نوشته شده توسط : vakiel

شرایط فسخ نکاح از جانب مرد چیست؟ می‌دانیم که عقد نکاح یک عقد لازم است و اصل دوام ازدواج مانع از انحلال و از بین رفتن آن می‌شود. اما در مواردی با مجوزی که قانونگذار می‌دهد می‌توان عقد نکاح را منحل کرد و اثر آن را از میان برد. بر اساس ماده ۱۱۲۰ ق.م یکی از این موارد که موجب انحلال نکاح می‌شود فسخ نکاح نام دارد؛ در صورتی که ازدواج برای یکی از زوجین زیان قابل توجهی به وجود آورد قانونگذار به او اجازه فسخ نکاح را به طور یک طرفه می‌دهد. حال می‌خواهیم بدانیم فسخ نکاح از جانب مرد مستلزم چه شروط و مواردی است؟ برای آشنایی با مراتب و شرایط فسخ نکاح کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فسخ نکاح از جانب مرد

چه زمانی می‌توان از جانب مرد اعمال حق فسخ نکاح نمود ؟

زمانی زوجین حق بر هم زدن ازدواج و فسخ آن را می‌یابند که یکی از موارد زیر در میان باشد:

۱- عیوب: هرگونه نقص و ناتوانی موجود در زن یا مرد که در قانون نام برده شده باشد.

۲- تدلیس: کتمان کردن عیوب و فریفتن طرف مقابل برای برقراری عقد.

۳- تخلف از شرط صفت: یعنی فرد بعد از عقد و بدون داشتن قصد فریب، فاقد صفاتی باشد که در ضمن عقد شرط شده بودند.

برای آشنایی با نحوه پرداخت مهریه فسخ نکاح کلیک کنید.

فسخ نکاح از جانب مرد

همانطور که اشاره شد طرفین عقد می‌توانند نکاح را بر اثر وجود دلائلی چون عیوب، تدلیس و تخلف از شرط صفت فسخ کنند و از بین ببرند. این مجوز وقتی به مرد داده می‌شود که در هنگام بسته شدن عقد نکاح، این عیوب در زن وجود داشته باشد و در صورتی که مرد از وجود آن اطلاع نداشته باشد. پس اگر عیوب نام برده شده پس از بسته شدن عقد به وجود آیند حق فسخی برای مرد ایجاد نخواهند کرد. عیوبی که در زن برای مرد حق فسخ ایجاد می‌کنند عبارتند از:

۱- جنون

جنون یا دیوانگی از جمله مواردی است که وجود آن چه در زن و چه در مرد برای طرف مقابل حق فسخ به وجود می‌آورد حال چه جنون ادواری باشد و چه دائمی.

۲- قرن

یک ناهنجاری است به طوری که انجام عمل زناشویی را دشوار می‌سازد. قرن گوشت یا استخوان اضافه در اندام جنسی زنانه می‌باشد که مانع رابطه جنسی زوجین است.

۳- جذام

یک بیماری شدید عفونی است که بر پوست و اعصاب اثر می‌گذارد و آسیب‌دیدگی و سوختگی در پوست ایجاد می‌کند.

۴- برص

بیماری پوستی که سبب ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌گردد. در صورتی که این بیماری توسط پزشک تایید شود، حق فسخ نکاح از جانب مرد صادر خواهد شد.

۵- افضاء

یکی گشتن مجاری اداری و خروج عادت ماهیانه. از جمله اختلالات نادری است که حق فسخ نکاح را به مرد می‌دهد.

۶- زمین‌گیری | فسخ نکاح از جانب مرد

زمین گیری خانم ممکن است همان ابتدا وجود داشته باشد و به نحوی پنهان شده باشد و یا به دلیل یک بیماری ایجاد شود.

۷- نابینائی کامل هر دو چشمان

لازم به ذکر است که مطابق ماده ۱۱۳۱ ق.م فسخ فورا اعمال می‌گردد و اگر کسی از حق فسخ برخوردار باشد و به فوریت آن آگاه باشد و از حق خود استفاده نکند، خیار او سقوط می‌کند و دیگر استحقاق بهره‌مندی از آن را نخواهد داشت. مدتی که برای استفاده از خیار فسخ در نظر گرفته می‌شود برای همه یکسان نیست و به نظر عرف و عادت بستگی دارد.

برای آشنایی با شرایط درخواست طلاق از طرف مرد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ نکاح از جانب مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ نکاح از جانب مرد پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فسخ نکاح از جانب مرد



:: برچسب‌ها: فسخ نکاح از جانب مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از برقراری عقد نکاح میان زوجین و ازدواج برای هر یک حقوقی ایجاد می‌شود. در عوض ایشان موظف به انجام وظایف و مسئولیت‌های جدیدی می‌گردند. برخی از این مسئولیت‌ها شرعا مشخص نشده‌اند و انجامشان به تمایل طرفین بستگی دارد. اما یک سری وظایف هستند که در قانون صریحا به آن‌ها اشاره شده است و عدم اجرایشان ضمانت اجرای قانونی در پی دارد. حال می‌خواهیم بدانیم قانون چه ضمانت اجرایی برای سرپیچی زوجین و علی الخصوص زن از انجام این وظایف در نظر گرفته است؟ از آن گذشته به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم که آیا عدم تمکین جرم است؟ برای کسب اطلاع دقیق از مفهوم و مصادیق تمکین و نشوز و انواع تمکین عام و خاص کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم عدم تمکین زن

تمکین چیست ؟

مطابق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بعد از بسته شدن عقد نکاح زوجین از حقوق و تکالیفی برخوردار می‌شوند. این تکالیف تمکین نام دارند و رعایتشان الزامی است. یکی از مهم‌ترین این وظایف انجام رابطه جنسی با مرد است که زن در صورت عدم ایفای آن یا ترک منزل و… ناشزه محسوب می‌گردد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص تمکین کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید : الزام به تمکین زن

عدم تمکین

همانطور که در بالا اشاره شد انجام وظایفی که در قانون آمده‌اند اجباری است و خودداری و سرپیچی از انجام آن‌ها ضمانت اجرا به دنبال دارد. به خودداری و سرپیچی از وظایف از طرف زوجین نشوز و به مردی که تمکین نکند ناشز و نیز به زنی که عدم تمکین کند ناشزه گویند.

بیشتر بخوانید : ضمانت اجرای عدم تمکین

بررسی جرم بودن یا نبودن عدم تمکین زن

باید اظهار داشت که عدم تمکین جرم نیست و به دنبال آن مجازات ندارد. چراکه در قانون عدم ایفای وظایف زناشویی از جانب زن جرم تلقی نشده و نهایتا در صورت اثبات نشوز زن وی با ضمانت اجراهایی مواجه می‌گردد.

بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

ضمانت اجرای عدم تمکین زن | جرم عدم تمکین

زمانی که زن به نشوز متهم گردد زوج می‌تواند یک دادخواست مبنی بر عدم تمکین همسرش به دادگاه ارسال کند. پس از تشکیل جلسه دادگاه با حضور زوجین و بررسی موضوع بحث اگر نشوز زوجه اثبات گردد وی مطابق قانون مجبور به انجام وظایف خود می‌گردد و اگر باز هم از وظایف خود سرپیچی کند ضمانت اجراهای زیر برای زن در نظر گرفته می‌شود:

۱- غیر مستحق دانستن وی به دریافت نفقه (نفقه به او تعلق نمی‌گیرد ).

۲- استحقاق دریافت اجرت‌المثل را ندارد.

۳- در شرایطی نیز با عدم تمکین طولانی زن مرد می‌تواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد.

۴- مرد می‌تواند طلاق زوجه را از دادگاه درخواست کند.

۵- عدم استحقاق دریافت تصنیف دارایی: طبق قانون اگر درخواست طلاق از سوی مرد صورت گیرد نصف اموال زوج به زن تعلق می‌گیرد اما در صورتی که ناشزه بودن زن اثبات گردد او از دریافت نصف دارایی محروم می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ضمانت اجرای عدم تمکین

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم عدم تمکین زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم عدم تمکین زن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم عدم تمکین زن



:: برچسب‌ها: جرم عدم تمکین زن ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

داشتن یک زندگی آرام و تشکیل خانواده حق تمام انسان‌هاست. گاهی پیش می‌آید که افراد به دلیل وضعیت خاص جسمی یا روحی خود نمی‌توانند مانند سایرین زندگی عادی داشته باشند. یکی از حالت‌هایی که ممکن است در فرد ایجاد شود جنون است. جنون اختلالی در سلامت روان انسان است که بسیاری از فعالیت‌های فرد از جمله ازدواج و تشکیل خانواده را برای آنان مختل می‌کند. آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم حکم نکاح برای افراد مجنون می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج مجنون

جنون چیست ؟

از نظر لغوی جنون به معنای تاریکی شب، درآمدن شب و پوشیدگی شب است. از نظر اصطلاحی جنون به معنای اختلال جدی در قوای عقلانی بشر است. وجه تسمیه جنون این است که در کسی که اختلال روانی وجود دارد عقل او پوشیده و پنهان می‌شود. از این جهت به این فرد مجنون گفته می‌شود. از نظر علم روانپزشکی تعریف دقیقی برای جنون وجود ندارد بلکه یک مفهوم عام برای اختلالات روانی است.

در فقه اسلامی تعریفی که فقها برای جنون ارائه دادند از قبیل « زوال و تباهی عقل » و « فساد و تباهی عقل » می‌باشد. در حقوق ایران اگر چه حقوقدانان تعاریفی برای جنون ارائه داده‌اند اما در متن خود قانون جنون به وضوح تعریف نشده است. قانون گذار فقط به بیان لفظ « جنون »، « اختلال شعور » و… بسنده کرده است. فقط در ماده 149 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 شخصی را که به دلیل اختلال روانی فاقد قوه تمییز یا اراده باشد، مترادف مجنون دانسته است.

از بررسی آنچه که گفته شد می‌توان گفت مجنون هر شخصی است که دچار یک اختلال ذهنی است که قوه تمییز و عقل را از او گرفته است.

بیشتر بخوانید : موانع ازدواج

انواع جنون

از نظر فقهی و حقوقی جنون دارای انواعی است از جمله:

1/ جنون دائمی: حالتی است که در آن فرد به صورت دائم و ثابت دچار به اختلال روانی است.

2/ جنون ادواری: حالتی است که درآن انسان گاهی مانند افراد عاقل رفتار می‌کند و سالم است و گاهی دارای جنون است.

جنون از اسباب رافع مسئولیت است. شخصی که جنون دائمی دارد به طور کلی مسئولیتی ندارد. شخصی که دچار جنون ادواری است برای اینکه مسئولیت داشته باشد یا نه باید بررسی کرد که در حالت جنون عمل را انجام داده یا در حالت عاقل بودن. در حالت جنون ادواری در صورتی که فرد نتواند ثابت کند در حالت جنون مرتکب جرم شده است، مسئولیت کیفری شامل او می‌شود.

بیشتر بخوانید : شروط ضمن عقد نکاح

اثبات جنون

به طور کلی اصل سلامت عقل است. برای اثبات جنون شخصی این موضوع باید توسط مدعی جنون اثبات گردد. در رابطه با جنون دادگاه فقط به نظر پزشکی قانونی توجه می‌کند.

دادگاه در مورد جنون دائمی دچار مشکل نیست اما در مورد جنون ادواری کمی موضوع پیچیده‌تر می‌شود چرا که فرد گاهی عاقل است و گاهی مجنون. اینکه فرد در زمان ارتکاب عمل در چه حالتی بوده بستگی به نظر کارشناس روانپزشک دارد.

ازدواج مجنون

با توجه به اینکه مجنون فاقد قوه تمییز و عقل است اعمال حقوقی او صحیح نیست. عقد نکاح نیز از این قاعده مستثنی نیست و نکاح مجنون باطل است. نکاح یک عقد است که در اثر تراضی طرفین صورت می‌گیرد اما مجنون به دلیل نداشتن اراده حتی اگر ازدواج کند این عقد باطل و کان لم یکن است. تنفیذ و اجازه ولی یا قیم هیچ تاثیری در صحت ازدواج مجنون ندارد.

حکم ازدواج مجنون دائمی

اگرچه ازدواج مجنون باطل است اما در یک مورد یک استثنا برای ازدواج مجنون ذکر گردیده شده است. در ماده 88 قانون امور حسبی گفته شده است که اگر پزشک ازدواج مجنون را صلاح بداند قیم با اذن دادستان می‌تواند برای وی نکاح منعقد نماید. در رابطه با این ماده باید به 2 نکته مهم توجه کرد. یکی اینکه حتما باید پزشک لازم بودن ازدواج را تایید کند دوم اینکه قیم باید اول اجازه دادستان را بگیرد سپس برای مجنون عقد نکاح را ببندد.

حکم ازدواج مجنون ادواری

با توجه به اینکه فرد در این حالت فقط گاهی مجنون است و دارای دوران سلامتی نیز می‌باشد قیم یا وصی مجنون نمی‌تواند در مورد نکاح و ازدواج او تصمیم بگیرد. شخص می‌تواند زمانی که در حالت بهبود و افاقه است با قوه عقل خود تصمیم بگیرد. شخص می‌تواند وقتی عاقل است برای ازدواج بدون نیاز به دخالت وصی یا قیم تصمیم بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نکاح مجنون، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نکاح مجنون پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ازدواج مجنون



:: برچسب‌ها: ازدواج مجنون ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هر شرکتی مقداری از بدهی وجود دارد. در واقع تحت شرایطی مثل بالا و پایین شدن بازار و بر هم خوردن نظم اقتصادی و یا عدم سودآوری در معامله‌ای، میزانی از بدهی به وجود می‌آید. بدهی شرکت و مسئولیت پرداخت آن امری است که در مسیر کسب و کار و تجارت شما ممکن است برای شرکت‌های سهامی خاص به وجود آید. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به شرکت سهامی خاص کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بدهی شرکت سهامی خاص

مسئولیت بدهی شرکت های سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص از جمله پر طرفدارترین شرکت‌هایی هستند که افراد دوست دارند در آن سرمایه‌گذاری کنند و یا خودشان اقدام به تأسیس اینگونه از شرکت‌ها کنند. اما قبل از هر چیز باید به این مورد هم توجه کنید که شرکتی که قصد دارید در آن سرمایه‌گذاری کنید و یا خودتان قصد تأسیس آن را دارید، مسئولیت بدهی آن بر عهده چه کسی است. برای درک این موضوع لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بدهی در شرکت‌ سهامی خاص چیست؟

بدهی را می‌توان نوعی تعهد مالی به حساب آورد. تعهدی است که شرکت علیه خود و به نفع دیگران پذیرفته است. حتی اگر افرادی دیگر بدهکار شناخته شوند، این بدهی شرکت است و بر اساس قانون آن‌ها نمی‌توانند از پرداخت آن سر باز زنند. بر این اساس سهامداران، مدیران، یا اعضای هیئت مدیره و یا مدیر عامل مسئول پرداخت بدهی شرکت‌ها نیستند. چراکه شرکت شخصیتی مستقل از این افراد دارد.

برای آشنایی با ضوابط مربوط به انواع شرکت سهامی کلیک کنید.

مسئولیت شرکا در مورد بدهی شرکت

در این خصوص شرکت‌ها به سرمایه‌ای و شخصی تبدیل می‌شوند و این مسئولیت در آن‌ها ابعاد قانونی متفاوتی پیدا می‌کند.

شرکت سرمایه‌ای

شرکت‌های سرمایه‌ای روی سرمایه‌هایی که شرکا وارد شرکت می‌کنند، ارزش پیدا می‌کنند. از این رو آن‌ها فقط مسئول سرمایه‌ها هستند، نه مسئول بدهی شرکت. در واقع شرکا در قبال بدهی شرکت سرمایه‌ای مسئولیتی نخواهند داشت. شرکت‌ها نباید برای پرداخت بدهی به سهامداران، سرمایه‌گذاران و یا شرکا روی آورند. چون آن‌ها مسئولیتی ندارند. تنها شرکت با تمام دارایی‌اش مسئول پرداخت تمام طلب طلبکارانش است. شرکت سهامی خاص نیز در همین دسته قرار می‌گیرد.

شرکت خصوصی

در شرکت‌های شخصی اشخاص بیشترین اهمیت را دارند. از این رو مسئولیت پرداخت بدهی در شرکت‌های شخصی شرکا هستند. مثلاً شرکت‌های تضامنی که در صورت به وجود آمدن بدهی، شرکا مسئولیت پرداخت بدهی را بر عهده دارند.

برای انجام تمامی امور مربوط به ثبت شرکت ها کلیک کنید.

مسئولیت پرداخت بدهی در شرکت سهامی عام و خاص

در این شرکت‌ها صاحبان سهام به میزان مبلغ اسمی سهام شان مسئول پرداخت بدهی می‌باشند. به‌طور مثال مثلاً اگر سرمایه شرکت، یک میلیارد ریال منقسم به یک میلیون سهام هزار ریالی باشد و یکی از سهام داران دارای ۱۰ درصد سهم معادل صد هزار سهم هزار ریالی (صد میلیون ریال) سهم باشد در مورد بدهی‌های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، مسئول خواهد بود.

بنابراین در وهله نخست، این شرکت‌ها بدون توجه به تعداد و نوع مسئولیت شرکاء و سهامدارانشان، مسئول پرداخت بدهی‌ها و انجام تعهداتش می‌باشند و در صورتی که اموال و سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی‌ها و انجام تعهدات شرکت کفایت نکرد پس از انحلال شرکت، نوبت به مسئولیت شرکاء و سهامداران نمی‌رسد. مگر اینکه قصور آن‌ها اثبات شود.

بدهی مالیاتی

از نظر قانونی و قانون مالیات در کشور، مسئولیت هر بدهی در خصوص مالیات با آخرین مدیران آن شرکت است. ولی از دید قانون تجارت مسئولیت‌های مالی هر شخص حقوقی با مدیران آن است و همیشه نسبت به دوره مدیریتشان مسئولیت دارند. در واقع اگر شرکتی در خصوص مالیات بدهکار باشد، کل شرکت باید از محل وجوه و دارای‌ها نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

برای آشنایی با نحوه خروج از شرکت سهامی خاص کلیک کنید.

استثنا پرداخت بدهی شرکت سهامی خاص

البته در مواردی قانونی مدیران و سهامداران نیز برای پرداخت بدهی‌های شرکت مسئول شناخته می‌شوند. اگر این بدهی به دلیل تخلفات هیئت مدیره و یا مدیر عاملان باشد، اشخاص نام برده شده به صورت فردی و یا مشترک مسئول پرداخت بدهی هستند. به‌خصوص زمانی که شرکت ورشکسته شود یا دارایی‌های آن برای پرداخت بدهی‌های آن کافی نباشد، با اثبات تخلف مدیران از مقررات اساسنامه یا سایر مقررات که باعث ورشکستگی شرکت شده است می‌توان تا میزانی از دیونی که شرکت قادر به پرداخت آن‌ها نیست را از مدیران مطالبه کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرکت‌هایی که مسئولیت محدود دارند چگونه بدهی خود را پرداخت می‌کنند ؟

شرکاء فقط تا میزان سرمایه‌ای که در شرکت با مسئولیت محدود دارند مسئول بدهی شرکت در برابر اشخاص ثالث خواهند بود.

چگونه روند قانونی را برای پرداخت بدهی خود انجام دهیم ؟

شما باید با مشاوران حقوقی در این زمینه صحبت کنید و نسبت به پرداخت بدهی شرکت، بهترین را برگزینید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بدهی شرکت سهامی خاص، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بدهی شرکت سهامی خاص پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: بدهی شرکت سهامی خاص



:: برچسب‌ها: بدهی شرکت سهامی خاص ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون مدنی کشور ما برای حمایت از جنین و همچنین جلوگیری از اختلاط نسل انسان قوانینی بیان شده است. این قانون مهم برای بعد از فسخ نکاح اجرا می‌شود و زنانی که نکاحشان فسخ می‌شود می‌بایست به این قانون پایبند باشند تا بتوانند با خیال راحت با مرد دیگری ازدواج کنند. شاید برایتان سوال شود که این قانون مهم چیست و چه قواعدی دارد؟ در ادامه به تمام این پرسش‌ها تحت عنوان عده فسخ نکاح پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عده فسخ نکاح بر اساس شرایط مختلف زن

عده فسخ نکاح

در هر ماه تعداد زیادی مورد ازدواج در محضرها و دفاتر ثبت می‌شود اما گاهی ممکن است زن و شوهر به دلایل مختلف تصمیم به جدایی بگیرند و برای فسخ ازدواج خود اقدام نمایند. برای فسخ ازدواج توسط زوجین می‌بایست تمامی مبانی قانونی آن فراهم باشد.

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی پس از فسخ ازدواج زن نمی‌تواند بلافاصله به عقد مرد دیگری در بیاید و باید مدت زمانی را صبر کند تا عده فسخ او سپری گردد. مدت زمان عد‌ه فسخ ازدواج با توجه به شرایط زن تعیین می‌شود و برای هر فرد متغیر خواهد بود.

برای آشنایی با شرایط فسخ نکاح کلیک کنید.

چرا در قانون مدنی به عده فسخ ازدواج بسیار توجه شده است ؟

عده فسخ ازدواج از جمله قوانینی است که به آن بسیار توجه شده است و می‌بایست همه زوجین نیز به آن توجه نمایند. مدت زمان عده فسخ نکاح فقط برای طلاق سپری نمی‌شود و اگر شوهر فوت کند زن باز هم موظف به سپری کردن این مدت زمان است تا پس از آن بتواند در صورت تمایل به عقد مرد دیگری در بیاید. فسلفه عده فسخ نکاح بر این مبنی است که در نسل افراد اختلاط به وجود نیاید و از جنین به طور کامل حمایت شود.

مدت زمان عده فسخ نکاح

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان عده فسخ ازدواج با توجه به شرایط هر فرد متغیر خواهد بود، در ادامه مدت زمان عده فسخ برای افراد مختلف را ذکر نموده‌ایم:

قاعده کلی

چنانچه زن باردار و یائسه نباشد می‌بایست تا سه ماه برای سپری کردن عده صبر نماید. این مورد بر این مبناست که زن از سومین عادت ماهانه خود پس از فسخ نکاح پاکیزه شده باشد.

زنان باردار

در ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی آمده است که چنانچه زن در حین فسخ نکاح باردار باشد می‌بایست تا زمان وضع حمل خود صبر کند و پس از وضع حمل عد‌ه او به پایان رسیده است.

مدت زمان عده فسخ نکاح زنان یائسه

طبق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی اگر زن در حین فوت همسر یائسه باشد مدت زمان عده برای او سه ماه خواهد بود و پس از سپری شدن این مدت زمان زن می‌تواند مجددا اقدام به ازدواج نماید. در قانون مدنی هیچ مدت زمانی برای عده فسخ زنان یائسه در نظر گرفته نشده است و زنان یائسه فقط در صورت فوت شوهر ملزم به سپری کردن مدت عده خواهند بود.

چه زنانی عده فسخ نکاح ندارند ؟

طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی زنانی که باکره باشند و دخول در مدت زمان عقد آن‌ها انجام نشده باشد عده ندارند و قانوگذار هیچ مدت زمانی را به عنوان عده برای آن‌ها تعیین نکرده است.

این به این دلیل است که عدم وقوع رابطه زناشویی در حین عقد امکان بارداری را سلب می‌نماید و زن نیازی به سپری کردن مدت عده فسخ ازدواج نخواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عده فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عده فسخ نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عده فسخ نکاح بر اساس شرایط مختلف زن



:: برچسب‌ها: عده فسخ نکاح بر اساس شرایط مختلف زن ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تامین دلیل و شرایط آن چیست؟ در دادگاه دعاوی زیادی اقامه و پرونده‌ها با موضوعات مختلفی تشکیل می‌شوند. همانطور که می‌دانید افراد برای اثبات ادعای خود در دادگاه دلایل و مدارک مختلفی را ارائه می‌نمایند. این دلایل و مدارک باعث می‌شوند که قاضی بتواند حقانیت فرد را تشحیص دهد. اما گاهی ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که دلایل و مدارک از بین بروند. در این شرایط دادگاه اقدام به تامین دلیل می‌نماید. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه تامین دلیل چیست و شرایط آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تامین دلیل چیست

تامین دلیل چیست ؟

تامین در لغت به معنای حفظ نمودن و امنیت می‌باشد. در حوزه حقوقی نیز تامین دلیل به معنای حفظ دلایل و مدارک پرونده می‌باشد. پس از اینکه پرونده‌‌ای در دادگاه‌ها مطرح می‌شود، طرفین دعوا برخی دلایل، مدارک و مستندات را به دادگاه ارائه می‌کنند. این دلایل اثبات کننده حقانیت افراد می‌باشند. اما گاهی ممکن است بیم آن برود که دلایل و مدارک پرونده به هر علتی از بین بروند. در صورتی که فردی احتمال دهد که دلایل امکان دارد از بین بروند می‌تواند از دادگاه بخواهد که تامین د‌لیل نماید. در این صورت دادگاه دلایل و مدارک را حفظ خواهد نمود یا بر اساس آن‌ها حکمی صادر می‌کند.

به عنوان مثال خودروی فردی در یک تصادف رانندگی دچار خسارت‌های شدیدی شده است. حال فرد قصد تعمیر خودروی خود را دارد. اما اگر خودرو را که مدرک و دلیل اثبات کننده خسارات وارده است را تعمیر کند، در واقع مدرک دعوا از بین می‌رود و دیگر امکان تعیین میزان خسارت وجود ندارد. در این صورت فرد می‌تواند از دادگاه درخواست تامین دلیل نماید. دادگاه در چنین موردی از کارشناسی می‌خواهد که خودروی وی را ‌‌‌‌بررسی و خسارت فرد را مشخص کند. در این صورت دلایل تامین و قبل از اینکه از بین بروند خسارت شخص معین می‌شود.

برای آشنایی با شرایط دفاع مشروع کلیک کنید.

شرایط تامین دلیل چیست ؟

برای تامین دلیل و حفظ مدارک توسط دادگاه می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند. این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • برای تامین دلیل می‌بایست فرد درخواست خود را به صورت کتبی یا شفاهی ارائه نماید.
  • در درخواست تامین دلیل می‌بایست تمامی اطلاعات و مشخصات طرف مقابل دعوا ذکر گردیده باشد.
  • از دیگر شرایط تامین دلیل توسط دادگاه وجود بیم از بین رفتن دلایل و مدارک می‌باشد. یعنی شرایط باید به گونه‌‌ای باشد که امکان از بین رفتن دلایل وجود داشته باشد. در این صورت تامین دلیل قابل انجام می‌باشد.

برای آشنایی با شرایط شاهد در دادگاه کلیک کنید.

نکات مهم در خصوص تامین دلیل چیست ؟

تامین دلیل به معنای حفظ دلایل دادگاه می‌باشد. در بالا شرایط انجام تامین دلیل را ذکر نمودیم. اما جدا از آن شرایط برخی نکات مهم نیز در خصوص تامین دلیل وجود دارند. این نکات مهم را در زیر بیان نموده‌‌ایم:

  • درخواست تامین دلایل معمولا قبل از اینکه دعوا اقامه شود به دادگاه ارائه می‌شود. اما اگر بعد اقامه دعوا نیز چنین درخواستی داشته باشید امکان ارائه آن به دادگاه وجود دارد.
  • در صورتی که امکان تعیین نمودن طرف مقابل شما در دعوا وجود نداشته باشد، باز هم می‌توانید درخواست تامین دلیل نمایید.
  • پس از درخواست تامین دلیل دادگاه از طرف مقابل شما می‌خواهد که در مرجع قضایی حاضر شود. اما اگر فرد از حضور در مرجع قضایی خودداری کند باز هم دادگاه تامین دلیل را انجام خواهد داد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

درخواست تامین دلیل در چه زمانی باید به دادگاه ارائه شود‌‌‌‌ ؟

درخواست تامین دلیل را هم می‌توان قبل از اقامه دعوا و هم در مراحل رسیدگی به دعوا به دادگاه ارائه نمود.

اگر امکان تعیین طرف مقابل دعوا وجود نداشته باشد می‌توان درخواست تامین دلیل نمود‌‌‌‌ ؟

بله عدم امکان تعیین طرف مقابل دعوا نمی‌تواند مانع از تامین دلیل شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تامین دلیل چیست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تامین دلیل چیست پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تامین دلیل چیست



:: برچسب‌ها: تامین دلیل چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وکالت در ازدواج یا عقد نکاح زمانی مطرح می‌گردد که فردی خودش نتواند در مجلس عقد حاضر شود و یا به هر شکلی نتواند اراده خودش را ابراز نماید. در این صورت فرد وکیل، این وظیفه را انجام داده و صیغه عقد را جاری می‌نماید. همان طور که مستحضر هستید، قانون برای تمامی مواردی که خواسته یا ناخواسته پیش می‌آید، چاره‌ای را پیش بینی نموده است تا بتوان به راحتی برای مشکل ایجاد شده، راه حلی اندیشید. به مورد یاد شده وکالت در عقد ازدواج گفته می‌شود که مسلما دارای شرایط و ویژگی‌هایی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: وکالت در ازدواج

وکالت در عقد ازدواج چیست ؟

در زمان عقد نکاح حتما لازم نیست که خود افراد و در واقع خود دو طرف عقد، رضایت و اراده خودشان را بر انجام این عقد اعلام نمایند و ابراز رضایت نماینده و یا وکیل آن‌ها کافی می‌باشد که به این موضوع، وکالت در عقد نکاح گفته می‌شود.

به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم وکالت در نکاح به این معنی می‌باشد که هر یک از زوجین این اختیار را دارد که برای عقد نکاح خود به شخص ثالثی، وکالت بدهد.

این فرد وکیل موظف می‌باشد تا صلاح و مصلحت موکل خودش را در نظر بگیرد و در کنار آن نیز، شرایطی را که خود موکل اعلام نموده است هم رعایت نماید و با در نظر گرفتن تمام این موارد، عقد نکاح را جاری کند.

لازم به ذکر است که در این میان ممکن است وکیل از حد و حدود خودش تجاوز کند و از موقعیتی که دارد سوءاستفاده‌هایی کند که قانون نیز برای این موارد هم چاره اندیشیده است تا حق موکل پایمال نشود.

برای کسب اطلاع درباره مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

حدود اختیارات وکیل در ازدواج به چه صورت است ؟

فردی که به عنوان وکیل در جهت انجام عقد نکاح تعیین می‌شود، وظیفه دارد که بر طبق اختیاراتی که موکل به وی داده است و حدودی که برای وکیل خود تعیین نموده است، رفتار کند و از آن حدود اختیارات خارج نشود و تخطی نکند.

مثالی که در این باره می‌توان بیان نمود این است که تصور کنید فردی وکیلی برای خویش انتخاب می‌نماید که خانمی در حدود بیست سال را به همسری وی دربیاورد، اما وکیل از حدود خود خارج می‌شود و خانمی سی ساله به عقد وی در می‌آورد.

در این مورد در واقع این وکیل است که از حدود اختیارات خویش خارج شده است و آن عقد غیر نافذ است.

در اصل قانون این اجازه را به موکل می‌دهد که آن عقد را تنفیذ و یا قبول نماید و یا این که به طور کلی آن را رد کند و معتبر نداند.

بنابراین اگر وکیل از اختیاراتش عدول نماید، صحت و درستی آن عقد کاملا به این بر می‌گردد که موکل آن را تأیید و تنفیذ نماید.

در غیر این صورت موکل این حق را دارد که آن را قبول نکند و درخواست لغو و رد آن عقد را بدهد.

انواع وکالت در ازدواج

شایان ذکر است که وکالت دادن در عقد نکاح به دو صورت انجام می‌گیرد:

  1. وکالت مطلق برای انجام نکاح.
  2. وکالت عام در نکاح.

در توضیح هر کدام از موارد فوق می‌توانیم به این صورت بیان نماییم که زمانی که موکل، وکالت مطلق به وکیل خود می‌دهد که برای نکاح، همسری برای وی تعین نماید و به عقد وی درآورد، وکیل این اجازه را ندارد که موکل را به عقد خودش در بیاورد.

تنها در صورتی این مورد امکان دارد که به صورت صریح این اجازه را به وی داده باشد و در وکالت نامه درج شده باشد.

وکالت می‌تواند به صورت عام به وکیل داده شود به این صورت که از عبارتی مانند هرکس، همه و یا عبارات مثل کلمات فوق استفاده نماید. در این حالت موکل به صورت کلی این اجازه را داده است که به عقد هر فردی می‌تواند در بیاید حتی به عقد وکیل.

در حالت کلی قانون تمایل دارد تا از موکل حمایت کرده و اصل را بر این بگذارد که وکالت به صورت مطلق داده شده است و در صورتی که وکیل، موکل را به عقد خودش در بیاورد، این اجازه را دارد که یا عقد را رد نماید و یا آن را تنفیذ و قبول کند.

بنابراین در این حالت صحت عقد را منوط بر تنفیذ و قبول خود موکل قرار می‎دهد.

وکالت در عقد نکاح چه شرایطی دارد ؟

این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

  1. وکیل باید از نظر عقلی کامل باشد و در واقع عاقل باشد، فردی که مجنون است نمی‌تواند به عنوان وکیل معین شود.
  2. وکیل می‌بایست بالغ باشد و به بلوغ کامل رسیده باشد.
  3. فرد وکیل باید قاصد باشد و این مورد به این معنی می‌باشد که صیغه نکاح باید با قصد صریح همراه باشد. به عنوان مثال بیان عقد نکاح توسط فرد وکیل در حالت مستی و یا در شرایطی که در حال شوخی می‌باشد، سبب بطلان است.

مبحث نکاح فضولی به چه چیزی می‌پردازد ؟

در میان تمام موارد وکالت در عقد نکاح، یک مورد خاص نیز مطرح می‌گردد که در جامعه بسیار شاهد آن هستیم و آن مبحث نکاح فضولی است.

منظور از این مورد آن است که یک فرد بدون این که از سوی موکل، وکالتی داشته باشد، تعهدی برای فرد موکل بنماید.

در این حالت نکاح غیر نافذ و اثر گذاری آن بسته به قبول یا رد آن عقد توسط موکل است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت در عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت در عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: وکالت در ازدواج



:: برچسب‌ها: وکالت در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در کشور ما قانون‌های مختلفی توسط قانونگذاران تعیین شده است و از آن‌ها در موضوعات گوناگون استفاده می‌شود. قوانین انواع و اقسام مختلفی دارند و به صورت طبقه بندی شده مدون شده‌اند. برای مثال قانون حمایت از خانواده، قانون مدنی و… جزو قانون‌هایی هستند که توسط قانونگذاران برای کشور وضع گردیده‌اند. قانون مجازات اسلامی نیز یکی از این قوانین می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد قانون مجازات اسلامی و بخش‌های مختلف آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی

مهم‌ترین ‌قا‌نون کیفری ایران در خصوص جرم و مجازات ‌قا‌نون مجازات اسلامی‌ می‌باشد. در این ‌قا‌نون ذکر شده است که هر جرم‌ دارای چه مجازاتی است، چگونه می‌توان مجازات را افزایش یا کاهش داد، چطور می‌توان جرمی را اثبات کرد و… که جمع بندی کلی این موارد تبدیل به ‌قا‌نون مجازات اسلامی شده است. کمیسیون امور قضایی مجلس شورای اسلامی ‌قا‌نون مجازات اسلامی را در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسانده است. این ‌قا‌نون ابتدا به مدت ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا شد و پس از آن نیز مدت زمان اجرای آزمایشی این ‌قا‌نون ده سال دیگر نیز تمدید شد. ‌قا‌نون مجازات اسلامی در سال ۹۲ دچار تغییراتی شد و اکنون ‌قا‌نون مجازات اسلامی جدید که دارای ۷۲۱ ماده است در تمامی مراجع قضایی اجرا می‌شود.

قانون مجازات اسلامی به چند بخش تقسیم می‌شود ؟

‌قا‌نون مجازات اسلامی به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل بخش عمومی و بخش اختصاصی می‌گردد. بخش عمومی ‌قا‌نون ‌مجازات اسلامی بخشی است که در آن مجازات‌هایی تعریف گردیده‌اند که مختص یک جرم خاص نیستند و برای جرائم مختلف قابل اجرا خواهند بود و به همین دلیل است که به این بخش از این ‌قا‌نون بخش عمومی گفته می‌شود. اما در بخش اختصاصی اینگونه نیست و در این بخش برای جرائم خاصی مجازات در نظر گرفته شده است که این مجازات تنها مختص به همان جرائم می‌باشند و در واقع به همین دلیل است که به این‌ بخش از ‌قا‌نون مجازات اسلامی بخش اختصاصی گفته می‌شود.

۵ کتاب قانون مجازات اسلامی

‌قا‌نون مجازات اسلامی به طور کلی شامل پنج‌ کتاب می‌شود که در آن‌ها تمامی ماده‌ها ذکر شده است. این پنج کتاب به شرح زیر می‌باشند:

  • کتاب اول با عنوان کلیات

از ماده یک تا دویست و شانزده ‌قا‌نون مجازات که در آن‌ها قواعد کلی و عمومی حقوق کیفری شرح داده شده است.

  • کتاب دوم با عنوان حدود

کتاب دوم حدود نام دارد که شامل جرائم ‌با مجازات حد می‌شود. در کتاب حدود از ماده ۲۱۷ تا ۲۸۶ جرایم حدی ذکر شده است.

  • کتاب سوم با عنوان قصاص

کتاب سوم قصاص نام دارد که در آن‌‌ قصاص و شرایط آن بیان گشته و از ماده ۲۷۸ تا ماده ۴۴۴ به این بخش اختصاص یافته است.

  • کتاب چهارم با عنوان دیات

کتاب چهارم دیات نام دارد و در آن موضوع دیه و شرایط آن ذکر شده است و از ماده ۴۴۵ تا ماده ۷۲۱ به این مهم پرداخته است.

  • کتاب پنج با عنوان تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده

کتاب پنجم دارای عنوان تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده می‌باشد که در آن از ‌ماده ۴۹۸ به بعد ‌قا‌نون مجازات اسلامی به این جرایم پرداخته شده است. این ‌قا‌نون مربوط به مجازات‌های بازدارنده و تعزیری می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

‌قا‌نون مجازات اسلامی برای بار اول در چه سالی به تصویب رسید ؟

این ‌قا‌نون برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده است که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

‌قا‌نون مجازات اسلامی شامل چند کتاب می‌شود ؟

این ‌قا‌نون شامل پنج کتاب با عناوین مختلف و موضوعات متنوع می‌شود که در متن مقاله به آن‌ها پرداخته شده است و توضیحات کامل‌تر ذکر شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون مجازات اسلامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مجازات اسلامی پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: قانون مجازات اسلامی



:: برچسب‌ها: قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با نحوه محاسبه اجرت المثل زن آشنا هستید؟ زوجین در طول زندگی مشترکشان وظایفی به عهده دارند که گاهی این وظایف شرعا و قانونی به عهده آنان بوده و عدم انجام آن‌ها پیگیری قانونی را به دنبال دارد و گاه آن‌ها انجام تکالیفی را بر عهده می‌گیرند که ملزم به انجام آن نیستند و این اعمال را گاه به قصد لطف یا تبرع و یا گاهی در برابر حقی که قانون برای آنان مشخص کرده است انجام می‌دهند. یکی از حقوقی که در قانون ما برای زن در نظر گرفته شده است اجرت المثل ایام زوجیت است. سوال ما این است که اگر زوجه دریافت این حق را درخواست کند چه مبلغی به او تعلق می‌گیرد؟ در این بحث به تعریف و شرایط استفاده از آن و همچنین به میزان و نحوه محاسبه مقدار آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: محاسبه اجرت المثل زن | مبلغ و نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت

اجرت‌المثل چیست ؟

اجرت‌المثل یک اصطلاح حقوقی است به معنای محاسبه دستمزد و پاداش عمل یک شخص بر اساس دستمزدی که شخص دیگر از انجام همان کار دریافت می‌کند. شرط دریافت اجرت‌المثل اثبات غیر رایگان انجام دادن کار و همچنین غیر تبرعی بودن قصد عامل می‌باشد.

بیشتر بخوانید : مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت

محاسبه اجرت‌المثل زوجه در ایام زوجیت

درباره اجرت‌المثل زن و شرایط استفاده از آن در ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده نوشته شده است که به شرح آن می‌پردازیم: چنانچه زن وظایف و تکالیفی را که شرعی و قانونی به عهده او نیست مانند پختن غذا، شستن ظروف، نظافت منزل و… را انجام دهد مطابق قانون هر وقت که تمایل داشته باشد می‌تواند مبلغی را تحت عنوان اجرت‌المثل از همسر خود دریافت کند. همانطور که در تعریف اجرت‌المثل نیز ذکر شد در اینجا زن باید ثابت کند که کارهایی را که انجام داده است به دستور و درخواست همسرش بوده و او هیچ گونه قصد تبرع و انجام مجانی آن کارها را نداشته است. در این بحث شهادت زن کافی است مگر آنکه زوج دلایلی در رد ادعای او بیان کند دلایلی چون سوء رفتار زن، ناشزه بودن وی و…

بیشتر بخوانید : اجرت المثل ایام زوجیت

محاسبه اجرت المثل زن

مبلغ اجرت‌المثلی که به زن‌ها تعلق می‌گیرد مبلغ مشخص و یکسانی نیست و بر اساس میزان کار انجام گرفته توسط زوجه سطح تحصیلات او نحوه اشتغال و… بستگی دارد و توسط کارشناس برای هر یک از مراجعه کنندگان به طور جداگانه محاسبه می‌شود. مواردی چون ارزش زیاد کار انجام گرفته و میزان تحصیلات باعث افزایش این مبلغ و مواردی چون اشتغال زن در بیرون از خانه معمولا باعث کاهش این مبلغ می‌شوند زیرا زن شاغل مدت کمتری را در خانه سپری کرده است و به تبع کار انجام شده توسط او کمتر از کاری است که یک زن خانه دار انجام می‌دهد. البته در این بحث باز هم نظر کارشناس مدنظر است و نمی‌توان با حدس و گمان محاسبه کرد.

برای درخواست اجرت‌المثل به طور قانونی زوجه باید دادخواستی مبنی بر درخواست اجرت‌المثل تحویل دادگاه بدهد. قاضی دادگاه برای محاسبه میزان این حق یک کارشناس رسمی دادگستری را مامور می‌کند و او نیز با توجه به ارزش کارهای زن سطح تحصیلات او و … مبلغ را تعیین می‌کند. مبلغ برای یک سال زندگی مشترک زوجین محاسبه می‌شود و در سال‌های زندگی مشترک آن دو ضرب خواهد شد.

بیشتر بخوانید : دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر مبلغ اجرت‌المثل بین ۱ تا ۱/۵ میلیون تومان تعیین می‌شد که با توجه به افزایش روز افزون قیمت و هزینه‌ها در ماه‌های اخیر افزایش داشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه اجرت المثل زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محاسبه اجرت المثل زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: محاسبه اجرت المثل زن | مبلغ و نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت



:: برچسب‌ها: محاسبه اجرت المثل زن | مبلغ و نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خروج از شرکت سهامی خاص دارای ضوابطی است که حتما باید مراحل آن طی شود. شرکت‌های سهامی بعد از ثبت در ردیف شرکت‌هایی با فعالیت تجاری قرار می‌گیرند. در این شرکت‌ها شرکایی وجود دارد و هر کدام نیز به عنوان سهام‌دار شناخته می‌شوند. اما برخی از مواقع مشکلاتی رخ می‌دهد که فرد می‌خواهد از شرکت سهامی خاص خارج شود. اگر می‌خواهید بدانید که نحوه خروج یک فرد از شرکت سهامی خاص چگونه است، با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های شرکت سهامی خاص کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: خروج از شرکت سهامی خاص

خروج از شرکت سهامی خاص

خروج افراد از شرکت های سهامی خاص شرایطی ویژه‌ای دارد که با بقیه شرکت‌ها متفاوت است. برای خروج از این شرکت باید اقداماتی انجام دهید که در این مقاله شما را با نحوه خروج از شرکت سهامی خاص آشنا خواهیم کرد.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن متشکل از سهام است و سهامداران به اندازه سهامی که دارند در قبال بدهی‌های شرکت مسئولند. در شرکت سهامی خاص مؤسسانی وجود دارند که تمام سرمایه آن شرکت توسط همین مؤسسان تأمین می‌گردد.

ویژگی‌های شرکت سهامی خاص

این نوع از شرکت‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران باید بیشتر از سه نفر باشند. در این شرکت‌ها سرمایه شرکت نیز نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد و تعداد مدیران نیز باید حداقل سه نفر باشند. نقل و انتقال سهام در این نوع شرکت با محدودیت مواجه نیست اما سهامداران می‌توانند در اساسنامه خلاف آن را تعیین کنند. یعنی در اساسنامه بنویسند هرگونه نقل و انتقال سهام منوط به تایید مدیران است. برای انجام امور ثبت شرکت ها کلیک کنید.

دلایل ورود و خروج اعضا از شرکت سهامی خاص

در شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های سهامی خاص، بنابر دلایل خاصی ورود و خروج‌هایی صورت می‌گیرد. از جمله:

  • ورود اعضای تازه به مجموعه
  • جایگزین کردن افراد با دیگران
  • ورود شریک جدید با سرمایه بیشتر
  • انصراف یکی از اعضا برای ادامه کار با شرکت
  • در زمینه خروج از شرکت، افراد تازه‌ای به شرکت وارد می‌شوند که باید از قوانین خاصی تبعیت نمایند.

نحوه خروج از شرکت سهامی خاص

در این شرکت‌ها خروج با توجه به شرایط خاصی صورت می‌گیرد. یعنی اگر کسی بخواهد وارد شرکت شود باید سرمایه داشته باشد که این ورود گاهی منوط به افزایش سرمایه است که تشریفات و مقدمات خاصی دارد. اما اگر کسی بخواهد از شرکت سهامی خاص خارج شود باید سهام خود را به فرد و یا یکی از اعضای شرکت انتقال دهد.

تهیه صورت جلسه

در شرکت‌های سهامی خاص برای اینکه نقل و انتقالات صورت بگیرد باید صورت جلسه برای همین موضوع تهیه و تنظیم گردد. بعد از آن فرم انتقال سهام صورت می‌گیرد تا تسویه حساب‌ها انجام شود. البته باید چهار درصد از سرمایه‌ای که انتقال داده می‌شود به اداره مالیات پرداخت گردد. به عنوان مثال چنانچه ۱۰۰ هزار تومان از سهام خود را منتقل می‌کنید، باید ۴ هزار تومان در همان سازمان پرداخت نموده تا گواهی مفاصا حساب را دریافت نماید.

مدارک لازم برای خروج از شرکت سهامی خاص

برای خروج از شرکت باید مدارک کاملی وجود داشته باشد از جمله:

  • مدارک احراز هویت تمام اعضای شرکت
  • مهر مخصوص شرکت مورد نظر
  • وجود سربرگ شرکت
  • حضور تمام اعضای هیئت مدیره در جلسه نقل و انتقال
  • ارائه مدارک تکمیلی مؤسسات ثبت
  • ارائه اسناد معرفی شرکت توسط وکیل

نکته: هر نقل و انتقالی که در شرکت‌های سهامی خاص صورت می‌گیرد باید به اطلاع سایر اعضا برسد.

خروج اعضای هیئت مدیره

البته گاهی اعضای اصلی هیئت مدیره قصد دارند تا از شرکت خارج شوند. در پایان این پروسه و طی مراحل قانونی خروج فرد از هیئت مدیره وی دیگر مسئولیتی در قبال تصمیمات و اقدامات آتی هیئت مدیره و همچنین بدهی‌های آینده شرکت نخواهد داشت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا حساب افراد بعد از خروج از شرکت بسته می‌شود؟

بله. وقتی عضوی از شرکت خارج می‌شود تمام حساب‌های او اعم از حساب جاری قابل برداشت، حساب دارایی و … بسته خواهد شد.

آیا بدون مراجعه به ثبت شرکت‌ها می‌توان محل شرکت را انتقال داد ؟

شما می‌توانید صورت‌جلسه تغییر آدرس با حضور اعضای شرکت را تنظیم و مراحل بعدی را از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها ادامه دهید و نیاز به مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها نیست. این کار در وقت و هزینه شما صرفه جویی خواهد کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خروج از شرکت سهامی خاص، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خروج از شرکت سهامی خاص پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: خروج از شرکت سهامی خاص



:: برچسب‌ها: خروج از شرکت سهامی خاص ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی آشنایی دارید؟ وقتی شخصی فوت می‌شود ورثه وی باید به صورت قانونی اقدام به باطل نمودن شناسنامه و مدارک هویتی متوفی نمایند. تنها صاحب یک شناسنامه مجاز به استفاده از آن می‌باشد و با فوت وی، این سند مهم نیز باطل و فاقد ارزش می‌شود. بنابراین باطل کردن شناسنامه متوفی در قانون ایران بسیار اهمیت دارد. آیا اگر بستگان متوفی اقدام به باطل کردن شناسنامه متوفی ننمایند مرتکب جرم می‌شوند؟ در ادامه این مطلب به مسئله جرم بودن باطل نکردن شناسنامه متوفی می‌پردازیم. برای آشنایی با آثار فوت در حقوق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی

آیا باطل نکردن شناسنامه متوفی جرم است ؟

هنگامی که یک شخص فوت می‌کند خویشاوندان وی، نیروی انتظامی و… با ارائه گواهی فوت می‌توانند شناسنامه متوفی را باطل نمایند. برای باطل کردن شناسنامه متوفی خویشاوندان وی تنها ده روز فرصت قانونی دارند. دیر اقدام کردن برای باطل نمودن شناسنامه متوفی، جرم محسوب می‌گردد. مطابق قانون اگر ورثه فرد طی مدت 7 تا 10 روز اقدام به باطل کردن شناسنامه نکنند توسط ثبت‌احوال جریمه خواهند شد. البته خوب است بدانید اگر فرد در سفر باشد و این اتفاق رخ دهد تا زمان رسیدن به مقصد و همچنین به طور کلی روزهای تعطیلی رسمی و روز فوت جزء آن ده روز مقرر به‌حساب نمی‌آیند.

قانون‌گذار به این دلیل که از امکان سوءاستفاده از شناسنامه متوفی جلوگیری نماید، عدم ابطال شناسنامه متوفی را جرم انگاری کرده است. چراکه افراد سوءاستفاده گر ممکن است دست به فروش شناسنامه متوفی، دریافت یارانه متوفی، استفاده از شناسنامه برای فرار و خرج از کشور و …. بزنند. اقدام به هریک از این اعمال مجرمانه مجازاتی به دنبال دارد.

نحوه ابطال شناسنامه متوفی

قانون ثبت‌احوال در ماده 22 آورده است که با فوت یک شخص، این موضوع باید به ثبت‌احوال اطلاع داده گردد. حتی اگر یک ایرانی در خارج از کشور فوت کند این موضوع باید به مأموران کنسولی ایران در محل اقامت شخص متوفی اطلاع داده شود. اداره ثبت‌احوال بعد از مطلع شدن از فوت افراد، اقدام به ابطال شناسنامه متوفی می‌نماید.

قانون افرادی را مشخص نموده تا هنگام فوت شخص به اداره ثبت‌احوال مراجعه نموده و وفات را اعلام نمایند. این افراد عبارت‌اند از:

  • خویشاوند نزدیک فرد فوت‌شده و یا شخصی که در زمان وفات متوفی حضور داشت. ( باید مدارک شناسایی ارائه دهند).
  • مأموران انتظامی و یا مالک مکانی که شخص در آن محل فوت نموده است.
  • متصدیان آرامگاه‌ها یا قبرستان‌ها.
  • ضابطان قضایی و نظامی.
  • گروه‌ها و مأموران امدادی.

در مورد مهلت قانونی مقرر برای اعلام وفات یک شخص قبل‌تر اشاره کردیم که افراد تا 10 روز فرصت مراجعه به ثبت‌احوال را دارند. توجه داشته باشید که روز وفات و روزهای تعطیل رسمی جزء این مهلت ده روزه محسوب نمی‌شوند. همچنین اگر وفات شخص در زمان مسافرت اتفاق بیافتد مهلت ده روزه اعلام وفات از زمان رسیدن به مقصد محاسبه می‌گردد. اگر خویشاوندان متوفی پس از زمان مقرر اقدام به ثبت وفات نمایند، هم از جانب ثبت‌احوال و هم توسط شورای حل اختلاف متحمل جریمه نقدی می‌گردند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه باطل کردن شناسنامه متوفی کلیک کنید.

تخلفات و مجازات جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی

از آنجایی که عدم ابطال شناسنامه متوفی سوءاستفاده‌هایی را به دنبال دارد. قانون برای افرادی که در ثبت فوت و ابطال شناسنامه متوفی کوتاهی می‌کنند مجازات تعیین نموده است. اداره ثبت‌احوال در صورتی که ثبت فوت از سوی خانواده فرد انجام نگیرد، آن‌ها را به‌عنوان مجرم اعلام می‌نماید. و افراد هم از جانب ثبت‌احوال و هم توسط شورای حل اختلاف متحمل جریمه نقدی می‌شوند.

پیش‌تر گفتیم تنها شخص صاحب شناسنامه حق استفاده از آن را دارد. اگر کسب از شناسنامه متوفی سوءاستفاده کند مجرم است. قانون برای افرادی که اسنادی مثل شناسنامه سوءاستفاده می‌کنند از 91 روز تا یک سال حبس و یا جریمه نقدی و یا هردو مجازات در نظر گرفته است. برخی افراد نیز ممکن است دست به فروش یا اجاره شناسنامه متوفی بزنند. این افراد نیز مجرم هستند و مطابق قانون به پرداخت جریمه نقدی و در صورت تکرار جرم محکوم به حداکثر مجازات می‌شوند. اگر فردی این عمل را حرفه خود قرار دهد علاوه بر جریمه نقدی به حبس از سه سال تا ده سال محکوم می‌گردد.

در صورت استفاده از شناسنامه متوفی برای فرار و خروج غیرقانونی از کشور، متخلف به پرداخت جریمه نقدی و حبس از یک تا سه سال محکوم می‌گردد. از دیگر تخلفات مربوط به عدم ابطال شناسنامه متوفی، استفاده از یارانه فرد فوت‌شده و از طرفی استفاده از شناسنامه کودک فوت‌شده برای یک کودک دیگر است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا باطل نکردن شناسنامه متوفی جرم محسوب می‌شود ؟

بله باطل نکردن شناسنامه متوفی توسط خویشاوندان نزدیک وی جرم محسوب می‌شود و مجازات به همراه دارد.

مجازات باطل نکردن شناسنامه متوفی چیست ؟

خویشاوندان متوفی هم از جانب ثبت‌احوال و هم توسط شورای حل اختلاف متحمل جریمه نقدی می‌شوند. و سایر تخلفات ناشی از عدم ابطال شناسنامه متوفی، متخلف به شرط مقتضی مجازات می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی



:: برچسب‌ها: جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی آشنایی دارید؟ وقتی شخصی فوت می‌شود ورثه وی باید به صورت قانونی اقدام به باطل نمودن شناسنامه و مدارک هویتی متوفی نمایند. تنها صاحب یک شناسنامه مجاز به استفاده از آن می‌باشد و با فوت وی، این سند مهم نیز باطل و فاقد ارزش می‌شود. بنابراین باطل کردن شناسنامه متوفی در قانون ایران بسیار اهمیت دارد. آیا اگر بستگان متوفی اقدام به باطل کردن شناسنامه متوفی ننمایند مرتکب جرم می‌شوند؟ در ادامه این مطلب به مسئله جرم بودن باطل نکردن شناسنامه متوفی می‌پردازیم. برای آشنایی با آثار فوت در حقوق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی

آیا باطل نکردن شناسنامه متوفی جرم است ؟

هنگامی که یک شخص فوت می‌کند خویشاوندان وی، نیروی انتظامی و… با ارائه گواهی فوت می‌توانند شناسنامه متوفی را باطل نمایند. برای باطل کردن شناسنامه متوفی خویشاوندان وی تنها ده روز فرصت قانونی دارند. دیر اقدام کردن برای باطل نمودن شناسنامه متوفی، جرم محسوب می‌گردد. مطابق قانون اگر ورثه فرد طی مدت 7 تا 10 روز اقدام به باطل کردن شناسنامه نکنند توسط ثبت‌احوال جریمه خواهند شد. البته خوب است بدانید اگر فرد در سفر باشد و این اتفاق رخ دهد تا زمان رسیدن به مقصد و همچنین به طور کلی روزهای تعطیلی رسمی و روز فوت جزء آن ده روز مقرر به‌حساب نمی‌آیند.

قانون‌گذار به این دلیل که از امکان سوءاستفاده از شناسنامه متوفی جلوگیری نماید، عدم ابطال شناسنامه متوفی را جرم انگاری کرده است. چراکه افراد سوءاستفاده گر ممکن است دست به فروش شناسنامه متوفی، دریافت یارانه متوفی، استفاده از شناسنامه برای فرار و خرج از کشور و …. بزنند. اقدام به هریک از این اعمال مجرمانه مجازاتی به دنبال دارد.

نحوه ابطال شناسنامه متوفی

قانون ثبت‌احوال در ماده 22 آورده است که با فوت یک شخص، این موضوع باید به ثبت‌احوال اطلاع داده گردد. حتی اگر یک ایرانی در خارج از کشور فوت کند این موضوع باید به مأموران کنسولی ایران در محل اقامت شخص متوفی اطلاع داده شود. اداره ثبت‌احوال بعد از مطلع شدن از فوت افراد، اقدام به ابطال شناسنامه متوفی می‌نماید.

قانون افرادی را مشخص نموده تا هنگام فوت شخص به اداره ثبت‌احوال مراجعه نموده و وفات را اعلام نمایند. این افراد عبارت‌اند از:

  • خویشاوند نزدیک فرد فوت‌شده و یا شخصی که در زمان وفات متوفی حضور داشت. ( باید مدارک شناسایی ارائه دهند).
  • مأموران انتظامی و یا مالک مکانی که شخص در آن محل فوت نموده است.
  • متصدیان آرامگاه‌ها یا قبرستان‌ها.
  • ضابطان قضایی و نظامی.
  • گروه‌ها و مأموران امدادی.

در مورد مهلت قانونی مقرر برای اعلام وفات یک شخص قبل‌تر اشاره کردیم که افراد تا 10 روز فرصت مراجعه به ثبت‌احوال را دارند. توجه داشته باشید که روز وفات و روزهای تعطیل رسمی جزء این مهلت ده روزه محسوب نمی‌شوند. همچنین اگر وفات شخص در زمان مسافرت اتفاق بیافتد مهلت ده روزه اعلام وفات از زمان رسیدن به مقصد محاسبه می‌گردد. اگر خویشاوندان متوفی پس از زمان مقرر اقدام به ثبت وفات نمایند، هم از جانب ثبت‌احوال و هم توسط شورای حل اختلاف متحمل جریمه نقدی می‌گردند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه باطل کردن شناسنامه متوفی کلیک کنید.

تخلفات و مجازات جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی

از آنجایی که عدم ابطال شناسنامه متوفی سوءاستفاده‌هایی را به دنبال دارد. قانون برای افرادی که در ثبت فوت و ابطال شناسنامه متوفی کوتاهی می‌کنند مجازات تعیین نموده است. اداره ثبت‌احوال در صورتی که ثبت فوت از سوی خانواده فرد انجام نگیرد، آن‌ها را به‌عنوان مجرم اعلام می‌نماید. و افراد هم از جانب ثبت‌احوال و هم توسط شورای حل اختلاف متحمل جریمه نقدی می‌شوند.

پیش‌تر گفتیم تنها شخص صاحب شناسنامه حق استفاده از آن را دارد. اگر کسب از شناسنامه متوفی سوءاستفاده کند مجرم است. قانون برای افرادی که اسنادی مثل شناسنامه سوءاستفاده می‌کنند از 91 روز تا یک سال حبس و یا جریمه نقدی و یا هردو مجازات در نظر گرفته است. برخی افراد نیز ممکن است دست به فروش یا اجاره شناسنامه متوفی بزنند. این افراد نیز مجرم هستند و مطابق قانون به پرداخت جریمه نقدی و در صورت تکرار جرم محکوم به حداکثر مجازات می‌شوند. اگر فردی این عمل را حرفه خود قرار دهد علاوه بر جریمه نقدی به حبس از سه سال تا ده سال محکوم می‌گردد.

در صورت استفاده از شناسنامه متوفی برای فرار و خروج غیرقانونی از کشور، متخلف به پرداخت جریمه نقدی و حبس از یک تا سه سال محکوم می‌گردد. از دیگر تخلفات مربوط به عدم ابطال شناسنامه متوفی، استفاده از یارانه فرد فوت‌شده و از طرفی استفاده از شناسنامه کودک فوت‌شده برای یک کودک دیگر است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا باطل نکردن شناسنامه متوفی جرم محسوب می‌شود ؟

بله باطل نکردن شناسنامه متوفی توسط خویشاوندان نزدیک وی جرم محسوب می‌شود و مجازات به همراه دارد.

مجازات باطل نکردن شناسنامه متوفی چیست ؟

خویشاوندان متوفی هم از جانب ثبت‌احوال و هم توسط شورای حل اختلاف متحمل جریمه نقدی می‌شوند. و سایر تخلفات ناشی از عدم ابطال شناسنامه متوفی، متخلف به شرط مقتضی مجازات می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی



:: برچسب‌ها: جرم باطل نکردن شناسنامه متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مدیران شرکت‌ها پس از تاسیس آن‌ها می‌بایست برخی امور مهم را به انجام برسانند. برای مثال ثبت شرکت یک امر مهم است که توسط موسسین پس از افتتاح شرکت‌ انجام می‌گیرد. موسسین نام شرکت خود را در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و به مجموعه خود هویت قانونی می‌بخشند. یکی از امور مهمی که پس از تاسیس شرکت می‌بایست انجام گیرد دریافت کد اقتصادی می‌باشد. کد اقتصادی یک شماره ۱۲رقمی بسیار مهم است که دریافت آن مزایای زیادی را برای صاحبان شرکت‌ها به همراه دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص دریافت کد اقتصادی و مدارک مورد نیاز آن توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست و به چه منظور دریافت می‌شود‌‌ ؟

کد ‌‌اقتصا‌دی یک کد بسیار مهم می‌باشد که به واسطه آن شرکت‌ها در واحد مالیاتی شناسایی می‌شوند. این کد در واقع یک شماره ۱۲ رقمی می‌باشد. کد ‌‌اقتصا‌دی برای تمام افرادی که به تولید کالا و ارائه خدمات در کشور پرداخته‌‌‌اند صادر می‌شود. این شماره دوازده رقمی هم به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی اهدا می‌شود.

همه صاحبان شرکت‌ها مطابق قانون موظف به دریافت این کد می‌باشند‌. موسسین شرکت می‌بایست ابتدا شرکت خود را به ثبت برسانند. پس از ثبت شرکت طی دوماه مالکان شرکت باید در دارایی تشکیل پرونده بدهند و درخواست دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی شرکت خود را اعلام نمایند.

مزایای دریافت کد اقتصادی برای شرکت‌ها

دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی مزایای زیادی برای صاحبان شرکت‌ها خواهد داشت. به همین دلیل دریافت این شماره ۱۲ رقمی برای همه شرکت‌ها الزامی است. در زیر مزایای مهم دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی برای شرکت‌ها را نام برده‌‌ایم:

  • صاحبان شرکت‌ها با دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی می‌توانند کارت بازرگانی خود را نیز اخذ نمایند.
  • با دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی امکان شرکت در مزایده‌ها نیز فراهم خواهد شد.
  • اخذ کد ‌‌اقتصا‌دی به صاحبان شرکت‌ها امکان صدور فاکتور برای کالای‌های خود را می‌دهد.
  • امکان باز کردن حساب در بانک برای شرکت از دیگر مزایای دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی می‌باشد.
  • صاحبان شرکت‌ها پس از دریافت شماره ‌‌اقتصا‌دی می‌توانند در مناقصات مختلف شرکت نمایند‌.
  • با اخذ این کد امکان عقد قرارداد با شرکت‌های دولتی فراهم می‌شود.

برای انجام امور ثبت شرکت ها کلیک کنید.

نحوه دریافت کد اقتصادی و مدارک مورد نیاز آن

برای دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی شرکت‌ها می‌بایست برخی مدارک را جمع آوری و ارائه نمود. این مدارک به شرح زیر می‌باشند:

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  • کپی کارت ‌‌اقتصا‌دی
  • فرم اطلاعات هویتی شخص حقیقی
  • فیش پرداخت هزینه ۱۰۰۰۰ریالی
  • کپی از صفحات شناسنامه و کپی کارت ملی
  • ۳ قطعه عکس سه در دو از فرد متقاضی دریافت کد
  • کپی پروانه کسب شرکت
  • درخواست صدور کد ‌‌اقتصا‌دی به صورت کتبی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

  • فرم اطلاعات هویتی
  • کپی کارت ‌‌اقتصا‌دی
  • کپی از کل صفحات شناسنامه شخص
  • فیش پرداخت مبلغ ده هزار ریالی
  • درخواست صدور کد شرکت ‌به صورت کتبی
  • روزنامه که تاسیس شرکت در آن بیان گردیده است.

برای دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌بایست این مدارک را به حوزه مالیاتی تحویل دهند. این مدارک توسط مسئولین این مرکز ‌‌بررسی می‌گردد. سپس مدارک از شما اخذ می‌شوند و دفتر حوزه مالیاتی به شما یک رسید می‌دهد‌.

در مرحله بعد این مدارک برای اداره نظارت و پیگیری ارسال می‌شوند‌. سپس این اداره نیز مدارک را برای اداره کل اطلاعات و اداره شماره ‌‌اقتصا‌دی می‌فرستد تا مورد ‌‌بررسی قرار گیرند. مسئولین این دو اداره پس از ‌‌بررسی و تایید مدارک کارت ‌‌اقتصا‌دی شرکت را صادر خواهند کرد. در نتیجه کد ‌‌اقتصا‌دی در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات ‌‌متداول

آیا نحوه دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با هم تفاوت دارد‌‌ ؟

خیر برای دریافت کد ‌‌اقتصا‌دی افراد حقیقی و حقوقی باید به یک روش عمل نمایند.

کد ‌‌اقتصا‌دی به چه منظور صادر می‌شود‌‌ ؟

کد ‌‌اقتصا‌دی به منظور شناسایی شرکت‌ها در واحد مالیاتی صادر می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت کد اقتصادی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت کد اقتصادی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: دریافت کد اقتصادی ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در رابطه با کیفر خواست تعاریف متعدد و متفاوتی گفته شده است که خلاصه همه آن‌ها ادعایی است که دادستان درباره مجرم بودن متهم می‌کند. مانند تمام بحث‌های حقوقی، کیفرخواست نیز مراتبی دارد که در ادامه سعی داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم و حق مطلب را به طور واضح و روان ارائه دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: کیفر خواست

کیفر خواست

اول از همه بگوییم که ادعانامه، نوشته‌‌ای رسمی و معتبر از سوی دادستان یا مقام ذی صلاح دیگری است که برای شخصی که مورد اتهام جرمی قرار گرفته است ( متهم ) تقاضای رسیدگی و مجازات دارد. حال کیفرخواست عبارت است از ادعانامه دادستان علیه متهم و هنگامی که تحقیقات مقدماتی انجام شده و تمام دلایل حاکی از متهم بودن شخص مورد اتهام است که بعد از صدور قرار جلب دادرسی (قرار جلب دادرسی همان نظر مثبت بازپرس و یا دادستان و یا مقام شایسته برای ادامه مراحل رسیدگی پرونده می‌باشد) که عمدتاً توسط بازپرس تایید می‌شود‌‌، نوشته می‌شود. یعنی قرار جلب دادرسی مقدمه‌‌ای برای شروع کیفرخواست است‌‌، نه خود آن! و هنگامی که کیفرخواست صادر شد رسیدگی پرونده در دادسرا مختوم و رسیدگی در دادگاه آغاز می‌شود.

کیفرخواست نشان‌دهنده احراز جرم برای دادسرا است اما با این حال متهم در صورتی مجرم شناخته می‌شود که دادگاه مجرمیت او را تایید کند.

پس کیفرخواست همان ادعایی است که دادستان درباره مجرمیت شخص متهم می‌کند و از دادگاه می‌خواهد که به پرونده رسیدگی و حکم مربوطه را صادر کند.

برای آشنایی بیشتر با دادگاه کیفری کلیک کنید.

روند قانونی و تشکیل کیفر خواست

پس از اعلام جرم به کلانتری و یا اداره پلیس رسیدگی به جرم آغاز می‌شود. وظیفه رسیدگی به جرم و انجام روند مقدماتی آن با دادسرا است.

افرادی که وظیفه انجام تحقیقات و بررسی وقوع جرم و شناسایی شخص مجرم را دارند بازپرس و دادیار تحقیق هستند.

تا زمانی که مشخص شود که جرم چگونه به وقوع پیوسته و مجرم کیست پرونده در دادسرا می‌ماند و به محض اینکه بازپرس بتواند تصمیم نهایی خود را درباره پرونده بگیرد سرنوشت ادامه یا متوقف کردن رسیدگی مشخص خواهد شد. در صورتی که بازپرس تشخیص دهد که شخص مورد اتهام، مجرم است اقدام به صدور کیفرخواست می‌کند.

نظر بازپرس از دو حالت خارج نیست:

یا تشخیص می‌دهد که عمل متهم جرم نبوده و قرار موقوفی را صادر می‌کند یا آن که تشخیص می‌دهد که متهم مجرم است و قرار جلب دادرسی را صادر می‌کند که قرار جلب دادرس به دادستان ارسال می‌شود. دادستان ۵ روز مهلت دارد تا نظر خود را درباره قرار جلب دادرس اعلام کند. (مطابق با ماده 264 ق. آ. د. ک) درصورتی که دادستان موافقت خود را در مورد عمل مجرمانه‌‌ای که صورت گرفته است اعلام کند، کیفرخواست صادر می‌شود و به مرجع صالح ارسال می‌گردد.

برای آشنایی با روند پرونده ها و شکایت کیفری کلیک کنید.

انواع کیفر خواست

طبق قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، دو نوع کیفرخواست پیش بینی شده است.

1)کیفرخواست کتبی

2)کیفرخواست شفاهی

کیفر‌ خواست کتبی

ماده ۲۷۹ ق.آ.د.ک : در کیفرخواست کتبی موارد زیر قید می‌شود.

در کیفرخواست کتبی مواردی مانند نام‌‌، نام خانوادگی‌‌، نام پدر‌‌، شهرت، آزاد یا بازداشت بودن متهم و دیگر اطلاعات مندرج در ماده 279 قانون مذکور همچنین دلایل انتساب متهم و تفهیم اتهام به وی و مستندات قانونی اعم از عکس، فیلم و هر مستند دیگر نیز قید می‌گردد.

همچنین هرگاه در صدور کیفرخواست اشتباه صورت گیرد یا جمله بندی غلط یا غلط املایی و یا هر اشتباه دیگری که غیر عمد اتفاق افتاده باشد رخ بدهد دادستان موظف است تا قبل از ارسال به دادگاه آن را اصلاح کند و بعد از ارسال کیفرخواست به دادگاه موارد اصلاح شده را به همان دادگاه یاد آور شود.

کیفر خواست شفاهی

ماده‌ 86 همین قانون ( آ.د.ک) در خصوص کیفرخواست شفاهی مقرر می‌دارد:

در جرائم خارج از موضوع ماده 302 این قانون، اگر متهم و شاکی حضور داشته باشند و یا متهم حاضر و شاکی نباشد و یا شاکی گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی کامل شده و قرار جلب دادرسی که در بالا متذکر شدیم صادر شده باشد، دادستان می‌تواند شخصاً به طور مستقیم و بی‌واسطه و یا به درخواست بازپرس پرونده، متهم را منفرداً و یا با حضور شاکی به دادگاه بفرستد و دعوای کیفری را فوراً بدون صدور کیفرخواست به طور شفاهی مطرح کند که در این صورت دادگاه بدون تاخیر تشکیل جلسه داده و متهم را آگاه می‌کند ( در اصطلاح حقوقی تفهیم می‌کند درست است). متهم حق دارد برای تعیین وکیل و تدارک دفاع از خود مهلت بخواهد که در صورت درخواست وی، حداقل سه روز به او مهلت داده می‌شود.

در صورتمجلس دادگاه، آگاه کردن متهم برای انتخاب وکیل و تدارکات برای دفاع از خود(تفهیم) و پاسخ متهم برای درخواست مهلت یا رد آن‌‌، حتما باید قید شود. اگر متهم از مهلتی که دادگاه در اختیارش گذاشته نخواهد استفاده کند، دادگاه در همان جلسه بررسی کرده و رای را صادر می‌کند و اگر نیاز به تحقیقات بیشتر بود، دستور تکمیل تحقیقات را به دادرس یا بازپرس پرونده می‌دهد.

صدور کیفر خواست توسط دو مرجع

اگر متهم دارای دو اتهام باشد و بررسی هریک از این اتهامات در صلاحیت دادگاه‌های متفاوتی قرار گیرد، طبق ماده ۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری عمل می‌شود. یعنی دادسرا دو کیفرخواست جداگانه خطاب به مراجعی که صلاحیت رسیدگی آن پرونده را دارد (مراجعی که موضوع آن پرونده در زیرمجموعه موضوعات آن مرجع یا دادگاه قرار می‌گیرد) صادر و برای یکی اصل و برای دیگری رونوشت پرونده (کپی) را ارسال می‌کند.

در صورتی که قرار منع صادر شود، شاکی پرونده می‌تواند تا مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ به آن اعتراض کند. این اعتراض در جلسه اداری خارج از نوبت و بدون حضور در دادگاه ذیصلاح مطرح می‌شود که این رای صادره توسط دادگاه قطعی است.

حال اگر این اعتراض توسط دادگاه پذیرفته شد قرار دادسرا را فسخ و پرونده برای ادامه تحقیقات و صدور کیفرخواست به دادسرا عودت داده می‌شود و بالعکس اگر توسط دادگاه پذیرفته نشد با رد اعتراض قرار را تایید می‌کند.

قرار مجرمیت دادسرا همان قرار جلب دادرسی است که هنگامی صادر می‌شود که نظر بازپرس برای ادامه رسیدگی به پرونده مثبت است که این قرار مجرمیت بعد از صدور قابل اعتراض نیست. اما زمانی که بازپرس قرار موقوفی تعقیب را صادر می‌کند (در مقابل قرار مجرمیت قرار موقوفی تعقیب قرار دارد که به زبان ساده‌‌‌تر‌‌، نظر منفی بازپرس برای ادامه رسیدگی به پرونده است ) می‌توان به صدور قرار اعتراض کرد.

علت آن است که اگر متهم اعتراض و شکایتی نسبت به کیفرخواست داشته باشد می‌تواند آن را در دادگاه ذیصلاح مطرح کند.

برای آشنایی با ضوابط آخرین دفاع متهم کلیک کنید.

استرداد و اصلاح کیفرخواست

بر اساس ماده 282 ق.آ.د.ک، بعد از ارسال پرونده به دادگاه‌‌، دادستان نمی‌تواند نظر خود را در مورد کیفرخواست صادر شده و اتهام صورت گرفته تغییر دهد و آن را اصلاح کند. تنها می‌تواند دلایل جدیدی را که کشف شده و ممکن است به سود یا زیان متهم باشد به دادگاه اعلام نماید.

بر اساس ماده 283 همین قانون نیز، اگر بعد از صدور کیفرخواست و پیش از ارسال آن، در جرایم قابل گذشت، شاکی رضایت خود را اعلام کند، در صورتیکه پرونده در دادسرا باشد، دادستان می‌تواند آن را تغییر و قرار موقوفی تعقیب صادر کند.

همینطور در جرایمی که غیر قابل گذشت باشند، اگر شاکی رضایت قطعی خود را به دادستان اعلام کند، دادستان در شرایطی که شروط صدور قرار تعلیق تعقیب وجود داشته باشد، قادر است که از کیفرخواست مربوطه گذشت کرده و تعقیب را معلق گرداند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کیفرخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کیفرخواست پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: کیفر خواست ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلبکاران تاجر ورشکسته برای وصول طلب خود چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟ هنگامی‌که تاجر ورشکسته شود یعنی دیگر توانایی پرداخت دیون خود را به طلبکاران ندارد. که در این صورت با حکم دادگاه اموال او مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به فروش می‌رسد تا بدین ترتیب بدهی‌های تاجر به طلبکاران تصفیه گردد. اما قانون در مورد تمام طلبکاران تاجر ورشکسته حکم یکسانی نداده است. برخی از طلبکاران بر سایرین به دلیل دارا بودن ویژگی خاص برتری دارند. به این معنی که پرداخت و تصفیه دیون تاجر ورشکسته به طلبکاران ویژه متفاوت از طلبکاران عادی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: طلبکاران تاجر ورشکسته

طلبکاران تاجر ورشکسته

طلبکاران تاجر ورشکسته به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. طلبکاران با حق وثیقه، طلبکاران با حق تقدم و طلبکاران عادی یا همان غرما این سه دسته را تشکیل می‌دهند. هنگام پرداخت طلب، اموال تاجر میان طلبکاران مختلف به همین ترتیب که بیان شد پرداخت می‌شود. یعنی ابتدا طلب طلبکاران طبقه اول پرداخت می‌گردد و مابقی اموال و دارایی‌های تاجر ورشکسته به طبقه بعدی می‌رسد.

طلبکاران باحق وثیقه تاجر ورشکسته

گاهی ممکن است تاجر به برخی از طلبکارانش وثیقه‌ای بابت طلبشان بدهد. که در این صورت پس از ورشکستگی تاجر طلبکارانی که یکی از اموال تاجر را به‌عنوان وثیقه دارند با فروش آن مال وثیقه‌ای ابتدا طلب آن‌ها پرداخت می‌شود. فروش مال وثیقه بر عهده اداره تصفیه امور ورشکستگی است. اگر قیمت فروش وثیقه بیشتر از طلب طلبکار باشد، مبلغ باقی‌مانده طبیعتاً میان سایر طلبکاران تاجر ورشکسته تقسیم خواهد شد. ولی اگر قیمت فروش وثیقه کمتر از طلب طلبکار باشد، تمام آن مبلغ به طلبکار داده می‌شود و طلبکار برای دریافت باقی‌مانده‌‌ طلب خود در صف طلبکاران عادی تاجر قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با راه های رفع بازداشت اموال تاجر ورشکسته کلیک کنید.

طلبکاران با حق تقدم یا رجحان تاجر ورشکسته

قانون‌گذار برخی از طلبکاران را نسبت به سایر طلبکاران برتر می‌داند. به این معنی که مطابق قانون پیش از طلبکاران عادی ابتدا دیون آن‌ها باید پرداخته شود. ماده 58 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی این طلبکاران را مشخص کرده است. طلبکاران با حق تقدم نیز خود دارای طبقه‌بندی هستند که شامل 4 طبقه می‌شوند. نکته مهم این است که طبق رأی دیوان عالی کشور طلبکاران ویژه که نسبت به باقی طلبکاران ارجحیت دارند درواقع یک استثنا هستند. بنابراین نمی‌توان این موضوع را تعمیم داد و فقط مواردی که در قانون اداره تصفیه و قانون تجارت نام ‌برده شدند جزو طلبکاران با حق تقدم تلقی می‌شوند.

طبقه اول

پرداخت حقوق خدمه و کارکنان خانه به مدت یک سال پیش از توقف و اعلام ورشکستگی تاجر، پرداخت حقوق کارکنان شرکت یا همان تجارتخانه به مدت 6 ماه قبل از توقف و پرداخت حقوق کارگران روزمزد یا هفتگی به مدت 3 ماه قبل از توقف و اعلام ورشکستگی تاجر در طبقه‌‌ اول طلبکاران با حق تقدم قرار می‌گیرد.

طبقه دوم

طبقه دوم مربوط به طلب اشخاصی است که تاجر ولی یا قیم آن‌ها بوده است. و به‌این‌ترتیب اموال آن‌ها در اختیار تاجر ورشکسته قرار داشت. البته این در صورتی است که هنگام توقف و ورشکستگی تاجر همچنان ولی یا قیم محجور باشد یا حداقل در زمان توقف فقط یک سال از انقضای قیمومیت یا ولایت تاجر ورشکسته بر محجور گذشته باشد.

طبقه سوم

درصورتی‌که تاجر یا خانواده‌‌ او تا یک سال قبل از توقف و ورشکستگی تاجر مورد درمان پزشک قرارگرفته باشند و تاجر به پزشک یا داروفروش بدهکار باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه‌هایی که جهت مداوا و مسائل بهداشتی و درمانی تاجر ورشکسته و خانواده‌اش پرداخت‌شده است.

طبقه چهارم

نفقه‌‌‌ گذشته زن که بر اساس قانون مدنی فقط نفقه‌‌ ایام گذشته‌‌ زن دین محسوب می‌شود. و مهریه زن، که در متن ماده 58 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی آمده است مهریه تا میزان ده هزار ریال ارجحیت دارد. آن‌هم به شرطی که ازدواج 5 سال پیش از ورشکستگی تاجر باشد. برای دریافت باقی مهریه هم باید جزو طلبکاران عادی قرار بگیرد.

برای آشنایی با نحوه صدور حکم ورشکستگی کلیک کنید.

طلبکاران عادی یا غرمای تاجر ورشکسته

این طلبکاران همان‌گونه که از نامشان پیداست شامل هیچ استثنایی در قانون نمی‌شوند و ویژگی‌های دودسته پیشین را ندارند. ازاین‌رو اصل تساوی حقوق طلبکاران برای آن‌ها اجرا می‌گردد. طلب هر طلبکار با توجه به نسبتی که به کل میزان مطالبات تاجر ورشکسته دارد پرداخت می‌گردد. ممکن است تمام طلب طلبکار تصفیه نشود که در این صورت برای طلبکاران گواهی عدم‌کفایت دارایی تاجر صادر می‌گردد تا بتواند هرزمانی که تاجر به تمکن مالی رسید باقی‌مانده‌‌ طلبش را دریافت کند.

مدت تصفیه

ماده 50 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی در مورد مدت‌زمان تصفیه مطالبات طلبکاران تاجر ورشکسته را این‌گونه بیان می‌دارد: « ورشکستگی باید از تاریخ وصول حکم آن به اداره تصفیه در ظرف هشت ماه تصفیه گردد. هنگام ضرورت رئیس دادگاه استان می‌تواند این مدت را تمدید نماید.»

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

طلبکاران تاجر ورشکسته به چند دسته تقسیم می‌شوند ؟

طلبکاران تاجر ورشکسته شامل طلبکاران با حق وثیقه، طلبکاران با حق تقدم و طلبکاران عادی یا غرما می‌شوند.

مال تاجر که به‌عنوان وثیقه طلبکار باشد چگونه فروخته می‌شود و مبلغ فروش آن متعلق به چه کسی است ؟

اداره تصفیه امور ورشکستگی با فروش مال مورد وثیقه، ابتدا طلب طلبکاری که وثیقه متعلق به او بود را پرداخت و در صورت باقی ماندن مبلغ میان سایر طلبکاران تقسیم می‌گردد.

مدت تصفیه مطالبات طلبکاران تاجر ورشکسته چه قدر است ؟

مطابق ماده 50 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، باید از تاریخ وصول حکم ورشکستگی به این اداره ظرف 8 ماه مطالبات تصفیه گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلبکاران تا‌جر ورشکسته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلبکاران تا‌جر ورشکسته پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلبکاران تاجر ورشکسته



:: برچسب‌ها: طلبکاران تاجر ورشکسته ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌دانید شرکت‌ها انواع مختلفی داشته، و هر شرکت در یک حوزه مشخص فعالیت می‌کند. برای مثال یک‌ شرکت تجاری معمولا اقدام به تولید کالا و فروش و صادرات آن می‌نماید. اما شرکت‌های غیر تجاری در حوزه‌های دیگری فعالیت می‌کنند. یکی از انواع شرکت‌هایی که امروزه نام آن بر سر زبان‌ها افتاده است، شرکت دانش بنیان می‌باشد. شرکت‌های دانش بنیان نیز با وجود اینکه فعالیت کاملا متفاوتی دارند، می‌بایست مانند سایر شرکت‌ها به ثبت برسند. ثبت شرکت‌های دانش بنیان در چند مرحله ساده صورت می‌پذیرد. در ادامه قصد داریم در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان و مراحل آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با انواع شرکت ها کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان چیست و در چه حوزه‌‌ای فعالیت می‌کند‌‌ ؟

شرکت‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند، هرکدام در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند. یکی از انواع شرکت‌هایی که امروزه بسیار شناخته شده است، شرکت دانش بنیان می‌باشد. شرکت‌های دانش بنیان در جهت اهدافی کاملا متفاوت از سایر شرکت‌ها تاسیس می‌شوند.

در واقع در تعریف شرکت‌های دانش ‌‌بنیا‌ن می‌بایست بگوییم، به شرکت‌هایی دانش ‌‌بنیا‌ن گفته می‌شود که بر پایه علم، تحقیقات، نوآوری و… تاسیس شده‌اند و در حوزه اجرا و تولید اختراعات و ایده‌های جدید فعالیت می‌کنند. در واقع شرکت‌های دانش ‌‌بنیا‌ن به منظور پیشرفت علم و استفاده بهینه از دانش تاسیس می‌شوند. به همین دلیل افرادی که می‌خواهند اقدام به تاسیس این نوع شرکت نمایند می‌بایست دارای اختراعات و نو آوری‌های جدید باشند.

برای آشنایی بیشتر با شرایط شرکت دانش بنیان کلیک کنید.

مراحل و نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش ‌‌بنیا‌ن با سایر شرکت‌ها هیچ تفاوتی ندارد. در واقع افراد ابتدا می‌بایست شرکت خود را به ثبت رسانده و سپس آن را به شرکت دانش ‌‌بنیا‌ن تبدیل کنند. برای ثبت شرکت دانش ‌‌بنیا‌ن می‌بایست افراد برخی مراحل را به انجام برسانند. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

  • ابتدا فرد می‌بایست وارد سامانه ثبت شرکت‌ها شود، تا بتواند مراحل ثبت شرکت خود را به صورت غیر حضوری انجام دهد. عکس
  • سپس می‌بایست در این سامانه وارد قسمت ثبت شرکت شده، و اطلاعات خواسته شده در خصوص شرکت را در سامانه تکمیل نماید. عکس
  • سپس در صورت ناقص بودن مدارک، درخواست او رد می‌شود، و می‌بایست مدارک خود را تکمیل کند. عکس
  • اما در صورت تکمیل بودن مدارک، مسئولین سامانه برای فرد تاییدیه ارسال می‌کنند و آدرس شعبه خود را ضمیمه آن می‌کند. فرد می‌بایست مدارک ثبت شرکت را به آن آدرس ارسال نموده و منتظر تایید نهایی باشد.

برای انجام امور ثبت شرکت ها کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش ‌‌بنیا‌ن می‌بایست افراد برخی مدارک را جمع آوری نموده و ارائه نمایند. این مدارک می‌بایست کامل بوده و در صورت ناقص بودن درخواست ثبت شرکت برگشت می‌خورد. مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دانش ‌‌بنیا‌ن به شرح زیر می‌باشند:

  • آخرین لیست بیمه شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • کپی مدارک تحصیلی اعضا و موسسین شرکت
  • کپی شناسنامه اعضای هیئت مدیره
  • کپی کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تصویر آگهی تاسیس شرکت
  • اظهارنامه و اساسنامه شرکت
  • رزومه شرکت

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ثبت شرکت دانش ‌‌بنیا‌ن با سایر شرکت‌ها تفاوت دارد‌‌ ؟

خیر ثبت این نوع شرکت نیز مشابه سایر شرکت‌ها است.

شرکت‌های دانش ‌‌بنیا‌ن بر چه پایه‌ای فعالیت می‌کنند‌‌ ؟

شرکت‌های دانش ‌‌بنیا‌ن بر پایه علم و نو آوری فعالیت می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت دانش بنیان پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت شرکت دانش بنیان



:: برچسب‌ها: ثبت شرکت دانش بنیان ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با مراحل و شرایط باطل کردن شناسنامه متوفی آشنایی دارید؟ هنگامی که یک کودک متولد می‌شود والدین کودک باید با مراجعه به اداره ثبت‌احوال تولد وی را ثبت نمایند و برای کودک مدارک هویتی دریافت کنند. همین‌طور زمانی که یک شخص فوت می‌کند باید وفات وی به ادارات ثبت‌احوال اطلاع داده شود. تا بدین ترتیب گواهی فوت شخص و باطل کردن شناسنامه متوفی انجام گیرد. در ادامه روند و نحوه باطل کردن شناسنامه متوفی و مدارک مورد نیاز آن توضیح داده‌ایم. برای آشنایی با آثار فوت در حقوق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: باطل کردن شناسنامه متوفی

باطل کردن شناسنامه متوفی

وقتی شخصی فوت می‌کند باید وفات وی به اداره ثبت‌احوال اطلاع داده شود تا برای متوفی گواهی فوت صادر گردد. علاوه بر صدور گواهی فوت باید یک اقدام قانونی دیگر نیز انجام شود که آن باطل‌کردن شناسنامه متوفی است. باطل‌کردن شناسنامه مراحل و مدارک مخصوص به خود را دارد. و در صورتی که خویشاوندان نزدیک و ورثه متوفی اقدام به باطل نمودن شناسنامه متوفی نکنند، مرتکب جرم شده و مجازات می‌شوند. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که باطل‌کردن شناسنامه متوفی از نظر قانونی بسیار اهمیت دارد.

آیا امکان باطل کردن شناسنامه متوفی به صورت الکترونیکی وجود دارد ؟

ادارات ثبت‌احوال با توجه به سازوکار اخیر دولت ایران مبنی بر دولت الکترونیک یک سامانه به نام درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت‌احوال کشور را راه‌اندازی نموده‌اند. با این وجود باطل کردن شناسنامه متوفی و گذراندن تمام مراحل آن نمی‌تواند بدون مراجعه حضوری به ثبت‌احوال و به صورت الکترونیکی انجام گیرد. اما خویشاوندان نزدیک متوفی می‌توانند برای اعلام فوت و دریافت گواهی فوت متوفی به سامانه درخواست گواهی فوت سازمان ثبت‌احوال کشور مراجعه نمایند و بعضی از مراحل مربوط به باطل کردن شناسنامه متوفی را در این سامانه انجام دهند.

مراحل قابل انجام در سامانه درخواست گواهی فوت سازمان ثبت‌احوال کشور شامل دریافت گواهی فوت به صورت غیرحضوری می‌شود. با دریافت غیرحضوری گواهی فوت اقوام نزدیک متوفی می‌توانند از ضمانت اجراهای قانونی که مربوط به عدم ابطال شناسنامه متوفی و مجازات‌های آن، جلوگیری نمایند. اما به هر حال برای ابطال شناسنامه فرد باید به صورت حضوری به یکی از ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند.

نحوه باطل کردن شناسنامه متوفی و مراحل آن

هنگامی که یک شخص فوت می‌شود وراث وی باید وفات را اعلام نمایند و مراحل باطل کردن شناسنامه متوفی را انجام دهند. در غیر این صورت از نظر قانونی مرتکب جرم شده‌اند، و مشمول مجازات برای عدم ابطال شناسنامه متوفی می‌گردند. جهت ابطال شناسنامه متوفی باید مراحلی طی شود که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم.

  • مرحله اول از باطل کردن شناسنامه متوفی ورود به سامانه درخواست گواهی فوت ثبت‌احوال می‌باشد. به این صورت که شما وارد مرورگر کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری که دارید می‌شوید و عنوان سامانه درخواست گواهی فوت ثبت‌احوال را جستجو می‌نمایید. و سپس وارد صفحه‌ای که آدرس آن death.sabteahval.ir است می‌شوید.
  • سپس در مرحله بعدی بعد از ورود به سامانه مذکور بر روی گزینه درخواست صدور گواهی فوت کلیک می‌کنید. و طبق دستورات سایت مراحل مربوطه را انجام داده هزینه لازم را به صورت اینترنتی پرداخت می‌کنید تا گواهی فوت متوفی توسط اداره ثبت‌احوال صادر شود. البته دریافت گواهی فوت و ارائه مدارک و هزینه لازم برای دریافت آن به صورت مراجعه حضوری به ادارات ثبت‌احوال نیز انجام می‌شود.
  • پس از گذراندن مراحل قبل و دریافت گواهی فوت در مرحله پایانی، متقاضی باید شناسنامه متوفی را باطل کند. بدین صورت که شما با داشتن گواهی فوت و مدارک لازم و شناسنامه متوفی به اداره ثبت‌احوال مراجعه می‌کنید و درخواست باطل کردن شناسنامه متوفی را می‌نماید. با انجام این مراحل شما وظیفه قانونی خود را برای اطلاع دادن وفات شخص مذکور انجام داده‌اید. و دیگر مشمول مجازات جرم عدم ابطال شناسنامه متوفی نخواهید شد.

مدارک لازم برای ابطال شناسنامه متوفی

خویشاوندان نزدیک متوفی و ورثه او موظف هستند که فوت وی را به اداره ثبت‌احوال اعلام نموده و شناسنامه متوفی را باطل کنند. در غیر این صورت مرتکب جرم شده‌اند و از نظر قانونی مشمول مجازات می‌شوند. برای ابطال شناسنامه متوفی لازم است که مدارکی به اداره ثبت‌احوال ارائه داده شود. مدارک لازم برای ابطال شناسنامه متوفی عبارت هستند از:

  • شناسنامه شخصی که فوت‌شده است.
  • کارت ملی شخص فوت‌شده.
  • یک گواهی از جانب پزشک یا بیمارستان یا مسئولین آرامگاهی که محل دفن متوفی است. در صورتی که امکان ارائه گواهی مذکور وجود نداشته باشد خویشاوندان متوفی می‌توانند دو شاهد را معرفی نمایند. که این دو شاهد باید همراه با مدارک شناسایی در اداره ثبت‌احوال حضور یابند.
  • برای افراد غایب مفقودالاثر نیز حکم قطعی فوت فرضی دادگاه جهت ابطال شناسنامه متوفی لازم است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا اطلاع وفات شخص و باطل کردن شناسنامه وی الزامی است ؟

بله قانوناً الزامی است و در صورتی که خویشاوندان نزدیک و ورثه متوفی اقدام به باطل نمودن شناسنامه متوفی نکنند مرتکب جرم شده و مجازات می‌شوند.

مدارک لازم برای ابطال شناسنامه متوفی چیست ؟

شناسنامه و کارت ملی متوفی، گواهی از پزشک، بیمارستان یا مسئول آرمگاه و… که در متن توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: باطل کردن شناسنامه متوفی



:: برچسب‌ها: باطل کردن شناسنامه متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با مراحل و قانون ازدواج در ایران آشنایی دارید؟ ممکن است معنای ازدواج برای هر شخصی متفاوت باشد. اما ازنظر قانونی ازدواج و قوانین آن مشخص است و جزئیاتی دارد که ممکن است همه افراد از آن‌ها باخبر نباشند. قوانین مربوط به ازدواج در قانون مدنی مشخص شده‌اند. این قوانین به موضوعاتی مثل انواع عقد نکاح، شرایط ضمن عقد،موانع عقد ازدواج، حقوق زوجین و طلاق می‌پردازد. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی مختصر عقد ازدواج و قوانین آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 منبع: قانون ازدواج در ایران

قانون ازدواج در ایران

قوانین مربوط به ازدواج در کشور ما، ایران بر مبنای قوانین و شرعیات دین اسلام است. در تعریف ازدواج می‌توان گفت که این عمل یک قرارداد حقوقی و قانونی میان زن و مرد است که به‌واسطه آن یک زندگی مشترک را ایجاد نمایند. قرارداد ازدواج نیز مانند هر قرارداد قانونی دیگری موجب ایجاد تعهدات و وظایفی برای طرفین می‌گردد. در قانون ایران ازدواج به دو دسته موقت و دائمی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین تفاوت میان عقد موقت و عقد دائم، این است که عقد موقت دارای مدت زمان است. باید در عقدنامه عقد موقت به صراحت مدت زمان آن مشخص گردد. اگر اشاره‌ای به زمان نشود عقد انجام شده دائم تلقی می‌گردد.

مقایسه عقد دائم و عقد موقت

همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین تفاوت عقد دائم و عقد موقت ازدواج مدت‌دار بودن عقد موقت می‌باشد. اما علاوه بر آن این دو قسم از عقد ازدواج دارای تفاوت‌های دیگر و همچنین شباهت‌هایی نیز می‌باشند. در هر دو عقد ازدواج یعنی هم عقد دائم و هم عقد موقت باید برای زن مهریه تعیین شود.

در عقد موقت پرداخت نفقه توسط مرد امری الزامی نمی‌باشد، مگر آنکه در زمان جاری شدن عقد پرداخت نفقه شرط گردد. عقد موقت با پایان یافتن زمان تعیین‌شده در عقد تمام می‌شود. اما عقد دائم تنها در صورت جاری شدن طلاق و یا فوت یکی از زوجین پایان می‌یابد.

دیگر شباهت عقد موقت و عقد دائم عده زوجه می‌باشد. عده به معنای زمان پاک شدن زوجه و امکان ازدواج مجدد اوست که هم در عقد موقت و هم در عقد دائم باید رعایت شود. مدت‌زمان عده برای زن در حالت‌های مختلف مثل حاملگی، مرگ زوج، یائسه بودن زن و یا حالت عادی متغیر می‌باشد. در آخر یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های عقد دائم و عقد موقت این است که زوجین در عقد موقت از یکدیگر ارث نخواهند برد.

شروط اولیه قانون برای اجرای عقد ازدواج در ایران

در قانون کشور ایران چهار شرط مهم وجود دارد که برای جاری شدن ازدواج در ایران حتماً باید این چهار شرط وجود داشته باشد. شروط مذکور عبارت‌اند از؛

اول، اختلاف جنس زوجین یعنی ازدواج تنها میان یک زن و یک مرد اتفاق می‌افتد.

دوم، برای مسلمانان ازدواج با مسلمان امکان‌پذیر است. بر اساس ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی، ازدواج یک مسلمان با غیرمسلمان در ایران امکان‌پذیر نمی‌باشد.

سوم رضایت قلبی دو طرف برای ازدواج است در غیر این صورت ازدواج شرعاً صحیح نمی‌باشد.

و چهارم اهلیت طرفین ازدواج یعنی بلوغ و سلامت عقلی زن و مرد در زمان عقد ازدواج الزامی است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه اثبات صحت ازدواج کلیک کنید.

شرایط صحت عقد ازدواج

برای اینکه مطمئن شویم عقد نکاح به درستی انجام شده یا نه ۴ شرط قانونی وجود دارد. شروط صحت عقد نکاح عبارت هستند از:

  • اجازه برای قرائت عقد حتماً باید با کلام داده شود. فقط در صورتی که شخص قدرت تکلم نداشته باشد می‌تواند استثنائاً به صورت اشاره اجازه خود را بیان کند.
  • عاقد باید ویژگی‌های عاقل، و بالغ و قاصد داشته باشد.
  • طرفین عقد نکاح باید مشخص باشند و نباید ابهامی در هویت ایشان وجود داشته باشد. به عبارتی مشخص باشد که خانم چه کسی است و قرار است با کدام آقا ازدواج کند.
  • امکان تعلیق در عقد نکاح وجود ندارد و تعلیق باعث باطل شدن عقد نکاح می‌شود.

برای آشنایی با شرایط لازم برای وکالت در ازدواج کلیک کنید.

شرایط قانون ازدواج برای خواستگاری

قانون ایران برای خواستگاری نیز شرایط پیش‌بینی کرده است. بر اساس ماده ۳۴ قانون مدنی مرد می‌تواند از هر خانمی که خالی از موانع نکاح باشد خواستگاری کند. در مواردی که یک خانم در عده وفات همسرش می‌باشد خواستگاری به صورت تلویحی امکان‌پذیر است، اما برای خواستگاری رسمی باید تا پایان زمان عده صبر کرد. همچنین خواستگاری از زنی که در شرایط طلاق بائن باشد یعنی طلاق بدون امکان رجوع، به صورت تلویحی ممکن است اما برای خواستگاری رسمی باید تا پایان عده صبر کرد.

البته آقایان باید توجه داشته باشند که خواستگاری کردن دارای آداب و شرایطی است. مثلاً طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی اگر در اماکن عمومی یا معابر برای اطفال یا بانوان مزاحمت ایجاد شود یا به آن‌ها توهین شود؛ ممکن است فرد به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردد.

اجازه ازدواج دختران

یکی از قوانین ایران الزامی بودن اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره است. به عبارتی تنها زمانی که زن قبلاً ازدواج کرده باشد جهت ازدواج مجدد قانونا نیاز به اجازه پدر و جد پدری نخواهد داشت. توجه داشته باشید که اجازه ازدواج دختر تنها در انحصار پدر و جد پدری است. و در صورت نبود و فوت این دو فرد دختر قانونا برای ازدواج نیاز به اجازه شخص دیگری نخواهد داشت.

البته در شرایط خاص دختر می‌تواند با راهکارهای قانونی برای ازدواج خود اجازه قانونی کسب کند‌. مثلاً در مواردی که پدر یا جد پدر به دلایل غیرموجه ای اجازه ازدواج دختران می‌دهند دختر می‌تواند توسط مراجع قانونی و معرفی همسر خود به مراجع قانونی اجازه ازدواج را دریافت کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در قانون ایران ازدواج چند نوع است ؟

ازدواج در ایران به دو نوع عقد موقت و عقد دائم تقسیم می‌شود.

آیا عقد ازدواج بدون رضایت قلبی طرفین امکان‌پذیر است ؟

رضایت قلبی دو طرف برای ازدواج الزامی است در غیر این صورت ازدواج شرعاً صحیح نمی‌باشد.

اجازه ازدواج دختر باکره به چه صورت است ؟

اجازه ازدواج دختر باکره تنها در انحصار پدر و جد پدری است و در صورت نبود این دو دختر نیاز به اجازه کس دیگری ندارد. البته در شرایطی دختر می‌تواند بدون اجازه پدر و جد پدری از مراجع قانونی اجازه ازدواج دریافت کند.



:: برچسب‌ها: قانون ازدواج در ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

رفع بازداشت اموال تاجر ورشکسته چگونه است ؟ هنگامی که یک تاجر ورشکسته شود، دادگاه او را از اداره اموالش ممنوع می‌کند. این ممنوعیت شامل اداره اموال شخصی و حتی اموالی که بعد از صدور حکم ورشکستگی به او ارث برسد، نیز می‌شود. علت این منع قانونی جلوگیری از تصرفات احتمالی تاجر در اموالش است. زیرا این اموال پس از ورشکستگی تاجر منبع پرداخت طلب طلبکاران می‌باشد و دخل و تصرف تاجر در اموالش ممکن است به ضرر طلبکاران تمام شود. به همین جهت قانون تمام اموال تاجر را توقیف می‌نماید و به تاجر اجازه اداره اموالش را نمی‌دهد. نماینده‌ اداره تصفیه به جای تاجر، اموال وی را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای آن‌ها تعیین و تکلیف می‌کند تا بدهی‌های تاجر تصفیه گردد. در ادامه به بررسی دقیق رفع بازداشت از اموال تاجر ورشکسته می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رفع بازداشت اموال تاجر ورشکسته

رفع بازداشت از اموال تاجر

بازداشت اموال تاجر به معنی توقیف نمودن اموال و رفع آن نیز یعنی آزاد نمودن اموال. دادگاه به همراه صدور حکم ورشکستگی دستور می‌دهد که تمامی اموال تاجر بازداشت و توقیف شوند تا زمانی که اداره تصفیه مطابق با قواعد و مقررات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد و سپس به فروش برساند. اما برخی از اموال تاجر استثنائاً بازداشت نمی‌شود. در اصطلاح حقوقی عمل را مستثنا کردن اموال تاجر می‌نامند. مستثنا کردن این اموال باید به درخواست مدیر تصفیه باشد و سپس با اجازه ناظر دادگاه رفع بازداشت از این اموال مستثنا شده صورت می‌پذیرد. از مستثنیات اموال تاجر ورشکسته در ماده 444 قانون تجارت ایران نام‌برده شده است. در واقع اگر این دست از اموال تاجر ورشکسته بازداشت شوند رفع توقیف می‌شوند.

برای آشنایی با قوانین بازداشت اموال تاجر ورشکسته کلیک کنید.

مستثنیات اموال تاجر ورشکسته | رفع بازداشت اموال تاجر

مسکن مناسب جهت سکونت تاجر و اعضای خانواده او از موارد مستثنیات اموال تاجر است. لباس و لوازم ضروری زندگی که تاجر و خانواده وی برای گذران زندگی و بر طرف کردن نیاز‌های روزمره به آن نیازمند هستند نیز جزء این اموال است. همچنین لازم است آذوقه یک ماه تاجر ورشکسته و خانواده‌اش تأمین گردد. بنابراین از این اموال تاجر ورشکسته رفع توقیف می‌گردد.

حتی تاجر ورشکسته هم باید برای تأمین زندگی خود و خانواده‌اش به کاری مشغول شود. لذا مطابق قانون، اسناد تاجر – به غیر از اوراق بهادار – و وسایلی که تاجر بتواند از آن‌ها برای شغل غیر تجاری‌اش استفاده کند به عنوان مستثنیات اموال تاجر ورشکسته رفع بازداشت می‌شوند. البته باید توجه داشت که تنها از آن دسته از اموال و اسناد تاجر ورشکسته رفع بازداشت می‌شود که به ضرر طلبکاران نباشد. همچنین اگر بازداشت برخی از اموال تاجر ورشکسته که جهت به کار افتادن مجدد سرمایه و خروج از ورشکستگی از آن استفاده می‌شد، باعث وارد شدن خسارت به طلبکاران شود باید رفع بازداشت گردد.

علاوه بر موارد فوق برخی از اموال تاجر ورشکسته بر اساس قوانین خاص غیرقابل بازداشت هستند مثل اموالی که زود فاسد می‌شوند و از بین می‌روند و یا با گذشت زمان و در انتظار تشریفات فروش مزایده‌ای دچار کسر قیمت می‌شوند. این اموال تاجر ورشکسته در صورت بازداشت نیز رفع توقیف می‌گردد. این اموال به صورت عادی، بدون قیمت کارشناسی شده توسط کارشناس دادگاه و با قیمت عرف بازار به فروش می‌رسند. به غیر از موارد اشاره شده سایر اموال تاجر ورشکسته در توقیف و بازداشت می‌مانند تا وضعیت نهایی حکم دادگاه مشخص گردد و سپس برای فروش توسط اداره تصفیه رفع توقیف می‌شوند.

تنظیم صورت دارایی بعد از رفع توقیف اموال ورشکسته

هنگامی که اموال تاجر ورشکسته از بازداشت خارج شد، مدیر تصفیه باید یک صورت دارایی برای اموال وی تنظیم نماید. مواد 451 تا 453 قانون تجارت در مورد تنظیم صورت دارایی اموال تاجر ورشکسته پس از رفع بازداشت توضیح می‌دهد.

ماده 451 قانون تجارت: «مدیر تصفیه پس از تقاضای رفع توقیف شروع به تنظیم صورت دارایی نموده و تاجر ورشکسته را هم در این موقع احضار می‌کند ولی عدم حضور او مانع از عمل نیست.»

ماده 452 قانون تجارت: «مدیر تصفیه به تدریجی که رفع توقیف می‌شود صورت دارایی را در دو نسخه تهیه می‌نماید. یکی از نسختین به دفتر محکمه تسلیم‌شده و دیگری در نزد او می‌ماند.»

ماده 453 قانون تجارت: «مدیر تصفیه می‌تواند برای تهیه صورت دارایی و تقویم اموال از اشخاصی که لازم بداند استمداد کند صورت اشیایی که موافق ماده ۴۴۴‌ در تحت توقیف نیامده ولی قبلاً تقویم شده است ضمیمه صورت دارایی خواهد شد.»

برای آشنایی با شرایط لازم برای فروش اموال تاجر ورشکسته کلیک کنید.

وصول مطالبات و فروش اموال تاجر

پس از آنکه صورت دارایی تاجر ورشکسته توسط مدیر تصفیه تنظیم شد تمام اموال تاجر اعم از وجه نقد و اسناد و اثاثیه و… به وی تسلیم می‌شود. البته به غیر از مستثنیات اموال تاجر که ماده 444 قانون تجارت از آن‌ها نام‌برده است. پس از تسلیم اموال تاجر ورشکسته به مدیر تصفیه به مرحله‌ وصول مطالبات طلبکاران تاجر وارد می‌شویم که مدیر تصفیه با نظارت عضو ناظر اقدام به پرداخت دیون تاجر ورشکسته می‌نماید.

مدیر تصفیه موظف است پیش از آنکه اموال تسلیم شده را با اجازه‌ دادستان به فروش رساند، تاجر ورشکسته را احضار و توضیحات و اظهارات وی را استماع کند. در صورت نبودن هیچ خللی پس از فروش اموال مدیر تصفیه باید بلافاصله مبلغ دریافتی از فروش را به صندوق عدلیه تحویل دهد. صندوق عدلیه نیز برابر قانون برای تأمین مخارج ورشکسته حساب مخصوصی باز می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

به چه دلیل اموال تاجر ورشکسته بازداشت می‌شود ؟

علت بازداشت یا توقیف اموال ورشکسته جلوگیری از تصرفات احتمالی تاجر در اموالش است زیرا این اموال پس از ورشکستگی تاجر وسیله پرداخت طلب طلبکاران می‌باشد و تصرفات تاجر ممکن است به ضرر طلبکاران تمام شود.

کدام اموال تاجر ورشکسته رفع توقیف می‌شوند ؟

ماده 444 قانون تجارت برخی از اموال تاجر را به عنوان مستثنیات دین معرفی می‌کند که امکان توقیف و بازداشت آن وجود ندارد. مانند مسکن، البسه، لوازم ضروری زندگی و…

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رفع بازداشت اموال تاجر ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رفع بازداشت اموال تاجر پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رفع بازداشت اموال تاجر ورشکسته



:: برچسب‌ها: رفع بازداشت اموال تاجر ورشکسته ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دین حال تاجر ورشکسته چه آثاری دارد ؟ حق دینی یکی از انواع حقوق مالی اشخاص است. فرض کنید شما متعهد شده‌اید به شخصی مبلغی پول پرداخت کنید که این مبلغ پول در واقع دینی بر گردن شماست. در اصطلاح حقوقی شخص متعهد مدیون و شخص طلبکار دائن نامیده ‌می‌شوند. دین دو نوع دارد یا بدون سررسید و یا مدت‌دار است. دین بدون سررسید یعنی دینی که بلافاصله با درخواست دائن باید پرداخت شود و به اصطلاح حال یا عندالمطالبه است. اما دائن برای دریافت دین مدت‌دار حتماً باید منتظر بماند تا زمان سررسید دین فرا برسد که به این دین به اصطلاح دین مؤجل می‌گویند. در این مقاله به حال شدن دیون مؤجل می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دین حال

حال شدن دین مؤجل

تجار در انجام معاملات تجاری و پرداخت دیون خود معمولاً برخلاف مردم عادی عمل می‌کنند. اغلب مردم عادی به صورت نقدی خرید و فروش می‌کنند اما تجار با استفاده از اسناد تجاری به معامله می‌پردازند که غالب این اسناد مدت‌دار هستند. به عبارتی تاجران با اعتبار خود تجارت می‌کنند. افراد تنها زمانی به طرف معامله خود برای پرداخت دیونشان مهلت می‌دهند که برای آن‌ها اعتبار قائل باشند و اطمینان داشته باشند در زمان موعود مدیون دین خود را پرداخت خواهد کرد. اگر زمانی این اطمینان و اعتبار از میان برود چاره‌ای جز حال شدن دین نمی‌ماند. یعنی همان لحظه که پشتوانه و اعتبار منطقی از بین رفت دینی که بر گردن تاجر است بدون توجه به موعد سررسید سند تجاری، حال خواهد شد.

برای آشنایی با عواقب فرار از دین کلیک کنید.

مصادیق حال شدن دین

حقوق تجارت در موضوعات مختلفی، حال شدن دیون را مطرح می‌کند. از موضوعات مورد اهمیت آن می‌توان به حال شدن دیون تاجر ورشکسته، حال شدن دیون ضامنین، حال شدن دیون در اسناد تجاری و حال شدن دیون شرکت‌های تجاری نام برد. در ادامه مقاله به توضیح حال شدن دیون تاجر ورشکسته می‌پردازیم.

حال شدن دین تاجر ورشکسته

قانون تجارت ایران در ماده 421 خود می‌گوید: «همین که حکم ورشکستگی صادر شد قروض مؤجل با رعایت تخفیفات مقتضیه نسبت به مدت به قروض حال مبدل می‌شود.» حال شدن دیون تاجر ورشکسته دلایل متفاوتی دارد که مهم‌ترین دلیل آن سلب اعتماد شدن از تاجر ورشکسته است. از دیگر دلایل آن می‌توان به اصل تساوی حقوق طلبکاران و اصل سرعت در تصفیه دیون اشاره کرد.

سلب اعتماد تاجر ورشکسته

وقتی دادگاه حکم ورشکستگی تاجری را صادر کند به این معنی است که اعتبار تاجر از بین رفته است. البته تاجر می‌تواند پس از رفع مشکلات مجدداً اعاده اعتبار کند اما تا آن زمان دیگر به عنوان یک تاجر نمی‌تواند تجارت کند.

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم هنگامی اشخاص به معاملات اعتباری رضایت می‌دهند که طرف مقابل در یک معامله قابل اعتماد و اطمینان باشد و نزد آن‌ها اعتبار داشته باشد. در صورتی که تاجر اعتباری نزد طلبکار نداشته باشد، طلبکار معامله را نقدی انجام می‌دهد و هرگز راضی به انجام یک معامله نسیه نخواهد شد. وقتی اعتبار تاجر با ورشکستگی وی از میان برود دلیل پذیرش مؤجل شدن دیون از طرف طلبکار نیز از میان می‌رود. بنابراین کاملاً طبیعی است که تاجر پس از ورشکستگی سلب اعتماد شده و دیون وی حال شوند.

رعایت اصل تساوی حقوق طلبکاران

ورشکستگی تاجر به این دلیل است که دارایی تاجر جهت پرداخت دیون کفایت نکند. تصور کنید هنگام ورشکستگی تاجر طلب عده‌ای از طلبکاران، حال و طلب عده‌ای دیگر مؤجل باشد. در این شرایط اگر تمام دارایی باقی‌مانده تاجر میان طلبکارانی که طلب آن‌ها حال است تقسیم گردد ممکن است دیون مؤجل تاجر که هنوز سررسید آن نیامده دیگر وصول نشود. این اتفاق به ضرر طلبکارانی است که طلبشان مدت‌دار بوده است. بنابراین رعایت انصاف موجب می‌شود قانون تجارت تمام بدهی‌های تاجر را حال تصور نماید تا تقسیم اموال تاجر ورشکسته میان تمام طلبکاران صورت پذیرد.

رعایت اصل سرعت در تصفیه

ممکن است این پیشنهاد مطرح شود که برای رعایت اصل تساوی حقوق طلبکاران تقسیم دارایی پس از تاریخ آخرین سررسید اسناد طلبکاری انجام شود. اما باید توجه داشت در این مدت زمان امکان ورود خسارت به دارایی تاجر ورشکسته وجود دارد. علاوه بر آن به افرادی که طلب آن‌ها حال شده است خسارت تأخیر تأدیه پرداخت نمی‌گردد و به نحوی در حق آنان اجحاف می‌شود. بنابراین با توجه قانون تجارت و اصل سرعت در تصفیه دیون این پیشنهاد قابل اجرا نخواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

حال شدن دین به چه معناست ؟

لحظه‌ای که اعتبار یک تاجر از بین رفت دینی که بر گردنش است بدون توجه به موعد سررسید سند تجاری، حال خواهد شد.

قانون حال شدن دین را در مورد چه موضوعاتی مطرح کرده است ؟

حال شدن دیون تاجر ورشکسته، حال شدن دیون ضامنین، حال شدن دیون در اسناد تجاری و حال شدن دیون شرکت‌های تجاری موضوعاتی است که در قانون مطرح شده است.

علت حال شدن دین تاجر ورشکسته چیست ؟

مهم‌ترین دلیل آن سلب اعتماد از ورشکسته است. از دیگر دلایل آن می‌توان به اصل تساوی حقوق طلبکاران و اصل سرعت در تصفیه دیون اشاره کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دین حال ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دین حال پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دین حال



:: برچسب‌ها: دین حال ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

صدمه به دیگران به طوری که فرد دچار آسیب جسمانی شود ‌‌‌‌می‌تواند شامل دیه شود و قانونگذار برای‌‌‌‌ آسیب زدن‌ به هر عضوی از بدن دیگری دیه مشخصی را تعیین نموده است. علت تعیین دیه در قانون کشور ما این است که ‌افراد اصلاح شوند و بدانند که اگر کوچک‌‌‌‌‌‌‌ترین ‌آسیبی به جسم دیگری وارد کنند مجازات سختی برایشان در نظر گرفته ‌‌‌‌می‌شود و هیچ فردی اجازه ندارد به جسم دیگری صدمه بزند. پرده گوش نیز یکی از اجزای بدن است که قانونگذاران آسیب زدن ‌به آن را شامل دیه دانسته‌‌‌‌ و مقدار دیه آن با توجه به میزان آسیب معین ‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه پاره شدن پرده گوش توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید. برای آشنایی با نحوه محاسبه دیه گوش کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دیه پاره شدن پرده گوش

دیه پاره شدن پرده گوش

پرده گوش عضو مهمی به شمار ‌‌‌‌می‌رود و کاربرد زیادی در بدن خواهد داشت. این عضو به شنوایی انسان بسیار کمک ‌‌‌‌می‌کند. پرده گوش بسیار نازک و حساس بوده و به سادگی پاره ‌‌‌‌می‌شود. چنانچه فردی طی حادثه، درگیری یا جنایتی باعث پارگی پرده گوش دیگری شود ‌‌‌‌می‌بایست دیه او را با توجه به میزان آسیب دیدگی بپردازد. با این حساب ‌‌‌‌می‌توان گفت که پارگی پرده گوش نیز شامل دیه ‌‌‌‌می‌شود و قربانی مستحق دریافت دیه خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با این مبحث مقاله دیه چیست را بخوانید.

مقدار دیه پاره شدن پرده گوش

همانطور که گفتیم پارگی پرده گوش نیز شامل دیه ‌‌‌‌می‌شود. حال شاید برایتان سوال شود که مقدار دیه پارگی پرده گوش چقدر است؟ که در این خصوص باید بگوییم چنانچه فردی با ضربه زدن، ارتکاب‌‌‌‌ جنایت، بروز حادثه و… باعث آسیب به پرده گوش دیگری شود ‌‌‌‌می‌بایست به او دیه یا ارش بپردازد. ارش دیه‌‌‌‌‌‌ای است که با توجه به میزان جراحت تعیین ‌‌‌‌می‌شود و مقدار مشخصی در قانون ندارد. پس ‌‌‌‌می‌توان نتیجه گرفت که میزان دیه پارگی پرده گوش بر اساس میزان آسیب دیدگی معین ‌‌‌‌می‌شود و‌‌‌‌ در هر مورد دیه ممکن است‌‌‌‌ بیشتر یا کمتر باشد.

برای آشنایی بیشتر با مقادیر دیه اعضای بدن کلیک کنید.

دیه پارگی پرد‌ه گوش که سبب از بین رفتن شنوایی شود چقدر است‌ ؟

در برخی موارد ممکن است پارگی پرده گوش باعث شود که فرد قربانی شنوایی خود را نیز از دست بدهد که در این صورت مجرم موظف به پرداخت مقدار دیه بیشتری خواهد بود. در این مورد مقدار دیه پارگی پرده گوش افزایش ‌‌‌‌نمی‌یابد اما مجرم موظف است که مقدار دیه از بین رفتن شنوایی قربانی و دیه پارگی پرده گوش‌‌‌‌ او را با هم پرداخت نماید.

نحوه مطالبه دیه پارگی پرده گوش

برای مطالبه دیه پارگی پرده گوش قربانی ‌‌‌‌می‌بایست ابتدا به دادگاه رجوع نماید و دیه خود را مطالبه‌‌‌‌ کند. در صورت صحیح‌‌‌‌ بودن ادعای او دادگاه با نظر کارشناس ارش را برای قربانی تعیین کرده و مجرم را موظف به پرداخت آن ‌‌‌‌می‌کند. در این صورت مجرم ‌‌‌‌می‌بایست در مدت زمان معین شده دیه پارگی پرده گوش را به قربانی بپردازد و در غیر این صورت قربانی ‌‌‌‌می‌تواند از او به علت عدم پرداخت‌‌‌‌ دیه شکایت‌‌‌‌ کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا پارگی پرده گوش نیز ‌‌‌‌می‌تواند شامل دیه شود‌ ؟

بله شامل دیه شده و به قربانی دیه تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد.

دیه پارگی پرده گوش چقدر است‌ ؟

دیه پارگی پرده گوش بر اساس میزان آسیب دیدگی آن معین ‌‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه پاره شدن پرده گوش، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پاره شدن پرده گوش پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دیه پاره شدن پرده گوش



:: برچسب‌ها: دیه پاره شدن پرده گوش ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مطالبه وجه از شرکت ها به چه شیوه‌ای امکان پذیر است؟ در تجارت همواره ممکن است یکی از طرفین از انجام تعهد خود شانه خالی کند و طلب دیگری را نپردازد. یا ممکن است به دلایلی مثل ورشکستگی توانایی پرداخت وجه معامله را از دست داده باشد. در این صورت قانون برای طلبکاران راه‌هایی پیش‌بینی کرده است تا حق آنان ضایع نگردد. و اگر نا عهدی در میان باشد شخص خاطی تنبیه شود. در ادامه مقاله به توضیح مطالبه طلب از شرکت‌ها می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:‌ مطالبه وجه از شرکت های تجاری

مطالبه‌‌ وجه از شرکت

طرفین معاملات تجاری ممکن است یکی از آن‌ها یا هر دو طرف معامله، اشخاص حقیقی یا همان شرکت‌های تجاری باشند. همان‌طور که یک شخص حقیقی موظف به انجام تعهدات معامله و پرداخت بدهی‌هایش است برای شرکت‌ها هم این اصل صدق می‌کند. پس در صورتی که یک شرکت از پرداخت وجه معامله‌ای خودداری کند طلبکار می‌تواند مطابق روش‌های پیش‌بینی شده در قانون طلب خود را مطالبه کند. در این بین تفاوتی میان اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد. طلبکار همان‌طور که در دادگاه از یک شخص حقیقی طلب خود را مطالبه می‌کند، می‌تواند از شرکت تجاری هم به همان روش حق خود را خواستار شود.

برای آشنایی بیشتر با اعتبار انواع شرکت ها کلیک کنید.

روش‌های مطالبه وجه از شرکت

مطالبه طلب از شرکت‌ها به چند شیوه قابل تصور است ؟ راه‌های مختلفی برای اثبات طلب طلبکار و مطالبه آن وجود دارد. طلبکار می‌تواند به‌واسطه چک، رسید یا سفته‌ای که از تاجر دریافت کرده یا سند قراردادی که با تاجر منعقد کرده است این مهم را اثبات نماید و قانونا طلب خود را مطالبه نماید. همچنین پرینت حساب، فیش بانکی یا شهادت شهود از دیگر راه‌های اثبات طلبکاری است. حال برای مطالبه این طلب دو روش قانونی وجود دارد، اول فرستادن اظهارنامه و دوم تنظیم دادخواست مطالبه وجه طلب.

فرستادن اظهارنامه

فرستادن اظهارنامه اجباری نیست. اما طلبکار می‌تواند پیش از مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست شکایت برای بدهکار اظهارنامه بفرستد و وجه موردنظر را از او طلب کند. البته ارسال اظهارنامه به شرطی اهمیت دارد که موعد وصول طلب رسیده باشد. بنابراین پیش از سررسید این امکان وجود ندارد.

ارسال اظهارنامه موجب می‌شود بدهکار بفهمد که طلبکار در مطالبه طلب و حق خود کاملاً جدی است و در صورت عدم پرداخت طلب، دادخواست قانونی برای شکایت و مطالبه طلب تنظیم خواهد کرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که ارسال اظهارنامه تنها در صورتی مفید است که با توجه به شخصیت بدهکار مطمئن باشیم وی با دیدن اظهارنامه به پرداخت وجه طلب مبادرت خواهد کرد. در غیر این صورت حتی ممکن است فرستادن اظهارنامه به ضرر طلبکار تمام شود. زیرا بدهکار با دریافت اظهارنامه هوشیار می‌شود. به عبارتی گویی به بدهکار برای تغییر دادن آدرس محل سکونتش و خارج کردن اموال از دسترس طلبکار زمان داده باشیم.

تنظیم دادخواست

مرحله بعد از ارسال اظهارنامه تنظیم دادخواست قانونی است. طلبکار می‌تواند با تنظیم دادخواست قانونی و تحویل آن به دفتر خدمات الکترونیک قضایی از بدهکار جهت عدم وصول طلب شکایت نماید. هنگام تحویل و ثبت دادخواست باید مدارک و مستندات طلبکار در خصوص وجود بدهی به آن پیوست شود. همچنین طلبکار می‌بایست مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشد. پس از ثبت دادخواست به شاکی پیامی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه پرونده شکایت به کدام دادگاه ارجاع داده شد. مرجع صالح رسیدگی به پرونده‌هایی با مبلغ 20 میلیون تومان و کمتر از آن شورای حل اختلاف است. و مرجع صالح پرونده‌هایی با مبالغ بیشتر از 20 میلیون تومان دادگاه حقوقی انقلاب اسلامی می‌باشد.

علاوه بر مطالبه طلب، امکان مطالبه هزینه دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه از بدهکار به صورت قانونی امکان‌پذیر است. طلبکار حتی می‌تواند جهت اطمینان از دادگاه صدور قرار تأمین خواسته را درخواست کند. در تعریف قرار تأمین خواسته باید گفت تصور کنید بدهکار یک مالی دارد که در صورت فروش این مال طلب طلبکار پرداخت خواهد شد. حال دادگاه با صدور قرار تأمین خواسته می‌تواند این مال را تا پایان مراحل دادرسی توقیف کند. نکته مهم در قرار تأمین خواسته این است که طلبکار باید خسارت احتمالی ناشی از توقیف مال بدهکار را به دادگاه بپردازد که اگر طلبکاری وی ثابت نشد به طرف مقابل پرداخت شود.

نمونه دادخواست مطالبه طلب

تنظیم برگه دادخواست به ترتیب و روش خاصی نگارش می‌گردد. در ادامه یک نمونه برگه دادخواست را نگارش کرده‌ایم:

بسمه‌تعالی

خواهان: آقا/خانم… به کد ملی….و به نشانی…

خوانده: آقا/خانم… به کد ملی… و به نشانی….

(در صورتی که خوانده یا خواهان شرکت تجاری باشد محل اقامت شعبه اصلی آن به عنوان نشانی نوشته می‌شود.)

خواسته:

طلبکار می‌تواند در قسمت خواسته در برگه دادخواست تقاضای محکوم شدن خوانده، مطالبه وجه مورد معامله، هزینه دادرسی و خسارت تأخیر در تأدیه بدهی را درج کند. او همچنین می‌تواند بررسی اعسار خودش به عنوان خواهان از پرداخت هزینه دادرسی را مطرح نماید.

دلایل و منضمات:

در این بخش خواهان مدارک و مستنداتی که در اثبات طلبکاری وی مؤثر است را درج می‌کند و کپی مدارک فیزیکی مثل چک را به برگه دادخواست الصاق می‌نماید.

متن دادخواست:

در این بخش طلبکار با مخاطب قرار دادن دادگاه صالح خواسته خود را با جزئیات بیشتر به صورت رسمی و محترمانه نگارش می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه نوشتن دادخواست را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا میان مطالبه طلب از اشخاص و شرکت‌ها تفاوتی وجود دارد ؟

در صورتی که یک شرکت از پرداخت وجه معامله‌ای خودداری کند طلبکار می‌تواند مطابق روش‌های پیش‌بینی شده در قانون طلب خود را مطالبه کند. در این بین فرقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد.

روش‌های قانونی برای مطالبه طلب چیست ؟

برای مطالبه طلب دو روش قانونی وجود دارد، اول فرستادن اظهارنامه و دوم تنظیم دادخواست مطالبه‌ وجه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه طلب از شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه طلب از شرکت پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع:‌ مطالبه وجه از شرکت های تجاری



:: برچسب‌ها: مطالبه وجه از شرکت های تجاری ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عدم حضور شاکی در دادگاه چه عواقبی دارد؟ همانطور که‌‌ می‌دانید در هر پرونده‌‌‌ای در دادگاه دو طرف وجود دارند که‌ یکی شاکی و دیگری متهم و یا مجرم نام دارد. شاکی و متهم دارای حقوقی هستند و برای پیگیری پرونده ‌می‌بایست برخی مراحل را طی نمایند. یکی از مراحلی که شاکی باید طی کند حضور در جلسات دادگاه است. در ادامه در خصوص عدم‌حضور شاکی در جلسات دادگاه توضیحات مفصلی ارائه کرده‌ایم. برای آشنایی با عواقب عدم حضور خوانده در دادگاه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم حضور شاکی در دادگاه

عدم حضور شاکی در جلسات دادگاه

شاکی کسی است که تعقیب شخص متهم را از دادگاه درخواست نموده است. دادگاه نیز بر مبنای این درخواست او جلساتی را تعیین ‌می‌کند تا در آن‌‌ها به موضوع رسیدگی کند. شاکی باید در تمامی این جلسات حضور پیدا کند. چراکه این جلسات برای احقاق حقوق او تشکیل می‌گردد و عدم حضور او در جلسات ممکن است به شکستش بینجامد.

لازم به ذکر است که شاکی ‌می‌تواند وکیل خود را نیز برای حضور در جلسات دادگاه به جای خود بفرستد. دلایل موجه شاکی برای عدم حضور در جلسات به شرح زیر می‌باشد:

  • چنانچه یکی از بستگان شاکی تا درجه اول از طبقه دوم فوت‌ نماید شاکی ‌می‌تواند به همین دلیل در جلسات حضور نیابد.
  • چنانچه شاکی دچار بیماری شود و این بیماری مانع از حرکت ‌کردن‌ او گردد و یا اینکه حرکت کردن برای او مضر باشد، حضور نیافتن او در دادگاه موجه خواهد بود.
  • چنانچه برخی حوادث قهری همانند زلزله، سیل و… رخ دهند که از حضور شاکی در دادگاه جلوگیری کنند و‌ مانع شوند حضور نیافتن‌ او موجه است.
  • اگر وکیل فرد به دلیل حوادثی که خارج از اختیارش هست نتواند در جلسات حضور یابد غیبت او موجه خواهد‌ بود.

پیامد‌‌های عدم حضور شاکی در دادگاه

پیامد‌‌های غیبت شاکی در جلسات دادگاه به طور کلی شامل دو مورد زیر ‌می‌شود:

  • اگر حضور شاکی برای ارائه توضیحات و مدارک خاص نیاز نباشد و دلیل موجهی نیز برای عدم حضور خود نداشته باشد رای بهرحال صادر خواهد شد. بدیهی است که غیبت شاکی به ضرر اوست.
  • اگر شاکی در جلسات دادگاه غیبت کند طبق قانون غیبت او به معنای گذشت و بخشش او نخواهد بود و قاضی طبق قانون رای را صادر ‌می‌کند.

اعتراض به رای صادر شده در صورت غیبت شاکی

در برخی موارد دیده ‌می‌شود که شاکی از حکم صادر شده توسط قاضی در زمان غیبتش رضایت ندارد و قصد دارد به این حکم اعتراض نماید. در این صورت او ‌می‌تواند ظرف مدت زمان بیست روز پس از ابلاغ حکم اعتراضش را ثبت نماید. برای آشنایی با مراحل اعتراض به حکم قطعی دادگاه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات‌ متداول

آیا فرستادن لایحه ‌می‌تواند در صورت غیبت شاکی موثر باشد‌‌‌ ؟

بله دادگاه در جرایمی که جنبه عمومی دارند بهرحال رسیدگی می‌کند.

آیا شاکی ‌می‌تواند به جای خود از وکیلش بخواهد در جلسات دادگاه حضور یابد‌‌‌ ؟

بله در این‌ صورت دفاعیات وکیلش کاملا معتبر خواهند بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم حضور شاکی در دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم حضور شاکی در دادگاه پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم حضور شاکی در دادگاه



:: برچسب‌ها: عدم حضور شاکی در دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 مهر 1401 | نظرات ()