نوشته شده توسط : vakiel

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه یعنی چه ؟ در اصطلاحات فقهی و حقوقی یک اصطلاح به نام حق حبس وجود دارد بدین معنا که یکی از طرفین عقد اجازه امتناع از انجام تعهد خود را دارا می‌باشد تا زمانی که طرف مقابل عقد به تعهد خود عمل کند. حال می‌خواهیم بدانیم در زندگی زوجین نیز این اصطلاح کاربرد دارد یا خیر؟ آیا زوجه‌ای که مهریه عندالاستطاعه دارد می‌تواند از تمکین خودداری کند در حالی که ضمانت اجرایی به دنبال او نباشد و وی به عدم تمکین متهم نگردد؟ قانون تا چه حد این اجازه را به زوجه می‌دهد که از انجام وظایف خود امتناع ورزد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق و حق حبس کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق حبس در مهریه عندالاستطاعه | شرایط استفاده – تاثیر نوع مهریه بر حق حبس

حق حبس زوجه

بر اساس ماده ۱۰۸۵ ق.م زوجه می‌تواند تا زمانیکه مهریه‌اش را به طور کامل دریافت نکرده است از ادای وظایف خود و تمکین در برابر همسرش خودداری نماید و این عدم تمکین زن موجب ضایع و مسقط شدن حقوق او مانند حق نفقه نخواهد شد. در مدت استفاده زن از حق حبس زوج ملزم به پرداخت نفقه می‌باشد و نمی‌تواند او را به عدم تمکین متهم سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح

شرایط استفاده از حق حبس

زوجه برای اینکه بتواند از حق حبس خود استفاده نماید باید مهریه‌اش حال باشد. یعنی برای پرداخت آن از سوی زوج زمان و مهلتی تعیین نشده باشد (مهریه موجل نباشد) و اینکه مطابق ماده ۱۰۸۶ ق.م ملاک استفاده از این حق، عدم تمکین زن ولو یک بار در مقابل شوهر است که معنای آن سر باز زدن از رابطه زناشویی است و زن تا وقتی که این وظایف زناشویی را ادا نکرده است می‌تواند از حق حبس‌اش استفاده نماید و اگر حتی یک بار به ادای وظایف زوجیت اقدام کرده باشد استحقاق اعمال حق حبس از وی سلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید : شرایط استفاده از حق حبس

آیا حق حبس در مهریه عندالاستطاعه نیز به زوجه تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۵ ق.م زمانی حق حبس به زن تعلق خواهد گرفت که مهریه‌اش حال باشد و زمان و مهلتی برای دریافت آن مشخص نشده باشد. سوالی که در این بحث مطرح می‌شود این است که مهریه عندالاستطاعه که به قدرت و توان مالی مرد مربوط می‌شود نیز مهریه حال محسوب خواهد شد یا خیر؟

بیشتر بخوانید : قانون مهریه

طبق قانون مدنی و رویه قضایی در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه و توافق زوجین بر پرداخت مهریه در زمان استطاعت مالی مرد دیگر حق حبس به زن تعلق نخواهد گرفت و زن تنها زمانی از این حق بهره‌مند می‌شود که مهریه‌اش عندالمطالبه باشد و هر زمان که اراده کند بتواند همسرش را به پرداخت آن ملزم بنماید.

پس زن در صورتی که مهریه عندالاستطاعه داشته باشد مجاز به اعمال حق حبس نیست و در صورت عدم ایفای وظایف زناشویی ناشزه تلقی و آثار نشوز بر وی بار می‌گردد.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس در مهریه عندالاستطاعه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس در مهریه عندالاستطاعه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق حبس در مهریه عندالاستطاعه | شرایط استفاده – تاثیر نوع مهریه بر حق حبس



:: برچسب‌ها: حق حبس در مهریه عندالاستطاعه | شرایط استفاده – تاثیر نوع مهریه بر حق حبس ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

واژه تمکین در قانون مدنی تعریف نشده است اما به صورت کلی تمکین را می‌توان به اقدام زن برای ادای وظایف قانونی در مقابل شوهر معنی کرد. تمکین بیشتر در مورد زن به کار می‌رود و معمولا در خصوص مرد کاربرد عملی ندارد. هر چند تمکین از وظایف مشترک زوجین برشمرده شده است. تمکین به دو صورت تمکین عام و خاص تقسیم می‌شود. تمکین عام به ادای وظایف به صورت کلی معنی می‌شود و تمکین خاص صرفا ناظر به اطاعت زن از مرد در حیطه مسایل جنسی در قالب عرف می‌باشد. برای کسب اطلاعات جامع در خصوص تمکین و مصادیق آن کلیک نمایید. در این مقاله به طور خاص به بررسی تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین می‌پردازیم. برای کسب اطلاع دقیق از مفهوم و مصادیق تمکین و نشوز و انواع تمکین عام و خاص کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین | از طرف زن و مرد – دلایل رد و قبول این درخواست

تمکین زوجه در برابر زوج

مطابق قانون زوجه موظف به تمکین در برابر زوج می‌باشد و اگر زوجه بدون دلایلی که در قانون و عرف وجود دارد از تمکین سر باز بزند، زوج می‌تواند به دادگاه محل اقامت خوانده که زوجه می‌باشد مراجعه کرده و دادخواست الزام به تمکین زن را اقامه نماید. اقامه این دعوا از طریق ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، توسط زوج امکان پذیر است. این دادخواست در دادگاه خانواده بررسی می‌شود و بعد از احراز موجه یا غیر موجه بودن دلایل عدم تمکین به نفع زوج یا زوجه حکم داده می‌شود. مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، رای صادره از دادگاه بدوی، قابل تجدیدنظرخواهی از سوی محکوم علیه ظرف بیست روز می‌باشد.

بیشتر بخوانید : الزام به تمکین زن

تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین از سوی مرد و زن

در تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین، چنانچه رای بدوی علیه زن باشد وی می‌تواند از مهلت بیست روزه خود استفاده کند و درخواست تجدیدنظر کند. پرونده پس از طی مراحل قانونی به مجتمع قضایی دادگاه‌های تجدیدنظر ارسال می‌شود. پس از ثبت پرونده در مجتمع قضایی محاکم تجدیدنظر، پرونده به یکی از شعب دادگاه‌ها ارسال می‌شود. در پایان دادگاه تجدیدنظر بعد از بررسی اینکه آیا دلایل زوجه برای عدم تمکین موجه بوده است یا خیر به نقض رای دادگاه بدوی یا ابرام و تایید آن اقدام می‌نماید.

چنانچه رای دادگاه بدوی علیه مرد باشد یعنی دعوای الزام به تمکین او رد شود وی نیز با طی مراحل بالا می‌تواند از این حکم تجدیدنظرخواهی نماید. او باید نشوز زن و فقدان علل موجهه عدم تمکین را در دادگاه تجدیدنظر اثبات کند تا در دعوا پیروز گردد.

بیشتر بخوانید : پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

دلایل موجه زن برای عدم پیروی از زوج و عدم تمکین

زن باید اصولا در همه زمینه‌ها از مرد تمکین نماید اما مطابق قانون زوجه در برخی موارد می‌تواند از تمکین امتناع کند و با این حال هم مشمول نفقه شود و هم ناشزه محسوب نشود. در این موارد که در ذیل بررسی خواهند شد زوج در صورت درخواست الزام به تمکین با رد دادخواست خود روبه‌رو خواهد شد.

1) ماده 1127 قانون مدنی: ابتلای مرد به یکی از امراض مقاربتی یا جنسی. در صورتی که زوج بعد از عقد دچار یکی از انواع مریضی‌های مقاربتی شود، زوجه می‌تواند از او تمکین جنسی نکرده و از نزدیکی با او امتناع کند. در این حال زن می‌تواند از حق دریافت نفقه همچنان بهره مند گردد.

2) ماده 1085 قانون مدنی: حق حبس زن. زوجه در صورت حال بودن مهریه می‌تواند تا زمانی که مهریه به او پرداخت نشده از ایفای وظایفی که شرعا و قانونا بر عهده دارد امتناع ورزد. این عدم تمکین می‌تواند هم تمکین عام و هم تمکین خاص را در بر بگیرد.

3) در صورتی که مرد نتواند نفقه زوجه را بپردازد.

4) زوجه ثابت کند که عدم تمکین او به علت سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج می‌باشد.

5) اگر زوج شرایط اولیه زندگی در شان زن را فراهم نکرده باشد.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین | از طرف زن و مرد – دلایل رد و قبول این درخواست



:: برچسب‌ها: تجدیدنظرخواهی از حکم الزام به تمکین | از طرف زن و مرد – دلایل رد و قبول این درخواست ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زن در جامعه از مقام و منزلت بالایی برخوردار است و ائمه ما همواره به حفظ شان و ارزش‌های زنان تاکید داشته‌‌‌‌اند. اما متاسفانه امروزه جرائم مختلفی در جامعه علیه زنان صورت می‌گیرد و گاهی پیش می‌آید که یک زن مورد آزار قرار می‌گیرد. قانونگذار اعمال مختلفی را به عنوان جرم علیه زنان تعیین کرده است و برای آن‌ها مجازاتی در نظر گرفته است. یکی از انواع جرائمی که ممکن است علیه زنان در جامعه صورت بگیرد تجاوز به عنف می‌باشد. قانونگذار برای این جرم بزرگ مجازات شدیدی را در نظر گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم تجاوز به عنف و مجازات آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات مربوط به وکیل کیفری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: مجازات تجاوز | شدت و نحوه تعیین مجازات تجاوز به عنف

تعریف جرم تجاوز به عنف در قانون

عنف در لغت به معنای زور و خشونت می‌باشد و تجاوز به عنف نیز به معنای تجاوز جنسی به زن با زور و نارضایتی او می‌باشد. در واقع زنای با زن به هر طریقی جرم تلقی می‌شود اما اگر در این جرم زن رضایتی نداشته باشد به آن تجاوز به عنف گفته می‌شود و مجازات شدیدی برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد. از مصادیق تجاوز به عنف می‌توان به زنا به زن در حالت بیهوشی، اغفال دختران کم سن و تجاوز جنسی به آن‌ها، زنای با زن در حالت مستی و… اشاره نمود.

حال اگر زن باکره باشد دیه ازاله بکارت نیز بر مجازات تجاوز افزوده می‌شود. مجرمینی که مرتکب این جرم می‌شوند اغلب دارای اختلالات روانی و شخصیتی می‌باشند. در نتیجه گیری کلی می‌توان گفت انجام زنا با زنان در حالتی که رضایت ندارند و با زور و خشونت انجام گیرد، تجاوز به عنف می‌باشد.

فردی که به او تجاوز شده در صورت اثبات تجاوز هیچ مجازاتی نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله جرایم منافی عفت را مطالعه نمایید.

مجازات جرم تجاوز به عنف

تجاوز به عنف مجازات بسیار سختی نسبت به انواع دیگر جرم زنا دارد، زیرا در این جرم با خشونت و زور زن تسلیم شده است و مجرم قطعا مجازات شدید‌‌‌تری خواهد داشت. مطابق قانون مجازات افرادی که مرتکب جرم تجاوز به عنف می‌شوند به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی چنانچه فردی مرتکب زنای به عنف شود و این جرم در دادگاه اثبات گردد، مجازات اعدام برای او در نظر گرفته خواهد شد. حال اگر زنی که جرم علیه او صورت گرفته است باکره باشد، مجرم می‌بایست علاوه بر مجازات فوق به او ارش البکاره و مهر المثل نیز پرداخت نماید. اما اگر زن باکره نبوده باشد مجرم به مجازات اعدام و تنها پرداخت مهر المثل محکوم می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به زنای عنف کلیک کنید.

روش‌های اثبات جرم تجاوز به عنف | مجازات تجاوز

اثبات جرم تجاوز به عنف کاری سخت و دشوار بوده و در اکثر موارد غیر ممکن به نظر می‌رسد. با این وجود اثبات این جرم از روش‌های مختلفی قابل انجام خواهد بود و افراد نباید به علت دشوار بودن اثبات آن از شکایت علیه مجرم صرف نظر نمایند. در زیر روش‌های اثبات این جرم را بیان نموده‌ایم:

  • اقرار متهم

چنانچه فرد متهم نزد قاضی چهار بار اقرار نماید که مرتکب جرم تجاوز به عنف شده است، جرم اثبات گردیده و مجرم مجازات خواهد شد.

  • شهادت

اگر چهار نفر شاهد، وقوع جرم را شهادت دهند جرم اثبات می‌گردد.

  • علم قاضی

چنانچه قاضی با تکیه بر علم خود و شواهد و مدارک موجود متوجه شود که جرم اتفاق افتاده است، جرم اثبات می‌گردد و حکم قطعی صادر خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات تجاوز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات تجاوز پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا در حکم تجاوز به عنف زن از وقوع جرم رضایت دارد ؟

خیر این جرم بدون رضایت زن صورت می‌گیرد.

در حکم تجاوز به عنف اگر زن با کره باشد تکلیف چیست ؟

در این صورت پرداخت ارش البکاره نیز به مجازات مجرم اضافه می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مجازات تجاوز | شدت و نحوه تعیین مجازات تجاوز به عنف



:: برچسب‌ها: مجازات تجاوز | شدت و نحوه تعیین مجازات تجاوز به عنف ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرائمی که امروزه در جامعه به وقوع می‌پیوندند انواع مختلفی دارند. این جرائم می‌توانند باعث آسیب به مال و منافع مردم شوند که مجازات هرکدام با توجه شرایط موجود، در خصوص مجرم اعمال می‌شوند. اما گاهی ممکن است این جرائم باعث آسیب جسمی و جانی به افراد شوند که در این صورت مجازات مجرم شدید‌‌‌تر خواهد بود. یکی از جرائمی که باعث آسیب جسمانی به افراد می‌شود اسید پاشی است. قربانیان اسید پاشی اغلب دچار آسیب‌های شدید جسمانی می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص جرم اسید پاشی و مجازات تعیین شده برای آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم. برای دریافت خدمات مربوط به وکیل کیفری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی یکی از انواع جرائمی است که باعث آسیب به نفس یا جسم افراد می‌شود و مردم را نیز دچار رعب و وحشت می‌کند. این جرم در قانون اینگونه تعریف شده است که، اگر فردی با پاشیدن اسید با هر درجه غلظتی بر روی افراد دیگر باعث آسیب به آن‌ها شود مرتکب جرم اسید پاشی شده است و مطابق قانون مجازات می‌شود. اسید یک مایع‌‌‌ ترکیبی شیمیایی است که باعث سوزش و از بین رفتن بافت‌های بدن می‌شود.

افرادی که قربانی جرم اسید پاشی می‌شوند اغلب دچار آسیب‌های بسیار شدید جسمی می‌شوند و حتی گاهی ممکن است فرد در اثر این جرم از دنیا برود. از این رو قانونگذار برای مرتکبین این جرم مجازات سختی در نظر گرفته است. متاسفانه در حال حاضر ارتکاب این جرم در جامعه نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است و همین دلیل باعث شد قانونگذار در سال ۱۳۹۷، مجازات این جرم را تشدید کند.

برای آشنایی با روند شروع شکایت کیفری کلیک کنید.

مجازات جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی مجازات سختی دارد و همه مرتکبین با توجه به نوع عمل ارتکابی و شدت آن مجازات خواهند شد. اگر فردی مرتکب این جرم شود اغلب به قصاص نفس یا قصاص عضو محکوم می‌شود. اما اگر شاکی گذشت نماید، پرونده شاکی نداشته باشد و یا به هر علتی قصاص انجام نشود، مجازات دیگری در خصوص مجرم اعمال می‌گردد.

در زیر مجازات‌های تعیین شده برای مجرمین اسید پاشی در صورت عدم قصاص ذکر گردیده است:

  • اگر اسید پاشی باعث نقض عضو شود، باعث ضعف دائمی عضو گردد یا بخشی از عضو بدن قربانی را از بین ببرد فرد مجرم به مجازات حبس تعزیری درجه سه محکوم می‌شود. البته این در صورتی است که عضو از کار نیفتاده باشد.
  • اگر اسید پاشی باعث از بین رفتن یکی از حواس قربانی، قطع عضو، مرض دائمی و از کار افتادن اعضای بدن او شود مجازات مجرم حبس تعزیری درجه ۲ می‌باشد.
  • چنانچه جرم اسید پاشی باعث شود صورت فرد دائمی تغییر شکل دهد یا جنایت بر نفس صورت بگیرد مجرم به حبس تعزیری درجه یک محکوم می‌گردد.
  • اگر اسید پاشی باعث آسیب‌های دیگر بدنی بشود مجازات مجرم حبس تعزیری درجه چهار می‌باشد.

نکته: مجرمین اسید پاشی علاوه بر مجازات ذکر شده در بالا به پرداخت دیه مشخص شده‌‌ای نیز محکوم خواهند شد. همچنین اگر شرایط قصاص مهیا باشد مجرم قصاص می‌شود.

مجازات تهدید به اسید پاشی چیست‌‌‌‌‌ ؟

گاهی دیده می‌شود که مجرمین برای ترساندن و وحشت فرد قربانی او را تهدید به اسید پاشی می‌کنند. برای مثال به او پیامی ارسال می‌کنند و در آن پیام به اطلاع او می‌رسانند که قرار است اسید پاشی بر روی او انجام شود.

حال نکته مهم این است که قانونگذار تهدید به اسید پاشی را نیز جرم تلقی کرده و مجازاتی را برای آن در نظر گرفته است. مجازات تهدید به اسید پاشی ما بین دو ماه تا دو سال حبس یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد بود. البته این مجازات تنها در صورتی علیه مجرم اعمال می‌شوند که جرم تهدید در دادگاه اثبات شده باشد.

مجازات اسیدپاشی بر روی اموال مردم

در برخی موارد اسید پاشی بر روی اموال منقول و غیر منقول افراد انجام می‌شود و خسارت جسمی و جانی به همراه ندارد. برای مثال فردی بر روی خودروی یک شخص دیگر اسید می‌ریزد و باعث از بین رفتن رنگ آن می‌شود.

اما در این مورد نیز قانونگذار مجازاتی را برای مجرم در نظر گرفته است. چنانچه فردی با اسید پاشی بر روی اموال مردم باعث آسیب یا از بین رفتن آن‌ها شود به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌گردد. همچنین فرد می‌تواند خسارت اموال خود را نیز از مجرم دریافت کند.

نحوه شکایت از جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی تحت صلاحیت دادگاه کیفری در هر استان می‌باشد. برای شکایت از این جرم ابتدا می‌بایست فرد شاکی به دادسرای محل وقوع جرم رجوع کرده و دادخواستی مبنی بر طرح دعوای خود علیه مجرم به این مرکز قضایی ارائه دهد.

دادخواست به سرعت در دادسرا بررسی می‌شود و اگر صحیح باشد دادسرا کیفر خواست آن را صادر خواهد کرد. در این صورت دادسرا پرونده را برای دادگاه کیفری استان ارسال می‌کند تا در آنجا برای آن حکم صادر شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم اسید پاشی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم اسید پاشی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

رسیدگی به جرم اسید پاشی تحت صلاحیت کدام مرجع قضایی می‌باشد‌‌‌‌‌ ؟

رسیدگی به این جرم تحت صلاحیت دادگاه کیفری استان می‌باشد.

تشدید مجازات اسید پاشی توسط قانونگذار در چه سالی انجام گرفت‌‌‌‌‌ ؟

تشدید مجازات اسید پاشی در سال ۱۳۹۷ انجام شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم اسید پاشی



:: برچسب‌ها: جرم اسید پاشی ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تعیین مهرالمثل زن یکی از موارد مهم در قانون مدنی می­‌باشد که بیان کننده­ یکی از مهم‌ترین حقوق زن در ازدواج است. همان­طور که می­‌دانید در قانون مدنی ما، برای زن چیزی به نام مهریه تعیین شده است که به انواع و اقسام گوناگونی تقسیم می­‌شود و از مهم‌ترین آن‌ها می­‌توانیم به مهرالمثل اشاره کنیم. در این مقاله به توضیح مهرالمثل زن و نحوه تعیین آن می‌پردازیم. برای آشنایی کامل با قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نحوه تعیین مهرالمثل زن | موارد تعلق مهرالمثل به زن – عوامل موثر در تعیین مقدار و میزان

مهرالمثل چیست و چه شرایطی برای تعیین آن وجود دارد ؟

زمانی که زوجین در حین عقد نکاح بنابر دلایلی که خودشان می­‌دانند نوع مهریه و میزانش را تعیین ننموده باشند و بین زوجین رابطه­ زناشویی واقع شده باشد، به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد.

در واقع این مهرالمثل را قانون برای زن تعیین کرده است تا بتواند حق خودش را بگیرد.

همان طور که توضیح دادیم در این مورد، مهرالمثل در واقع همان مهریه می‌باشد که به صورت توافقی میان زوجین تعیین نشده است و قانون آن را مشخص می­‌نماید و شوهر موظف به پرداخت آن می‌شود.

موردی که می­‌توانیم آن را به شما توصیه کنیم این است که تا جایی که امکان دارد حتما در عقد نکاح، نوع مهریه و میزان آن را تعیین نمایید تا بعدا به مشکلاتی از این قبیل برخورد ننمایید.

درست است که در عقد نکاح دائم لازم نیست میزان مهریه به صورت رسمی اعلام شود اما برای پیشگیری از مشکلات آتی، تعیین آن می­‌تواند به شما کمک زیادی در این زمینه نماید و روند طی شدن پرونده را تسریع بخشد.

برای آشنایی با قوانین کلی مربوط به مهر المثل کلیک کنید.

مواردی که در قانون مدنی در مهر المثل زن تعیین می شود

موضوعی که باید به آن توجه بسیاری کنید این است که الزام تعیین میزان مهریه در عقد موقت و صیغه وجود دارد و در عقد نکاح دائمی که میان زوجین بسته می­‌شود هیچ­گونه الزامی وجود ندارد که میزان مهریه را معین نمایند.

البته از لحاظ عرفی اگر بخواهیم بررسی نماییم، میزان مهریه در عقدنامه به صورت کامل و با جزییات ذکر می­‌گردد.

شرایطی هم وجود دارد که زن و شوهر مهرالمسمی یعنی همان مهریه­ را معین کرده‌اند اما بنابر دلایل قانونی باطل گردیده است که در این حالت قانون برای زن مهرالمثل در نظر می­‌گیرد.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که عقد نکاحی که میان زن و مرد بسته شده است باطل اعلام گردد و زن اطلاعی از بابت باطل شدن آن نداشته باشد و برای زن هم هیچ نوع مهریه‌ای تعیین نشده باشد، در این صورت نیز برای زن مهرالمثل در نظر گرفته می‌­شود.

همان طور که متوجه شدید، مهرالمثل زمانی موضوعیت پیدا می­‌کند که مهریه‌ای تعیین نشده باشد و یا مهریه­ تعیین شده باطل اعلام شود و در این میان رابطه­ زناشویی هم شکل گرفته باشد. در صورت تحقق این شروط زن مستحق دریافت مهرالمثل می­‌شود.

ممکن است مهریه مجهول و یا از نظر قانونی هیچ گونه مالیتی نداشته و یا در زمان استعلام آن، ملک غیر باشد که در صورت مجهول بودن و یا عدم مالیت داشتن، به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد و در حالتی که ملک غیر باشد، مثل یا قیمت آن ملک به زن تعلق می­‌گیرد مگر در صورتی که صاحب آن ملک اجازه بدهد که زن، ملک را تصاحب نماید.

نحوه تعیین مهرالمثل زن

در قانون مدنی ماده‌ای به طور کامل به این مورد اختصاص داده شده است و به این شکل بیان می­‌کند که در زمان تعیین مهرالمثل برای زن باید حال او از نظر شرافت خانوادگی و سایر صفات و عوامل تأثیرگذار در این ماده بررسی شود تا بتوان میزان مهرالمثل او را اعلام نمود.

در اصل مهرالمثل زن مقدار ثابتی ندارد که بتوانیم بگوییم فلان مبلغ یا فلان مقدار می­‌بایست پرداخت شود.

نکته‌ای که بیان آن حائز اهمیت است این می­‌باشد که توافق زوجین و یا رضایت مرد در خصوص تعیین مهرالمثل منتفی می­‌باشد و چنین چیزی ممکن نیست و مهرالمثل بر اساس شرایط عرفی و اجتماعی نام برده شده تعیین می­‌گردد.

برای دریافت مهرالمثل هم کافیست که زن به دادگاه مراجعه نماید و دادخواستی که حاوی درخواست تعیین مهرالمثل است را تقدیم نماید، پس از تأیید و بررسی کارشناس، مقدار مهرالمثل تعیین می­‌شود و حکم پرداخت آن نیز صادر می­‌گردد.

عوامل موثر در نحوه تعیین میزان مهرالمثل زن

عواملی مانند سن فرد، مشخصات ظاهری وی، وضعیت و شرایط تحصیلی او، اینکه از نظر شغلی در چه جایگاهی قرار گرفته است و در نهایت شرایط خانوادگی زن در میزان مهرالمثل تأثیرگذار است و برای تعیین میزان آن تمامی جوانب فوق بررسی می­‌گردد.

در نهایت این موارد را با مهریه سایر اشخاصی که به عنوان دوست و فامیل و خویشاوند و غیره هستند، مقایسه می‌­نمایند و مهرالمثلی برای فرد در نظر گرفته می­‌شود.

مهرالمثل برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می­‌کنند با آن‌هایی که در شهرهای کوچک و یا در روستاها ساکن هستند فرق دارد و میزان آن‌ها یکی نمی­‌باشد.

همچنین می­‌توان اذعان داشت که مهرالمثل زنی که تحصیلات عالیه دارد با زنی که هیچ نوع مدرک تحصیلی ندارد و یا تحصیلات پایینی دارد، متفاوت است و به شکل‌های گوناگونی تعیین می­‌گردد.

نکته مهم: تعلق مهرالمثل منوط به وقوع رابطه زناشویی است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تعیین مهرالمثل زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تعیین مهرالمثل زن پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

مهرالمثل زن در قانون و حقوق چه معنایی دارد ؟

مهرالمثل در واقع نوعی مهریه می­‌باشد که ضمن عق نکاح تعیین نشده است و شرایط و ویژگی‌هایی که زن دارد در تعیین میزان آن اثرگذار است. دادگاه مهرالمثل را تعیین می‌کند.

مقدار مهرالمثل به چه میزان است ؟

مهرالمثل هر زنی با زن دیگر متفاوت است و بنابر میزان تحصیلات، سن و شرایط خانوادگی و اجتماعی وی تعیین می­‌شود و مبلغ مشخصی ندارد.

شرط تعلق مهریه به زن چیست ؟

تنها در صورتی به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد که رابطه­ زناشویی میان آن‌ها صورت گرفته باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نحوه تعیین مهرالمثل زن | موارد تعلق مهرالمثل به زن – عوامل موثر در تعیین مقدار و میزان



:: برچسب‌ها: نحوه تعیین مهرالمثل زن | موارد تعلق مهرالمثل به زن – عوامل موثر در تعیین مقدار و میزان ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بر اساس ماده ۱۱۰۲ ق.م پس از برقراری صحیح عقد نکاح میان زن و مرد، حقوق و تکالیفی برای هر یک از آن‌ها در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود که به انجام آن تکالیف تمکین گویند. به عنوان مثال زن موظف است در منزل و اقامتگاه شوهر سکونت گزیند و در مقابل زوج موظف به پرداخت نفقه به وی می‌باشد. گاهی اوقات زن و شوهر بنا به وجود شرایطی خاص مجبور به ترک منزل و اقامتگاه می‌شوند و کانون خانواده را بر هم می‌زنند. حال می‌خواهیم بدانیم پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن چیست و در صورت اثبات عدم تمکین چه عواقب و ضمانت اجراهایی به دنبال او خواهد بود؟ برای آشنایی با حکم قانونی ترک منزل توسط مرد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

ترک منزل توسط زن

ماده ۱۰۰۵ ق.م بیان می‌کند که محل اقامت زن شوهردار منزل و محل اقامت شوهرش است. یکی از مواردی که قانون مدنی برای تمکین زن نام برده است سکونت و اقامت گزیدن در محل اقامتگاه شوهر است و در صورت خروج بدون دلیل و غیر موجه زن از اقامتگاه و انتخاب اقامتگاه جداگانه، عدم تمکین ایجاد می‌شود و زن ناشزه نام می‌گیرد. اما در موارد زیر اجازه خروج از اقامتگاه شوهر به زن داده می‌شود و عدم تمکین وی ضمانت اجرایی در پی نخواهد داشت:

۱- هرگاه زن و مرد ضمن عقد نکاح شرط کنند که زن بتواند مسکن و اقامتگاه جداگانه داشته باشد.

۲- زمانی که زن با رضایت زوج و همچنین اجازه محکمه مسکن جداگانه انتخاب کند. پس در صورت رضایت مرد خروج زن از اقامتگاه موجب نشوز او نشده و او استحقاق دریافت نفقه را دارد.

۳- زمانی که اقامت گزیدن زن در منزل به همراه شوهرش خوف ضرر به دنبال داشته باشد؛ (ضرر بدنی، مالی و شرافتی) در این صورت زن می‌تواند مطابق قانون و برای فرار از ضرر اقامتگاه جداگانه اختیار کند. در این صورت نیز پرداخت نفقه ادامه دارد و به عهده شوهر می‌باشد.

برای آشنایی با قوانین مربوط به تمکین و نشوز کلیک کنید.

عواقب و پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

اگر ترک منزل فاقد وجاهت قانونی باشد برای برقراری عدالت ضمانت اجراهایی به دنبال زن خواهد بود که به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۱- عدم استحقاق دریافت نفقه: نفقه عبارت است زن تامین نیازهای متعارف و درخور زن مانند مسکن، غذا، لباس و هزینه‌های متفرقه لازم برای زندگی که در صورت خروج زن از اقامتگاه و اثبات عدم تمکین وی، حق دریافت آن از زن سلب و شوهر از پرداخت آن معاف خواهد شد.

۲- عدم استحقاق تصنیف دارایی مرد هنگام طلاق: یکی از حقوقی که قانون برای زن درنظر گرفته است حق دریافت نصف اموال و دارایی مرد هنگام طلاق است؛ البته این حق زمانی ایجاد می‌شود که طلاق از سوی زوج درخواست شده باشد و همچنین زوجه به عدم تمکین و نشوز متهم نشده باشد. همانطور که می‌دانیم خروج غیرموجه زن از اقامتگاه شوهر عدم تمکین محسوب شده و حق دریافت تصنیف اموال مرد را از او سلب می‌کند.

۳- دریافت حکم مجوز ازدواج دوم توسط مرد: در صورت خروج زن از اقامتگاه و عدم تمکین عام و خاص و ادا نکرن وظایف زناشویی قاضی دادگاه به مرد اجازه ازدواج دوم مطابق قانون را می‌دهد و در صورت ادامه عدم تمکین از طرف زن، اعتراض وی در این مورد بلااثر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

منظور از ترک منزل توسط زن چیست؟

ترک منزل توسط زن به موقعیتی گفته می شود که زن بدون اجازه شوهر خانه ترک کرده و برای زندگی محلی غیر از محل زندگی شوهر اختیار کرده باشد. توضیحات کامل را در متن مقاله داده ایم.

چه پیامدهای قانونی در پی ترک منزل توسط زن وجود دارد؟

خانم باید متوجه باشد که این کار از نظر قانون احتمالا حق دریافت نفقه از او سلب شده و شوهر اجازه ازدواج دوم را نیز پیدا می کند. سایر عواقب در متن مقاله آورده شده است.

آیا در قانون امکان زندانی کردن زنی که خانه را ترک کرده است ، وجود دارد؟

خیر پیامدهای قانونی ترک منزل کیفری نبوده و خارج شدن زن از خانه پیامدی مثل زندانی شدن ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن



:: برچسب‌ها: پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از امور مهم در زندگی مشترک مبحث حضانت فرزندان است. این موضوع زمانی اهمیت اصلی خود را نشان می‌دهد که زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند. حین طلاق این سوال مطرح می‌شود که سرپرستی فرزند با چه کسی است؟ کتاب هشتم از قانون مدنی به موضوع اولاد و نسب پرداخته است و بسیاری از ابهامات مربوط به حضانت را رفع نموده است. اما گاهی پروسه طلاق زمان زیادی طول می‌کشد. حال تکلیف حضانت کودک در این مدت زمان چیست؟ در این مطلب به بررسی حضانت موقت فرزند می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حضانت موقت

حضانت چیست ؟

حضانت یک کلمه عربی از ریشه « حضن » است. این کلمه به معنای در کنار گرفتن کودک، پرورش دادن و پرستاری کردن از اوست. در اصطلاح قانونی به معنای نگهداری و مراقبت مادی و معنوی از طفل توسط شخص یا اشخاصی است که قانون تعیین می‌کند. 

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند

دستور موقت

دستور موقت محدود به موارد فوری است و به این معناست که شخص ذی نفع از دادگاه بخواهد تا زمان صدور حکم قطعی و نهایی، دستوری را صادر کند که در ضمن آن دستور منافع شخص تامین شود. اعتبار این دستور تا هنگام صدور رای است. به این اقدام دادرسی فوری هم گفته می‌شود چرا که دادگاه بدون ورود به ماهیت پرونده و بدون رعایت تشریفات قانونی به دلیل فوریت، حکمی موقتی را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت موقت فرزند

در مبحث حضانت بر اساس قانون حمایت از خانواده طرفین دعوا یا یکی از آن‌ها می‌تواند تا قبل از ورود به ماهیت دعوا از دادگاه بخواهد که در مورد نگهداری کودک، هزینه‌های نگهداری و نفقه زن دستورات لازمه را صادر نماید. به طور مثال زوجین قصد طلاق و جدایی دارند. در این صورت مادر می‌تواند درخواست کند که دادگاه تا قبل از صدور رای در خصوص طلاق و حضانت فرزند، در طی یک دستور امکان حضانت از فرزند را به مادر بدهد. پیش بینی قانون در خصوص این امر به این جهت است که گاهی طی شدن مراحل طلاق و صدور رای در خصوص حضانت فرزند بسیار زمان می‌برد. برای اینکه کودک در این مدت زمان بلاتکلیف نباشد و از نظر روحی و جسمی آسیب نبیند دادگاه موضوع حضانت که دارای فوریت است را موقتا و با یک دستور برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید :  حضانت فرزند قبل از طلاق

مراحل درخواست حضانت موقت فرزند

رای در خصوص حضانت فرزند معمولا در آخرین مرحله از پرونده جدایی یا طلاق صادر می‌شود. در این صورت اگر طرفین در مورد نگهداری فرزند با یکدیگر به توافق نرسند می‌توانند از دادگاه درخواست نمایند تا در این خصوص دستور موقتی صادر کند تا حکم نهایی صادر بشود. زوج یا زوجه هر کدام که خواهان نگهداری طفل هستند در همان ابتدای امر در دادخواست اولیه، نگهداری موقت از فرزند را می‌توانند مطرح کنند. اما اگر در دادخواستی که به دادگاه ارائه داده‌اند در مورد حضانت موقت کودک درخواستی نکرده باشند و در طی جلسات دادگاه به طور مثال بعد از جلسه اول یا دوم بخواهند حضانت کودک را بگیرند می‌توانند از قاضی همان دادگاهی که دادخواست اولیه را به او ارائه کرده‌اند بخواهند تا بر اساس ماده 310 آیین دادرسی مدنی و ماده 20 قانون حمایت از خانواده دستور موقت برای نگهداری کودک صادر کند که موقتا کودک نزد مادر یا پدر بماند. مرجع صالح برای صدور دستور موقت و رسیدگی به اعتراض به دستور موقت همان دادگاه خانواده‌ای است که به دعوای اصلی رسیدگی می‌کند.

مهلت دستور حضانت موقت

بر اساس ماده 7 حمایت از خانواده اعتبار این دستور موقت 6 ماه است. اگر بعد از گذشت 6 ماه دادگاه تصمیم نهایی را صادر نکند دستور موقت در خصوص حضانت لغو می‌شود و از آن رفع اثر می‌گردد. در این صورت طرفین می‌توانند مجددا درخواست صدور دستور موقت بدهند تا دادگاه با بررسی مجدد در صورت نیاز دوباره دستور موقت حضانت فرزند را صادر کند.

اعتراض به دستور موقت حضانت

بعد از صدور دستور موقت این دستور به طرفین ابلاغ می‌شود. از تاریخ ابلاغ به مدت 10 روز برای شخصی که دستور علیه او است حق اعتراض وجود دارد. به اعتراض در جلسه اول رسیدگی به دعوای اصلی پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 

تضاد دستور موقت با رای نهایی

هیچ تضمینی وجود ندارد که رای دادگاه موافق مفاد دستور موقت باشد. اگر در دستور موقت دادگاه حضانت را به مادر بدهد دلیلی محسوب نمی‌شود که در رای نهایی نیز حضانت به مادر داده شود. ممکن است بین دستور موقت و رای دادگاه تضاد وجود داشته باشد. به طور مثال دادگاه خانواده طی دستور موقت حکم به حضانت موقت مادر بدهد اما پس از صدور رای نهایی حضانت فرزند را به پدر بدهد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص حضانت فرزند از مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت مو‌قت فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت مو‌قت فرزند پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا دستور موقت به معنای اعطای همیشگی حضانت است ؟

خیر. گاهی بین دستور و رای نهایی در خصوص حضانت تفاوت وجود دارد.

چه کسی دستور حضانت موقت را صادر می‌کند ؟

دادگاه خانواده‌ای که دادخواست اصلی در آن مطرح شده است.

اعتبار دستور موقت چند مدت است ؟

دستور موقت حضانت فرزند 6 ماه مهلت دارد.



:: برچسب‌ها: حضانت موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

گرفتن مهریه بدون طلاق آیا امکان پذیر است ؟ در فرهنگ بسیاری از کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی بعد از عقد زوجه مهریه خود را دریافت می‌کند. اما در ایران این روند به شکل دیگری است. علیرغم اینکه مهریه حق شرعی و قانونی زن است و باید بعد از عقد به زن پرداخت شود اما در فرهنگ ایران رایج است که زن هنگام طلاق مهریه خود را دریافت کند. اگر یک زن از شوهر خود مهریه را طلب کند این کار به معنای پایان دادن به زندگی مشترک است و در اکثر مواقع شوهر دیگر تمایلی به ادامه زندگی با همسر خود ندارد. اما زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را دریافت کند بدون اینکه طلاق بگیرد. در این مقاله به موضوع گرفتن مهریه توسط زوجه در زمانی که هنوز با همسر خود زندگی مشترک دارد می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گرفتن مهریه با و بدون طلاق

مهریه حق قطعی زن است که هیچ امری نمی‌تواند آن را از او سلب کند. به موجب ماده 1082 قانون مدنی زن بلافاصله بعد از عقد می‌تواند مهریه خود را از شوهر طلب کند. ناشزه بودن، خیانت، روابط نامشروع و… هیچ کدام موجب زوال حق مهریه نخواهد بود. فقط در صورتی که زن با درخواست خود مهریه را ببخشد این حق از او ساقط می‌شود. پس زن قبل و بعد از طلاق و در هر صورت مستحق مهریه است.

برای آشنایی با نحوه مطالبه مهریه کلیک کنید.

گرفتن مهریه بدون طلاق

زن می‌تواند در زمان اقامت در منزل شوهر مهریه خود را طلب نماید. طلب کردن مهریه از مصادیق عدم تمکین نیست. پس شوهر نمی‌تواند به صرف اینکه زن مهریه خود را طلب کرده است از زن بر مبنای عدم تمکین و نشوز شکایت کند.

برای دریافت مهریه دو طریق وجود دارد : 1/ اداره ثبت.  2/ دادگاه.

1/ اداره ثبت: دراین روش زوجه با مراجعه به دفترخانه‌ای که عقد در آن جا ثبت شده است مهریه خود را مطالبه می‌کند. از دفترخانه اجرائیه دریافت مهریه صادر می‌شود. زن با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه می‌کند و از اموال شوهر مهریه را دریافت می‌کند.

2/ دادگاه: زوجه ابتدا دادخواست خود را تنظیم می‌کند و در دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ارائه می‌دهد. سپس دادگاه در مورد مهریه زن تصمیم می‌گیرد.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند. بهتر است برای انتخاب راه بهتر از مشاوره یک وکیل استفاده نمایید.

برای نوشتن دادخواست مهریه کلیک کنید.

نحوه محاسبه مهریه

زن مستحق دریافت تمام مهریه است و مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود. در صورتی که زوجه در دوران عقد با شوهر خود نزدیکی نکرده باشد نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. در صورت داشتن رابطه زناشویی تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

اگر زن درخواست مهریه بدهد اما بخواهد زندگی مشترک را ادامه دهد در صورت داشتن رابطه زناشویی تمام مهر به او پرداخت می‌گردد. در صورت باکره بودن و نداشتن نزدیکی باز هم تمام مهر به او تعلق می‌گیرد زیرا زندگی مشترک ادامه دارد و در ادامه زندگی با شوهر رابطه خواهد داشت در نتیجه باید تمام مهر را بگیرد. اگر زوجه باکره بعد از دریافت کامل مهر به هر دلیلی به زندگی مشترک ادامه ندهد و با شوهر رابطه زناشویی برقرار نکند شوهر می‌تواند نصف مهریه را از زن پس بگیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد دریافت مهریه بدون طلاق از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید. برای یافتن پاسخ سوالاتتان در مورد دریافت مهریه با مشاوران ما در وکیل دات کام در ارتباط باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت مهریه بدون طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت مهریه بدون طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا گرفتن مهریه بدون طلاق ممکن است ؟

بله، مهریه حق زن است و هر زمان بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند.

چگونه بدون طلاق مهریه را دریافت کنید ؟

به طور کلی روند دریافت مهریه از دو طریق اداره ثبت و دادگاه است.

آیا درخواست گرفتن مهریه بدون طلاق از مصادیق عدم تمکین است ؟

خیر، زن با درخواست مهریه ناشزه محسوب نمی‌شود و مطالبه مهریه حق قانونی زن است.



:: برچسب‌ها: گرفتن مهریه بدون طلاق از شوهر – گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌دانید دادگاه در برخی موارد به جای صدور رای اقدام به صدور قرار می‌نماید. قرار نیز مانند احکام رای و نظر دادگاه می‌باشد. برای مثال در صورتی که امکان رسیدگی به دادخواستی وجود نداشته باشد، دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند. بر مبنای صدور این قرار دادخواست باطل می‌گردد. قرار‌ها انواع مختلفی دارند و برای هر پرونده‌‌ای ممکن است قرار‌های متفاوتی از سوی دادگاه صادر گردد. یکی از انواع قرار‌هایی که در دادگاه‌ها صادر می‌شود، قرار عدم اهلیت می‌باشد. این قرار در صورت عدم اهلیت خواهان یا خوانده دعوا صادر می‌گردد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار عدم اهلیت توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: قرار عدم اهلیت

دارای اهلیت بودن به چه معناست ؟

مطابق قانون همه ما دارای حقوقی می‌باشیم. ما می‌توانیم حقی را که قانون برای ما در نظر گرفته است را به اجرا در بیاوریم. اما هر فرد برای اینکه بتواند از حق خود استفاده و یا آن را به اجرا در بیاورد، می‌بایست دارای اهلیت قانونی باشد.

دارای اهلیت بودن به معنای شایستگی برای به اجرا در آوردن حقوق قانونی توسط افراد می‌باشد. حال چه کسی دارای اهلیت است؟ در پاسخ به این سوال می‌بایست بگوییم دارای اهلیت بودن شرایط خاصی دارد. مطابق قانون فردی که به سن قانونی رسیده باشد، عاقل، بالغ و رشید باشد، مجنون نباشد دارای اهلیت است.

توصیه می‌کنیم مقاله اهلیت چیست را مطالعه نمایید.

صدور قرار عدم اهلیت از طرف دادگاه

گفتیم که اهلیت به معنای رسیدن فرد به سن قانونی، رشید و بالغ بودن و مجنون نبودن او می‌باشد. دارای اهلیت بودن به افراد اجازه استفاده از برخی حقوق قانونی را می‌دهد. یکی از حقوقی که ما در قانون دارا هستیم، اقامه دعوا به عنوان خواهان یا دفاع از خود در دادگاه به عنوان خوانده می‌باشد. حال نکته اینجاست که افراد برای اینکه بتوانند در دادگاه از خود به عنوان خوانده دفاع کنند یا دعوایی را علیه دیگری اقامه نمایند، می‌بایست دارای اهلیت باشند. چنانچه خواهان دارای اهلیت نباشد، خوانده می‌تواند نسبت به او ایراد عدم اهلیت وارد نماید.

همچنین بالعکس این موضوع نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. برای مثال اگر خوانده دارای اهلیت قانونی نباشد نیز خواهان این امکان را دارد که نسبت به او ایراد عدم اهلیت وارد نماید. در صورتی که خواهان یا خوانده ایراد عدم اهلیت را نسبت به طرف مقابل خود مطرح نمایند، دادگاه اهلیت فردی که به او ایراد وارد گردیده است را احراز می‌نماید. اگر دارای اهلیت باشد، ایراد عدم اهلیت طرف مقابل رد خواهد شد. اما اگر دارای اهلیت نباشد، دادگاه اقدام به صدور قر‌ار عدم اهلیت می‌نماید. این قر‌ار به عنوان یک قر‌ار قاطع دعوا به حساب می‌آید.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا را مطالعه نمایید.

در چه صورتی امکان صدور قرار عدم اهلیت از سوی دادگاه وجود ندارد ؟

قر‌ار عدم اهلیت در صورتی که خواهان یا خوانده دعوا دارای اهلیت نباشند، از سوی دادگاه صادر می‌شود. اما در برخی موارد خوانده یا خواهان دعوا دارای اهلیت نیستند، اما باز هم امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت وجود ندارد. چنانچه یکی از طرفین دعوا که دارای اهلیت نیست یک نماینده قانونی به دادگاه معرفی نماید، امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت وجود نخواهد داشت.

برای مثال اگر یک کودک ۱۰ساله خوانده دعوا باشد دارای اهلیت نیست. اما اگر او دارای یک وکیل باشد که ولی‌اش آن را برگزیده، وکیل از او در دادگاه دفاع خواهد کرد. از این رو امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت در خصوص او وجود نخواهد داشت.

توصیه می‌کنیم مقاله مهلت ایراد عدم اهلیت را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قر‌ار عدم اهلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قر‌ار عدم اهلیت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا قر‌ار عدم اهلیت قر‌ار قاطع دعوا است ؟

بله این نوع قر‌ار جزو قر‌ار‌های قاطع دعوا می‌باشد که در صورت صدور آن پرونده دعوا از حوزه رسیدگی در دادگاه خارج می‌گردد.

آیا امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت در خصوص خوانده دعوا نیز وجود دارد ؟

بله این قر‌ار هم در خصوص خوانده و هم در خصوص خواهان دعوا صادر می‌شود.



:: برچسب‌ها: قرار عدم اهلیت ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هنگام عقد نکاح حقی به زن تعلق می‌گیرد که مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود، این حق مهریه نام گرفته است و میزان آن با توافق طرفین معین می‌شود. اما مهریه نیز انواع مختلفی دارد و هر کدام بر اساس شرایط و موافقت زن و مرد تعیین می‌شوند. در ادامه انواع مهریه را نام برده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: انواع مهریه

مهریه چیست ؟

وقتی زن و مرد با یکدیگر عقد می‌کنند مرد موظف است که حقی را به عنوان مهریه به زن‌ پرداخت کند. مهریه توسط زن و مرد معین می‌شود و زن می‌تواند هر لحظه که بخواهد آن را مطالبه کند.

انواع مهریه کدامند ؟

مهریه همه زنان یکسان نیست و مقدار آن بر اساس توافق زوجین تعیین و در پرداخت و محاسبه آن شرایطی لحاظ می‌گردد که شرح آن خواهد آمد. مهریه افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و مبلغ مهریه در شرایطی که خودشان آن را مشخص نکرده باشند توسط قانونگذار معین می‌شود. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشد:

مهرالمسمی یا همان مهریه عرفی

مهرالمسمی یکی از انواع مهریه می‌باشد که همان نوعیست که مردم و عرف آن را می‌شناسند و در این نوع مهر زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه تعیین می‌کنند و قانونگذار مرد را موظف می‌داند که مهریه را به زن پرداخت کند. در این نوع مهریه زن می‌تواند مهریه خود را در حین عقد و یا بعد از عقد دریافت نماید. قانونگذار در صورت مطالبه زن مدتی به مرد فرصت می‌دهد که مهریه را به طور کامل به او پرداخت کند و میزان مهریه نیز با توجه به شرایط زن پرداخت می‌شود. برای مثال اگر زن باکره باشد مهریه او نصف خواهد شد اما اگر رابطه زناشویی انجام گرفته باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود. شرایط مرد نیز در نحوه پرداخت موثر است مثلا اگر مرد توان مالی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد برای او قسط بندی می‌کنند.

مهرالمثل | انواع مهریه

مهرالمثل یکی از انواع مهریه است که بر اساس ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی معین شده است. در این ماده ذکر شده است که چنانچه در حین عقد مهریه تعیین نشود و مرد پس از انجام رابطه زناشویی بخواهد زن را طلاق دهد زن مستحق دریافت مهرالمثل خواهد شد. مهرالمثل در واقع مهریه‌ای است که قانونگذاران برای زن تعیین خواهند کرد. اما میزان مهریه با توجه به شرایط زن متفاوت خواهد بود. منظور از شرایط زن میزان تحصیلات او، سن، سطح خانوادگی و… او می‌باشد که دادگاه با سنجیدن این شرایط مرد را ملزم به پرداخت مهرالمثل می‌کند.

بیشتر بخوانید : مهرالمثل 

مهرالمتعه | انواع مهریه

مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی چنانچه مهریه در حین عقد تعیین نشده باشد و مرد بخواهد قبل از انجام رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست حقی را به نام مهرالمتعه به زن پرداخت نماید. مهرالمتعه بر اساس شرایط مرد در نظر گرفته می‌شود، برای مثال اگر مرد دارای شرایط مالی خوبی باشد مهرالمتعه بیشتر و اگر دارای شرایط متوسطی باشد مهرالمتعه کمتر خواهد بود. نکته: مهریه از لحاظ زمان پرداخت نیز به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که شرح آن در مقاله‌هایی جداگانه آمده است برای مشاهده کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مهریه و نحوه پرداخت آن به سایت وکیل دادکام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دادکام خدمات حقوقی زیادی را از جمله مشاوره تلفنی و حضوری در خدمت شما عزیزان قرار می‌دهد و شما را در حل پرونده حقوقی خود یاری می‌نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حقی مالی که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد.

انواع مهریه کدامند ؟

مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه.

چنانچه مهر تعیین نشده باشد زن از دریافت مهریه محروم می‌شود ؟

خیر زن مستحق دریافت مهرالمثل و یا مهرالمتعه خواهد شد‌.



:: برچسب‌ها: انواع مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه افراد زیادی در حوزه وکالت تحصیل می‌کنند. وکالت حوزه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد مانند وکالت امور مدنی کیفری و… برای مثال برخی از وکلا تنها به حل مشکلات کیفری موکل خود می‌پردازند و برخی دیگر نیز در حوزه پرونده‌ها‌ی حقوقی فعالیت می‌کنند. در قانون حق انتخاب وکیل برای همگان در نظر گرفته شده است و هر موکل می‌تواند یک وکیل را به دادگاه معرفی کند تا از حقوقش دفاع نماید. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد حق انتخاب وکیل در امور مدنی یا حقوقی توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: وکالت مدنی

وکیل به چه کسی گفته می‌شود ؟

وکلا افرادی هستند که در حوزه حقوقی و قضایی تحصیل می‌کنند. وکیل در واقع مدافع حقوق موکل خود می‌باشد. همانطور که می‌دانید وکلا دانش آموخته رشته حقوق بوده و اطلاعات بسیار کاملی در این زمینه دارند. از این رو می‌توانند به خوبی در حل پرونده‌ها‌ی حقوقی و کیفری به ما کمک نمایند.

هرگاه فردی بخواهد از حقوق خود در دادگاه دفاع کند می‌تواند یک وکیل را به عنوان نماینده خود معرفی نماید. وکیل به جای فرد در دادگاه حضور می‌یابد و تمام سعی خود را می‌کند تا از تضییع حق و حقوق موکل خود جلوگیری کند. همه وکلا دارای پروانه وکالت بوده و در کانون وکلا عضو می‌باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل دادگستری را مطالعه نمایید.

حق انتخاب وکیل در امور مدنی | وکالت مدنی

حق انتخاب وکیل در امور مدنی یا حقوقی حقی است که قانونگذار برای همه افراد تعیین نموده است. مطابق ماده ۳۱قانون آیین دادرسی مدنی همه افراد می‌توانند برای دفاع از حقوق خود در مراجع قضایی حداکثر دو نفر را به عنوان وکیل انتخاب کرده، و به دادگاه معرفی نمایند. به طور ساده‌‌‌تر هر فرد می‌تواند یک یا دو نفر وکیل برای خود انتخاب کند و امکان معرفی بیش از دو وکیل برای افراد وجود ندارد.

حال در برخی موارد افراد توانایی مالی برای انتخاب وکیل را ندارند. در این صورت مطابق نظر قانونگذار افراد می‌توانند از کانون وکلا درخواست معاضدت نمایند، و بخواهند که به آن‌ها‌ کمک شود. در این صورت اگر برخی شرایط فراهم باشند، کانون وکلا یک وکیل معاضدتی را به فرد درخواست کننده معرفی می‌کند تا از حقوقش دفاع نماید. تمامی‌ وکلای دادگستری مطابق نظر قانونگذاران موظف هستند که در هر یک سال حداقل سه پرونده معاضدتی را برای وکالت پذیرش نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

وکالت مدنی | آیا انتخاب وکیل در امور مدنی الزامی‌ است ؟

در سال‌ها‌ی قبل اصحاب دعوا در صورت وجود برخی شرایط ملزم به انتخاب وکیل برای پرونده خود بودند. به عنوان مثال اگر موضوع دعوا مطالبه مالی با ارزش بیشتر از پنجاه میلیون ریال بود، طرفین دعوا ملزم به انتخاب وکیل بودند. اما در سال‌ها‌ی گذشته دیوان عالی کشور الزام به انتخاب وکیل توسط طرفین دعوا را مغایر با قانون اساسی کشور دانست. در نتیجه این قانون لغو شده و در حال حاضر هیچ یک از طرفین دعوا ملزم به انتخاب وکیل در امور مدنی خود نخواهند بود.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کیفری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت مد‌نی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت مد‌نی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

قانون الزامی بودن انتخاب وکیل در امور مدنی توسط کدام مرکز لغو گردید ؟

این قانون توسط دیوان عالی کشور لغو گردید.

اگر افراد توان مالی انتخاب وکیل را نداشته باشند تکلیف چیست ؟

در این صورت کانون وکلا به آن‌ها‌ یک وکیل معاضدتی معرفی خواهد نمود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: وکالت مدنی



:: برچسب‌ها: وکالت مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مهریه دختر باکره چقدر است ؟ عقد نکاح یا همان ازدواج پیوندی مقدس است که میان زن و شوهر بسته می‌شود. وقتی زن و شوهر به عقد نکاح یکدیگر در می‌آیند حقوقی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. مهریه یکی از حقوقی است که به زن در حین عقد تعلق می‌گیرد. در ادامه قصد داریم‌ توضیحاتی را در رابطه با مهریه باکره که از مهریه‌های دیگر متفاوت‌تر است ارائه دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف مهریه برای دختر باکره

مهریه حق و حقوق یک زن می‌باشد که در حین عقد به او تعلق می‌گیرد و قانونگذار مرد را ملکف به پرداخت مهریه می‌نماید. مهریه هر فرد با توجه به توافق معین می‌شود.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق 

آیا در زمان عقد و باکره بودن دختر مهریه‌ای به او تعلق می‌گیرد ؟

مهریه از زمان جاری شدن عقد به دختر تعلق می‌گیرد و او می‌تواند در هر زمان که بخواهد مهریه‌اش را مطالبه کند‌ اما مهریه دختر با‌کره قبل از نزدیکی کمتر از سایر افراد پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید : راه‌های مطالبه مهریه 

مهریه دختر باکره چقدر است ؟

دختر باکره مانند سایر زنان هر مقدار که بخواهد مهریه را تعیین می‌کند اما پرداخت مهریه دختر با‌کره متفاوت‌تر از افراد دیگر انجام می‌پذیرد. چنانچه دختری با‌کره در حین عقد قصد جدایی از همسر خود را داشته باشد‌ مرد موظف است نصف مبلغ تعیین شده برای مهر‌یه دختر باکره را به او پرداخت کند. این به این دلیل است که زن باکره است و رابطه زناشویی صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید :  اجرای مهریه  

اگر دختر باکره بدون اینکه درخواست طلاق داشته باشد مهریه را مطالبه کند تکلیف چیست ؟

چنانچه دختر باکره بدون اینکه درخواست طلاق داشته باشد مهریه‌اش را از شوهر طلب کند مرد موظف است که مهریه او را به طور کامل بپردازد. اما اگر زن قبل از وقوع رابطه زناشویی بخواهد از همسرش جدا شود قانون او را موظف می‌کند که نصف مهریه را به شوهر پس دهد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه دختر با‌کره، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه دختر با‌کره پاسخ دهند.

 

 

سولات متداول

آیا به دختر با‌کره مهریه تعلق می‌گیرد ؟

بله مهریه حق مسلم اوست و چه باکره باشد چه نه به او مهریه تعلق می‌گیرد ولی نصف مقدار مهریه به او پرداخت می‌شود.

چرا مهریه دختر با‌کره نصف می‌شود ؟

به دلیل عدم ایجاد رابطه زناشویی.

بدون درخواست طلاق نیز دختر باکره می‌تواند مهریه‌اش را طلب کند ؟

 

بله

 



:: برچسب‌ها: مهریه دختر باکره ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما برای اثبات برخی جرائم یا وصول برخی مطالبات، مواردی وجود دارند که با انجام آن‌ها، حق ثابت ‌‌می‌شود یا وقوع جرم تایید ‌‌می‌گردد. برای مثال شهادت یکی از اموری است که باعث اثبات جرم ‌‌می‌شود. یکی از انواع مواردی که در قانون برای اثبات حق و مطالبه‌‌ آن یا اثبات جرم انجام ‌‌می‌گیرد، سوگند یاد کردن ‌‌می‌باشد. سوگند‌ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع سوگند‌های قضایی که در دعوا علیه متوفیان و به منظور اثبات حق استفاده ‌‌می‌شود، سوگند استظهاری ‌‌می‌باشد.‌‌ در ادامه این مقاله قصد‌‌ داریم در مورد سوگند استظهاری و شرایط آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سوگند استظهاری

سوگند استظهاری چیست‌‌‌‌ ؟

‌‌سو‌گند استظهاری یکی از انواع ‌‌سو‌گند‌های قضایی ‌‌می‌باشد که در خصوص دعاوی علیه میت یا متوفی، توسط شخص خواهان یاد ‌‌می‌شود. این نوع ‌‌سو‌گند تنها در صورتی توسط خواهان‌‌ یاد ‌‌می‌شود که اصل حق او ثابت شده باشد اما بقا و مانا بودن حق هنوز اثبات نشده باشد. در این موارد خواهان برای اینکه بقای حق خود را اثبات کند ‌‌سو‌گند استظهاری یاد خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که اگر خواهان‌‌ برای اثبات حقش از میت، در دادگاه از سند رسمی‌به عنوان مدرک استفاده کند، دیگر نیاز به یاد کردن ‌‌سو‌گند استظهاری نخواهد داشت. پس در نتیجه کلی ‌‌می‌توان گفت ‌‌سو‌گند استظهاری برای اثبات حق در دعاوی علیه متوفی کاربرد دارد و توسط خواهان دعوا یاد‌‌ ‌‌می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تعیین جلسه اتیان سوگند را مطالعه نمایید.

شرایط سوگند استظهاری

در خصوص ‌‌سو‌گند استظهاری قانونگذار برخی شروط را تعیین نموده است. توجه به شرایط تعیین شده برای ادای این نوع ‌‌سو‌گند برای همه افراد الزامی است. در زیر شرایط تعیین شده در خصوص این نوع ‌‌سو‌گند را نام برده‌‌ایم:

  • اگر حق با استفاده از سند رسمی اثبات گردد نیاز به ادای ‌‌سو‌گند استظهاری نیست.
  • در صورتی که خواهان در دعوای علیه متوفی جز وارثین صاحب حق باشد ‌‌می‌بایست با وجود مدارک اثبات ادعایش، بازهم ‌‌سو‌گند استظهاری یاد کند. در صورتی که تعداد وارثین بیش از یک نفر باشد باید همه آن‌ها این نوع ‌‌سو‌گند را ادا نمایند.
  • اگر فرد مدارک زیادی برای اثبات حق خود داشته باشد نیز باز هم ‌‌می‌بایست ‌‌سو‌گند استظهاری یاد کند.

آیا برای ادای ‌‌سو‌گند استظهاری نیاز به درخواست خواهان ‌‌می‌باشد‌‌‌‌ ؟

برای ادای ‌‌سو‌گند استظهاری نیاز به درخواست شخص خواهان‌‌ ‌‌نمی‌باشد. در مرحله اول دادگاه پرونده‌‌ را مورد‌‌ ‌‌‌‌بررسی قرار ‌‌می‌دهد و اگر شرایط ادای‌‌ ‌‌سو‌گند استظهاری وجود داشته باشد، قاضی قرار ادای ‌‌سو‌گند استظهاری را صادر ‌‌می‌کند. در صورتی که این قرار صادر شود، خواهان موظف است با رعایت برخی تشریفات برای ادای ‌‌سو‌گند استظهاری اقدام نماید. برای ادای این نوع ‌‌سو‌گند دادگاه جلسه‌‌ای تشکیل ‌‌می‌دهد‌. نکته حائز اهمیت این است که اگر شخص خواهان در این جلسه از ادای ‌‌سو‌گند استظهاری خودداری کند، نه تنها ادعایش ساقط ‌‌می‌شود بلکه حق او نیز به اثبات نخواهد رسید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سوگند استظهاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سوگند استظهاری پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

‌‌سو‌گند استظهاری در کدام دعاوی کاربرد دارد‌‌‌‌ ؟

این نوع ‌‌سو‌گند در دعاوی مربوط به متوفیان کاربرد دارد.

اگر در جلسه تعیین شده توسط دادگاه شخص خواهان ‌‌سو‌گند استظهاری یاد نکند تکلیف چیست‌‌‌‌ ؟

در این صورت حق او اثبات ‌‌نمی‌شود و ادعایش ساقط خواهد گشت.



:: برچسب‌ها: سوگند استظهاری ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تکدی گری کودک جرم است؟ شاید شما هم در خیابان‌ها و چهارراه‌ها شاهد کودکانی باشید که مشغول تکدی‌گری هستند. یا ممکن است خبر‌هایی در مورد ربودن کودکان خردسال و اجبار آن‌ها به تکدی‌گری خوانده باشد. آیا تکدی‌گری کودکان جرم است؟ یا اجبار کودکان به تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به موضوع تکدی‌گری کودکان و اجبار آن‌ها به تکدی‌گری، جرم بودن یا نبودن این عمل بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: تکدی گری کودک

آیا تکدی گری کودک جرم است ؟

تکدی‌گری مطابق با ماده 712 در فصل بیست و هشتم قانون مجازات اسلامی جرم است. در ماده 712 قانون مجازات ذکرشده است که: «هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه باوجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد». بنابراین با توجه به این ماده اقدام به عمل تکدی‌گری مسئولیت کیفری و مجازات به همراه دارد.

اما این ماده از قانون برای کودکان صدق نمی‌کند. یعنی کودکانی که تکدی گری می‌کنند مشمول این ماده نمی‌شوند و مجازات نخواهند شد. باوجود این کسانی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند و آن‌ها را وادار به تکدی‌گری می‌نمایند، مجازات کیفری می‌شوند. ماده 713 فصل بیست و هشت قانون مجازات اسلامی افرادی را که کودکان را به تکدی‌گری وامی‌دارند مجرم معرفی می‌کند. در متن این ماده آمده است که: «هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه ‌اموالی که از طریق به دست آورده است محکوم خواهد شد».

تکدی گری کودک در قوانین بین‌المللی

در رابطه با وادار کردن کودکان به تکدی گری در سازمان ملل پیمان‌ها و قوانینی به تصویب رسیدند. ایران نیز به این پیمان‌های بین‌المللی در این حوزه پیوسته است. عضویت ایران در این پیمان‌های بین‌المللی به این معنی است قوانین و تعهدات پیمان‌نامه در ایران حکم قانون را دارد. یکی از این پیمان‌های بین‌المللی که ایران نیز در آن عضویت دارد، پیمان‌نامه حقوق کودک است که در سال 1989 در سازمان ملل تصویب شده است. در این پیمان‌نامه آمده است که هرگونه بهره‌کشی اقتصادی از کودکان در کشورهای عضو ممنوع می‌باشد.

برای آشنایی با شرایط احراز جرم تکدی گری کلیک کنید.

ماده 32 پیمان‌نامه حقوق کودک 1989

در ماده 32 پیمان‌نامه بین‌المللی حقوق کودک مصوب سال 1989 سازمان ملل متحد، با عضویت ایران در مورد غیرقانونی بودن بهره‌کشی اقتصادی از کودکان آمده است:

«۱- کشورهای عضو حق کودک را برای برخورداری از حمایت در برابر بهره‌کشی اقتصادی و انجام هرگونه کاری که ممکن است زیان‌بار باشد یا خللی در تحصیل کودک وارد آورد، و یا به سلامتی کودک یا رشد جسمانی، ذهنی، اخلاقی یا اجتماعی او آسیب رساند، به رسمیت می‌شناسند.

۲- کشورهای عضو جهت تضمین اجرای ماده حاضر اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی به عمل خواهند آورد. بدین منظور و با عنایت به مفاد سایر اسناد بین‌المللی مربوطه، کشورهای عضو به ویژه اقدامات ذیل را به عمل خواهند آورد:

الف) تعیین حداقل سن یا حداقل سنین برای اشتغال به کار؛

ب) تدوین مقررات مناسب در ارتباط با ساعات کار و شرایط اشتغال؛

ج) تعیین مجازات‌های مناسب یا ضمانت‌های اجرایی دیگر به منظور تضمین اجرای مؤثر ماده حاضر».

قانون و دادستان در برابر سوءاستفاده کنندگان از کودکان

در قانون ایران برخی از جرائم با عنوان جرائم مشهود شناخته می‌شوند. جرائم مشهود به آن دسته از جرائمی گفته می‌شود که آشکارا و در انظار عمومی اتفاق می‌افتد. برای برخورد با مجرمان این دسته از جرائم ضابطین دادگستری و نیروی انتظامی می‌توانند مستقلاً وارد عمل شوند. یعنی نیازی نیست که دادستان منتظر شکایت زیان‌دیده از جرم باشد. بنابراین برای رسیدگی به جرائم مشهود دادستان می‌تواند راسا اقدام کند و با پیگیری موضوع، نتیجه حاصل را به دادسرا محل وقوع جرم ارائه نماید.

ماده 727 قانون مجازات اسلامی به جرائم مشهودی که نمایندگان قانون راسا و بدون شکایت شاکی خصوصی می‌توانند مجرم را مورد پیگیری قرار دهند اشاره شده است. یکی از این جرائم اشاره شده در این ماده، جرائم ذیل ماده 712 و 713 قانون مجازات اسلامی است که همان تکدی‌گری و وادار کردن کودکان به تکدی‌گری را تعریف می‌نماید. لذا رسیدگی به موضوع سوءاستفاده از کودکان و وادار کردن آن‌ها به تکدی گری توسط دادستان و ضابطان دادگستری امکان‌پذیر است. بدین صورت که دادستان با کمک نیروی انتظامی به محض رویت این‌گونه از جرائم با اشخاصی که اقدام به سوءاستفاده از کودکان و بهره‌کشی اقتصادی از آن‌ها می‌نمایند برخورد کرده و مجازات می‌کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا تکدی‌گری کودکان جرم است ؟

خیر، ماده 712 قانون مجازات اسلامی به مجرمانه بودن عمل تکدی گری اشاره می‌نماید اما کودکان شامل این ماده نمی‌شوند و مسئولیت کیفری ندارند. بلکه افرادی که کودکان را وادار به تکدی‌گری می‌کنند مجرم هستند.

رسیدگی به جرم تکدی‌گری و وادار کردن کودکان به تکدی گری بر عهده کیست ؟

تکدی‌گری و وادار کردن کودک به تکدی‌گری جز جرائم مشهود محسوب می‌شود و دادستان و ضابطان دادگستری بدون شکایت شاکی خصوصی می‌توانند به این جرم رسیدگی و مجرمان را مجازات کنند.



:: برچسب‌ها: تکدی گری کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا امکان مطالبه مهریه عقد موقت وجود دارد؟ طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در نکاح موقت می‌بایست مهریه تعیین شود و چنانچه مهریه‌ای تعیین نشده باشد عقد باطل خواهد بود. زن پس از عقد موقت می‌تواند مهریه خود را طلب کند و مرد نیز موظف است که مهریه او را به صورت کامل بپردازد‌ اما مطالبه مهریه عقد موقت چگونه است و چه قوانینی را شامل می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را خدمتتان ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
نبع: مطالبه مهریه عقد موقت

مطالبه مهریه عقد موقت

برای مطالبه مهریه در عقد موقت زن می‌تواند به دو روش عمل کند که به شرح زیر می‌باشند:

بیشتر بخوانید : مهریه در ازدواج موقت 

مطالبه از طریق ثبت نکاح موقت

چنانچه زن و مرد در حین عقد موقت آن را در دفاتر رسمی مخصوص به ثبت برسانند مطالبه مهریه برای زن بسیار آسان می‌شود و به راحتی قابل دریافت خواهد بود. در این مورد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه مهریه خود را مطالبه کند و دادگاه نیز مرد را مکلف می‌کند که مهریه را بپردازد.

مطالبه مهریه در صورت عدم ثبت عقد موقت

چنانچه عقد موقت توسط مرد به ثبت نرسیده باشد مطالبه مهریه کمی دشوار می‌شود اما بازهم ممکن است. چراکه اصولا الزامی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد پس سایر ادله می‌توانند زوجیت را اثبات نمایند. زن می‌بایست برای دریافت مهریه خود دو نفر شاهد را به دادگاه ارائه نماید و یا اینکه مرد اقرار کند که او را صیغه کرده است.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق 

مرجع ثبت دادخواست مطالبه مهریه در صیغه موقت

اگر مهریه زن کمتر از بیست میلیون تومان باشد می‌بایست برای طلب آن به شورای حل اختلاف مراجعه کند و چنانچه مهریه او بیش از بیست میلیون تومان باشد می‌بایست به دادگاه خانواده رجوع کند.

چنانچه مرد از پرداخت مهریه خودداری کند زن می‌تواند از دادگاه بخواهد که اموال او را توقیف نمایند و یا این که او را ممنوع الخروج کنند که هر دو قابل اجرا خواهد بود.

بیشتر بخوانید : قواعد مهریه صیغه 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه عقد موقت و صیغه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات کام خدماتی مثل مشاوره تلفنی و حضوری و حل انواع پرونده‌های حقوقی و کیفری را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه مهریه ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه مهریه ازدواج موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

آیا در عقد موقت زن مهریه خواهد داشت ؟

بله حتی تعیین آن الزامیست.

دریافت مهریه در عقد موقت امکان پذیر است ؟

بله با رجوع به دادگاه حل اختلاف و یا دادگاه خانواده مهریه قابل مطالبه است.

عدم ثبت عقد موقت می‌تواند باعث از بین رفتن مهریه شود ؟

خیر در هر صورت زن می‌تواند مهریه خود را به طور کامل دریافت کند.



:: برچسب‌ها: مطالبه مهریه عقد موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اکثر امور حقوقی و قضایی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرند. یعنی افراد اگر بخواهند به برخی امور ‌‌حقو‌قی خود رسیدگی کنند نیاز به مراجعه حضوری به مراجع قضایی نخواهند داشت. برای مثال افراد می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ثنا پیگیری کنند و نیاز نیست که حتما به دادگاه مورد نظر رجوع نمایند. یکی دیگر از انواع امور حقوقی که می‌توان آن را به صورت الکترونیکی به انجام رساند، ارسال اظهار نامه حقوقی می‌باشد. در ادامه در مورد اظهارنامه حقوقی، کاربرد و نحوه ارسال آن توضیحات مفید و مختصری ارائه کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اظهارنامه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اظهار نامه حقوقی

اظهار نامه حقوقی

اظهار نامه ‌‌حقو‌قی ابزاری می‌باشد که به واسطه آن افراد می‌توانند حقوق خود را از دیگری مطالبه نمایند. قبل از اینکه فرد با تقدیم دادخواست علیه شخص دیگر طرح دعوا نماید، می‌تواند با ارسال اظهار نامه ‌‌حقو‌قی حق خود را از او طلب کند و منتظر پاسخ او باشد. برای مثال وقتی ما از شخصی مبلغ مشخصی پول طلب داریم، می‌توانیم با ارسال اظهار نامه ‌‌حقو‌قی از او حق خود را طلب کنیم.

یا در مثال دیگر اگر زن بدون دلیل از مرد خود تمکین نکند، مرد می‌تواند با ارسال اظهار نامه ‌‌حقو‌قی او را به تمکین دعوت نماید. در واقع ارسال اظهار نامه ‌‌حقو‌قی به افراد به منظور صلح و سازش انجام می‌گیرد و افراد قبل از طرح دعوا اقدام به ارسال آن می‌نمایند.

برای آشنایی درباره نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی کلیک کنید.

کاربرد اظهار نامه حقوقی در قانون

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن ما ایجاد شود این است که، اظهار نامه ‌‌حقو‌قی دقیقا چه کاربردی دارد‌ ؟ که در پاسخ به این سوال می‌بایست بگوییم اصلی‌ترین کاربرد اظهار نامه ‌‌حقو‌قی مطالبه حقوق افراد می‌باشد. در اصل فرد برای اینکه بتواند بدون طرح دعوا در دادگاه حق خود را مطالبه کند اقدام به ارسال اظهار نامه می‌نماید. این کار باعث می‌شود که صلح و سازش میان طرفین برقرار شود و شخص بدهکار ایفای تعهد نماید.

اما دیگر کاربردی که این ابزار ‌‌حقو‌قی دارد، ایجاد مستند برای طرح دعوا در دادگاه می‌باشد. اگر افراد به طرف مقابل اظهار نامه ‌‌حقو‌قی ارسال کنند، اما با عدم انجام تعهد از سوی او روبه‌رو شوند، می‌توانند این مورد را به عنوان یک مستند برای رجوع به دادگاه و طرح دعوا علیه او استفاده نمایند.

ارسال اظهار نامه حقوقی چگونه انجام می‌گیرد‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد امروزه اکثر امور ‌‌حقو‌قی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرند. ارسال اظهار نامه ‌‌حقو‌قی نیز به همین صورت انجام می‌گیرد. برای ارسال اظهار نامه ‌‌حقو‌قی ابتدا می‌بایست در سایت ثنا ثبت نام کنید و فرآیند ثبت نام خود را کامل کنید. سپس می‌بایست در این سایت با انجام چند مرحله یک اظهار نامه ‌‌حقو‌قی تنظیم نموده و آن را به صورت الکترونیکی برای طرف مقابل ارسال نمایید. به توضیح ساده‌تر شما برای ارسال اظهار نامه هیچ نیازی به رجوع به دادگاه ندارید، و می‌توانید تمام مراحل این کار به صورت آنلاین و غیر حضوری به انجام برسانید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اظهار نامه حقوقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اظهار نامه حقوقی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

اظهار نامه ‌‌حقو‌قی از طریق کدام سایت ارسال می‌شود‌ ؟

اظهارنامه ‌‌حقو‌قی از طریق سایت ثنا ارسال می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد اظهار نامه ‌‌حقو‌قی چیست‌ ؟

مهم‌ترین کاربرد اظهار نامه ‌‌حقو‌قی ایجاد صلح و سازش میان طرفین و ایفای تعهد از طرف شخص بدهکار می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اظهار نامه حقوقی



:: برچسب‌ها: اظهار نامه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بذل مدت در نکاح موقت چیست؟ در قانون کشور ما برای ازدواج زنان و مردان دو نوع عقد دائم و موقت وجود دارد. هرکدام از این دو نوع عقد دارای ویژگی‌هایی مخصوص به خود ‌‌می‌باشند. قانونگذار در مورد عقد دائم و عقد موقت قوانینی را وضع نموده است. ‌‌بذل مدت یکی از انواع قوانین وضع شده‌‌ای است که قانونگذار در خصوص عقد موقت تعیین نموده است و تنها در این نوع عقد کاربرد دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص بذل مدت در نکاح موقت توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

بذل مدت در نکاح موقت یعنی چه‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌بذ‌ل در لغت به معنای بخشش ‌‌می‌باشد و ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در نکاح موقت به معنای بخشش مدت زمان باقی مانده عقد از جانب مرد است. عقد موقت دارای مدت زمان مشخصی ‌‌می‌باشد و تا آن مدت زمان زن و شوهر ‌‌می‌بایست وظایف زناشویی خود را انجام دهند. در عقد موقت قانونگذار مدت عقد را به نفع مرد تلقی نموده است و اگر مرد مدت زمان باقی مانده عقد را به زن ببخشد، ‌‌‌‌بذ‌ل مدت انجام ‌‌می‌گیرد. حال ‌‌‌‌بذ‌ل مدت برخی آثار حقوقی را نیز به همراه دارد.

‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت و بخشش مدت زمان باقی‌‌ مانده عقد باعث انحلال و باطل شدن عقد ‌‌می‌گردد. نکته دیگری که وجود دارد این است که ‌‌‌‌بذ‌ل مدت نکاح موقت تنها به اختیار مرد اتفاق ‌‌نمی‌افتد. گاهی عقد موقت مدت زمان طولانی و زیادی دارد، در این نوع عقد اگر مرد به وظایف زناشویی خود به درستی عمل نکند زن ‌‌می‌تواند از دادگاه درخواست نماید که همسرش را به ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد الزام نماید. در این صورت دادگاه حکمی‌ مبنی بر بخشش مدت زمان عقد موقت صادر ‌‌می‌کند، و نکاح منحل خواهد گردید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه صیغه را مطالعه نمایید.

بذل مدت در عقد موقت چگونه انجام ‌‌می‌گیرد‌‌‌‌ ؟

در عقد دائم برای انحلال و باطل
نمودن عقد ‌‌می‌بایست تشریفاتی صورت گرفته و طلاق انجام گیرد. اما برای انحلال و ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت نیاز به هیچگونه تشریفاتی نبوده و مرد ‌‌می‌تواند هر زمان که بخواهد این حق خود را ببخشد. برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در نکاح موقت تنها اراده مرد کافی ‌‌می‌باشد. در مرحله اول مرد ‌‌می‌بایست عاقل، بالغ و رشید باشد. همچنین مرد ‌‌می‌بایست اراده خود برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد موقت را اعلام نماید.
‌‌ در این صورت مدت زمان نکاح به زن بخشیده و نکاح منحل ‌‌می‌گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله ثبت نکاح موقت را مطالعه نمایید.
منبع: بذل مدت در نکاح موقت

اهدای وکالت به زن برای ‌‌بذل مدت در عقد موقت

برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت شرایط ویژه‌‌ای وجود دارد. مطابق قانون مرد ‌‌می‌تواند برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت زمان عقد به زن وکالت بدهد. یعنی زن ‌‌می‌تواند با دارا بودن این وکالت هر زمان که بخواهد مدت زمان باقی مانده عقد را ‌‌‌‌بذ‌ل نماید. در این صورت نیز عقد منحل خواهد شد. اما مرد ‌‌می‌تواند برای اهدا وکالت ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد به زن، شروطی را برای او در نظر بگیرد.

برای مثال مرد ‌‌می‌تواند شرط کند که اگر به یک مسافرت طولانی برود، زن وکالت دارد عقد موقت را ‌‌‌‌بذ‌ل نماید. یا همچنین مرد مختار است که هیچ شرطی را در این زمینه تعیین نکند و با اهدای وکالت به زن این اجازه را بدهد که، مدت زمان عقد را به خود ببخشد.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم ثبت نکاح موقت را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بذل مدت در نکاح موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بذل مدت در نکاح موقت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان الزام مرد به ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد موقت وجود دارد‌‌‌‌ ؟

بله در صورتی که مرد به وظایف زناشویی خود عمل نکند امکان الزام او به ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد، توسط دادگاه وجود دارد.

آیا مرد ‌‌می‌تواند به زن وکالت ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت را اهدا کند‌‌‌‌ ؟

بله مرد ‌‌می‌تواند با اهدای این نوع وکالت، به زن این اجازه را بدهد که مدت زمان عقد موقت را ‌‌‌‌بذ‌ل نماید.



:: برچسب‌ها: بذل مدت در نکاح موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قوانین مربوط به مهریه صیغه چیست ؟ عقد موقت ازدواجی است که در فقه شیعه موجود بوده و قواعد خاصی دارد و بارزترین ویژگی آن موقتی بودنش است. در عقد موقت نیز مهریه وجود دارد و مرد موظف خواهد بود که مهریه زن را در نکاح موقت بپردازد. در ادامه توضیحات کاملی را در خصوص مهریه در صیغه یا همان عقد موقت ‌برایتان ‌بیان ‌نموده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مهریه صیغه

تعیین مهریه در صیغه یا عقد موقت و میزان آن

مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی در عقد موقت تعیین مهریه الزامیست و معین نکردن آن باعث ابطال عقد می‌شود. میزان مهریه در عقد موقت هیچگونه سقفی ندارد و با توجه به توافق طرفین معین خواهد شد.

بیشتر بخوانید : مهریه در عقد موقت

آیا زن در صیغه (عقد موقت) مستحق دریافت مهرالمثل و یا مهرالمتعه می‌شود ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر زن در عقد موقت شامل این دو نوع مهریه نخواهد شد زیرا این دو نوع مهریه در عقد دائم در صورتی به زن تعلق می‌گیرند که مهریه تعیین نشده باشد اما در عقد موقت اگر مهر تعیین نشود عقد باطل است.

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه عقد موقت

عدم برقراری رابطه زناشویی در صیغه (عقد موقت) می‌تواند مهریه را از بین ببرد ؟

چنانچه مرد در عقد موقت پیش از وقوع رابطه زناشویی بخواهد از زن جدا شود مهریه به هیچ عنوان از بین نخواهد رفت و مرد موظف است که مهریه را کامل بپردازد.

در صورت فوت زن تکلیف مهریه چگونه است ؟

چنانچه زن در حین عقد موقت فوت کند مهریه او از بین نرفته و وارثین می‌توانند مهریه را از همسرش مطالبه کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه صیغه یا عقد موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه صیغه یا عقد موقت پاسخ دهند.

 

سولات متداول

زن در عقد موقت مستحق مهریه می‌شود ؟

بله عدم تعیین مهریه در عقد موقت سبب بطلان آن می‌شود.

میزان مهریه در عقد موقت چقدر است ؟

میزان مهریه در عقد موقت با توجه به توافق طرفین معین می‌شود.

فوت زن می‌تواند باعث از بین رفتن مهریه شود ؟

خیر در صورت فوت زن وارثین می‌توانند مهریه را از مرد طلب نمایند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهریه صیغه



:: برچسب‌ها: مهریه صیغه ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

الزام به تنظیم سند رسمی چگونه امکان پذیر است؟ در طول زندگی ممکن است نقل و انتقالات زیادی انجام بدهیم و اسناد زیادی را جابه‌جا کنیم. بسیاری از افراد برای آسانی کار و یا اهداف دیگری به دنبال تنظیم سند رسمی نیستند و به یک سند عادی بسنده می‌کنند و از طریق همان سند عادی شروع به نقل و انتقال مال مورد نظر خود می‌کنند که مشکلاتی را نیز در پی خواهد داشت به همین علت پس از فروش و انتقال مال برخی افراد از مالک قبلی خواستار تنظیم یک سند رسمی هستند تا از بروز مشکلاتی در آینده بکاهند اما برخی از مالکین قبلی از تنظیم سند خودداری کرده و خریدار را با مشکلاتی روبه رو می‌کنند. اما راه حل این مسئله چیست؟! آیا خریدار باید به سند عادی بسنده کند یا می‌تواند اقدامات قانونی مبنی بر الزام تنظیم سند رسمی را انجام دهد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: الزام به تنظیم سند رسمی

اسناد رسمی و امتیازات آن‌ها | الزام به تنظیم سند رسمی

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر ماموران رسمی در محدوده صلاحیت آن‌ها طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد سند رسمی محسوب می‌شود. اسناد رسمی امتیازات زیر را دارند:

۱.لازم‌الاجرا بودن مفاد اسناد رسمی.

۲.اعتبار مفاد این اسناد درباره طرفین و قائم مقام آن‌ها.

۳.عدم استماع انکار و تردید در مقابل اسناد رسمی.

برای آشنایی با ویژگی های سند رسمی کلیک کنید.

طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

اسناد عادی هیچ یک از امتیازات اسناد رسمی را ندارند. به راحتی می‌توان آن‌ها را جعلی خواند و مورد انکار یا تردید قرار داد. همچنین طرفین قرارداد خود را ملزم به رعایت شروط قرارداد نمی‌دانند. به همین دلیل معمولا خریدار خواهان تنظیم سند رسمی است و اگر فروشنده درحالیکه براساس قانون یا به صورتی الزام آور متعهد به واگذاری و انتقال سند مالکیت قطعی مال باشد و از انجام داوطلبانه آن برای انجام تعهدی که دارد خودداری کند خواهان در دادگاه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ارائه می‌کند تا قاضی فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی کند.

خواهان برای اثبات ادعای خود در دادگاه باید مدارک لازم را ارائه کند یکی از این مدارک قرارداد مکتوب بین خریدار و فروشنده است. اگر خواهان مبایعه‌نامه‌ای نداشته باشد بعید است که در دعوا به نتیجه مطلوب خود برسد. وجود مبایعه‌نامه به تنهایی کافی نیست و باید فروشنده تعهد به انتقال سند داده باشد وگرنه کار پیچیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت وجود مبایعه‌نامه‌ای که صراحتا و غیر مشروط تعهد به انتقال مال مورد معامله را جزء تعهدات فروشنده آورده باشد نتیجه دعوا را قبل از اقامه در دادگاه مشخص می‌کند.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوا

براساس قانون آیین دادرسی مدنی مرجع صالح در اموال منقول و غیرمنقول متفاوت است(مال منقول مثل خودرو – مال غیرمتقول مثل زمین).

اگر موضوع دعوا یک مال منقول بود دعوا باید در اقامتگاه خوانده اقامه شود اما اگر موضوع دعوا یک مال غیر‌منقول بود دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که مال غیرمنقول در حوزه آن قرار دارد.

اقدامات دادگاه در خصوص تنظمی سند رسمی

الف. احراز مالکیت خوانده: دادگاه از طریق استعلام ثبتی مالکیت خوانده نسبت به مال را احراز می‌کند.

ب. احراز پرداخت مبلغ معامله: دادگاه تحقیقات لازم را انجام می‌دهد تا محرز شود که خریدار پیش‌پرداخت را داده یا خیر و اگر داده است مابقی مبلغ را فراهم کرده باشد.

ج. احراز انجام معامله: دادگاه از راه‌های مختلفی مثل بررسی اصل مبایعه‌نامه احراز می‌کند که واقعا معامله‌ای صورت گرفته و قراردادی میان دو طرف نوشته شده است.

د. تحقیق درباره مورد معامله: دادگاه تحقیق می‌کند که مورد معامله در رهن بانک هست یا نه.

صدور حکم و اجرای آن

دادگاه پس از احراز مواردی که گفته شد به دلایل خواهان و خوانده رسیدگی می‌کند در صورتی که حق با خواهان بوده و خوانده دعوا از تنظیم سند رسمی به دلایل غیرموجه خودداری کرده باشد دادگاه خوانده را ملزم به تنظیم سند رسمی می‌کند. خوانده باید طی ۱۰روز نسبت به اجرای حکم اقدام کند.

اگر خوانده از اجرای حکم صادره سر باز زد و سند رسمی به نام خواهان تنظیم نکرد دادگاه با یکی از دفاتر اسناد رسمی هماهنگی‌های لازم را به عمل می آورد تا دفتر اسناد اقدام به تنظیم سند بکند و زمانیکه سند آماده شد به دادگاه اطلاع بدهد و دادگاه نماینده خود را بفرستد تا به جای خوانده سند را امضا کند و تنظیم سند رسمی، نهایی شود.

اگر پس از محکومیت مالک رسمی به تنظیم سند و صدور اجراییه، به هر دلیلی امکان الزام مالک به تنظیم سند رسمی وجود نداشته باشد خواهان می‌تواند قرارداد را فسخ کند و تمام خسارت‌های خود را از خوانده بگیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: الزام به تنظیم سند رسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بخشیدن مهریه با چه مراتبی انجام می‌شود؟ وقتی زن و شوهر به عقد یکدیگر در می‌آیند علیرغم نفقه حق دیگری نیز به زن تعلق گرفته می‌شود که مهریه نام دارد‌. زن مالک مهریه است و‌ می‌تواند آن را دریافت کند و یا اینکه ببخشد. در ادامه توضیحات کاملی را درباره بخشیدن مهریه، مراحل و عواقب آن بیان نموده‌ایم با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حق طلاق در صورت بخشیدن مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بخشیدن مهریه

مهریه چیست و چرا قانون آن را جزو حقوق قابل بخشش قرار داده است ؟

مهریه حقی است که به صورت توافقی در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و مرد مکلف می‌شود که آن را به زن پرداخت کند. میزان مهریه با توجه به توافق و شرایط زن و مرد معین می‌شود. از آن جایی که مهریه حق مسلم زن است قانون به او اجازه داده که هر گونه تصرفی که بخواهد در آن ایجاد کند.

برای مثال قانون به زن این حق را می‌دهد که مهریه خود را بخشد و یا آن را دریافت کند. در بعضی از زوجین دیده شده است که زن مهریه را به همسرش می‌بخشد و از دریافت آن صرف نظر می‌کند تا روند طلاق را سهولت بخشد، حضانت فرزندان را بگیرد و… . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قانون مهریه کلیک کنید.

مراحل بخشیدن مهریه

برای بخشش مهریه می‌بایست زن برخی مراحل را طی کند تا بتواند به صورت رسمی و قانونی مهریه خود را ببخشد. مهریه به دو روش قابل بخشش خواهد بود، دو روش بخشش مهریه به شرح زیر می‌باشند:

بخشش به صورت دست نوشته

در این روش زن می‌تواند روی یک برگه کاغذ ذکر کند که مهریه خود را به طور کامل دریافت کرده است و یا آن را بخشیده است و سپس زیر نوشته خود را امضا و اثر انگشت بزند و برگه را به مرد تحویل دهد. در این نوع بخشش زن دیگر قادر نخواهد بود که اقرار به بخشش مهریه را انکار کند و پس از طلاق نیز دیگر مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.

بخشش به صورت رسمی

در این روش زن می‌بایست با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد از دفتردار بخواهد که سندی را تنظیم کند و در آن سند ذکر کند که زن مهریه خود را بخشیده است و از دریافت آن صرف نظر می‌کند. در این صورت مهریه به صورت رسمی و قانونی بخشیده می‌شود و زن دیگر نمی‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

برای آشنایی با شرایط لازم برای بخشیدن مهریه بدون اذن پدر کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای بخشیدن مهریه

برای بخشش مهریه در دفاتر ثبت اسناد شناسنامه زن و مرد و همچنین سند ازدواج آن‌ها مورد نیاز می‌باشد. زن می‌بایست یک نوشته کتبی و یا شفاهی از اذن پدر برای بخشش مهریه را به دفاتر ثبت اسناد ارائه نماید تا دفتردار سند بخشش مهریه او را تنظیم کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بخشیدن مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بخشیدن مهریه پاسخ دهند.

 

 

سولات متداول

آیا زن پس از اقرار به بخشش مهریه بازهم می‌تواند آن را مطالبه کند ؟

خیر مهریه دیگر قابل مطالبه نخواهد بود.

بخشش کتبی مانند یک سند رسمی زن را از دریافت مهریه باز می‌دارد ؟

بله زیرا در بخشش کتبی زن رضایت خود را از بخشش مهریه اعلام نموده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: بخشیدن مهریه



:: برچسب‌ها: بخشیدن مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بخشیدن مهریه با چه مراتبی انجام می‌شود؟ وقتی زن و شوهر به عقد یکدیگر در می‌آیند علیرغم نفقه حق دیگری نیز به زن تعلق گرفته می‌شود که مهریه نام دارد‌. زن مالک مهریه است و‌ می‌تواند آن را دریافت کند و یا اینکه ببخشد. در ادامه توضیحات کاملی را درباره بخشیدن مهریه، مراحل و عواقب آن بیان نموده‌ایم با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حق طلاق در صورت بخشیدن مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بخشیدن مهریه

مهریه چیست و چرا قانون آن را جزو حقوق قابل بخشش قرار داده است ؟

مهریه حقی است که به صورت توافقی در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و مرد مکلف می‌شود که آن را به زن پرداخت کند. میزان مهریه با توجه به توافق و شرایط زن و مرد معین می‌شود. از آن جایی که مهریه حق مسلم زن است قانون به او اجازه داده که هر گونه تصرفی که بخواهد در آن ایجاد کند.

برای مثال قانون به زن این حق را می‌دهد که مهریه خود را بخشد و یا آن را دریافت کند. در بعضی از زوجین دیده شده است که زن مهریه را به همسرش می‌بخشد و از دریافت آن صرف نظر می‌کند تا روند طلاق را سهولت بخشد، حضانت فرزندان را بگیرد و… . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قانون مهریه کلیک کنید.

مراحل بخشیدن مهریه

برای بخشش مهریه می‌بایست زن برخی مراحل را طی کند تا بتواند به صورت رسمی و قانونی مهریه خود را ببخشد. مهریه به دو روش قابل بخشش خواهد بود، دو روش بخشش مهریه به شرح زیر می‌باشند:

بخشش به صورت دست نوشته

در این روش زن می‌تواند روی یک برگه کاغذ ذکر کند که مهریه خود را به طور کامل دریافت کرده است و یا آن را بخشیده است و سپس زیر نوشته خود را امضا و اثر انگشت بزند و برگه را به مرد تحویل دهد. در این نوع بخشش زن دیگر قادر نخواهد بود که اقرار به بخشش مهریه را انکار کند و پس از طلاق نیز دیگر مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.

بخشش به صورت رسمی

در این روش زن می‌بایست با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد از دفتردار بخواهد که سندی را تنظیم کند و در آن سند ذکر کند که زن مهریه خود را بخشیده است و از دریافت آن صرف نظر می‌کند. در این صورت مهریه به صورت رسمی و قانونی بخشیده می‌شود و زن دیگر نمی‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

برای آشنایی با شرایط لازم برای بخشیدن مهریه بدون اذن پدر کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای بخشیدن مهریه

برای بخشش مهریه در دفاتر ثبت اسناد شناسنامه زن و مرد و همچنین سند ازدواج آن‌ها مورد نیاز می‌باشد. زن می‌بایست یک نوشته کتبی و یا شفاهی از اذن پدر برای بخشش مهریه را به دفاتر ثبت اسناد ارائه نماید تا دفتردار سند بخشش مهریه او را تنظیم کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بخشیدن مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بخشیدن مهریه پاسخ دهند.

 

 

سولات متداول

آیا زن پس از اقرار به بخشش مهریه بازهم می‌تواند آن را مطالبه کند ؟

خیر مهریه دیگر قابل مطالبه نخواهد بود.

بخشش کتبی مانند یک سند رسمی زن را از دریافت مهریه باز می‌دارد ؟

بله زیرا در بخشش کتبی زن رضایت خود را از بخشش مهریه اعلام نموده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: بخشیدن مهریه



:: برچسب‌ها: بخشیدن مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی کدامند؟ بازرگانان همواره به دنبال گسترش تجارت خود و انجام فعالیت‌های پرسود و ایجاد سرمایه هستند. گسترش تجارت و رسیدن به سود و سرمایه بیشتر فعالیتی ورای مرز‌های یک کشور را می‌طلبد. بازرگانان بزرگ و باتجربه حتماً در رزومه کاری خود انجام واردات یا صادرات را دارا هستند. واردات و صادرات در هر کشور تابع قوانین خاص آن کشور است. یکی از مسائلی که بازرگانان در این امر باید به آن توجه داشته باشند ممنوعیت یا مجاز بودن یک کالا برای ورود یا خروج از کشور است. در ادامه به ویژگی کالاهای مجاز و ممنوعی وارداتی در ایران می‌پردازیم. برای دریافت خدمات در این زمینه می‌توانید از کمک‌های وکیل کار استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی

کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی در ایران

خیلی از کشور‌ها سیاست‌هایی برای ممنوعیت و یا مجاز کردن کالاهای وارداتی و صادراتی پیش‌بینی کرده‌اند. معمولاً دلیل این سیاست‌ها تقویت تولیدات و پیشرفت صنایع داخلی است. همچنین از دیگر دلایل این سیاست‌ها می‌توان به کنترل و تثبیت قیمت‌ها و وضع بازار اشاره نمود.

قانون ممنوعیت واردات و صادرات برای برخی کالا‌ها در کشور ما نیز در سال‌های اخیر جهت تشویق تولیدکنندگان داخلی و ثبات قیمت کالا‌ها اجرا می‌گردد. ماده 122 قانون گمرک شرایط کالا‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است را برمی‌شمارد. طبیعی است غیر از موارد نامبرده در این ماده سایر کالا‌ها برای واردات به کشور مجاز هستند. در ادامه موارد اشاره شده در ماده 122 قانون گمرک را برمی‌شماریم.

برای دریافت خدمات مربوط به ترخیص کالا کلیک کنید.

1- قوانین اسلام

استفاده از برخی کالاها طبق قوانین و شرع دین مبین اسلام ممنوع است. طبیعتاً در کشوری که دین رسمی آن اسلام می‌باشد وارد کردن چنین کالاهایی به کشور به صورت قانونی دور از عقل است. لذا واردات کالا‌هایی نظیر گوشت خوک، مشروبات الکلی، آب جوی غیر اسلامی و از این دست محصولات ممنوع می‌باشد. لذا موارد مجاز برای واردات باید کالاهایی هستند که خلاف قوانین و شرع اسلام نباشند.

2- کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی | تسلیحات نظامی و اطلاعاتی

واردات انواع مختلف سلاح و یا سایر مهمات جنگی نظیر فشنگ و باروت و… ممنوع است. به دلیل این که وارد کردن اسلحه موجب صلب آرامش و امنیت مردم می‌شود. تنها مرجعی که برای وارد کردن این کالاها صالح است وزارت دفاع است. لذا برای وارد کردن اسلحه وزارت دفاع باید موافقت داشته باشد و همچنین واردات با پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام گیرد.

علاوه بر اسلحه، واردات دستگاه‌‌هایی که برای شنود و رمزگذاری از آن‌ها استفاده می‌شود و یا دستگاه‌هایی که برای فیلم‌برداری و عکاسی هوایی مورد استفاده است نیز باید با نظارت و تایید وزارت دفاع و سازمان اطلاعات انجام گیرد. برای وارد کردن دستگاه‌های فرستنده و گیرنده نیز باید تایید و مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشته باشد.

3- مواد مخدر

واردات انواع مواد مخدر و روان‌گردان همچنین مواد اولیه که از آن برای ساخت مواد مخدر استفاده می‌شود ممنوع می‌باشد. البته در صورت موافقت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی واردات این موارد امکان پذیر خواهد بود.

4- شئونات اسلامی و عرف جامعه

واردات محصولاتی نظیر صدا و تصاویر ضبط شده یا مجلات و کتاب‌ها و روزنامه‌هایی که خلاف شئونات اسلامی و عرف جامعه باشند ممنوع است. تشخیص این امر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. همچنین واردات محصولاتی که دارای علامت یا عباراتی خلاف نظم عمومی و عفت عمومی باشد نیز ممنوع است.

5- کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی | شرایط اقتصاد

در زمینه واردات کالاهای اقتصادی می‌توان به واردات ممنوعیت کالاهایی نظیر بلیت‌های قرعه‌کشی یا به اصطلاح لاتاری اشاره کرد. همچنین واردات اسکناس‌های خارجی، تمبرها و برچسب‌های تقلبی خارجی نیز ممنوع می‌باشد. برخی کالا‌ها نیز به دلیل ویژگی‌های ظاهری ممکن است موجب فریب خریداران و مصرف کنندگان شود.

بنابراین واردات این دسته از کالاها که موجب برداشت اشتباه خریداران در زمینه تولید کننده یا محل تولید محصول و یا برداشت اشتباه در مشخصات ضروری کالا می‌شود ممنوع است. زیرا ممکن است موجب ایجاد انگیزه برای افرادی سوءاستفاده گر که قصد فریب مردم را دارند گردد. البته در صورتی که با نظارت و تایید گمرک موارد فریب این محصولات از بین برود امکان واردات آن محصول وجود دارد.

6- حمایت داخلی

واردات برخی از کالاها نیز به جهت حمایت از تولیدات داخلی و پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور ممنوع شده اند. به عنوان مثال کالاهای خوراکی نظیر کره، پنیر، ژامبون و آرد یا کالاهای مربوط به لوازم آشپزخانه مانند سینک، هود یا برخی لوازم کشاورزی و صنایع چوبی مثل مبلمان و… وارداتشان ممنوع است. لازم به ذکر است که مطابق ماده 127 قانون گمرک برخی کالاها باید از نظر بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی مورد بررسی قرار گیرند. این کالاها تنها پس از تایید مقامات ذی‌صلاح امکان واردات و ترخیص‌شان از گمرک ایجاد خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

علت سیاست دولت‌ها برای مجاز یا ممنوع کردن برخی کالاهای وارداتی چیست ؟

معمولاً دلیل این سیاست‌ها تقویت تولیدات و پیشرفت صنایع داخلی و کنترل و تثبیت قیمت‌ها و وضع بازار است.

شرایط ممنوعیت کالاهای وارداتی چیست ؟

ماده 122 قانون گمرک شرایط کالا‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است را برمی‌شمارد. شرایطی نظیر خلاف شئونات اسلامی بودن، تسلیحات نظامی، مواد مخدر و موارد دیگر که در متن مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی



:: برچسب‌ها: کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج با زن متاهل و شوهردار از منظر اخلاق، قانون و شرع به شدت منع شده و مورد نکوهش واقع شده است. از نظر شرعی بر اساس آیه ۲۴ سوره نساء، نکاح با زن شوهردار حرام است. ازدواج با زن متاهل به دور از اخلاق حسنه است و موجب اختلاط نسل و از بین رفتن کانون خانواده می‌گردد و در قانون مدنی ما به عنوان یکی از موارد منع نکاح معرفی شده است. حال در این بحث به حرمت نکاح با زن شوهردار از نظر قانون کشورمان و انواع ضمانت اجراها و مجازات‌های پیش بینی شده برای آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ازدواج با زن شوهردار

ازدواج با زن شوهردار

همانطور که اشاره شد نکاح با زن شوهردار و یا زنی که در عده به سر می‌برد ممنوع است و مطابق قانون مجازات اسلامی، برای زن، مرد و شخصی که آن‌ها را به عقد یکدیگر درآورده است مجازات تعیین می‌شود. ازدواج چه دائم و چه موقت (صیغه محرمیت) با زنی که شوهر دارد و یا در عده طلاق یا فوت همسر خود به سر می‌برد، ممنوع و باطل است و هیچ راهی برای پابرجا ماندن این نکاح وجود ندارد.

نکاح با زن شوهردار و زنی که در عده است، در هر صورت سبب بطلان نکاح و آگاه یا جاهل بودن مرد و زن به حرمت این نکاح، ضمانت اجراهای متفاوتی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج دائم

ضمانت اجرا و مجازات ازدواج با زن شوهردار

بسته به اطلاع یا عدم اطلاع ایشان از حرمت نکاح با زن شوهردار دو دسته مجازات پیش بینی گشته است:

الف) ضمانت اجرا و مجازات آگاه بودن از حرمت نکاح

بر اساس ماده ۱۰۵۰ ق.م چنانچه مردی با آگاهی از ممنوع بودن و حرمت داشتن نکاح با زن شوهردار و اطلاع داشتن از وضعیت تاهل یا در عده بودن او، با او عقد کند، عقد باطل و زن تا ابد بر او حرام می‌شود. بنابراین اگر مرد بداند زن شوهر دارد و نکاح با زن متاهل ممنوع و حرام بوده اما با این وجود با وی عقد کند، عقد نکاح آن‌ها باطل می‌شود و آن دو تا ابد بر یکدیگر حرام می‌گردند.

مجازات تعیین شده این مورد برای ۳ نفر ( زن، مرد و یا شخص ثالثی که آن دو را عقد نماید) در ماده ۶۴۳ و ۶۴۴ قانون مجازات اسلامی بدین شرح آمده است:

۱- مجازات عاقد مطلع از متاهل بودن زن:

  • حبس از ۶ ماه تا سه سال.
  • ۳ تا ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی.
  • ۷۴ ضربه شلاق.
  • ممنوعیت همیشگی از تصدی دفتر ازدواج و طلاق و یا اسناد رسمی.

۲- مجازات زن شوهردار و مرد آگاه از حرمت نکاح در صورتی که منجر به مواقعه (رابطه زناشویی) نگردد:

  • حبس از ۶ ماه تا دو سال.
  • ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی.

۳- مجازات زن شوهردار و مرد آگاه به حرمت نکاح و برقرارشدن رابطه زناشویی:

حکم ازدواج زن شوهردار و مرد و برقراری رابطه زناشویی، در صورت اطلاع آنان از حرمت نکاح و باطل بودن عقدشان، در حکم زنای محصن و محصنه می‌باشد و یکی از مجازات‌های زیر را در برمی‌گیرد:

  • رجم یا سنگسار.
  • اعدام.
  • ۱۰۰ ضربه شلاق.

ب) ضمانت اجرا و مجازات آگاه نبودن از حرمت نکاح

بر اساس ماده ۱۰۵۱ ق.م در صورتی که زن شوهردار و مردی نسبت به حرمت ازدواجشان جاهل و ناآگاه باشند و رابطه زناشویی نیز میان آن دو صورت نگرفته باشد، عقد آن‌ها باطل ولی موجب حرمت ابدی بین آن دو نمی‌گردد. بنابراین در صورت جدا شدن زن از همسرش و یا گذراندن مدت عده، وی می‌تواند دوباره با آن مرد ازدواج کند.

اما در صورت جاهل بودن زن و مرد نسبت به حرمت این نکاح و برقراری رابطه زناشویی عقد باطل و موجب حرمت ابدی میان آن دو می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ثبت صیغه

شما می‌توانید جهت حل پرونده‌های حقوقی خود، مشاوره حقوقی تلفنی و کسب اطلاعات حقوقی از کارشناسان و مشاوران مرکز حقوقی وکیل دات کام کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نکاح با زن شوهردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نکاح با زن شوهردار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

 ازدواج با زن شوهردار صحیح است ؟

خیر، در شرع و قانون نکاح با زن متاهل ممنوع است و مجازات در پی دارد.

آیا می‌شود زن شوهردار را با خواندن صیغه محرمیت به عقد موقت خود درآورد ؟

خیر، ازدواج با زن متاهل چه دائم و چه موقت حرام و ممنوع است.

راه حلی برای ازدواج با زن شوهردار ارائه شده است ؟

خیر، هیچ راه حل و راه دور زدنی برای این ممنوعیت وجود ندارد.

مجازات ازدواج با زن شوهردار چیست ؟

در صورت آگاه بودن زن و مرد به ممنوع بودن این ازدواج، سنگسار یا اعدام و  یا شلاق به عنوان مجازات در نظر گرفته می‌شود.



:: برچسب‌ها: ازدواج با زن شوهردار ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در تمام اماکن و ادارات دولتی و غیر دولتی کارمندانی مشغول به کار هستند که وظایفی را به عهده دارند و ‌‌‌می‌بایست این وظایف را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند. اما در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که فرد مرتکب جرم ‌‌‌می‌شود و از جایگاه خود سوء استفاده ‌‌‌می‌کند که در این صورت باید مجازات شود. ‌‌‌ر‌شوه نیز یکی از تخلفات این افراد به حساب ‌‌‌می‌آید. در ادامه قصد داریم در مورد رشوه و مجازات آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع:رشوه

رشوه چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

‌‌‌ر‌شاء به جرمی گفته ‌‌‌می‌شود که طی انجام آن به فردی پولی پرداخت می‌کنند تا او کاری را به ناحق برایشان به انجام برساند. ‌‌‌ر‌شوه ‌‌‌می‌تواند مبلغی پول یا هر چیز دیگری باشد اما معمولا ‌‌‌ر‌شوه دهندگان مقداری پول را به عنوان ‌‌‌ر‌شوه پرداخت ‌‌‌می‌کنند تا کار برایشان انجام شود. ‌‌‌ر‌شوه گرفتن تنها مختص کارمندان دولتی نیست و هر فردی ‌‌‌می‌تواند در مقابل انجام کار ناحق ‌‌‌ر‌شوه بگیرد.

برای مثال فردی در صف ایستاده تا نوبت‌اش شود‌‌‌‌‌ و کار خود را انجام دهد اما ‌‌‌نمی‌تواند تا رسیدن نوبتش تحمل کند و‌‌‌‌‌ با پرداخت ‌‌‌ر‌شوه به کارمند اداره مربوطه از او ‌‌‌می‌خواهد که کار او را خارج از نوبت به انجام برساند. در اینجا او هزینه را پرداخت کرده تا کاری به ناحق انجام بشود و در واقع ‌‌‌ر‌شوه پرداخت نموده است. به فرد ‌‌‌ر‌شوه گیرنده مرتشی گفته ‌‌‌می‌شود و هم فرد ‌‌‌ر‌شوه گیرنده و هم فرد ‌‌‌ر‌شوه دهنده (راشی) طبق قانون مجازات خواهند شد.

برای آشنایی با مجازات سایر تخلفات ادراری کلیک کنید.

مجازات رشوه گیرنده چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

  • اگر یکی از خدمتگذاران قضایی یا دولتی برای انجام کاری که وظیفه او است مبلغی را به عنوان ‌‌‌ر‌شوه دریافت کند حتی اگر آن کار به حق باشد به پرداخت غرامت تا دو برابر ‌‌‌ر‌شوه‌‌‌‌‌ای که دریافت کرده است و همچنین محروم شدن از خدمت دائمی به دولت محکوم ‌‌‌می‌شود. اگر ‌‌‌ر‌شوه‌‌‌‌‌ای که فرد دریافت کرده باشد بیش از صد هزار تومان باشد به پرداخت غرامت تا سه برابر مبلغ آن و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم ‌‌‌‌می‌شود اما اگر مبلغ آن بیش از ۵۰۰ هزار تومان باشد فرد علاوه بر مجازات فوق به دو ماه تا یک سال حبس تادیبی هم محکوم‌ خواهد شد.
  • هرگاه قاضی محاکم جنایی برای حکم دادن علیه متهم ‌‌‌ر‌شوه دریافت کند به حبس از دو تا ده سال محکوم ‌خواهد گردید.
  • چنانچه قاضی دادگاه متهم را به حکمی شدیدتر و بیشتر از حبس محکوم کرده باشد و در قبال این کار ‌‌‌ر‌شوه دریافت نموده باشد مجازاتی که برای متهم در نظر گرفته است برای خود قاضی اعمال ‌‌‌می‌شود.

نکته: در صورتی که ‌‌‌ر‌شوه گیرنده قبل از تعقیب توسط قانون مبلغ ‌‌‌ر‌شوه را بازگردانده باشد مجازات ‌‌‌ر‌شوه خواری شامل حال او ‌‌‌نمی‌شود.

مجازات ‌‌‌ر‌شوه دهنده

‌‌‌ر‌شوه دهنده نیز طبق قانون مجرم است و مجازات او شامل موارد زیر ‌‌‌می‌شود:

طبق ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلا‌‌‌می‌فرد ‌‌‌ر‌شوه دهنده به حبس از شش ماه تا سه سال یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌می‌شود و مال پرداخت شده به عنوان ‌‌‌ر‌شوه نیز ضبط خواهد شد.

اگر ‌‌‌ر‌شوه دهنده اثبات کند که برای حفظ حقوق قانونی و مشروع خود مجبور به پرداخت رشوه شده است مجازات نخواهد شد. چنین فردی اگر مقامات ذی صلاح را از رشوه دریافت کردن فرد مطلع کند و بتواند این ادعا را ثابت کند از مجازات معاف ‌‌‌می‌شود اما اگر نتواند ادعای خود را ثابت کند به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رشو‌ه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رشوه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ‌‌‌ر‌شوه خواری جرم است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم تلقی شده و شامل مجازات نیز ‌‌‌می‌شود.

اگر ‌‌‌ر‌شوه دهنده برای حفظ حقوق مشروعش مجبور شود ‌‌‌ر‌شوه دهد مجازات ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت مجازات پرداخت ‌‌‌ر‌شوه شامل حال او نخواهد شد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.



:: برچسب‌ها: رشوه ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حضانت فرزند در طلاق توافقی با کیست؟ یکی از امور مهم که در زمان پایان زندگی مشترک به آن پرداخته می‌شود موضوع حضانت و سرپرستی فرزند است. گاهی زوجین در خصوص حضانت فرزند با هم توافق می‌کنند و تصمیم لازم را در مفاد طلاق توافقی خود مشخص می‌کنند. اما در برخی موارد طرفین در مورد حضانت و سرپرستی کودک نمی‌توانند با هم توافق کنند در این زمان است که پای قانون به میان می‌آید و تصمیم مقتضی را در این خصوص می‌گیرد. دادگاه با بررسی تمام جوانب در خصوص اینکه فرزند نزد چه کسی باید بماند تصمیم می‌گیرد. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حضانت فرزند در طلاق توافقی

تعیین تکلیف حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت با ولایت متفاوت است. حضانت صرفا شامل نگهداری و پرورش فرزند است و ناظر بر حمایت و تربیت جسمی و روانی کودک است.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت مانند یک تیغ دو لبه است که از نظر قانونی حق و تکلیف پدر و مادر است. از این جهت تکلیف است که والدین موظف به سرپرستی از فرزند خود هستند و نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند. از سوی دیگر یک حق است که قانون برای والدین قائل شده است. هر یک از والدین این حق را دارند که فرزند خود را سرپرستی کنند.

قانون وضعیت حضانت را برای فرزند تا هفت سالگی و بعد از آن تا رسیدن به سن بلوغ شرعی مشخص کرده است. در دادگاه نیز بر همین مبنا رای صادر می‌شود. اما آنچه که مقدم بر همه چیز است مصحلت کودک است. گاهی ممکن است دادگاه تصمیم متفاوتی را که به مصلحت کودک است بگیرد.

به طور مثال اگرچه تا 7 سالگی کودک مادر در اولویت حضانت است ولی اگر دادگاه بررسی کند و متوجه وجود موانعی در حضانت مادر شود ( به طور مثال فحشا و فساد اخلاقی مادر ) در این صورت حضانت از مادر گرفته می‌شود. یا اگر بعد از هفت سالگی برای دادگاه آشکار شود که پدر صلاحیت حضانت از فرزند را به خاطر اعتیاد به مواد یا مشروبات الکلی ندارد باز هم حضانت را به مادر می‌دهد نه پدر. یعنی در این صورت حتی بعد از بلوغ هم حضانت با مادر خواهد بود.

در مقاله‌ای جداگانه به بررسی کامل موانع حضانت که موجب سلب حضانت حتی پس از حکم دادگاه و یا با وجود توافق پرداخته‌ایم.

حضانت فرزند قبل از بلوغ

در هنگام طلاق برای تعیین تکلیف وضعیت حضانت فرزند دادگاه تصمیم مقتضی را می‌گیرد. بر اساس ماده 1169 قانون مدنی در حضانت کودک تا 7 سالگی مادر در اولویت است. در این امر فرقی میان دختر و پسر نیست. در اولویت بودن مادر به این معنی است که در صورتی که موانع حضانت وجود نداشته باشد دادگاه فرزند را به مادر می‌سپارد.

نکته: سن بلوغ شرعی در دختران نه سال و در پسرا پانزده سال است.

بعد از گذشت 7 سال تا رسیدن به بلوغ شرعی پدر حضانت فرزندان را به عهده می‌گیرد. در دختران از 7 سالگی تا نه سالگی و در پسران از هفت تا 15 سالگی یعنی همان سن بلوغ شرعی حضانت با پدر است.

حضانت فرزند بعد از بلوغ

در صورتی که کودک به سن بلوغ برسد دیگر حضانت معنایی ندارد. بعد از بلوغ این خود فرزند است که تصمیم می‌گیرد تا با کدام یک از والدین خود زندگی کند. اما بعد از بلوغ موضوع ولایت و قیمومت مطرح می‌شود. تا رسیدن فرزند به سن قانونی 18 سال، پدر یا جد پدری نسبت به فرزند حق ولایت دارند که این متفاوت با حضانت است.

گرفتن حق حضانت فرزند در طلاق توافقی

زمانی که طرفین با توافق از یکدیگر جدا می‌شوند در رابطه با امور مهم مانند مهریه و حضانت فرزند از قبل با هم توافق می‌کنند. از همین رو در هنگام طلاق توافقی دادگاه در مورد حضانت فرزند دخالت نمی‌کند و حضانت بر اساس توافق طرفین مشخص می‌شود. در طلاق توافقی با اینکه حضانت طبق توافق طرفین است اما باید تصمیم بر اساس منافع و مصلحت فرزند باشد. اگر این توافق بر خلاف مصلحت کودک باشد دادگاه می‌تواند توافق را نپذیرد و تصمیمی که به صلاح کودک است اتخاذ کند.

هر زمان که موانع حضانت برای والدین به وجود بیاید حتی بعد از صدور رای نهایی در خصوص حضانت طرف مقابل می‌تواند مدارک خود را ارائه دهد و بر خلاف توافق حضانت فرزند را بگیرد.

این توافق می‌تواند حتی بر خلاف قانون باشد. به طور مثال اگرچه تا قبل از 7 سالگی مادر اولویت دارد اما زوجین می‌توانند حضانت فرزند را حتی تا قبل از 7 سالگی به پدر اختصاص دهند. یا می‌توانند بر خلاف قانون حضانت را بعد از 7 سال تا رسیدن به سن بلوغ باز هم به مادر بدهند.

بیشتر بخوانید : حضانت موقت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند در طلاق توافقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 سوالات متداول

مادر تا چند سالگی حق حضانت فرزند را دارد ؟

تا سن 7 سالگی فرزند حضانت با مادر است.

در طلاق توافقی حضانت فرزند با چه کسی است ؟

بر اساس توافق طرفین در مورد حضانت تصمیم گرفته می‌شود.

حضانت بر فرزند تا چند سالگی است ؟

تا رسیدن به سن بلوغ شرعی والدین در مورد حضانت فرزند تصمیم می‌گیرند. بعد از بلوغ شرعی خود فرزند تصمیم می‌گیرد با کدام والد خود زندگی کند.



:: برچسب‌ها: حضانت فرزند در طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هنگام ثبت ازدواج حقوق معینی به زن و مرد تعلق می‌گیرد، یکی از حقوقی که حین عقد به زن تعلق می‌گیرد مهریه است. پس از عقد نکاح مرد موظف است که مهر‌ همسر خود را در صورت مطالبه به طور کامل به او پرداخت کند. مهر‌یه یا صداق که به آن مهر هم می‌گویند باید شرایطی را دارا باشد. اما دریافت مهر‌ چگونه است و چند نوع مهر داریم؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم و به بررسی کامل ماهیت مهر و مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مهریه

مهریه چیست ؟

مهریه‌یکی از حقوقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد، میزان آن با توافق طرفین معین می‌شود و پرداخت کننده مهر نیز مرد می‌باشد. زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اجرا مهریه این حق خود را مطالبه کند.

تعیین مهریه با توافق طرفین است و  باید مالیت داشته یا به عبارتی ارزش اقتصادی داشته باشد و همچنین مال مرد باشد تا بتواند آن را به زن پرداخت بکند.

مهریه افراد مختلف چگونه محاسبه و پرداخت می‌شود ؟

همانطور که می‌دانید مهر افراد با یکدیگر یکی نیست و هر فرد بر اساس خواسته خود و توافق با مرد مهر را تعیین می‌کند. از طرفی برخی وضعیت‌ها در میزان پرداخت مهر اثر می‌گذارد اما اصولا مهر به محض عقد مال زن می‌شود و در صورت عندالمطالبه بودن زن حق مطالبه آن را حین عقد خواهد داشت. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که به بررسی مفصل آن‌ها در مقالاتی جداگانه پرداخته‌ایم. حال میزان پرداخت مهر زنان با شرایط مختلف را در زیر بیان می‌نماییم:

مهر زنان باکره

چنانچه زن به عقد نکاح مردی درآید و پس از عقد مرد بخواهد قبل از وقوع رابطه زناشویی او را طلاق دهد می‌بایست نصف میزان مهر زن را به او پرداخت کند. برای مثال اگر مهر زن ۱۰۰ میلیون تومان باشد قانونگذار مرد را موظف به پرداخت ۵۰ میلیون تومان می‌کند.

مهر زن پس از وقوع رابطه زناشویی

چنانچه پس از وقوع رابطه زناشویی مرد قصد طلاق زن را داشته باشد طبق قانون می‌بایست تمام حق او را پرداخت کند.

مهر زن خیانتکار

بر خلاف تصور عموم به زن خیانتکار نیز مهریه تعلق می‌گیرد و طبق قانون مرد موظف است که این حق را پرداخت کند. این به این دلیل است که مهریه در حین عقد به زن تعلق گرفته است و انجام عمل ناشایست خیانت پس از عقد نمی‌تواند مهر زن را از بین ببرد. مهریه بسته به شرایط فرد متفاوت می باشد توصیه می کنیم بسته به شرایط خود مقالات زیر را مطالعه نمایید :

مهریه زن نازا

مهریه ناشزه

مهریه باکره

مهریه زن خیانتکار

مهریه نامزدی

مهریه صیغه

مهریه زن بعد از فوت شوهر

اگر مهر در حین عقد تعیین نشده باشد زن از دریافت آن محروم می‌شود ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خیر چنانچه زن و مرد در حین عقد مهریه‌ای تعیین نکنند و مرد قصد طلاق زن را داشته باشد مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی زن مستحق دریافت مهرالمثل و مهرالمتعه می‌شود.

اگر زن باکره باشد و مهری تعیین نکرده باشد قانون بر اساس وضعیت مالی مرد حقی را به عنوان مهرالمتعه به او پرداخت می‌نماید اما اگر زن باکره نباشد مهرالمثل دریافت خواهد کرد. مهرالمثل نیز با توجه به شرایط زن تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید : قسط بندی مهریه  

پرداخت مهریه چگونه است ؟

پرداخت مهریه به‌گونه‌ای انجام می‌شود که مرد توانایی پرداخت را داشته باشد. برای مثال دادگاه مهر زن را قسط بندی می‌کند و مرد را موظف می‌نماید که در مدت زمان معین شده قسط مهریه را به زن پرداخت کند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره تلفنی به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده حقوقی خود یاری می‌نماید و به شما کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهر‌، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهر‌ پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حقی که در حین عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد.

اگر مهر تعیین نشود و تقاضای طلاق شود زن مستحق دریافت آن نیست ؟

در این صورت زن مستحق دریافت مهرالمثل یا مهرالمتعه می‌شود.

زنان خیانتکار مهر ندارند ؟

مهر زنان خیانتکار به طور کامل پرداخت می‌شود.



:: برچسب‌ها: مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حضانت فرزند قبل از طلاق با چه کسی است؟ فرزندان میوه درخت زندگی هستند. مادر و پدر وظیفه نگهداری و مراقب از این میوه را بر عهده دارند. قانون مدنی نیز در کتاب هشتم، باب دوم از ماده 1168 تا 1179 این قانون به موضوع حضانت و نگهداری از فرزند پرداخته است. بر اساس این قانون نگهداری از طفل یک حق و تکلیف برای والدین است. حضانت حقی است که والدین برای نگهداری از فرزند خود در برابر سایرین دارند. از سوی دیگر تکلیف نگهداری از فرزند را نیز دارند و نمی‌توانند این تکلیف را از خود ساقط کنند. والدین در برابر اعمال فرزند خود مسئول هستند. در این مطلب به بررسی حضانت فرزند در زمان زندگی مشترک و قبل از طلاق می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد حضانت فرزند کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حضانت فرزند قبل از طلاق

حضانت فرزند قبل از طلاق

بر اساس 1168 قانون مدنی نگاهداری طفل با ابوین یعنی مادر و پدر کودک است. در نتیجه می‌توان گفت که پدر و مادر تا زمانی که طفل به سن بلوغ شرعی برد مشترکا وظیفه نگهداری از طفل را به عهده دارند. این حقی است که قانون به والدین داده است و فقط خود قانون است که می‌تواند این حق را از آن‌ها بگیرد. اگرچه والدین از کودک نگهداری می‌کنند اما بر اساس ماده 1175 قانون مدنی در صورت وجود یک علت قانونی امکان گرفتن حضانت از پدر و مادر وجود دارد.

مصلحت و آسایش فرزند مقدم بر حق حضانت والدین است. از همین رو بر اساس ماده 41 قانون حمایت از خانواده اگر مراجع قانونی به هر طریقی متوجه شوند که موانع حضانت فرزند وجود دارد و والدین کودک یا یکی از آن‌ها صلاحیت نگهداری از کودک را ندارند می‌تواند در مورد حضانت کودک تصمیم مقتضی را بگیرد و حضانت طفل را به شخصی که شایستگی دارد بسپارد یا اینکه برای والدین یک ناظر تعیین نماید.

در مقاله‌ای مفصلا به موانع حضانت که سبب گرفتن طفل از والدین او می‌شود پرداخته‌ایم.

عدم پذیرش حضانت فرزند

همانطور که گفته شد بر اساس ماده 1168 قانون مدنی حضانت هم حق است هم تکلیف. وقتی که قانون تکلیف نگهداری از فرزند را بر عهده والدین گذاشته است اگر پدر و مادر این تکلیف را انجام ندهند قطعا با آن‌ها برخورد می‌شود.

بر اساس ماده 1172 قانون مدنی زمانی که والدین از نگهداری طفل امتناع کنند و وظیفه حضانت را انجام ندهد دادگاه در ابتدا طرفین را ملزم به نگهداری از کودک می‌کند. اگر ملزم کردن والدین امکان نداشته باشد دادگاه حضانت را به شخص دیگری که صلاحیت دارد می‌دهد. اما حتی اگر حضانت به شخص دیگری سپرده شود باز هم والدین وظیفه دارند تا هزینه‌های فرزند را تامین کنند. هزینه‌های فرزند در ابتدا با پدر است در صورتی که پدر فوت کرده باشد هزینه‌ها با مادر است.

همچنین در ماده 40 قانون حمایت از خانواده گفته شده است در صورت امتناع از نگهداری فرزند دادگاه این حق را دارد که تا زمان صدور و اجرای حکم، شخصی که مسئولیت حضانت را داشته در بازداشت نگه دارد. دستور به حبس فقط زمانی امکان دارد که شخص از روی لجبازی یا بدون هیچ دلیل قانونی و منطقی از نگهداری فرزند امتناع کرده باشد. اگر او به یک دلیل موجه از فرزند نگهداری نکند امکان حبس کردنش وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : حضانت در صورت فوت پدر

مدت زمان حضانت فرزند قبل از طلاق

در رابطه با اینکه حضانت والدین نسبت به فرزند تا چه زمان است دو نظر وجود دارد. گروهی معتقد هستند که حضانت از فرزند تا زمان بلوغ شرعی یعنی در دختران 9 سال تمام و در پسران 15 سال تمام معنا دارد و بعد از آن دیگر والدین وظیفه نگهداری ندارند. گروهی دیگر معتقد هستند که حضانت باید تا رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سال ادامه پیدا کند.

به نظر می‌رسد که از جمیع این نظرات می‌توان متوجه شد که حضانت تا زمان بلوغ شرعی قطعا ادامه دارد و بعد از آن به وضعیت کودک بستگی دارد که آیا رشید شده است یا نه. در صورت عدم توانایی کودک قطعا حضانت فرزند تا 18 سالگی ادامه می‌یابد. معمولا هیچ یک از والدین به خصوص در ایران فرزند خود را تا زمانی که توانایی مستقل شدن داشته باشد رها نمی‌کنند. فقط قانون آن‌ها را تا رسیدن فرزند به سن مشخص ملزم به مواظبت می‌کند اما این بدان معنا نیست که بعد از این سن والدین فرزند خود را رها می‌کنند.

البته باید به این نکته توجه کرد که حضانت با ولایت متفاوت است. حضانت به معنای سرپرستی و تربیت فرزند است اما ولایت حقی است برای پدر یا جد پدری که تا رسیدن به سن قانونی برای آنان وجود دارد. ولایت شامل پرداخت نفقه و دخالت در تصمیم گیری‌های مهم از جمله ازدواج و امور مالی می‌باشد.

بیشتر بخوانید : پایان حضانت فرزند

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند قبل از طلاق، با موسسه حقوقی وکیل دات کام تماس بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند قبل از طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

حضانت فرزند قبل از طلاق با چه کسی است ؟

حضانت فرزند مشترکا وظیفه پدر و مادر با هم است.

آیا می‌توان حضانت را از والدین گرفت ؟

بله. دادگاه در صورتی که لازم باشد می‌تواند حضانت را از والدین بگیرد.

حضانت تا چه سنی ادامه دارد ؟

تا رسیدن فرزند به سن بلوغ شرعی و بعد از آن بستگی به وضعیت فرزند دارد.



:: برچسب‌ها: حضانت فرزند قبل از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تغییر کاربری ملک چگونه انجام می‌شود؟ هر ملکی با هدف خاصی ساخته و استفاده می‌گردد. کاربری ملک یعنی همان استفاده‌ای که از ملک می‌کنیم. مثلاً بعضی از املاک برای سکونت ساخته می‌شوند. برخی هم برای تجارت استفاده می‌گردند. شهرداری بر اساس نوع کاربری یک ملک برای آن پروانه ساخت صادر می‌کند. حال ممکن است فردی دارای یک ملک مسکونی باشد اما بخواهد از آن به عنوان یک ملک تجاری استفاده کند. آیا می‌تواند بدون اجازه قانونی دست به این تغییر کاربری بزند؟ در ادامه مقاله به تغییر کاربری ملک می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: تغییر کاربری ملک

تغییر کاربری ملک

ساختمان‌ها برای اهداف و کاربری‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که شهرداری برای هر کاربری پروانه ساخت صادر می‌کند. حال اگر صاحب ملک بخواهد از ملک استفاده‌ای غیر از کاربری پروانه ساخت آن داشته باشد، باید ملک را به صورت قانونی تغییر کاربری دهد. رایج‌ترین تغییر کاربردی که در کشور ما انجام می‌شود تغییر ملک مسکونی به تجاری است.

انواع کاربری ملک

املاک کاربری‌های متفاوتی دارند که عبارت‌اند از:

  • مسکونی (کلنگی، آپارتمانی، ویلایی)
  • تجاری
  • صنعتی مثل کارگاه‌ها
  • ورزشی مثل باشگاه
  • کشاورزی
  • خدمات شهری مثل دفتر پست
  • آموزشی
  • اداری – دولتی
  • خدمات عمومی
  • انبارداری
  • کاربری مختلط مثل ملکی که هم مسکونی هم اداری است.
  • معدن
  • حمل و نقل مثل راه‌آهن
  • فرهنگی- مذهبی
  • پارکینگ
  • فضای سبز
  • تجهیزات شهری برای تأسیسات زیربنایی شهری
  • بهداشتی- درمانی
  • فاقد کاربری برخی از اراضی کاربری ندارند یا به عنوان اراضی ذخیره شهری می‌باشند. همچنین ممکن است بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی و آزاد سازی نداشته باشند

اصل عدم تغییر کاربری

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم شهرداری براساس هدف ساخت از یک ساختمان برای آن ملک یا آن زمین پروانه کاربری صادر می‌نماید. ماده 100 قانون شهرداری می‌گوید: «مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند…». بر این اساس شهرداری به صورت مداوم بر ساخت و استفاده از ساختمان نظارت می‌کند تا خلاف پروانه صادر شده در ساخت ملک و استفاده از آن عمل ننمایند. استفاده از ساختمان خلاف پروانه صادره غیرقانونی است.

برای تغییر کاربری یک ملک حتماً باید مراحل قانونی آن طی شود. امروزه ممکن است افراد زیادی بدون گذراندن مراحل قانونی اقدام به انجام چنین تخلفی کنند. اغلب این تخلفات استفاده از ملک مسکونی به عنوان ملک تجاری است. زیرا املاک تجاری قیمت بالاتری نسبت به ملک مسکونی دارند. در صورت انجام چنین اعمالی کمیسیون ماده 100 شهرداری به این تخلفات رسیدگی می‌نماید.

تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

اگر ملک مسکونی بدون طی روند قانونی به عنوان ملک تجاری استفاده شود، عواقب قانونی به دنبال دارد. تبصره‌ بند 24 از ماده 55 قانون شهرداری به برخی از مواردی اشاره می‌نماید که استثنائاً می‌توان از ملک مسکونی به عنوان ملک تجاری بهره برد. این موارد شامل:« …دایر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی وسیله مالک از نظر این قانون استفاده ‌تجاری محسوب نمی‌شود.»

برای دریافت جواز کسب کلیک کنید.

مراحل تغییر کاربری ملک

برای تغییر کاربری یک ملک باید مراحل زیر انجام شود:

  1. درخواست برای تغییر کاربری ملک: متقاضی باید با مراجعه به دفتر خدمات نوسازی، درخواستی تحت عنوان تغییر کاربری ملک و مدارک اولیه را تسلیم نماید. قید کردن کاربری فعلی ملک و کاربری مورد تقاضا در نامه الزامی است.
  2. بازرسی کردن از محل: بازرس اطلاعات لازم را جمع آوری می‌نماید و شرایط فعلی ملک را با آنچه متقاضی در درخواست خود ذکر کرده مطابقت می‌دهد. در صورت وجود تخلف ملکی متقاضی باید ابتدا این مانع را رفع نماید. و در صورتی که پهنه‌ای که ملک در آن است، امکان ایجاد کاربری جدید را داشته باشد مجوز تغییر کاربری صادر می‌گردد.
  3. دستور برای تهیه نقشه جدید صادر می‌شود: دفتر نوسازی دستور برای تهیه نقشه ملک جهت ساخت با کاربری جدید صادر می‌کند. در صورتی که مالک ملک به این دستور نقشه اعتراضی دارد باید پیش از ورود به مرحله بعد این مشکل را حل کند.
  4. مالک نقشه جدید را تهیه می‌کند: مالک باید طبق دستور صادر شده نقشه‌ای تهیه نماید. مواردی که در دستور ذکر می‌گردد در طراحی نقشه بسیار تأثیرگذار است.مثلاً دستور نقشه، برای ساختمان تجاری فضای پارکینگ در نظر می‌گیرد که باید در طراحی ساختمان لحاظ شود.
  5. صدور پروانه کاربری جدید: نقشه تهیه شده به دفتر خدمات نوسازی تحویل داده می‌شود. بعد از بررسی توسط کارشناسان دفتر یا تائید می‌شود و یا جهت اصلاح ارجاع داده می‌شود. در نهایت پس از تائید پروانه کاربری جدید صادر می‌گردد.
  6. نوسازی ملک با کاربری جدید: بعد از صدور مجوز، ملک فعلی تخریب می‌گردد. پس از آن ساختمان جدید طبق نقشه طراحی شده ساخته می‌شود. گاهی استثنائاً ساختمان شرایط لازم را دارد و نیاز به طی کردن مراحل دستور نقشه و ساخت مجدد نیست.

مدارک لازم برای تغییرکاربری

  • مدارک هویتی مالک ملک
  • سند ملک
  • مشخصات کامل ملک نظیر کد پستی، کروکی و…
  • تسویه عوارض شهرداری و ارائه برگه تسویه حساب
  • مجوز‌های لازم برای کاربری جدید از سازمان‌های مربوط
  • تهیه نقشه ساختمان جدید بعد از بررسی کارشناس دفاتر خدمات نوسازی

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

تغییر کاربری چیست ؟

ساختمان‌ها برای هدف و کاربری خاصی ساخته می‌شوند که شهرداری برای هر کاربری پروانه ساخت صادر می‌کند. اگر مالک بخواهد از ملک استفاده‌ای غیر از کاربری پروانه ساخت آن داشته باشد باید ملک را به صورت قانونی تغییر کاربری دهد.

برای درخواست تغییر کاربری باید به کجا مراجعه کرد ؟

متقاضی باید با مراجعه به دفتر خدمات نوسازی، درخواستی تحت عنوان تغییر کاربری ملک را تسلیم نماید.



:: برچسب‌ها: تغییر کاربری ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از مجازات عدم تمکین زن در قانون اطلاع دارید؟ آیا زمان الزام به اجرای مجازات‌عدم تمکین زن را می‌شناسید؟ زن و شوهر به محض وقوع عقد در مقابل یکدیگر وظایفی را بر عهده می‌گیرند که یکی از آثار ازدواج تمکین می‌باشد. تمکین به معنای اطاعت از یکدیگر می‌باشد. درست است که مرد هم باید از زن تمکین کند ولی لغت تمکین بیشتر در مورد زن به کار برده می‌شود. اما آیا عدم تمکین جرم است که مجازات در بر داشته باشد؟ در ادامه به بررسی مجازات عدم تمکین زن می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مجازات عدم تمکین زن

تمکین

تمکین خود به دو دسته تمکین عام و تمکین خاص تقسیم می‌شود. تمکین عام به معنای اطاعت از همسر در زندگی مشترک و تمکین خاص به معنای تامین نیازهای جنسی مرد می‌باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مفهوم تمکین کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید : الزام به تمکین زن 

برای اجرای مجازات شروط وقوع عدم تمکین زن چیست؟

عدم‌تمکین به معنای انجام ندادن و عدم ایفای هر یک از وظایف و تکالیف میان زن و شوهر می‌باشد. برای مثال خروج از منزل مشترک توسط زن بدون اجازه شوهر.

در اصطلاح حقوقی و فقهی به زنی که در امور کلی زندگی مشترک و روابط زناشویی از همسر خود اطاعت نکند، ناشزه می‌گویند. عدم‌تمکین از جانب زن پیامدهایی داشته که در ادامه توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : جرم عدم تمکین 

مجازات عدم تمکین زن

لغت مجازات‌برای عدم تمکین زن درست نیست زیرا عدم‌تمکین از سوی‌زن جرم نیست تا مجازات داشته باشد و در واقع باید گفته شود پیامدها و آثار حقوقی عدم تمکین زن چیست؟

اولین مورد این است که زن بدون وجود مانع مشروع و قانونی از تمکین در برابر زوج خودداری کند. این بدین معناست که زن بدون عذر موجه تمکین نکرده و این امر هم برای دادگاه ثابت شود، در این صورت حق نفقه وی ساقط خواهد شد.

دومین مورد، پس از گذشت مدتی از عدم تمکین زن بدون عذر موجه، مرد می‌تواند به دادگاه رجوع کرده و صدور اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه خواستار شود.

سومین مورد، زن در صورت عدم‌تمکین پس از طلاق از برخی حقوق مالی خود مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف دارایی‌های مرد محروم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات عد‌م تمکین زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات عد‌م‌تمکین‌زن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

مجازات عدم تمکین زن چیست؟

مجازات های تعیین شده طی چند مرحله قابل اجرا است که در ادامه مطلب می توانید آن ها را بخوانید….



:: برچسب‌ها: مجازات عدم تمکین زن ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا نفقه بعد از طلاق بر عهده مرد بوده وباید آن را پرداخت کند؟ پس از ازدواج و بسته شدن عقد نکاح،‌ حقوق و تکالیفی بر عهده زوجین قرار می‌گیرد. به عنوان مثال زوجه ملزم به تمکین از شوهر خود است و در مقابل زوج موظف است به زن نفقه بپردازد. بر اساس بند اول شروط عقدنامه نیز، چنانچه مردی از پرداخت نفقه به مدت شش ماه، به هر دلیلی خودداری کند و امکان الزام او به پرداخت آن نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح، طلاق از شوهرش را درخواست کند. حال در این بحث به توضیح اینکه نفقه چیست، آیا بعد از طلاق هم به زن تعلق می‌گیرد و ضمانت اجرای عدم پرداخت آن چگونه است می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه بعد از طلاق

نفقه چیست ؟

یکی از حقوقی که زوجه پس از بسته شدن عقد نکاح از آن بهره‌مند می‌شود حق دریافت نفقه است. بر اساس ماده ۱۱۰۷ ق.م نفقه، نیازهای معمول و متداول و همچنین متناسب و در شان زن است؛ مانند مسکن، لباس، غذا، اثاثیه منزل و هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان و همچنین هزینه مستخدمی که به دلیل عرف و عادت و یا به علت نقص و بیماری زن در خانه کار می‌کند.

قانونگذار در ماده ۱۱۰۶ ق.م تنها به لزوم پرداخت نفقه در ازدواج دائم اشاره کرده است؛ بنابراین به عبارتی پرداخت نفقه در ازدواج موقتی الزامی نیست. برای آشنایی بیشتر درباره نفقه زن کلیک کنید.

پرداخت نفقه بعد از طلاق

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، پس از ازدواج، زن و مرد حقوق و تکالیف متقابلی خواهند داشت. پرداخت نفقه نیز در مقابل تمکین زن از شوهرش است؛ بنابراین بعد از طلاق و جدا‌ شدن زوجین از یکدیگر و به تبع عدم تمکین زن، زوج دیگر مسئولیتی در قبال پرداخت نفقه به زن نخواهد داشت و تنها به پرداخت نفقه فرزندان خود ملزم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۰۹ ق.م مرد در دو صورت بعد از طلاق هم ملزم به پرداخت نفقه است:

۱- زن در عده طلاق رجعیه به سر برد: اگر طلاق از نوع رجعیه باشد و همچنین به علت نشوز زن نیز صورت نگرفته باشد، پرداخت نفقه تا پایان یافتن زمان عده طلاق بر عهده مرد است.

۲- باردار بودن زن: چنانچه پس از طلاق یا فسخ نکاح، زن از همسر خود باردار باشد تا زمان وضع حمل زن، پرداخت نفقه او بر عهده مرد است.

مطابق این ماده در زمان عده فسخ نکاح و طلاق بائن و در صورت باردار نبودن زن در این مدت، هیچ نفقه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه بعد از طلاق

در صورت عدم پرداخت نفقه ضمانت اجراها و مجازات‌های زیر برای مرد تعیین می‌شود:

۱- الزام و محکوم کردن زوج به پرداخت نفقه: بر اساس ماده ۱۱۱۱ ق.م در صورت استنکاف و خودداری زوج از پرداخت نفقه، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح دریافت نفقه را مطالبه کند. در این حالت دادگاه میزان نفقه را تعیین و شوهر را به پرداخت آن ملزم می‌کند.

۲- اجبار زوج به طلاق: چنانچه دادگاه نتواند زوج را به پرداخت نفقه محکوم کند، بر اساس ماده ۱۱۲۹ ق.م در صورتی که مرد از پرداخت نفقه سرباز زند یا به دلیل نداشتن قدرت مالی قادر به پرداخت آن نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کند و داداگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند.

۳- حبس زوج: بر اساس ماده ۶۴۲ ق.م.ا چنانچه مردی با داشتن توان مالی و همچنین تمکین همسر، از پرداخت نفقه او خودداری کند، به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌شود.

برای آشنایی با راه های مطالبه نفقه کلیک کنید.

نفقه در طلاق توافقی

با توجه به خلعی بودن طلاق توافقی، در زمان عده نفقه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛‌ اما همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد و ممکن است زوجین توافق کنند که پس از طلاق نیز زن نفقه دریافت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا بعد از طلاق هم باید نفقه بدهم ؟

در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد تا پایان عده طلاق، شما ملزم به پرداخت نفقه هستید.

در عده طلاق بائن یا فسخ نکاح حق دریافت نفقه دارم ؟

خیر، در عده فسخ نکاح و همچنین طلاق بائن نفقه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد.

در صورت باردار بودن از همسرم بعد از طلاق نیز حق دریافت نفقه  را دارم ؟

بله؛ تا زمان وضع حمل همسر سابق شما ملزم به پرداخت نفقه است.



:: برچسب‌ها: نفقه بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 | نظرات ()