صورت حضوری مراجعه کنید. در این دفتر شما احراز هویت خواهید شد و نیاز یه ارائه برخی مدارک مانند کارت ملی، شناسنامه و… خواهد بود. پس از احراز هویت تمام اطلاعات پرونده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول

آیا می‌توان پرونده‌های قضایی را به صورت غیر حضوری پیگیری کرد‌‌‌‌ ؟

بله این کار از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکانپذیر خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

چگونه می‌توان رمز پرونده را دریافت کرد‌‌‌‌ ؟

برای این کار می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری با شمار‌ه پرونده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری با شمار‌ه پرونده پاسخ دهند.

 

 

 

منبع : پیگیری شماره پرونده



:: برچسب‌ها: پیگیری شماره پرونده ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در همه جای دنیا برای استفاده از وسایل نقلیه قوانین و مقرراتی وضع گردیده است. از آنجایی که استفاده از وسایل نقلیه می‌تواند خطرناک و حادثه آفرین باشد همه افراد موظفند که مقررات رانندگی را به طور کلی رعایت کنند. یکی از قوانین وضع شده در خصوص رانندگی دارا بودن گواهینامه است. در ادامه قصد داریم در خصوص رانندگی بدون گواهینامه توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :  رانندگی بدون گواهینامه

 

 

 

 

رانندگی بدون گواهینامه جرم محسوب می‌شود‌‌ ؟

در تمام کشور‌های دنیا افراد برای اینکه بتوانند از وسایل نقلیه استفاده کنند می‌بایست دارای گواهینامه باشند. دارا بودن گواهینامه به این معناست که فرد در تمام دوره‌های آموزشی استفاده از وسایل نقلیه شرکت‌ کرده است و توانسته گواهی قبولی خود را دریافت کند. اما‌ در برخی موارد دیده می‌شود که افراد بدون دارابودن گواهینامه اقدام‌ به رانندگی می‌کنند که این کار جرم‌ تلقی می‌شود و مجازاتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی بدون‌ گواهینامه اقدام ‌به رانندگی کند در واقع به این معناست که آموزش ندیده است و رانندگی او خطرساز خواهد بود که در این صورت طبق قانون مجازات می‌شود.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست‌‌ ؟

همانطور که گفتیم رانندگی بدون ‌گواهینامه جرم تلقی شده و شامل مجازات می‌شود. مجازات این جرم در دو قانون مجازات اسلامی ‌بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

هرگاه فردی بدون دارا بودن‌ گواهینامه اقدام‌ به استفاده از وسایل نقلیه نماید به مجازات حبس تا دو ماه یا جریمه نقدی تا یک‌ میلیون ریال و یا به هردوی این‌ مجازات‌ها محکوم می‌شود. چنانچه فرد دوباره این عمل را انجام دهد به حبس از دو ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

نکته مهم: مجازات حبس رانندگی بدون گواهینامه امکان تبدیل به جریمه نقدی را دارد.

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

چنانچه فردی بدون دارا بودن گواهینامه اقدام به استفاده از وسیله نقلیه نماید خودروی او متوقف می‌شود و خود شخص نیز به مراجع قضایی تحویل داده خواهد شد.

رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد گواهینامه دارد اما آن را تمدید نکرده است. در این باره باید بگوییم که گواهینامه تمدید نشده نمی‌تواند شامل مجازات خاصی شود و به منزله نبودن گواهینامه تلقی نمی‌شود اما فرد می‌بایست با پرداخت جریمه اقدام به تمدید گواهینامه خود کند.

سوالات متداول

گواهینامه چیست‌‌ ؟

گوا‌هینامه در واقع سندی است که اثبات می‌کند فرد در دوره‌های آموزش استفاده از وسیله نقلیه شرکت کرده است و کاملا آموزش دیده است.

اگر با گو‌اهینامه تمدید نشده رانندگی کنیم شامل مجازات حبس خواهیم شد‌‌ ؟

خیر در این مورد مجازات حبس در نظر گرفته نشده است.

مجازات رانندگی بد‌ون گوا‌هینامه در کدام بخش از قوانین آمده است‌‌ ؟

مجازات رانندگی بد‌و‌ن گوا‌هینامه در دو قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بیان شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رانند‌گی بدون گواهینامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رانند‌گی بدون گواهینامه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع :  رانندگی بدون گواهینامه



:: برچسب‌ها: رانندگی بدون گواهینامه ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی مرتکب جرمی شود طبق قانون می‌بایست به اندازه جرمی که مرتکب شده است مجازات گردد. مجازات‌ها در قانون کشور ما انواع مختلفی دارند و برای هر جرمی میزان مجازات معینی در نظر گرفته شده است. مجازات‌ها به طور کلی به چند دسته تعزیرات، قصاص، دیات، حدود و… تقسیم می‌شوند. تعزیرات یکی از انواع مجازات می‌باشد که برای مجرمین در نظر گرفته می‌شود و قوانین مربوط به خود را دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص حبس تعزیری توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حبس تعزیری

 

حبس تعزیری چیست‌‌ ؟

حبس ‌‌تعزیر‌ی یکی از انواع مجازات‌هایی است که برای مجرمین در نظر ‌گرفته می‌شود. حبس ‌‌تعزیر‌ی طبق قواعد شرعی تعیین نشده است و قانونگذاران بر اساس مصلحت و نیاز‌های جامعه این نوع مجازات را برای مجرمین در نظر گرفته‌‌اند. حبس ‌‌تعزیر‌ی از زمانی که حکم محکومیت قطعی مجرم صادر می‌شود در خصوص او اعمال خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که میزان حبس ‌‌تعزیر‌ی کمتر از مجازات حدود می‌باشد و همچنین دارای درجات مختلفی است. میزان حبس ‌‌تعزیر‌ی نیز با توجه به شخصیت و سوء پیشینه فرد مجرم معین می‌گردد.

درجات حبس تعزیری

همانطور که در بالا گفتیم حبس ‌‌تعزیر‌ی درجات مختلفی دارد و هر فرد با توجه به جرمی که ‌مرتکب شده است به یکی از درجات حبس ‌‌تعزیر‌ی محکوم می‌شود. به عنوان مثال هر فردی که مرتکب جرم‌ توهین گردد طبق قانون به حبس ‌‌تعزیر‌ی درجه هفت محکوم می‌شود. درجات حبس ‌‌تعزیر‌ی در زیر بیان شده است:

  • درجه یک

حبس بیش از ۲۵ سال برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

  • درجه دو

در این درجه حبس بیشتر از ۱۵ سال تا ۲۵ سال برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

  • درجه سه

در این درجه حبس بالای ۱۰ سال تا ۱۵ سال برای مجرم تعیین می‌شود.

  • درجه چهار

در درجه چهار حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال برای مجرمین تعیین می‌گردد.

  • درجه پنج

در این درجه حبس بیش از ۲ تا ۵ سال برای مجرم معین می‌شود.

  • درجه شش

در درجه شش برای مجرم حبس بیش از شش ماه تا دو سال در نظر گرفته می‌شود.

  • درجه هفت

درجه هفت معادل حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه خواهد بود.

  • درجه هشت

در درجه هشت برای مجرم تا سه ماه حبس معین می‌شود.

حبس تعز‌یری چه مزایایی دارد‌‌ ؟

حبس ‌‌تعزیر‌ی نسبت به دیگر انواع حبس برای مجرم مزایای بیشتری دارد. مزایای این نوع حبس به طور کلی شامل مواردی مثل تعویق صدور حکم، مجازات‌های جایگزین حبس و به تعلیق در آمدن مجازات می‌شود. برای مثال فرد مجرم می‌تواند مجازات حبس خود را جایگزین کند و اگر قاضی صلاح بداند ممکن است بتواند با پرداخت جریمه نقدی مجازات خود را تبدیل کند. همچنین با توجه به نظر قاضی امکان دارد حبس مجرم به حالت تعلیق در بیاید.

تفاوت حبس تعزیری با مجازات حدی

حبس ‌‌تعزیر‌ی و مجازات حدی دو نوع مجازات تعیین شده برای مجرمین می‌باشند اما دارای دو تفاوت مهم می‌باشند. یکی از این تفاوت‌ها این است که مجازات حبس ‌‌تعزیر‌ی یک بازه دارد و بر اساس آن بازه و نظر قاضی مجازات فرد تعیین می‌گردد بر خلاف مجازات حدی که میزان معین شده‌‌ای دارد. دومین تفاوت نیز این است که میزان مجازات ‌‌تعزیر‌ی بسیار کمتر از مجازات حدی می‌باشد.

سوالات متداول

حبس ‌‌تعزیر‌ی بر اساس چه چیزی تعیین می‌شود‌‌ ؟

بازه حبس ‌‌تعزیر‌ی توسط قانونگذار تعیین شده اما قاضی برای صدور حکم و معین کردن این نوع حبس شخصیت و سوء پیشینه مجرم را نیز در نظر می‌گیرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

درجه هشت حبس ‌‌تعزیر‌ی معادل چه مدت حبس است‌‌ ؟

درجه هشت حبس ‌‌تعزیر‌ی تا سه ماه حبس خواهد بود و درجات دیگر نیز در متن مقاله شرح داده شده است.

آیا حبس ‌‌تعزیر‌ی قابلیت به تعلیق درآمدن را دارد‌‌ ؟

بله یکی از مزیت‌های این نوع حبس به تعلیق در آمدن آن می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حبس تعز‌یری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حبس تعز‌یری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

منبع : حبس تعزیری



:: برچسب‌ها: حبس تعزیری ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی در انظار عمومی ظاهر می‌شود می‌بایست برخی قوانین را رعایت‌ کند و اجازه ندارد عفت عمومی جامعه را زیر سوال ببرد. مسئله حجاب نیز یکی از مواردی است که افراد می‌بایست در هنگام ظاهر‌ شدن در اماکن عمومی آن را رعایت کنند اما بر خلاف قوانین برخی از افراد اقدام به کشف حجاب می‌نمایند. همانطور که همه ما می‌دانیم کشف حجاب به هرگونه‌‌ای که باشد جرم است و شامل مجازات می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد کشف حجاب در خودرو توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

منبع : کشف حجاب در خودرو

 

 

کشف حجاب در خودرو

همانطور که در بالا گفته شد‌ کشف ‌‌حجا‌ب در جامعه جرم تلقی می‌شود و فرد مجرم نیز طبق قوانین مجازات خواهد شد. دین اسلام رعایت ‌‌حجا‌ب را بسیار توصیه نموده است و تمام زنان موظف هستند که میزان پوشش تعیین ‌شده توسط دین اسلام را در خصوص خود رعایت نمایند. کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو یکی از عوامل آسیب زا در جامعه به شمار می‌رود و عفت عمومی را خدشه‌ دار می‌کند. هرگاه فردی در خودروی خود کشف ‌‌حجا‌ب نماید مجرم محسوب شده و مجازات خواهد شد.

پیامک کشف حجاب در خودرو

هرگاه فردی در خودروی خود اقدام به کشف ‌‌حجا‌ب نماید و توسط‌ دوربین‌های راهنمایی و رانندگی رویت شود برای او یک پیام تذکر‌ با متن زیر فرستاده می‌شود:

با سلام

مالک محترم‌ خودرو سرنشین یا راننده خودروی شما اقدام‌ به کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو نموده است، لذا این پیامک به عنوان تذکر برای شما ارسال گردیده است.

پس از ارسال این پیام اگر راننده یا سر نشینان همان‌ خودرو مجددا اقدام به کشف ‌‌حجا‌ب نمایند پیامک زیر برای مالک‌ ارسال می‌گردد:

مالک محترم‌ خودرو راننده یا سر نشینان‌ خودروی شما اقدام به کشف ‌‌حجا‌ب نموده‌اند، جهت جلوگیری از تکرار این عمل به شما ابلاغ می‌شود که ظرف مدت زمان ده روز به پلیس امنیت اخلاقی یا کلانتری محل سکونت خود رجوع کنید.

حال فرد می‌بایست به کلانتری مراجعه کند و تعهد بدهد که دیگر در خودروی او کشف ‌‌حجا‌ب نمی‌شود. اگر پیامک‌ کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو دارای کد‌های ۳۳،۳۵،۱۸،۱۷،۱۶،۱۵،۱۴ باشد فرد می‌بایست به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونتش رجوع نماید.

مجازات‌ کشف حجاب در خودرو چیست‌‌ ؟

برای کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو نیز که جرم محسوب شده است مجازاتی وضع شده که برای مجرمین اعمال خواهد شد. یکی از مجازاتی که شامل کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو می‌شود پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ده نمره منفی است که برای سرنشینان و راننده خودرو در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این چون‌ کشف ‌‌حجا‌ب در واقع همان بی‌حجا‌بی به شمار می‌رود مجازات بی‌‌‌حجا‌بی نیز شامل آن می‌شود و ممکن است قاضی فرد را به حبس از ده روز تا دو ماه و پرداخت‌ جریمه نقدی از ۵۰ تا پانصد هزار ریال محکوم کند.

سوالات متداول

کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو جرم محسوب می‌شود‌‌ ؟

بله کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو جرم محسوب می‌شود و مجازات در پی خواهد داشت.

اگر کشف ‌‌حجا‌ب در خودرو اتفاق بیفتد چند بار برای مالک پیامک ارسال می‌شود‌‌ ؟

در این صورت برای مالک دو بار پیامک اخطار و تذکر ارسال خواهد شد.

مجازات کشف ‌‌حجا‌ب شامل چند نمره منفی است‌‌ ؟

مجازات کشف ‌‌حجا‌ب شامل ده نمره منفی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کشف حجا‌ب در خودرو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کشف حجا‌ب در خودرو پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

منبع : کشف حجاب در خودرو



:: برچسب‌ها: کشف حجاب در خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه پیشرفت علم باعث شده است انسان‌‌ها امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشند و بتوانند بسیار آسان‌تر به انجام امور خود بپردازند. برای مثال با اختراع خودرو انسان ‌می‌تواند با سرعت در محلی که ‌می‌خواهد حاضر شود اما پیشرفت علم همیشه هم خوشایند و مفید نیست و ‌می‌تواند به انسان زیان‌‌هایی را وارد کند که جبران ناپذیر هستند. تصادفات رانندگی یکی از همین زیان‌‌ها ‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد قتل در تصادف رانندگی و مجازات آن توضیحاتی‌ را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : قتل در تصادف رانندگی

 

 

 

قتل در تصادف رانندگی

امروزه تصادفات رانندگی با افزایش چشمگیری مواجه شده است و به یک معضل برای جامعه تبدیل شده است. تصادفات رانندگی علاوه بر خسارت‌‌های مالی که بر جا ‌می‌گذارد ‌می‌تواند خسارت جانی نیز داشته باشد و حتی در برخی موارد باعث مرگ افراد ‌می‌شود. قتل افراد در تصادفات رانندگی در اکثر مواردی که تصادف سختی اتفاق می‌افتد پیش ‌می‌آید.

اکثر افراد تصور ‌می‌کنند که ‌اگر در تصادف رانندگی فردی توسط دیگری به قتل برسد مجازات فرد قاتل قصاص خواهد بود اما در این‌باره باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است و قتل در تصادفات رانندگی در دسته قتل‌‌های غیر عمد قرار می‌گیرد و مجازات آن‌ به جای قصاص پرداخت دیه خواهد بود. در زیر چند نمونه از دلیل مرگ افراد در تصادفات رانندگی بیان شده است:

  • بی‌مهارتی راننده.
  • ‌‌‌بی‌احتیاطی و ‌‌‌بی‌مبالاتی.
  • رعایت نکردن قوانین و مقررات رانندگی.

اگر قتل در تصادف رانندگی به علت سبقت غیر مجاز، سرعت و به طور کلی تخلف راننده باشد باز در دسته قتل‌‌های غیر عمد قرار ‌می‌گیرد زیرا فرد قصد رعایت نکردن قواعد رانندگی را داشته است اما قصد قتل فرد مقتول را نداشته و مجازات او نیز قصاص نخواهد بود. حتی اگر راننده دارای گواهینامه نباشد نیز قتل غیر عمد محسوب ‌نمی‌شود.

مجازات قتل در تصادف رانندگی چیست ؟

با وجود اینکه قتل در تصادفات رانندگی جزو قتل‌‌های غیر عمد محسوب ‌می‌شود اما چون در هر حال جرم به حساب ‌می‌آید و معمولا به علت رعایت نکردن قوانین رانندگی اتفاق ‌می‌افتد قانونگذار مجازاتی را برای آن‌ وضع نموده است. مجازات قتل در تصادفات رانندگی به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • شش ماه تا سه سال حبس.
  • پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم.

مجازات قتل در تصادفات رانندگی موارد بالا ‌می‌باشد و اگر اولیای دم مقتول دیه را از مجرم مطالبه کنند او موظف به پرداخت آن خواهد بود. البته اولیای دم ‌می‌توانند دیه را به او ببخشند اما بخشش آن‌‌ها باعث تبرئه شدن مجرم ‌نمی‌شود زیرا جرم‌ او جنبه عمومی دارد و باید مجازات شود.

بخشش اولیای دم و تخفیف در مجازات مجرم

همانطور که در بالا گفته شد اگر اولیای دم مجرم را ببخشند بازهم او مجازات ‌می‌شود زیرا جرمی که مرتکب شده است جنبه عمومی دارد اما اگر اولیای دم مجرم را ببخشند ‌می‌توانند باعث تخفیف در مجازات مجرم شوند.‌ برای مثال در صورت بخشش اولیای دم قاضی ‌می‌تواند مجازات حبس مجرم را تقلیل دهد.

سوالات متداول

مجازات قتل در تصادفات رانندگی قصاص است ؟

خیر قتل در تصادفات رانندگی جزو قتل‌‌های غیر عمد به حساب ‌می‌آید و مجازات آن نیز قصاص نخواهد بود.

اگر فرد بدون ‌دارا بودن گواهینامه در تصادف رانندگی مرتکب قتل شود مجازات او چیست ؟

در این‌ صورت بازهم جرم فرد غیر عمدی تلقی ‌می‌شود و مجازات او حبس و پرداخت دیه خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قتل در تصا‌دفات رانندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قتل در تصا‌دفات رانندگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

منبع : قتل در تصادف رانندگی



:: برچسب‌ها: قتل در تصادف رانندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور‌‌‌ که می‌دانید جرائم انواع و اقسام‌ مختلفی دارند. اما برخی از جرم‌ها به صورت زبانی انجام می‌شوند و فرد با وجود اینکه‌ هنوز هیچ عملی را انجام نداده است‌‌‌ و فقط آن را به زبان آورده است مرتکب جرم می‌شود. تهدید نیز یکی از همین جرائم‌ می‌باشد که برای‌‌‌ آن‌ مجازات معین شده‌‌ای توسط قانونگذاران وضع گردیده است. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه جرم تهدید چیست توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : تهدید چیست

 

 

 

جرم تهدید چیست و چه تعریفی دارد ؟

تهدید کردن افراد از هر طریقی جرم محسوب می‌شود. گاهی دیده می‌شود که افراد به دیگران می‌گویند که نسبت به آن‌ها کار بدی را انجام می‌دهند و قصد دارند که با این کار دیگران را بترسانند. این عمل تهدید نامیده می‌شود و در قانون کشور ما جرم به حساب می‌آید. تهدید می‌تواند شامل به قتل رساندن، بردن آبرو، آسیب‌های جسمی و… باشد و در هر صورت فردی که دیگران را تهدید کند مجرم به شمار می‌رود و طبق قانون مجازات خواهد شد. چنانچه فرد تهدید شده به دادگاه رجوع کند و اثبات‌‌‌ کند که شخصی او را تهدید کرده است تا به وحشت بیفتد و بترسد دادگاه فرد تهدید کننده را به مجازات جرم تهدید محکوم می‌کند.

مجازات جرم تهدید چیست ؟

مجازات تهدید در قانون ‌ما توسط قانونگذاران تعیین گردیده است. در صورتی که فردی دیگری را به قتل، آسیب جسمی، افشای سر و راز و مسائلی از این قبیل تهدید نموده باشد به مجازات زیر محکوم ‌خواهد گردید:

  • فرد تهدید کننده به تحمل ۷۴ ضربه شلاق یا حبس از دو ماه الی دو سال محکوم می‌گردد. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که یکی از این دو مجازات در خصوص فرد اعمال خواهد شد و اینکه مجازات مجرم زندان باشد یا تحمل شلاق با توجه‌ به شرایط او و نظر قاضی معین می‌شود.

تهدید توام به اجبار فرد برای گرفتن سند و امضا

تا به اینجا خواندیم که تهدید جرمی بزرگ است و شامل مجازات می‌شود. اما در برخی موارد دیده می‌شود که فرد دیگری را تهدید می‌کند و علاوه بر تهدید کردن از او می‌خواهد سندی را به او بدهد و یا چیزی را امضا کند و… که در این صورت مجازات فرد سنگین‌‌‌‌تر می‌شود. در این مورد فرد تهدید کننده که قصد داشته با تهدید دیگری را وادار به امضا سند و… کند به حبس از سه ماه الی دو سال و یا تحمل شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود.

سوالات متداول

چرا تهدید جرم تلقی می‌شود ؟

زیرا این جرم باعث وحشت و آزار فرد می‌شود و همین دلیل باعث شده است که قانون آن ‌را منع نماید.

مجازات شلاق برای جرم تهدید چقدر است ؟

مجازات شلاق برای جرم تهدید تا ۷۴ ضربه خواهد بود.

اگر به فردی بگوییم که او را زخمی‌ می‌کنیم چه جرمی صورت گرفته است ؟

در این صورت جرم تهدید صورت گرفته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم تهدید، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم تهدید پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

 

منبع : تهدید چیست

 



:: برچسب‌ها: تهدید چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره در طول تاریخ شاهد آن بوده‌ایم که انسان برای برآورده کردن نیازهای خود به کار و فعالیت‌هایی مانند کشاورزی و… روی آورده است. اما هر موجودی تا حدی توان و قدرت کار دارد و بعد از رسیدن به یک سنی نمی‌تواند به کار و فعالیت‌های سخت مشغول باشد. از این ‌رو سازمان تامین اجتماعی بعد از یک سن مشخص مبلغی را به عنوان بازنشستگی پرداخت می‌کند. سن بازنشستگی در ایران معلوم است اما افراد می‌توانند در صورت وجود شرایطی قبل از رسیدن به این سن نیز خود را بازنشسته کنند. در این مطلب بازنشستگی قبل از سن تعیین شده در قانون را بررسی می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : سن بازنشستگی 

 

 

 

سن بازنشستگی

به طور کلی با توجه به آنچه که در قانون تامین اجتماعی ماده 76 آمده است سن بازنشستگی در ایران برای آقایان 60 سال و برای خانم‌ها 55 سال است. در این سن اشخاص باید حداقل ده سال حق بیمه داده باشند تا بازنشسته شوند. اگر افراد به سن بازنشستگی رسیده‌اند ولی به مدت 10 سال حق بیمه نداده‌اند حق بیمه مدت زمانی که کسر دارند را یکجا پرداخت می‌کنند و این گونه بازنشسته می‌شوند.

بازنشستگی قبل از سن تعیین شده قانون

در برخی از موارد قانون این امتیاز را برای اشخاص قائل شده است که قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون بازنشسته شوند از جمله موارد زیر:

  1. پرداخت سی سال تمام حق بیمه با شرط سنی: با توجه به تبصره 1 ماده 76 قانون تامین اجتماعی آقایان با رسیدن به 50 سالگی و خانم‌ها 45 سالگی در صورتی که سی تا سی و پنج سال تمام حق بیمه پرداخت کرده باشند مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.
  2. بانوان کارگر: با توجه به تبصره 4 ماده 76 قانون تامین اجتماعی بانوانی که در کارگاه‌های مشمول قانون کار فعالیت دارند با داشتن بیست سال سابقه بیمه و 42 سال سن حق بازنشسته شدن دارند.
  3. پرداخت سی و پنج سال حق بیمه بدون شرط سنی: در قانون تامین اجتماعی حداکثر زمان پرداخت حق بیمه 35 سال است بنابراین با توجه به ماده 76 تبصره سوم این قانون اشخاص با پرداخت سی و پنج سال حق بیمه در هر سنی بازنشسته می‌شوند.
  4. کارگران مشاغل سخت و زیان آور: هر فردی که شغلش از جمله کارهایی است که از سوی وزارت کار به عنوان مشاغل سخت برشمرده شده در صورتی که بیست سال متوالی یا بیست و پنج سال متناوب سابقه بیمه داشته باشد می‌تواند بازنشسته شود.
  5. جانبازان: برای بازنشسته شدن هیچ شرط سنی ندارند و با 20 سال سابقه پرداخت بیمه، حق درخواست بازنشستگی را دارند.
  6. معلولان عادی: این دسته از افراد با بیست سال سابقه بیمه بازنشسته می‌شوند. مشروط بر اینکه آقایان معلول پنجاه سال و بانوان چهل و پنج سال سن داشته باشند.

سوالات متداول

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

آقایان در سن شصت سالگی و زنان در سن پنجاه و پنج سالگی بازنشسته می‌شوند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون بازنشسته شد ؟

بله. در صورت وجود شرایط قانونی شخص می‌تواند قبل از سنی که در قانون تعیین شده بازنشسته شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سن بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سن بازنشستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: سن بازنشستگی ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

افرادی که در مشاغل مختلف مشغول هستند با پرداخت مبلغی به طور ماهیانه می‌توانند خود را بیمه کنند و در مقابل در زمان پیری و هنگامی که توان لازم برای فعالیت و کار کردن را ندارند حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. برای اینکه بتوان از بیمه بازنشستگی استفاده کرد باید در ابتدا به طور ماهیانه مبلغی به بیمه پرداخت نمود. میزان ماه‌های پرداختی در قانون مشخص شده است ولی اگر شخصی بخواهد به هر دلیلی زودتر بازنشسته شود می‌تواند مدت ماه‌های باقی مانده را بخرد. در این مطلب خرید سابقه بیمه را بررسی می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : خرید سابقه بیمه

 

 

 

مدت زمان پرداخت بیمه

در قانون تامین اجتماعی برای مدت زمان پرداخت بیمه یک حداقل و حداکثر مشخص شده است. حداقل زمان پرداخت بیمه ده سال و حداکثر مدت زمان آن 30 سال است. از این رو شخصی که به مدت سی سال ماهیانه مبلغی را به بیمه داده باشد می‌تواند بعد از پایان سی سال هر ماه بازنشستگی خود را دریافت بنماید. از سوی دیگر بر اساس قانون تامین اجتماعی به افرادی که کمتر 10 سال حق بیمه پرداخته‌اند هیچ حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد. یعنی اگر این فرد به سن 60 سال برسد ولی هنوز ده سال حق بیمه پرداخت نکرده باشد نمی‌تواند بازنشسته شود.

به طور مثال آقای ب 60 سال سن دارد ولی فقط 7 سال حق بیمه پرداخت کرده است در این صورت به دلیل اینکه کمتر از میزان حداقلی حق بیمه داده به او حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد.

کسری ماه‌های پرداخت بیمه | خرید سابقه بیمه

کسری و کمبود ماه‌های بیمه به این معنی است که شخص به میزان تعیین شده در قانون حق بیمه نداده است و چند ماه یا چند سال کمتر پرداخت کرده است.

گاهی پیش می‌آید که شخصی به سن بازنشستگی رسیده است اما تعداد ماه‌هایی که حق بیمه پرداخت کرده است کمتر از سی سال است. به طور مثال آقای الف 60 سال سن دارد ولی به مدت 23 سال حق بیمه پرداخته است. آقای الف نه سال تا دریافت حقوق کامل کسری دارد در این صورت به او باز هم بازنشستگی تعلق می‌گیرد ولی مبلغ حقوق بازنشستگی دریافتی او بر اساس 23 سال محاسبه می‌شود.

یا اینکه فرد 47 سال سن دارد و به مدت 28 سال حق بیمه پرداخت کرده و 2 سال کسری دارد تا بتواند بازنشسته شود.

خرید مدت زمان باقیمانده از بیمه | خرید سابقه بیمه

خرید کسری و باقیمانده‌‌ ماه‌های بیمه به معنای این است که فرد به میزان تعیین شده از سوی قانون حق بیمه پرداخت نکرده و می‌خواهد به صورت یک جا حق بیمه مدت زمان باقی مانده را پرداخت کند. اما از نظر قانونی این امکان وجود ندارد که افراد کسری ماه‌های پرداخت حق بیمه‌‌ خود را به صورت یکجا پرداخت کنند و بازنشسته شوند.

به طور مثال شخص به سن شصت سال رسیده است و 27 سال حق بیمه پرداخته است. این شخص سه سال کسر دارد تا بتواند حقوق کامل سی سال را دریافت نماید. در این صورت این امکان وجود ندارد که به طور یکجا این سه سال را یکجا پرداخت کند و فقط همان حقوق 27 سال حق بیمه را دریافت می‌کند. یا اینکه فرد 25 سال حق بیمه داده و می‌خواهد پنج سال مابقی را یک جا بدهد تا بازنشسته شود.

اما در یک مورد که قانون به بیمه شده اجازه داده است تا بتواند مدت باقیمانده را بخرد. آن هم زمانی است که شخص به سن بازنشستگی رسیده اما هنوز 10 سال حق بیمه نداده است. در این مورد از یک طرف قانون این جواز را نمی‌دهد که فرد بازنشسته شود زیرا حداقل ده سال حق بیمه خود را نداده است و از طرفی هم قانون با توجه به سن فرد می‌خواهد او بازنشسته شود برای همین به فرد اجازه داده شده است در این مورد ماه‌های کسری را بخرد. به طور مثال شخص به سن 60 سال رسیده ولی فقط 7 سال حق بیمه داده است در این صورت می‌تواند سه سال باقیمانده را یک جا پرداخت کند و با ده سال حق بیمه بازنشسته شود.

سوالات متداول

منظور از خرید مدت باقیمانده چیست ؟

یعنی اینکه شخص به طور یکجا حق بیمه‌‌ مدت زمانی که باقیمانده است را پرداخت کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان حق بیمه ماه‌های باقیمانده را یکجا پرداخت کرد ؟

خیر از نظر قانون تامین اجتماعی فرد نمی‌تواند به طور یک جا حق بیمه‌‌ ماه‌های باقی مانده را پرداخت کند مگر در یک مورد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خرید سا‌بقه بیمه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خرید سا‌بقه بیمه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

منبع : خرید سابقه بیمه



:: برچسب‌ها: خرید سابقه بیمه ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

توافقات مطرح شده بین شخص موکل با وکیل باید به شکل مکتوب ثبت گردد. از این رو وکالتنامه بین این دو منعقد می‌شود و هرآنچه که با هم توافق کرده‌اند در آن ذکر می‌شود از جمله نوع وکالت، موضوع وکالت و… بر اساس قانون وکالت نامه‌ها یا در قالب سند رسمی هستند یا به صورت غیر رسمی. در این مطلب وکالت نامه عادی و چگونگی مورد تایید بودن آن‌ها را بررسی می‌نماییم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : وکالت نامه عادی چیست

 

 

 

وکالت نامه و انواع آن

وکا‌لت نامه قراردادی است میان وکیل و موکل که در آن مواردی از جمله حق الوکاله، مشخصات موکل و میزان اختیارات وکیل قید می‌گردد. برای انعقاد وکا‌لت نامه باید شرایط قانونی رعایت شود. بر اساس مرجع تنظیم، وکا‌لت نامه به دو صورت زیر تقسیم می‌شود:

  1. وکا‌لتنامه رسمی: در دفاتر اسناد رسمی توسط مامور رسمی وکا‌لتنامه بین طرفین تنظیم می‌گردد.
  2. وکا‌لتنامه عادی: هرگاه که وکا‌لت نامه در مکانی غیر از دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد عادی می‌باشد.

اعتبار وکالت نامه عادی

عموم وکا‌لتنامه‌هایی تنظیم می‌گردد از نوع وکا‌لتنامه عادی هستند. زیرا امروزه وکیل با موکل خود بدون این که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند با هم توافق می‌کنند و وکا‌لتنامه را امضا می‌نمایند. این نوع از وکا‌لتنامه مورد تایید قانون گذار است و در صورت داشتن امضا دارای اعتبار نیز می‌باشد. حتی در مواردی برای اعتبار بیشتر وکا‌لتنامه عادی گواهی امضا به آن اضافه می‌شود.

شرایط تایید وکالتنامه عادی

ماده 34 قانون آئین دادرسی مدنی برای اینکه وکا‌لتنامه عادی مورد تایید قرار بگیرد شرایط زیر را مطرح کرده است از جمله:

  1. چنانچه وکا‌لت نامه عادی در ایران تنظیم شود وکیل باید در زیر وکا‌لت نامه تایید نماید که خود موکل آن را امضا کرده است.
  2. اگر وکا‌لت نامه عادی در خارج از ایران تنظیم شود یکی از ماموران سیاسی یا کنسولی ایران آن را تایید نماید.
  3. اگر وکا‌لتنامه عادی در ضمن جلسه دادرسی به دادگاه تقدیم گردد در داخل صورت جلسه ذکر می‌گردد و به تایید موکل می‌رسد.
  4. اگر به دلیل شرایط موجود موکل در زندان باشد وکیل می‌تواند برای گرفتن امضا به زندان مراجعه نماید. در این صورت رئیس زندان یا معاون او اثر انگشت او را تصدیق می‌کند.

سوالات متداول

وکا‌لت نامه عادی چیست ؟

هر گاه وکا‌لتنامه خارج از دفاتر اسناد رسمی و توسط خود وکیل تهیه شود وکا‌لتنامه عادی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا وکا‌لت نامه عادی دارای اعتبار است ؟

بله این نوع از وکا‌لتنامه هم اعتبار دارد. ولی اعتبار داشتن آن مستلزم رعایت شرایط قانونی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شرایط تایید وکا‌لتنامه عادی چیست ؟

در صورتی که وکیل امضای موکل را تصدیق نماید وکا‌لتنامه عادی تایید می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت نا‌مه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت نا‌مه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

منبع : وکالت نامه عادی چیست

 



:: برچسب‌ها: وکالت نامه عادی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه نیمی از جمعیت کشور به کا‌ر اشتغال دارند و مشمول قانون ‌کا‌ر در کشور می‌شوند. همه افراد در ساعات اول صبح ‌به سرکا‌ر رفته و در ابتدای شب از سرکا‌ر بازمی‌گردند. در برخی موارد نیز ممکن ‌است این ساعت کار برعکس شود و فرد به جای کا‌ر در ساعت روز در ساعات شب کا‌ر کند. در ادامه قصد داریم در مورد محدودیت مدت زمان کا‌ر توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ساعت کار در قانون کار

 

 

 

 

محدودیت مدت زمان کار چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد کا‌رگران در ساعات اول صبح به سرکا‌ر می‌روند و تا یک مدت زمان مشخص به کا‌ر کردن می‌پردازند. کا‌ر کردن می‌تواند برای افراد بسیار مفید باشد اما اگر فرد ساعات زیادی را در روز به کار کردن بپردازد باعث وارد شدن ضرر و زیان‌های جسمی و روحی زیادی به خودش خواهد شد. به همین دلیل در قانون کا‌ر ساعت کا‌ری مشخصی برای مشاغل مختلف در نظر گرفته شده است و طبق این قانون هیچ کا‌رفرمایی حق ندارد از کا‌رگر بیش از زمان مشخصی در روز کا‌ر بکشد.

ساعت کاری کا‌رکنان در قوانین بین المللی

در قوانین حقوقی بین المللی نیز برای کا‌ر ساعات کا‌ری خاصی در نظر گرفته شده است تا به کا‌رگر در حین کا‌ر آسیب وارد نشود. در اکثر کشور‌های جهان ساعت کا‌ر حداکثر هشت ساعت در روز می‌باشد و هر فرد می‌بایست ۴۸ ساعت را در هفته کا‌ر کند. برخی کشور‌های اروپایی ساعت کا‌ر کا‌رگران را از ۴۸ ساعت در هفته به ۴۰ ساعت یا ۳۵ ساعت کاهش داده‌اند تا بتوانند از کا‌رگران حمایت کنند و از بهره کشی آنان توسط کا‌رفرما جلوگیری نمایند.

ساعت کار در قانون اساسی ایران

برای ساعت کا‌ر کا‌رگران در ایران نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است و طبق قانون کا‌ر کشورمان هیچ کا‌رفرمایی نمی‌تواند بیش از ساعات قانونی از کا‌رگر بخواهد که به کا‌ر کردن بپردازد. طبق قانون کا‌ر ساعت کا‌ری کا‌رگران باید مطابق دو مورد زیر تعیین شود:

  • ساعت کا‌ر هر کا‌رگر نباید به قدری کم باشد که کشور با مشکل اقتصادی و کمبود تولیدات داخلی مواجه شود.
  • ساعت کا‌ری کا‌رگر باید به گونه‌ای باشد که کا‌رگر بتواند ساعاتی را نیز به خودسازی معنوی، ارتقای مهارت‌های فنی و کا‌ری و تفریح اختصاص دهد.
  • ساعت کا‌ر می‌بایست به اندازه‌‌ای باشد که کا‌رگر بتواند علاوه بر تفریحات خود استراحت نیز داشته باشد.

میزان ساعت کار کا‌رگران مختلف در قانون کشور ما

  • هر کا‌رگر می‌بایست حداکثر هشت ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته کا‌ر کند.
  • کا‌رگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کا‌ر هستند می‌بایست حداکثر شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته به کا‌ر کردن بپردازند. البته در قانون کا‌ر برای مشاغل بسیار پرخطر و کا‌ر‌های شبانه ساعت کا‌ری کمتری در هفته در نظر گرفته شده است و حتی ممکن است سی ساعت کا‌ر در هفته برای کا‌رگرانی که به چنین کا‌ر‌هایی اشتغال دارند کافی باشد.

طبق قانون در برخی موارد که اداره کا‌ر موافقت کند کا‌رفرما می‌تواند برای کا‌رگاه یا شرکت‌ خود اضافه کا‌ری نیز تعیین‌ کند که اگر کا‌رگر موافقت کند ساعت بیشتری را کا‌ر می‌کند.

نکته بسیار مهم: ساعاتی که کا‌رگران به استراحت و تفریح می‌پردازند باعث نمی‌شود که کا‌رفرما از حقوقشان کسر کند. در صورت اضافه کا‌ری کا‌رگر می‌بایست چهل درصد اضافه حقوق دریافت کند.

ساعت کار کارمندان دولتی

ساعت کا‌ر کا‌رمندان‌ دولتی با توجه به جغرافیا و منطقه‌‌ای که در آن زندگی می‌کنند تعیین می‌شود و متغیر خواهد بود. ساعت کا‌ر هر کا‌رمند دولتی ۴۴ ساعت در هفته تعیین گشته است. کا‌رمندان دولتی این حق را دارند که یک چهارم ساعت کا‌ر تعیین شده را کا‌ر کنند اما در این‌صورت حقوق آن‌ها بر اساس ساعت‌هایی که کا‌ر کرده‌اند معین می‌شود.

سوالات متدوال

ساعت کا‌ر کا‌رگران در روز چقدر است ؟

ساعت کا‌ر هر کا‌رگر در روز حداکثر هشت ساعت است.

ساعت کا‌ر کا‌رگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت می‌کنند چقدر است ؟

ساعت کا‌ر این کا‌رگران حداکثر شش ساعت در روز می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساعات کاری کارگر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساعات کاری کارگر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : ساعت کار در قانون کار



:: برچسب‌ها: ساعت کار در قانون کار ,
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تمام افرادی که در ساختمان‌های مجاور خانه ما زندگی ‌‌می‌کنند همسایگان ما هستند. همسایه‌ها نسبت به همدیگر دارای حقوق و تکالیفی هستند که ‌‌می‌بایست رعایت شوند. برای مثال هیچ همسایه‌ای حق ندارد با انجام کاری باعث آزار و اذیت همسایه خود شود. در ادامه قصد داریم در مورد مزاحمت صدای همسایه و راهکار مقابله با آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : صدای همسایه مزاحم

 

 

پر سر و صدا بودن همسایه

همانطور که در بالا گفته شد همه همسایه‌ها نسبت به یکدیگر دارای تکالیفی هستند که باید به آن‌ها عمل نمایند. سرو صدا‌‌ کردن ‌‌می‌تواند باعث آزار و اذیت دیگران شود و آن‌ها را برنجاند. طبق قانون هیچ همسایه‌ای حق ندارد در روز‌های تعطیل از ساعت ۱۲ به بعد و در روزهای معمولی از ساعت ده به بعد به بهانه جشن ‌ایجاد سر و صدا کند و همسایه‌های دیگر را آزار دهد. طبق قانون هر همسایه‌ای که با ایجاد سرو صدا‌های نامتعارف باعث آزار و اذیت همسایه‌های دیگر شود ‌‌می‌توان علیه او در مراجع قضایی شکایت نمود. انواع سرو صدا به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • سر و صدای متعارف:

سر و صدای متعارف به سرو صدایی گفته ‌‌می‌شود که در صورت وجود شما حق شکایت کردن از همسایه خود را نخواهید داشت. برای مثال گریه نوزاد یک سروصدای متعارف است و چون به صورت عمدی ایجاد نمی‌شود امکان شکایت کردن نیز وجود ندارد.

  • سرو صدای نا‌متعارف:

سرو صدای نامتعارف به سرو صدایی گفته ‌‌می‌شود که به صورت عمدی ایجاد شود و در آن‌ صورت شما حق دارید از همسایه خود شکایت کنید. برای مثال اگر همسایه شما در نیمه شب جشن و مهمانی برپا کند و سرو صدا ایجاد کند شما را آزار داده و شما ‌‌می‌توانید نزد مراجع قضایی از او شکایت کنید.

پنج راهکار مقابله با همسایه پر سر و صدا

برای مقابله با همسایه‌های پر سر و صدا راهکار‌هایی پیشنهاد می‌گردد که در زیر پنج‌ نمونه را بیان نموده‌ایم:

  • اولین راهکار این است که با همسایه خود به صورت دوستانه و مسالمت آمیز صحبت کنید و از او بخواهید که ایجاد سر و صدا نکند.
  • اگر در راهکار اول موفق نشدید بهتر است از مدیر ساختمان ‌بخواهید که جلسه‌ای بگذارد و همسایه آزار دهنده را با همسایه‌های معترض گرد هم جمع کند و همگی از همسایه آزار دهنده بخواهید که دیگر سر و صدایی ایجاد نکند.
  • راهکار سوم‌ اینگونه است که همسایگان معترض به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و اظهار نامه‌ای تهیه نمایند. همسایگان باید در اظهار نامه بنویسند که: آقا یا خانم…..شما با ایجاد سر و صدا باعث آزار همسایه‌ها شده‌اید، از شما خواهشمندیم که دیگر ایجاد سر و صدا نکنید وگرنه در مرجع صالح قضایی از شما شکایت خواهیم کرد.
  • در راهکار چهارم ‌‌می‌بایست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. اگر دیدید همسایه در نیمه شب جشن برپا کرده است با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و از پلیس بخواهید که به محل جشن برود و موضوع را بررسی کند.
  • اگر از هیچکدام از راهکار‌های بالا نتیجه نگرفتید به شورای حل اختلاف شهرتان مراجعه کنید و در آنجا دادخواستی مبنی بر دلایل اعتراضتان را تحویل دهید. در این راهکار شورای حل اختلاف دو طرف را فرا خوانده و اختلاف را حل خواهد کرد.

سوالات متدوال

برای شکایت از همسایه پر سرو صدا ‌‌می‌توان با ۱۱۰ تماس گرفت ؟

بله در این مورد بهتر است در حین برپایی جشن یا مهمانی همسایه با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل فرمائید.

چرا نمی‌توان برای سرو صدای متعارف شکایت کرد ؟

زیرا سرو صدای متعارف به صورت عمدی و به قصد آزار ایجاد نمی‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار مقابله با سر و صدای همسایه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار مقابله با سر و صدای همسایه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : صدای همسایه مزاحم



:: برچسب‌ها: صدای همسایه مزاحم ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در تمام کشور‌های دنیا یکی از ساز و کار‌های اصلی دولت برای ایجاد رفاه در سطح عمومی بیمه کردن افراد جامعه است. در کشور ایران نیز افراد می‌توانند به صورت ماهیانه مبلغی را به تامین اجتماعی پرداخت کنند و در مقابل در زمان پیری و کهن سالی یا هنگام ناتوانی مبلغی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت نمایند. اما دریافت بازنشستگی مشروط به وجود شرایط تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی است. در این مطلب شرایط بازنشستگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : شرایط بازنشستگی

 

 

 

شرایط بازنشستگی

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی برای اینکه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

  1. داشتن شرط سنی: یعنی اینکه به سنی که در قانون تعیین شده برسند.
  2. پرداخت حق بیمه به مدت قانونی.

وجود هر دو شرط یا حتی یکی از آن‌ها برای بازنشسته شدن فرد کافی است. یعنی اینکه یا به سنی برسد که در قانون گفته شده یا اینکه سال‌هایی که در قانون مشخص شده حق بیمه پرداخت کرده باشد.

شرط سنی برای بازنشستگی

در ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخص شده است. بر این اساس آقایان با رسیدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسیدن به سن 55 سال بازنشسته می‌شوند. البته افراد باید حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند تا بتوانند در این سن بازنشسته شود. این شرط سنی با توجه به نوع شغل فرد و وضعیت جسمانی او می‌تواند تغییر کند.

مدت زمان پرداخت حق بیمه | شرایط بازنشستگی

در قانون تامین اجتماعی 10 سال حداقل و 35 سال حداکثر مدت زمان پرداخت بیمه است. آقایان با رسیدن به سن 50 سال و زنان با رسیدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سی سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگی

هرگاه که فرد شرایط لازم برای بازنشستگی را دارا باشد براساس سال‌های پرداخت حق بیمه به او حقوق می‌دهند. در صورتی که افراد سی سال حق بیمه داشته باشند بازنشستگی کامل را دریافت می‌کند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری برابر است با یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه.

سوالات متداول

شرایط بازنشستگی در ایران چیست ؟

دو شرط وجود دارد یکی رسیدن به سن بازنشستگی و دیگری پرداخت سال‌های قانونی حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

با توجه به نوع شغل و وضعیت شخص این سن متغیر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

فرمول محاسبه‌ میزان حقوق بازنشستگی چیست ؟

یک سی‌ام متوسط × سنوات پرداخت حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : شرایط بازنشستگی

 



:: برچسب‌ها: شرایط بازنشستگی ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در تمام کشور‌های دنیا یکی از ساز و کار‌های اصلی دولت برای ایجاد رفاه در سطح عمومی بیمه کردن افراد جامعه است. در کشور ایران نیز افراد می‌توانند به صورت ماهیانه مبلغی را به تامین اجتماعی پرداخت کنند و در مقابل در زمان پیری و کهن سالی یا هنگام ناتوانی مبلغی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت نمایند. اما دریافت بازنشستگی مشروط به وجود شرایط تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی است. در این مطلب شرایط بازنشستگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : شرایط بازنشستگی

 

 

 

شرایط بازنشستگی

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی برای اینکه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

  1. داشتن شرط سنی: یعنی اینکه به سنی که در قانون تعیین شده برسند.
  2. پرداخت حق بیمه به مدت قانونی.

وجود هر دو شرط یا حتی یکی از آن‌ها برای بازنشسته شدن فرد کافی است. یعنی اینکه یا به سنی برسد که در قانون گفته شده یا اینکه سال‌هایی که در قانون مشخص شده حق بیمه پرداخت کرده باشد.

شرط سنی برای بازنشستگی

در ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخص شده است. بر این اساس آقایان با رسیدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسیدن به سن 55 سال بازنشسته می‌شوند. البته افراد باید حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند تا بتوانند در این سن بازنشسته شود. این شرط سنی با توجه به نوع شغل فرد و وضعیت جسمانی او می‌تواند تغییر کند.

مدت زمان پرداخت حق بیمه | شرایط بازنشستگی

در قانون تامین اجتماعی 10 سال حداقل و 35 سال حداکثر مدت زمان پرداخت بیمه است. آقایان با رسیدن به سن 50 سال و زنان با رسیدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سی سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگی

هرگاه که فرد شرایط لازم برای بازنشستگی را دارا باشد براساس سال‌های پرداخت حق بیمه به او حقوق می‌دهند. در صورتی که افراد سی سال حق بیمه داشته باشند بازنشستگی کامل را دریافت می‌کند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری برابر است با یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه.

سوالات متداول

شرایط بازنشستگی در ایران چیست ؟

دو شرط وجود دارد یکی رسیدن به سن بازنشستگی و دیگری پرداخت سال‌های قانونی حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

با توجه به نوع شغل و وضعیت شخص این سن متغیر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

فرمول محاسبه‌ میزان حقوق بازنشستگی چیست ؟

یک سی‌ام متوسط × سنوات پرداخت حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : شرایط بازنشستگی

 



:: برچسب‌ها: شرایط بازنشستگی ,
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بر اساس یکی از نظریه‌‌‌‌‌های مطرح شده در مورد نظام‌های قضایی، عدالت باید دیده شود تا به درستی اجرا گردد. از همین رو نظام قانونی ایران نیز در راستای داشتن دادرسی عادلانه جلسات د‌ادگاه را علنی برگزار ‌‌‌‌می‌کند در ادامه این مطلب به بررسی موضوع علنی بودن جلسه دادگاه ‌‌‌‌می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع :  دادگاه علنی

 

 

 

علنی بودن جلسه دادگاه

بر اساس تبصره ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری منظور از علنی بودن جلسه داد‌گاه‌‌‌‌، عدم ایجاد مانع برای حضور افراد در جلسه رسیدگی ‌‌‌‌می‌باشد.

زمانی که اعلام ‌‌‌‌می‌شود جلسه داد‌گاه علنی است یعنی به جز اصحاب دعوا مانند شاکی و متهم سایر افرادی که حتی در پرونده نقشی ندارند مانند خبرنگاران ‌‌‌‌می‌توانند در جلسه داد‌گاه حضور داشته باشند.

شرایط علنی بودن جلسه دادرسی

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل 165 ذکر شده است که محاکمات علنی انجام ‌‌‌‌می‌شود و حضور افراد در آن مانعی ندارد مگر اینکه از نظر قانونی باید دادگا‌ه را غیر علنی برگزار نمود.

در قانون آئین دادرسی کیفری نیز به این موضوع پرداخته شده است‌‌‌‌. بر اساس ماده 352 این قانون محاکمات باید علنی برگزار شود مگر در شرایط خاص. البته با توجه به ماده 355 این قانون افراد زیر 18 سال ‌‌‌‌نمی‌توانند در جلسه رسیدگی به عنوان تماشگر حضور داشته باشند مگر با حکم قانونی.

البته در رویه قضایی کنونی داد‌گاه‌‌‌‌‌ها به گونه‌‌‌‌ای هستند که ظرفیت پذیرش عمو‌‌‌‌می‌ را ندارند ولی در پرونده‌‌‌‌‌های مهم‌‌‌‌ و بزرگ که علنی رسیدگی ‌‌‌‌می‌شوند امکان حضور خبرنگاران وجود دارد ولی ‌‌‌‌نمی‌توان از جلسه داد‌گاه عکس برداری نمود یا ضبط صدا کرد مگر با اجازه رئیس دا‌دگاه. قاضی ‌‌‌‌می‌تواند اجازه دهد که بخشی یا تمام جلسه ضبط و ثبت گردد.

موارد غیر علنی بودن جلسه دادگاه

با اینکه قانون گذار اعلام نموده که جلسه دادگاه باید علنی برگزار گردد اما در مواردی هم اجازه داده نشده است که دادگاه غیر علنی باشد. قطعا برخی از مواقع برگزاری جلسه دادگاه در حضور همه دارای معایب زیادی است از این رو دادگاه اجازه برگزاری محکمه به صورت علنی را نمی‌دهد. بر اساس ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری در موارد زیر دادگاه غیر علنی است:

1/ امور خانوادگی و جرائمی که منافی عفت و اخلاق عمومی است. به طور مثال مسائل مربوط به تجاوز جنسی.

2/ علنی بودن دادگاه باعث اختلال در امنیت عمومی شود یا اینکه باعث تشویش و یا ضربه به احساسات مذهبی و قومی شود.

3/ در جرایم قابل گذشت در صورتی که طرفین دعوا یا شاکی تقاضای غیر علنی بودن محکمه را بدهند.

در صورت وجود یکی‌‌‌‌ از شرایط بالا دادگاه با اظهار عقیده دادستان قرار غیر علنی بودن محکمه را صادر می‌کند.

انتشار محتویات محکمه علنی

این امکان وجود دارد که تحت رعایت شرایط قانونی جریان محکمه عمومی شود. بر اساس ماده 353 قانون آئین دادرسی کیفری انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در صورتی که نیازی به افشای هویت افراد اصحاب دعوا یا موقعیت اداری و اجتماعی آنان نباشد در رسانه‌‌‌‌‌ها بلامانع است. اگر بر خلاف این ماده عمل شود و اطلاعات هویتی و حکم محکوم به افشا گردد بر اساس بخش انتهایی ماده 355 جرم بوده و در حکم افترا است.

البته بیان جریان رسیدگی و حکم قطعی و نهایی به همراه اطلاعات محکوم‌به فقط در برخی از موارد امکان دارد به طوری که در بسیاری از پرونده‌‌‌‌‌های بزرگ‌‌‌‌ مانند مفاسد اقتصادی شاهد بیان اطلاعات کامل هویتی شخص و روند پرونده بودیم.

سوالات متداول

جلسات دادگاه چه زمانی علنی است ؟

اصل این است که جلسات دادگاه علنی باشند مگر در مواردی که قانون تعیین نموده است‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت جلسه دادگاه غیر علنی برگزار ‌‌‌‌می‌شود ؟

زمانی که از نظر قانونی برگزاری جلسه به شکل علنی باعث اختلال در امنیت ‌‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ‌‌‌‌می‌توان درخواست داد محکمه غیر علنی باشد ؟

بله‌‌‌‌. بر اساس قانون در جرائم قابل گذشت، اصحاب دعوا یا شاکی ‌‌‌‌می‌توانند تقاضای غیر علنی بودن مجاکمه را بنمایند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد علنی بودن جلسه دادگاه و شرایط آن ‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جلسه علنی دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جلسه علنی دادگاه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع :  دادگاه علنی

 



:: برچسب‌ها: دادگاه علنی ,
:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همه ما در جامعه‌ای زندگی ‌می‌کنیم به که طور روزمره از برخی خدمات عمومی استفاده ‌می‌کنیم. برای مثال همه ما فرزندانمان را به مدرسه ‌می‌فرستیم و مسئولان مدرسه بدون اینکه از ما پولی بگیرند به فرزند تعلیم داده و او را در ساعات مشخصی نگهداری ‌می‌کنند که در این مورد ‌می‌توان گفت‌‌‌ فرزند ما از خدمات عمومی استفاده کرده است. در ادامه قصد داریم در مورد اصول حاکم بر خدمات عمومی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : خدمات عمومی

 

 

خدمات عمومی چیست‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که ‌خد‌مات عمومی چیست که در این مورد باید بگوییم ‌خد‌مات عمومی همانطور که از نامش مشخص است به ‌خد‌ماتی گفته ‌می‌شود که در اختیار عموم قرار ‌می‌گیرد. ‌خد‌مات عمومی توسط دولت به مردم ارائه ‌می‌شود. برای مثال دولت بیمارستانی را ‌می‌سازد و تاسیس ‌می‌کند تا در اختیار عموم قرار گرفته و بیماران بتوانند برای درمان بیماری خود از آن استفاده کنند که در این مورد ‌می‌توان گفت دولت با ساخت بیمارستان به مردم خدمت عمومی نموده است.

اصول حاکم بر خدمات عمومی

با وجود اینکه ‌خد‌مات عمومی توسط دولت به مردم ارائه ‌می‌شوند اما قانونگذاران برای ارائه این ‌خد‌مات اصولی را در نظر گرفته‌اند که این اصول به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • اصل اول حاکم بر ‌خد‌مات عمومی این است که همه مردم ‌می‌بایست به اندازه مساوی از این ‌خد‌مات بهره مند گردند. برای مثال همه ‌می‌توانند از برخی ‌خد‌مات درمانی یا هر نوع ‌خد‌مات دیگری استفاده کنند و نباید این بهره مندی مختص شخص خاصی باشد. اما اگر دولت به گروه‌‌های زنان، سالمندان و معلولین ‌خد‌مات بیشتری ارائه کند مشکلی ندارد زیرا آن‌‌ها در اولویت هستند.
  • ‌خد‌مات عمومی ‌می‌بایست به صورت دائمی و مستمر به مردم ارائه شوند‌. برای مثال کارکنان یک بیمارستان ‌می‌بایست شبانه روزی کار کنند و نباید از مستمر کار‌ کردن دست بکشند زیرا این گونه ‌نمی‌توان گفت که ‌خد‌مات عمومی به صورت مستمر به مردم ارائه شده است.
  • منافع مردم در ارائه ‌خد‌مات عمومی مهم‌تر از منافع شخصی یک فرد خاص ‌می‌باشد و باید به این اصل نیز عمل شود. برای مثال اگر فردی خانه‌ای را به صورت غیرمجاز ساخته باشد که برای منافع عمومی مردم خسارت به بار بیاورد مامورین دولت آن خانه را تخریب خواهند کرد.

نکته مهم: اگر یکی از ادارات یا سازمان‌‌‌‌‌ها در ارائه ‌خد‌مات عمومی اصول آن ‌را رعایت نکند مردم ‌می‌توانند از آن اداره درخواست خسارت کنند.

سوالات متدوال

‌خد‌مات عمومی چیست‌ ؟

‌خد‌مات عمومی به ‌خد‌ماتی گفته ‌می‌شود که برای همه مردم به یک اندازه ارائه ‌می‌شوند و در واقع دولت این ‌خد‌مات را ارائه ‌می‌کند.

‌خد‌مات عمو‌می باید به چه صورت ارائه شوند‌ ؟

‌خد‌مات عمومی ‌می‌بایست به اندازه مساوی میان تمام مردم تخس شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات عمومی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خدمات عمومی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : خدمات عمومی

 



:: برچسب‌ها: خدمات عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج جوانان از جمله مسائل با اهمیت در کشور محسوب می‌شود و از آنجایی که ازدواج یک امر مهم برای تحکیم بنیان‌های اجتماعیست انجام آن به جوانان نیز بسیار توصیه می‌شود. یکی از مزایایی که با ازدواج نصیب جوانان می‌شود وا‌م ازدواج می‌باشد. در ادامه قصد داریم ‌در مورد وام ازدواج و نحوه ثبت نام برای دریافت آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : وام ازدواج

 

 

وام ازدواج چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد به جوانان بسیار توصیه می‌شود که ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند. اما در برخی موارد دیده می‌شود که جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی خود نمی‌توانند ازدواج کنند و معمولا از تشکیل خانواده منصرف می‌گردند. همین دلیل باعث شده است که دولت برای حل این مشکل به جوانان وا‌م بدهد که به آن وا‌م ازدواج گفته می‌شود. قیمت وا‌م ازدواج در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است و اکنون به هر فرد پنجاه میلیون تومان وا‌م ازدواج اهدا می‌شود.

شرایط دریافت وام ازدواج چیست ؟

برای اینکه بتوان وا‌م ازدواج را دریافت نمود می‌بایست دارای برخی شرایط بود و وا‌م ازدواج به سادگی در اختیار تمام زوجین قرار نمی‌گیرد. شرایط دریافت وا‌م ازدواج به شرح زیر می‌باشد:

  • فردی که می‌خواهد وا‌م ازدواج بگیرد می‌بایست دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • به هر فرد ۵۰ میلیون تومان وا‌م ازدواج داده می‌شود.
  • اتباع ایرانی که ساکن کشور‌های دیگر هستند نیز می‌توانند با ارائه گواهی ازدواج خود به سفارت ایران وا‌م‌ ازدواج دریافت کنند.
  • متقاضیان می‌بایست دارای کد ملی و کد پستی محل سکونت باشند.
  • به هر زوج ایرانی فقط یک بار وا‌م ‌ازدواج تعلق می‌گیرد.
  • اگر یک ایرانی در ازدواج اول خود وا‌م ازدواج نگرفته باشد می‌تواند این وا‌م‌ را در ازدواج دومش اخذ نماید.
  • اگر متقاضیان قبل از سال ۹۶ ازدواج نموده باشند و در صف دریافت این نوع وا‌م ‌باشند به آن‌‌ها ۱۵میلیون تومان وا‌م داده می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج

برای دریافت وا‌م ‌ازدواج می‌بایست متقاضی مدارک زیر را تهیه نماید:

  1. اصل و کپی شناسنامه ضامنین.
  2. اصل و کپی صفحات شناسنامه زوج و زوجه.
  3. اصل و کپی سند ازدواج.
  4. کد پستی ده رقمی ‌و آدرس دقیق محل سکونت زوج و زوجه.
  5. کپی و اصل کارت ملی زوج و زوجه.
  6. کپی و اصل کارت ملی ضامنین.

نحوه دریافت وام ازدواج

برای دریافت وا‌م ازدواج ابتدا می‌بایست فرد متقاضی به سامانه ازدواج مراجعه نماید و اطلاعات خود را در فرم مربوطه وارد کند. سپس سامانه برای او کد رهگیری ده رقمی ارسال می‌کند که فقط مختص به او می‌باشد. سپس متقاضی می‌بایست مراحل بعدی ثبت نام را نیز انجام دهد تا سامانه یک شعبه بانک ‌را برای او تعیین کند و پس از تعیین شعبه متقاضی باید در زمان معین شده به آن شعبه مراجعه کند و وا‌م ‌خود را دریافت کند. چنانچه متقاضی در زمان معین شده به بانک مورد نظر مراجعه نکند می‌بایست دوباره ثبت نام کند.

مدت بازپرداخت وام ازدواج

مدت زمان تعیین‌ شده برای بازگرداندن وا‌م ازدواج به دولت هفت سال می‌باشد و طی این مدت فرد دریافت کننده می‌بایست تمام مبلغ وا‌م را به صورت قسطی به دولت بازگرداند. بهره و کارمزد وا‌م ازدواج برای زوجین چهار درصد است.

قوانین وام از‌دواج برای ایثارگران

  • ایثارگران می‌توانند تا دو برابر افراد عادی وا‌م‌ ازدواج ‌دریافت کنند و هفت سال زمان دارند تا آن را بازگردانند.
  • اگر یک ایثارگر فوت نموده باشد بازماندگانش می‌توانند وا‌م ازدواج دو برابر را دریافت کنند.
  • هر فرد ایثارگر تنها یک بار می‌تواند وا‌م ازدواج دریافت کند.

سوالات متدوال

وا‌م ازدواج ‌به چه منظوری پرداخت می‌شود ؟

وا‌م ازدواج برای حمایت اقتصادی از ازدواج جوانان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

ایثارگران نیز می‌توانند وا‌م‌ ازدواج دریافت کنند ؟

بله ایثارگران می‌توانند دو برابر افراد عادی وا‌م ازدواج دریافت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وام ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وام ا‌زدواج پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : وام ازدواج



:: برچسب‌ها: وام ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حیات و جان انسان هم از نظر دینی و هم از نظر قانونی دارای حرمت و ارزش فراوانی است و هیچ کس حق ندارد جان دیگری را بگیرد. زمانی که یک فرد جان فرد دیگری را می‌‌گیرد قتل رخ داده است که از نظر قانون جرم می‌‌باشد و مجازات نیز دارد. ممکن است قتل صورت گرفته دلایل مختلفی داشته باشد یا اینکه قاتل با انگیزه‌‌ خاص خود مرتکب این جرم شود از این رو قتل دارای انواعی است. در این مطلب به بررسی انواع قتل می‌‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : قتل

 

تعریف قتل

‌‌قتل در لغت به معنای ازاله‌‌ روح در بدن و از دست دادن زندگی است. در اصطلاح فقه ‌‌قتل به معنای این است که زندگی و حیات فردی توسط شخص دیگری از او گرفته شود‌‌‌. شخصی که این عمل را انجام می‌‌دهد قاتل است‌‌‌. از نظر عرفی ‌‌قتل یعنی یک فرد جان فرد دیگری را بگیرد و به زندگی دیگری پایان بدهد. ‌‌قتل دارای انواعی است.

انواع قتل

در قانون مجازات اسلامی کتاب سوم مربوط به قصاص به تعریف انواع جرم ‌‌قتل پرداخته است. بر اساس اینکه چگونه ‌‌قتل صورت گرفته و اینکه انگیزه و هدف قاتل از انجام این کار چه بوده است می‌‌توان ‌‌قتل را به سه دسته‌‌ زیر تقسیم کنیم:

1/ ‌‌قتل عمد.

 2/ ‌‌قتل شبه عمد.

3/ ‌‌قتل خطای محض.

قتل عمد و شرایط تحقق آن

زمانی که شخص با قصد و نیت قبلی جان دیگری را بگیرد ‌‌قتل عمد است. بر اساس ماده‌‌ 290 قانون مجازات اسلامی در موارد زیر ‌‌قتل عمد است‌‌‌:

الف/ در صورتی که شخص مرتکب قصد ورود آسیب و جنایت بر فردی معین یا‌‌‌ شخص و اشخاصی غیر معین از یک جمع را داشته باشد‌‌‌ و در مرحله‌‌ اجرا هم همانطور که مدنظر داشته جنایت یا نظیر آن واقع شود ‌‌قتل عمد است. به طور مثال شخصی از قبل نقشه دارد تا آقای الف را با چاقو بکشد‌‌‌ و در واقعیت هم به او چاقو می‌‌زند این ‌‌قتل عمد است.

ب/ هرگاه که شخص عملی را انجام دهد که نوعا کشنده می‌باشد ‌‌قتل عمد است حتی اگر قصد انجام جنایت را نداشته ولی می‌‌دانسته که این کار معمولا باعث کشته شدن فرد می‌‌شود‌‌‌. به طور مثال آقای الف قصد کشتن ندارد ولی با یک سنگ بزرگ و سنگین چندبار به سر آقای ب می‌‌زند این جا ‌‌قتل عمد است.

پ/ هر گاه که شخص قصد ارتکاب جنایت را نداشته باشد و کاری هم که انجام می‌‌دهد نوعا کشنده نیست ولی نسبت به آن شخص خاص باعث آسیب و جنایت می‌‌شود ‌‌قتل عمد است. به طور مثال هل دادن به شوخی باعث مردن کسی نمی‌‌شود. اما آقای الف در کنار یک پرتگاه آقای ب را هل می‌‌دهد و او کشته می‌‌شود. اینجا هم از نظر قانون ‌‌قتل عمد است.

ت / هرگاه که فرد قصد داشته باشد تا جنایتی را انجام دهد ولی قصد و نیت او در مورد شخص خاصی نیست مانند بمب گذاری اینجا هم ‌‌قتل عمد است.

عمل نوعا کشنده چیست ؟

از نظر حقوقی عملی که عموما و در قالب موارد باعث مرگ می‌‌شود اصطلاحا عمل نوعا کشنده گفته می‌‌شود‌‌‌. این عمل دارای دو نوع است:

1/ عملی که برای همه نوعا کشنده است: یعنی مهم نیست که طرف مقابل چه کسی باشد این اتفاق برای هر کسی بیفتد باعث مرگ او می‌‌شود. به طور مثال ضربه با چوب به سر باعث مرگ است و فرقی ندارد که چه کسی باشد.

در این صورت مرتکب اگر اثبات کند که نسبت به این که این عمل نوعا کشنده است اطلاع نداشته عمل او غیر عمد محسوب می‌‌شود. یعنی این که اصل بر این است که همه می‌‌دانند ضربه زدن به سر شخصی باعث مرگ می‌‌شود و اگر فرد می‌‌گوید که از این موضوع اطلاع نداشته باید او عدم آگاهی خود را ثابت کند.

2/ عملی که برای همه کشنده نیست بلکه نسبت به یک شخص به دلیل شرایط مکانی و زمانی خاصی که دارد یا به خاطر شرایط خاص و نامتعارفی که دارد باعث مرگ او می‌‌شود. شرایطی مانند پیری‌‌‌، ضعف و بیماری‌‌‌. به طور مثال ترساندن دیگری در حالت عادی باعث مرگ نمی‌‌شود. اما آقای ب دارای بیماری قلبی است‌‌‌. اقای الف در یک گوشه پنهان می‌‌شود و با یک ماسک وحشتناک او را می‌‌ترساند. آقای ب سکته می‌‌کند و می‌‌میرد.

در اینجا با توجه به اینکه این عمل فقط برای شخص خاصی باعث کشنده و خطر مرگ دارد‌‌‌ اصل بر این است که قاتل اطلاعی از وضعیت خاص شخص مقابل ندارد و در صورتی این ‌‌قتل عمدی محسوب می‌‌شود که اطلاع قاتل از وضعیت خاص فرد مثلا اطلاع از مشکل قلبی مقتول اثبات گردد.

جنایت شبه عمد

در قانون نیز موارد جنایت شبه عمد مشخص شده است از جمله موارد زیر‌‌‌:

الف/ هرگاه که شخص مرتکب قصد انجام عمل را داشته باشد ولی قصد این را ندارد که باعث ‌‌قتل دیگری شود در صورتی که شامل موارد عمد نباشد شبه عمد است. به طور مثال معلم برای تربیت شاگرد خود را کتک می‌‌زند ولی این کار باعث فوت شاگرد می‌شود‌‌‌. در اینجا ‌‌قتل شبه عمد است زیرا فرد قصد کشتن نداشته فقط قصد تربیت داشته ولی باعث ‌‌قتل می‌‌شود.

ب/ هرگاه که شخصی بخواهد جنایت را انجام دهد ولی فکر می‌‌کند که موضوع جنایت یک حیوان است و یا اینکه شخص مهدور الدمی‌‌ است که خون او حلال است اما بعدا معلوم می‌‌شود که اشتباه کرده است در این صورت ‌‌قتل شبه عمد است. به طور مثال فرد یک سیاهی می‌‌بیند و فکر می‌‌کند که یک حیوان است به آن شلیک می‌‌کند ولی وقتی نزدیک می‌‌شود می‌‌بیند که انسان بوده است.

پ/ به خاطر تقصیر شخص‌‌‌، دیگری به ‌‌قتل می‌‌رسد.

قتل خطای محض

نوع سوم ‌‌قتل خطای محض است که بر اساس ماده‌‌ 292 قانون مجازات اسلامی موارد زیر را شامل می‌‌شود:

الف/ ‌‌قتل در حالت خواب‌‌‌، بیهوشی یا هر حالت دیگری که فرد دارای هوشیاری نباشد اتفاق بیفتد.

ب/ قاتل شخص صغیر یا مجنون باشد.

پ/ وقتی که فرد نه قصد کشتن دیگری را دارد و نه اینکه قصد دارد کاری که باعث مرگ دیگری می‌‌شود را انجام دهد‌‌‌. به طور مثال فرد به قصد شکار تیر می‌‌اندازد ولی به یک فرد تیر می‌‌خورد.

سوالات متداول

‌‌قتل چند نوع است ؟

‌‌قتل سه نوع دارد. عمد، شبه عمد و خطای محض که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

‌‌قتل خطایی محض چیست ؟

زمانی که شخص نه قصد ارتکاب جنایت را دارد و نه اینکه قصد انجام فعل را دارد خطای محض است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد انواع ‌‌قتل می‌‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قتل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قتل پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

منبع : قتل



:: برچسب‌ها: قتل ,
:: بازدید از این مطلب : 502
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()